Europaudvalgets formand Direct Fax (+45) 33 37 36 90 Formanden for Kulturdvalget 14.november   2005 J.nr. EUU 225/MTA ”Tænkepausen” - Ideer til intensivering og udbygning af EU-debatten Pengene  til  EU-debat  er  nu  på  plads.  Det  betyder,  at  Folketi nget/Europaudvalget  råder  over  ca.  6 mio. kr. til intensivering og udbygning af debatten om EU i 2005 og 2006. Europaudvalget  ønsker  at  inddrage  Folketingets  øvrige  udvalg  i  den  kommende  EU  -debat,  så  hvis du har ideer til arrangementer inden for dit udvalgs område bedes du tage kontakt til mig, så vi kan drøft e  og  planlægge  det  eventuelle  videre  forløb. Undervisningsministeren  og  Europaudvalget  har aftalt, at udgangspunktet for debatten skal være de   fem overordnede spørgsmål  , der fremgår af b ilag 1. En forespørgselsdebat om Europapolitik forventes afviklet i m aj 2006, og planen er at Europaudval- get udarbejder en beretning om ”tænkepausen” og en afsluttende rapport om debatten, som overræ k- kes til statsministeren i god tid før Det Europæiske Råds møde i juni 2006 (medio juni). Aktivitete r- ne må tilrettelægges unde   r hensyn til dette. Jeg  kan  oplyse  om,  at  Europaudvalgets  underudvalg  indtil  videre  har  besluttet  at  sætte  arbejdet  i gang med at arrangere en såkaldt folkehøring, hvor op mod 400 personer, der udgør et repræsent a- tivt  udsnit  af  befolkningen  debatterer  EU.  Herudover  skal  der  arrangeres  et  ungdomsparlament,  to faghøringer  om  henholdsvis  EF -Domstolens  rolle  samt  Komitologi  (når  Kommissionen  vedt ager regler) og etableres en speciel hjemmeside for debatten (www.borgernesdagsorden.dk). Med venlig hilsen Elisabeth Arnold
- 2 - Bilag 1 Undervisningsministeren og Europaudvalget har aftalt, at debatten skal tage udgangspunkt i følge n- de fem spørgsmål: 1. Hvilke grænseoverskridende problemer, som Europa står overfor, bør der lægges sæ r- lig vægt på at løse, og hvilken rolle skal EU spille? 2. Hvilke problemer er de største i EU -samarbejdet, og hvordan kan de løses? 3. Hvordan skal debatten om Europas fremtid og en evt. ny traktat organiseres for at sikre bredde, dybde og legitimitet? 4. Hvordan styrkes borgerdeltagelsen i Europa? 5. Hvor går Europas grænser?