J . N r . 2 0 0 4 - 1 1 4 6 5 - 1 31. oktober 2005 Samlenotat Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 14.-15. november 2005 Kultur 1.  Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af et støtte- program for den europæiske audiovisuelle sektor (Media 2007) --- side 1 KOM (2004) 470 ---   Delvis politisk enighed ---   Åben drøftelse 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af programmet      Kultur 2007 (2007-2013) --- side 3 KOM (2004) 469 ---  Delvis politisk enighed ---  Åben drøftelse 3.  Europæisk Kulturhovedstad a)  Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af en fælles- skabsaktion for Den Europæiske Kulturhovedstad for årene 2007 til 2019 KOM (2005) 209 --- side 6 ---  Generel tilgang b)  Rådets beslutning om Den europæiske Kulturhovedstad for året 2009 --- side 8 c)  Rådets  beslutning  om  udpegning  af  2  medlemmer  til  juryen  for  valg  af  Europæisk Kulturhovedstad 4. Meddelelse fra Kommissionen om ’’i2010:Digitale Biblioteker’’ --- side 9 ---  KOM (2005) 465 ---  Udveksling af synspunkter Ad 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemførelse af et støtteprogram til fordel for den europæiske audiovisuelle sektor (MEDIA 2007) KOM(2004) 470 --- Delvis politisk enighed ---  Åben drøftelse Resumé Kommissionen  har  fremlagt  forslag  til  et  støtteprogram  på  det  audiovisuelle  område, ’’Media  2007’’  for  perioden  2007-2013.  Det  nye  program  skal  afløse  de  gældende  pro- grammer  ’’Media  Plus’’  og  ’’Media  Uddannelse’’,  der  udløber  med  udgangen  af  2006. Programmet  omfatter  udvikling,  uddannelse,  distribution  og  markedsføring,  dvs.  ind- satser  før  og  efter  produktionsfasen.  Det  foreslåede  samlede  budget  for  programmets syvårige periode er1.005 mio. EUR. Drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’s budget for 2007-2013. På mødet forventes der at være delvis politisk enighed.
Side 2 Baggrund Kommissionens  forslag  til  et  nyt  støtteprogram  på  det  audiovisuelle  område,  ’’Media 2007’’,  skal  gælde  for  perioden  2007-2013.  Det  nye  program  skal  afløse  de  gældende programmer, ’’Media Plus’’ og ’’ Media Uddannelse’’, der udløber med udgangen af 2006. Forslagets hjemmel er TEF artikel 157 (industri) og 150 (erhvervsuddannelse). Vedta- gelse i Rådet sker med kvalificeret flertal og i fælles beslutningstagning med Europa- Parlamentet. Formål og indhold Forslagets hovedformål svarer til de gældende programmers formål, nemlig at fremme udbredelsen  i  Europa  og  internationalt  af  av-produktioner  fra  Medlemslandene  og  at fremme den europæiske av-industris konkurrencesituation. Som  i  de  gældende  programmer  er  indsatsområderne  fortsat  ’’førproduktionsfasen’’ (støtte til uddannelse og udvikling) og ’’efterproduktionsfasen’’ (støtte til distribution og markedsføring). Støtte til selve produktionen er fortsat et nationalt/regionalt anliggen- de.  I  forhold  til  tidligere  opprioriteres  dog  videreuddannelse,  digitalisering,  særlige indsatser for mindre og de nye medlemslande, formidling og netværk.   Den foreslåede samlede budgetramme for programmets syvårige periode er 1.055 mio. EUR. Høring Forslaget har været sendt i høring hos Filminstituttet, Producentforeningen, DR, TV 2, Media Desk Denmark, Danske Filminstruktører og en repræsentant for distributørerne. Parterne  har  endvidere  været  indkaldt  til  møder  undervejs  i  forhandlingerne.  Der  er overordnet set tilfredshed med forslaget. Branchen ser dog gerne et højere budget end det foreslåede, ligesom man ønsker en afbureaukratisering af programmet. Der er end- videre ønske om, at programmet lægger mere vægt på kvaliteten af de støttede projekter og på de endelige produkters gennemslagskraft hos publikum. Det er fortsat branchens ønske, at programmet finder den rette balance mellem støtte til udvikling og uddannelse på den ene side og til distribution på den anden side, således at der fokuseres på højnel- se af kvaliteten af den europæiske av-industri. Producentforeningen lægger vægt på, at MEDIA-programmets  formål  bl.a.  er  at  støtte  og  udvikle  uafhængige  producenters forhold.  Endelig  kan  det  nævnes,  at  Filminstituttet  har  peget  på  vigtigheden  af  at fremme en digital infrastruktur i en åben og international standard til distribution af film til biografer. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentets endelige udtalelse foreligger endnu ikke, men der forventes kun et enkelt  ændringsforslag  vedrørende  budgettet,  som  ikke  er  til  drøftelse  på  rådsmødet. Ønskerne fra Europa-Parlamentets kulturkomité er i vidt omfang imødekommet i den foreliggende tekst gennem dialogen med Rådets arbejdsgruppe og Kommissionen.
