1
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af
integreret handlingsprogram indenfor livslang læring
Formålet med dette forslag er at afløse størstedelen af de eksisterede
programmer på uddannelsesområdet. Følgende programmer for almen og
erhvervsfaglig uddannelse udløber ved udgangen af 2006:
SOCRATES: grundskoleuddannelse, videregående og
voksenuddannelse, sprogindlæring og brug af informations- og
kommunikationsteknologi på uddannelsesområdet
LEONARDO DA VINCI: støtter erhvervsuddannelse
Et "handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på uddannelsesområdet og støtte til enkeltforanstaltninger på
uddannelsesområdet"
E-læring: den effektive brug af informations- og
kommunikationsteknologi inden for uddannelsesområdet
Europa-Kommissionen foreslår, at der iværksættes et integreret
aktionsprogram for perioden 2007-2013, som opdeles i seks separate
underprogrammer. Disse er baseret på de vigtigste former for almen og
erhvervsfaglig uddannelse (grundskole, universitet, erhvervsuddannelse,
voksenuddannelse) i medlemsstaterne. Programmerne er overordnet set en
udvidelse af de eksisterende programmer og initiativer.
COMENIUS vedrører almen uddannelse fra grundskoleniveau til og
med gymnasieniveau og skal omfatte mindst 1 ud 20 elever
ERASMUS vil dække almen- og erhvervsuddannelse på videregående
niveau. Målet er at nå op på 3 mio. ERASMUS-studerende i 2011
LEONARDO DA VINCI vil dække alle øvrige aspekter af
erhvervsuddannelse. Antallet af praktikpladser skal forøges fra p.t.
45.000 til 150.000 i 2013
GRUNDTVIG vil støtte mobiliteten af voksenundervisere og voksne
studerende. Målet er at nå op på 25.000 deltagere i 2013
DET "TVÆRGÅENDE" PROGRAM er nyt. Formålet med dette program
er at støtte aktiviteter, der overlapper to eller flere af de ovennævnte
programmer
JEAN MONNET-programmet skal dækker studier, forskning og
undervisning i europæisk integration og støtte til europæiske