Kulturudvalget/folketingsåret 2005 -06 Kulturudvalget holder normalt møde  onsdag kl. 10.30 i værelse   S-092 (stuen på Christiansborg). Udvalget bistås af: Sekretariatschef Lis Grønnegård Rasmussen   tlf. 33 37 55 03,email [email protected]  og Overassistent Rikke Seerup Pedersen   tlf. 33 37 55 33, email [email protected] Sekretariatet har kontor på 1.  sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset). Kulturudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved   begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretning  er. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferen cer/høringer, besøg, rejser mv.   Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændring sforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder Kulturudvalgets sagsområde fremgår af et bilag til Folketingets forretningsorden. Det   drejer sig om sager vedrørende: Kulturelle og kunstneriske anliggender, herunder biblioteker, museer, teatre, film, radio, fjernsyn, bygningsfredning, kulturmiljø og fortidsminder m.v., idræt m.v., samt ophavsret. Ressortministerium Kulturministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Kulturministeriet består  dels  af  departementet ,  dels  af  en  række  styrelser:    Biblioteksstyrelsen,  Det Kongelige   Bibliotek,   Kulturarvsstyrelsen,   Kunststyrelsen,   Nationalmuseet,   Statens   Arkiver   og Statens Museum for Kunst. Procedurer m.v. i udvalget: Samråd Udvalget fastlagde tidligere på året   proceduren for åbne samråd i udvalget. Det blev bl.a. aftalt, at et ønske om at afholde et samråd for åbne døre som hovedregel vil blive imødekommet uden forudgående behandling i udvalget. Der er således ikke noget krav om, at 3 medlemmer af udvalget skal stå bag  ønsket.  Uanset denne beslutning har hovedparten af udvalgets samråd hidtil foreg ået for lukkede døre.  Åbne samråd optages    på cd -rom, som efterfølgende kan lånes på Folketingets bibliotek. Der udarbejdes som hovedregel ikke skriftligt referat af samrådet.
Spørgsmål til skriftlig besvarelse Normalt har ministeren 4 uger til at svare på spørgsmål   , der er stillet på alm. del, men hvis en spørger ønsker det, kan der påføres en kortere frist. Det er også muligt at angive spørgerens navn på spørgsmål, der st  illes gennem udvalget. Deltagelse i arrangementer og høringer m.v. Udvalget modtager i hver samling en række invitationer til at deltage i   høringer  og arrangementer. Alle invitationer omdeles som udvalgsbilag. Hvis deltagelsen i arrangementet er gratis, kan de enkelte medlemmer tilmelde sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, beslutter udvalget om udvalget ønsker at betale for deltagelse i arrangementet. Tilmelding til arrangementet sker hereft er gennem sekretariatet, på en s ærlig tilmeldingsblanket. Denne vil være trykt på lyserødt papir. Sekretariatet forsøger at arrangere eksterne besøg onsdag eftermiddag og/eller aften. Udvalgsdokumenter Som i de fleste andre udvalg findes der i Kulturudvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende  forslag og dokumenter vedrørende  alm.del (udvalgets alm indelige kontrol med regeringen). Hvert forslag betragtes som en selvstændig sag, hvorpå de bilag, spørgsmål og samrådsspørgsmål   , d er vedrører forslaget , omdeles. Alm.del betragtes som en stor sag. Sagerne starter forfra når en ny folketingssamling begynder. Alle udvalgsdokumenter omdeles i boksene i Meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. De kan endvidere læse s elektronisk. Da offentligheden først har adgang til bilag m.v. med 24 timers forsinkelse i forhold til udvalgets medlemmer anbefales det at læse bilag m.v.   på Folketingets intranet (Nettinget). Her vil de være tilgængelige umiddelbart efter omdeling i pa pirudgaven. Der kan endvidere tegnes abonnement på udvalgsdokumenter , således at man modtager en mail , når der kommer nyt materiale i udvalget. Det samme gælder mødedagsordener. Abonnementsordningen udsender mails hver 2. time. Lov- og beslutningsforslag i udvalget I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen   - lovprogrammet  -  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at  fremsætte  i løbet af samlingen på udvalgets område. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget modtager  udvalget  kopi  af  svarene  samt  et  høringsnotat ,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget,  sættes  det  på dagsordenen  til  det førstkommende  udvalg smøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget.
Hvis et forslag skal færdigbehandle  s, skal der inden 2. behandlingen afgives en betænkning   om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte    partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag   fremgår.   Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller   man   kan   afslutte   et   ikkefærdigbehandlet   forslag   med   en   beretning.   Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. I vedhæftede bilag 1 er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kan være re levante under   lovforslags og beslutningsforslags behandling. EU-procedure Kulturudvalget behandler kun få EU -sager. Ved behandling af EU-sager er procedurene følgende: Halvårsoversigt.    Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU   -spørgs mål   fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden i form af et samråd med ministeren. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag (direktivforslag     og     forordningsforslag)     senest     4     uger     efter     forslagets     oversendelse     fra Kommissionen til Rådet og til EP. Grundnotaterne skal senest 8 uger efter oversen delsen til Rådet og EP suppleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet    afholder  udvalget  typisk  et  samråd med    ministeren    i    samme    uge,    som    denne    forelægger    rådsmødedagsorden    og    eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser.  Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. EU-noter Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren    udarbejde  udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU -emner.
Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning    kan I altid kontakte udvalgssekretæren. I kan også læse mere på Nettinget hvor arbejdsgangene i udvalget er beskrevet og hvor I kan få svar på de ofte stillede spørgsmå   l. Se Nettinget under Vejledninger >Kvalitetshåndbogen > udvalgsarbejdet. Herudover henvises til Håndbog i folketingsarbejdet (oktober 2005). .