Side 3 Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget  indebærer  ingen  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for Danmark ud over Danmarks bidrag til EU-budgettet. Nærhedsprincippet Ifølge Kommissionens forslag er det i overensstemmelse med nærhedsprincippet, fordi fællesskabsindsatserne   komplementerer   de   nationale   indsatser,   som   hovedsageligt omfatter selve produktionsfasen. Regeringen er enig heri. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan gå ind for et nyt program, blandt andet fordi dansk deltagelse i og nytte af de hidtidige programmer har været betragtelig. Generelle forventninger til andre landes holdning Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig den foreliggende tekst, idet drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’s budget for 2007-2013. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget Forslaget har tidligere været forelagt for Europaudvalget til orientering på mødet den 12.  november  2004  forud  for  rådsmøde  (uddannelse,  ungdom  og  kultur)  den  15.-16. november 2004 med forudgående udsendelse af notat af 4. november 2004. Kommissio- nens meddelelse om de foreløbige tanker om formål med og indhold i det nu foreliggende forslag blev forelagt udvalget til orientering på mødet den 19. maj 2004 forud for råds- møde (uddannelse, ungdom og kultur) den 27.-28. maj 2004 med forudgående fremsen- delse af notat af 11. maj 2004. Det foreliggende forslag blev forelagt for Europaudvalget til orientering på mødet den 20. maj 2005 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 23.-24. maj 2005 med forudgående udsendelse af notat af 12. maj 2005. Ad  2.  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  afgørelse  om  oprettelse  af programmet Kultur 2007 (2007-2013) KOM (2004) 469 --- Delvis politisk enighed --- Åben drøftelse Resumé Kommissionen har fremlagt forslag til et støtteprogram på kulturområdet, ’’Kultur 2007’’ for  perioden  2007-2013.  Det  nye  program  skal  afløse  det  gældende  program”  Kultur 2000’’, der udløber med udgangen af 2006. Programmet skal støtte, fremme og udvikle den  kulturelle  mangfoldighed  gennem  samarbejdsprojekter  mellem  flere  lande.  Det foreslåede samlede budget for programmets syvårige periode er 408 mio. EUR. Drøftelse af  budgetspørgsmål  afventer  beslutning  om  hele  EU’s  budget  for  2007-2013.  På  mødet forventes der at være delvis politisk enighed.  
