1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om gennemgørelse af et støtteprogram for den europæiske audiovisuelle sektor (MEDIA 2007)
Der var ingen debat, og formanden konstaterede, at der var politisk enighed om det foreliggende forslag. Forslaget vil blive oversendt til Europa-Parlamentet.
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af programmet Kultur 2007 (2007-2013)
Efter en kort debat konstaterede formanden, at der var politisk enighed om det foreliggende forslag, som vil blive oversendt til Europa-Parlamentet.
3. Den Europæiske Kulturhovedstad
- Rådets beslutning om udpegning af 2 medlemmer til udvælgelsesjuryen for valg af Europæisk Kulturhovedstad 2011 i henhold til afgørelse 1419/1999/EF
Rådet udpegede uden debat de af Østrig og Finland (de to formandskaber i 2006) foreslåede eksperter som medlemmer af juryen for valg af Europæisk Kulturhovedstad for 2011 (i Finland og Estland).
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om det europæiske år for interkulturel dialog (2008)
Efter en kort debat konstaterede formanden, at der var generel indstilling til det foreliggende forslag. Europa-Parlamentets udtalelse forventes i løbet af juni måned 2006.
5. Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets afgørelse om programmet â€Borgere for Europa†til fremme af et aktivt medborgerskab i Europa (2007-2013)
Det blev besluttet at ændre programmets navn til â€Europa for Borgerneâ€. Efter en længere debat om et udestÃ¥ende spørgsmÃ¥l vedrørende støtte til navngivne organisationer konstaterede formanden, at der var politisk enighed om det foreliggende forslag, herunder om et endeligt kompromis vedrørende en udfasning af ni navngivne organisationer efter en periode pÃ¥ tre Ã¥r. Forslaget vil blive oversendt til Europa-Parlamentet.
6. Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af UNESCO’s konvention om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryksformers mangfoldighed
Der var ingen debat, og formanden konstaterede, at det foreliggende forslag var vedtaget.
7. Styrkelse af de kreative erhverv i Europa: et bidrag til vækst og beskæftigelse
Med afsæt i formandskabskonklusioner om styrkelse af de kreative erhverv i Europa fandt en udveksling af synspunkter sted. Kommissionen henviste til, at man var i gang med at få foretaget en analyse af kultursektorens bidrag til Lissabon-processen. Det var nødvendigt med en tværfaglig koordinering af området for at synliggøre og drage nytte af de kreative erhvervs potentiale. Alle lande støttede op om behovet for at drøfte sagen nærmere med henblik på placere kulturindustrierne højere op på den europæiske dagsorden.
8. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om beskyttelse af mindreårige og den menneskelige værdighed og om berigtigelsesretten i forbindelse med en europæiske industris konkurrenceevne inden for audiovisuelle tjenester og informationstjenester
Efter en kort debat konstaterede formanden, at der var politisk enighed om det foreliggende forslag. Forslaget vil blive oversendt til Europa-Parlamentet.
9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-radiospredningsvirksomhed (tv uden grænser)
Kommissionen udtalte om direktivforslaget, at mediekonvergensen havde skabt et reelt behov for en revision af det gældende direktiv. At tage udgangspunkt i indhold og i mindre grad i distributionskanaler ville indebære en bedre fremtidssikring af området. Forslaget havde tilstræbt en balance mellem hensynet til den fri bevægelighed og samfundsinteresser. De foreslåede mere fleksible reklameregler havde til hensigt både at tage hensyn til forbrugerbeskyttelse og behovet for finansiering. Under meningsudvekslingen udtalte hovedparten af landene, at der var behov for klarere definitioner af de lineære og ikke mindst de ikke-lineære tjenester, ligesom der var behov for afklaring af andre af forslagets elementer. Et større antal lande udtalte sig til fordel for de foreslåede mere fleksible reklameregler, som også skulle tilgodese forbrugernes interesser. Få lande havde taget endelig stilling til spørgsmålet om en udvidelse af direktivets rækkevidde, ligesom ganske få lande erklærede sig imod en udvidelse. Endelig tilkendegav et antal lande, herunder Danmark, at man endnu ikke havde fastlagt en endelig holdning.
 Â
Â