Side 4 Baggrund Europakommissionen  har  fremlagt  et  forslag  til  nyt  støtteprogram  på  kulturområdet, ’’Kultur  2007’’,  der  skal  gælde  for  syvårsperioden  2007-2013.  Det  nye  program  skal afløse det gældende program, ’’Kultur 2000’’, der udløber med udgangen af 2006. Forslagets  hjemmel  er  Traktatens  artikel  151  (kultur).  Vedtagelse  i  Rådet  sker  med enstemmighed og i fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet. Formål og indhold Formålet er at støtte, fremme og udvikle det kulturelle samarbejde på tværs af græn- serne blandt andet med henblik på at udbrede kendskabet til den kulturelle mangfol- dighed i Europa. Målene for indsatserne er Mobilitet for kunstnere og andre professionelle personer, der arbejder i kultur- sektoren Udbredelse af kunstværker og kunstneriske frembringelser Interkulturel dialog i Europa og internationalt Projekter med kvalitet og europæisk merværdi, herunder netværk eller mulig- hed for dannelse af netværk. Støtteindsatser er Samarbejdsgrupper:  Flerårige  projekter  (indtil  5  år)  mellem  mindst  6  aktører fra 6 forskellige lande (5 lande/aktører i det gældende program). EU-støtten kan ikke overstige 50% af projektets budget. Den trappes gradvist ned og kan ikke overstige 500.000 EUR pr. år (300.000 EUR i det gældende program). Samarbejdsaktioner: Etårige (højst 12 måneder) projekter mellem mindst 4 ak- tører  fra  3  forskellige  lande  (3  lande/aktører  i  det  gældende  program).  EU- støtten kan ikke overstige 50% af projektets budget, og den kan ikke være min- dre  end  60.000  EUR  eller  højere  end  200.000  EUR  pr.  år  (50.000  henholdsvis 150.000 EUR i det gældende program). Særaktioner ---  bl.a. aktiviteten ”Europæisk Kulturhovedstad” og samarbejdsak- tiviteter med tredjelande eller internationale organisationer Europæiske organer, der er aktive på europæisk plan på kulturområdet Analyser samt indsamling og formidling af informationer vedrørende kulturelt samarbejde. Programmet  skal  på  visse  betingelser være åbent for deltagelse af tredjelande, blandt andet EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein), tiltrædende lande, kandidatlande samt lande, der har indgået samarbejdsaftaler (der omfatter kultur) med EU. Den  foreslåede  samlede  budgetramme for den syvårige periode er 408 mio. EUR (sva- rende til ca. 3 mia. d.kr.).
Side 5 I  modsætning  til  det  gældende  program,  der  er  detaljeret  sektorinddelt  (kulturarv, skabende og udøvende kunst, bøger og læsning osv.), indeholder forslaget et reelt åbent og mere enkelt rammeprogram uden sektorbindinger.    Ifølge  forslaget  vil  ansøgnings-  og  behandlingsprocedurer  blive  mere  simple,  klare  og brugervenlige end de gældende procedurer. Den foreslåede budgetramme er ca. 25% højere end rammen i det gældende program. Som  nævnt  ovenfor  foreslås  der  for  projekterne  flere  medvirkende  lande/aktører  og højere budgettærskler end i det gældende program. Høring Forslaget har været sendt i hørings hos Akademiet for de Skønne Kunster, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd, Amtsrådsforeningen i Danmark, Bibliotekarforbundet, Biblio- tekslederforeningen,  Biblioteksstyrelsen,  Billedkunstnernes  Forbund,  Brancheforenin- gen for Undervisningsmidler, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Blindebibliotek, Danmarks  Forskningsbiblioteksforening,  Dansk  Blindesamfund,  Dansk  Folkeminde- samling,   Dansk   Folkeoplysnings   Samråd,   Dansk   Galleri   Sammenslutning,   Dansk Kunstnerråd,  Dansk  Musikbiblioteksforening,  Dansk  Musikforlæggerforening,  Danske Populærautorer,  Danske  Teatres  Fællesorganisation,  Den  danske  Boghandlerforening, Den  danske  Forlæggerforening,  Det  Centrale  Handicapråd,  Det  danske  Akademi,  Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Naturhistoriske Museer, Foreningen af Danske Designere, Forskningsbibliote- kernes  Chefkollegium,  Frederiksberg  Kommune,  Færøernes  Hjemmestyre,  Grønlands Hjemmestyre,  Kommunernes  Landsforening,  Kommunernes  Skolebiblioteksforening, Kulturarvsstyrelsen,   Kulturelle   Samråd   i   Danmark,   Kulturministeriets   Rektorer (KUR), Kunsthandlerforeningen, Kunstrådet, Københavns Kommune, Landsforeningen til bevaring af fotografier og film, Organisationen Danske Museer, Praktiserende Arki- tekters  Råd,  Rektorkollegiet, Rigsarkivet, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Statens Kunstfond,  Statens  Museum  for  Kunst,  Statsbiblioteket,  Tegnerne/Tegnerforbundet  af 1919. De indkomne høringssvar er generelt positive over for forslaget som et åbent rammepro- gram  og  med  mere  enkle  og  brugervenlige  ansøgnings-  og  behandlingsprocedurer. Dansk   Kunstnerråd,   Billedkunstnernes   Forbund,   Grønlands   Hjemmestyre  og  Den Danske Forlæggerforening ønsker øgede muligheder for støtte til mindre projekter med færre antal samarbejdsparter. Den Danske Forlæggerforening ønsker, at programmet i højere grad tilgodeser mulighederne for støtte til den kommercielle industri, herunder forlagsbranchen  med  henblik  på  udbredelse  af  bl.a.  litteratur.  Dansk  Kunstnerråd finder,  at  den  foreslåede  budgetramme  bør  forhøjes  for  at  give  programmet  gennem- slagskraft.  Danmarks  Biblioteksforening  fremhæver  bibliotekernes  vigtige  rolle  som bl.a. digitalt formidlingsorgan. Kulturelle Samråd i Danmark og Amatørernes Kunst og Kultur  Samråd  ønsker  den  folkelige  kultur  og  amatørkultur  nævnt  som  selvstændigt indsatsmål. Det centrale Handicapråd fremhæver vigtigheden af tilgængelighed (fysisk,
Side 6 IT,  Kommunikation)  for  personer  med  funktionsnedsættelser  samt  særaktioner,  som tilgodeser disse personer. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentets  endelige  udtalelse  foreligger  endnu  ikke.  Ønsker  fra  Europa- Parlamentets kulturkomité er imidlertid i vidt omfang imødekommet  i den foreliggende tekst gennem dialogen med Rådets arbejdsgruppe og Kommissionen. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget  indebærer  ingen  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for Danmark udover Danmarks bidrag til EU-budgettet. Nærhedsprincippet Ifølge  forslaget  er  det  i  overensstemmelse  med  nærhedsprincippet,  fordi  programmets formål  er  tværnationale  aktioner,  der  skal  komplettere  nationale  indsatser,  som  pri- mært er nationale eller bilaterale. Regeringen deler denne holdning. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan gå ind for et nyt program, blandt andet fordi dansk og europæisk kul- turliv har haft stor nytte af de hidtidige programmer, og fordi forslaget indebærer for- enklede ansøgnings- og behandlingsprocedurer. Generelle forventninger til andre landes holdninger Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig den foreliggende tekst, idet drøftelse af budgetspørgsmål afventer beslutning om hele EU’ budget for 2007-2013. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget Forslaget  har  tidligere  været  forelagt  for  Europaudvalget  til  orientering,  senest  på mødet den 12. november 2004 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 15.-16. november 2004 med forudgående fremsendelse af notat af 4. november 2004. Ad 3. Europæisk Kulturhovedstad a)  Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  afgørelse  om  gennemførelse  af en fællesskabsaktion for Den Europæiske Kulturhovedstad for årene 2007 til 2019 KOM (2005) 209 --- Generel tilgang Resumé Kommissionen  har  fremlagt  forslag  om  ændring  af  den  gældende  retsakt  for  aktionen ’’Den europæiske Kulturhovedstad’’. Ændringen vedrører ikke formål og principper i den gældende retsakt, men alene selve proceduren for valg af hovedstad. På mødet forventes der at være enighed om generel tilgang til forslaget.
Side 7 Baggrund, formål og indhold Kommissionen  har fremlagt forslag om ændring af den gældende retsakt for aktionen ’’Den  europæiske  Kulturhovedstad’’.  Forslagets  hjemmel  er  Traktatens  artikel  151. Vedtagelse i Rådet sker med enstemmighed og i fælles beslutningstagning med Europa- Parlamentet. Ifølge den gældende retsakt er værtskabet for Den europæiske Kulturhovedstad fastlagt   i et rotationsprincip mellem medlemslandene (Danmark i 2017). En ændring i 2005 af retsakten  havde  til  formål  at  inddrage  de  10  nye  medlemslande  i  rotationsprincippet, hvilket også indebar, at der fremover vil blive valgt 2 byer, heraf 1 by fra de nye lande. Det foreliggende forslag ændrer ikke disse principper i den gældende retsakt. Forslaget vedrører alene følgende ændringer i selve udvælgelsesproceduren: Værtslandet inddra- ges fremover direkte via nationale ekspertkomitéer i forberedelses- og udvælgelsespro- ceduren som supplement til den europæiske bedømmelsesjury, bestående af uafhængige eksperter. Eksperterne skal samtidigt kunne bistå byerne i specielt forberedelsesfasen. Forslaget opfordrer tillige værtslandene til --- om muligt --- at lade flere byer ”konkurrere” om at blive valgt. Høring Forslaget har ikke været i høring, specielt fordi der er tale om en teknisk ændring i den praktiske gennemførelse af en eksisterende retsakt. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentets  udtalelse foreligger endnu ikke. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget  har  ingen  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for  Dan- mark. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  en  teknisk  ændring  i  den  praktiske  gennemførelse  af  en  eksisterende retsakt. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen støtter forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig generel tilgang til forslaget. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget Forslaget har ikke tidligere været forelagt udvalget, men aktiviteten Europæisk Kultur- hovedstad har været forelagt udvalget ved flere tidligere lejligheder, senest til oriente- ring  på  mødet  den  20.  maj  2005  forud  for  Rådsmøde  (uddannelse,  ungdom  og  kultur) den 24.-25. maj 2005 med forudgående fremsendelse af notat af 12. maj. 2005.
Side 8 b) Rådets beslutning om Europæisk Hovedstad for 2009 samt c)  Rådets  beslutning    om  udpegning  af  2  medlemmer  til  juryen  for  valg  af Europæisk Kulturhovedstad Resumé De to punkter omfatter henholdsvis valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2009 (Linz i Østrig og Vilnius i Litauen) samt udpegning af 2 medlemmer til juryen for valg af ho- vedstad for 2010 (i Tyskland og Ungarn). Begge punkter forventes vedtaget. Baggrund Europa-Parlamentets  og  Rådets  afgørelse  nr.  1419/99/EF  af  26.  maj  1999  som ændret ved  afgørelse  649/2005/EF  af  4.  maj  2005  omfatter  fællesskabsaktionen  Europæisk Kulturhovedstad. Ifølge afgørelsen udpeger Rådet hvert år --- efter et rotationsprincip mellem landene --- to af  de  byer,  som  har  ansøgt  om  at  blive  Europæisk  Kulturhovedstad.  Byerne  udpeges normalt fire år, før de skal være hovedstad. Valget sker efter henstilling fra Kommissio- nen med baggrund i en indstilling fra en bedømmelsesjury med syv uafhængige eksper- ter inden for det kulturelle område. To medlemmer udpeges af Europa-Parlamentet, to af Rådet, to af Kommissionen og en fra Regionsudvalget. Europa-Parlamentet har ret til at give en udtalelse om juryens indstilling. De to medlemslande, der har formandskabet i løbet af et år, indstiller hver en person, som det følgende år skal indtræde som Rådets repræsentanter i juryen. Indhold b) Europæisk Kulturhovedstad for 2009 Ifølge ovennævnte rotationsprincip skal hovedstaden for 2009 være i Østrig og Litauen. Med  baggrund  i  juryens  indstilling  henstiller  Kommissionen,  at  Rådet  udpeger  Linz  i Østrig og Vilnius i Litauen som Europæisk Kulturhovedstad for 2009. c) Udpegning af jurymedlemmer De to formandskaber i 2005 (Luxembourg og Storbritannien) forventes at indstille sine kandidater  med  henblik  på  udpegning  til  juryen  for valg af kulturhovedstad i 2010 (i Tyskland og Ungarn). Høring Høring  er  ikke  relevant,  da  der  er  tale  om  en  praktisk  gennemførelse  af  en  vedtaget retsakt. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentet skal ikke høres. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Udpegningerne  har  ingen  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser  for Danmark.
Side 9 Nærhedsprincippet Der er tale om en praktisk gennemførelse af en vedtaget retsakt. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan tilslutte sig udpegningerne. Generelle forventninger til andre landes holdninger Udpegningerne forventes vedtaget. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget Forslaget har ikke tidligere været forelagt udvalget, men aktiviteten Europæisk Kultur- hovedstad har været forelagt udvalget ved flere tidligere lejligheder, senest til oriente- ring  på  mødet  den  20.  maj  2005  forud  for  Rådsmøde  (uddannelse,  ungdom  og  kultur) den 24.-25. maj 2005 med forudgående fremsendelse af notat af 12. maj. 2005. Ad 4. Meddelelse fra Kommissionen om ’’i2010:Digitale biblioteker’’ KOM (2005) 465 --- Udveksling af synspunkter Resumé Som  led  i  Lissabon-processen  har  Kommissionen  fremlagt  en  meddelelse  om  digitale biblioteker. Meddelelsen er et første oplæg til konsultation og dialog. Den analyserer de udfordringer, som bibliotekerne står over for i forbindelse med digitalisering og foreslår nogle indledende aktioner, som kan bidrage til at samordne de nuværende fragmenterede indsatser i Europa.   Indledning og baggrund Som væsentligt element i en revitalisering af Lissabon-processen fremlagde Kommissio- nen  den  1.  juni  2005  en  meddelelse:  i2010  ---  et  europæisk  informationssamfund  for vækst og beskæftigelse --- KOM(2005) 229. i2010 er en strategisk ramme, der fokuserer på  forskning  og  innovation  inden  for  informations-  og  kommunikationsteknologier (IKT),  på udvikling af indholdsindustrierne, på netværks- og informationssikkerheden samt  på  konvergens  og  interoperabilitet  med  henblik  på  at  skabe  et  informationsrum uden grænser. Kommissionen foreslår 3 prioriterede politikker eller strategiske målsæt- ninger: 1. Etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikker højhastigheds- kommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret indhold samt digitale tjenester. 2. EU skal være i verdensklasse inden for IKT-forskning og innovation på højde med Europas førende konkurrenters resultater. 3. Et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet. Under den tredje strategiske målsætning vil Kommissionen iværksætte tre "livskvali- tets" IKT-flagskibe, hvor digitale biblioteker er et af initiativerne. Formål og indhold
Side 10 Meddelelsen i2010: Digitale Biblioteker er den første komponent i initiativet for digitale biblioteker. Meddelelsen fokuserer på den kulturelle arv, mens et andet vigtigt område, den videnskabelige information, indgår i en ny meddelelse fra Kommissionen, som forventes i løbet af 2006. Meddelelsen er et oplæg til konsultation og dialog. Den analyserer de udfordringer, som bibliotekerne står over for i forbindelse med digitalisering og foreslår nogle indledende aktioner, som kan bidrage til at samordne de nuværende fragmenterede indsatser i Europa. Den peger på, at biblioteker og arkiver i Europa har et enormt materiale (bøger, aviser, film, fotografier mv.), som repræsenterer rigdommen i historien og den kulturelle og sproglige mangfoldighed. Online adgang til dette materiale vil gøre det nemmere for befolkningen at stifte bekendtskab med deres egen kultur og kulturen i andre lande, uanset om formålet er studier, forskning, erhverv eller fritid. Online adgang har ikke alene kulturelle og informationsmæssige aspekter. Den har også betydning for bl.a. turisme, undervisning, erhvervslivet, beskæftigelse og økonomi. Den fremhæver, at digitalisering af kultur, kulturarv og information forudsætter bety- delige ressourcer, både økonomisk og menneskeligt. Det er derfor nødvendigt at sætte selektive grænser for, hvilket og hvor meget materiale der bør digitaliseres. Det er også nødvendigt at undgå digital dublering af de samme værker, samlinger mv. både på nationalt og europæisk plan. Et koordinerende samarbejde på nationalt og europæisk plan er derfor nødvendigt i forhold til retningslinier for selektiv udvælgelse, teknik, finansielle udfordringer og lovgivning, herunder specielt ophavsret. Endelig fremhæves, at USA er langt fremme i digitaliseringsprocessen for biblioteker, og at Indien og Kina allerede har fremadrettede planer på området.   Meddelelsen om biblioteker konkluderer, at IKT har potentialet til at gøre Europas kulturelle og videnskabelige arv tilgængelig for befolkningen gennem de offentlige biblioteker, at dette kræver en koordineret indsats både på medlemsstatsniveau og på fællesskabsniveau, at en succesfuld indsats kan fremskynde processen med digitalise- ring og forøge tilgængeligheden samt sikre bevaringen af digitalt indhold Den fokuserer på følgende hovedelementer: 1.   Tre hovedretninger som skal følges for at realisere det fulde potentiale: Online tilgængelighed, digitalisering af analoge samlinger samt bevaring og lagring 2.   Fire udfordringer: Finansielle, koordineringsmæssige, tekniske samt lovgiv- ningsmæssige udfordringer, herunder ophavsret 3.   En strategi for bevaring af digitalt indhold er nødvendig, fordi indholdet mistes af tre årsager: Nye generationer af hardware, nye generationer af software samt begrænset levetid på digitale lagringsmedier, f.eks. CD-rom. Kommissionen vil inden udgangen af 2005 iværksætte en online konsultation, som vil indgå i overvejelserne om fremtidige strategiske diskussioner, konkrete anbefalinger og indsatser, herunder bedre koordinering på europæisk plan. Meddelelsen lægger ikke op til en forøgelse af EU-budgettet. Indsatser vil indgå som del af forskningsprogrammerne og programmet eContentplus.
Side 11 Til  brug  for  meningsudvekslingen  på  rådsmødet  har  formandskabet  udarbejdet  et  do- kument, som  koncentrerer sig om følgende tre spørgsmål: 1.   Støtter man visionen om et europæisk digitalt bibliotek, som vil gøre de europæ- iske ressourcer for kulturelt indhold og information lettere og mere interessant at bruge i et multikulturelt og flersproget online miljø? 2.   Hvordan fremmes denne ide bedst? Hvilke næste skridt kunne tages som priori- tet på europæisk plan for at nå denne vision? 3.   Hvordan  kan  eksisterende  og  planlagte  digitaliseringsinitiativer  i  de  enkelte medlemslande bidrage til initiativet? Høring Meddelelsen  sendes  i  høring  hos  Biblioteksstyrelsen,  Det  Danske  Filminstitut,  Det Kongelige Bibliotek, Kulturarvsstyrelsen, Statens Arkiver og Statsbiblioteket. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentet har endnu ikke påbegyndt behandlingen. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Nærhedsprincippet Meddelelsen redegør ikke direkte for  nærhedsprincippet. Den fremhæver dog, at digita- lisering  af  kultur  og  kulturarv  primært  er  medlemsstaternes  ansvar,  men  at  der  er områder,  hvor  en  national  og  europæisk  merværdi  kan  opnås  gennem  samarbejde  og indsatser på Fælleskabsplan. Det gælder bl.a. nødvendigheden af at supplere og koordi- nere indsatser, erfaringer, bedste praksis, konvergens, partnerskaber og efteruddannel- se. Regeringen deler denne opfattelse. Generelle forventninger til andre landes holdninger Andre landes holdning til meddelelsen kendes endnu ikke, men de forventes at have en positiv tilgang til meddelelsen. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen ser positivt på meddelelsen som et led i Lissabon-strategien. Arbejdet med digitalisering  af  kulturarven  indgår  i  regeringens  politik  på  kulturbevaringsområdet. Der  er  tale  om  en  omfattende  proces,  som  nødvendiggør  samarbejde  og  koordinering, både nationalt og på europæisk plan. Tidligere forelæggelse for Europaudvalget Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget, men grundnotat om Kommissionens  meddelelse:i2010  ---  Et  europæisk  informationssamfund  for  vækst  og beskæftigelse er fremsendt til udvalget den 22. juli 2005.