Resumé  af  høringssvar  vedr.  Finansiering  sudvalgets rapport om et nyt tilskuds- og udligningssystem Finansieringsudvalgets rapport blev den 2. december 2005 sendt til høring hos KL, ARF, Københavns og Frederiksberg Kommuner med frist den 16. december 2005. 1. KL KL  udtrykker  tilfredshed  med,  at  Finansieringsudvalget  har  overvejet  de forslag, som KL tidligere har fremsat. Det drejer sig om fordeling af bloktil- skuddet efter folketal, bedre udligning af udgiftsbehov i forhold til overfør s- ler samt en statslig overtagelse af finansieringen af momsudligningen. KL finder, at den kommunale skatteudskrivningsret er et bærende el ement i lokaldemokratiet.  KL  kan  derfor  ikke  støtte  en  indskrænkning  af  komm  u- nernes  skattegrundlag.  Endvidere  finder  KL,  at  følgende  forhold  ikke  bør indgå i den kommende reform: Obligatorisk statsgaranti. Ophævning  af  skattedelingen  mellem  kommunerne  i  forbi ndelse med borgernes flytning. KL  støtter  udvalgets  overvejelser  om  forhøjelse  af  vægten  af  det  sociale udgiftsbehov. KL nævner, at foreningen tidligere har foreslået en forhøjelse af den statsl  i- ge refusionssats for førtidspension og ledighedsydelse fra  35 til 50 pct. KL finder fortsat, at det vil  være den mest direkte måde at sikre større udli  g- ning  af  disse  udgifter.  Alternativt  foreslår  KL  et  højere  udligningsniveau  i forhold  til  overførsler.  Det  er  derfor  KL´s  opfattelse,  at  det  bør  sikres,  at vægten  a f  det  sociale  udgiftsbehov  automatisk  tilpasses  de  sociale  udgif- terne andel af de samlede kommunale udgifter. KL finder det fornuftigt, at det amtslige skatteprovenu – bortset fra den del, der går til sundhedsbidraget – overføres til kommunerne. KL kan i  den for- bindelse støtte den model for overførslen af skatter, der indgår i Finansi  e- ringsudvalgets modeller. KL finder det vigtigt, at der primo 2006 skabes klarhed over kommunernes fremtidige finansiering. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 19. december 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2005-2413-492 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: fudv01/hør 1
2 Endelig  bemærker  KL,  at  KL  ikke  ønsker  at  tage  s  tilling  til  den  konkrete fordeling mellem kommunerne. Det drejer sig f.eks. om udligningsniveau og indførelse af udligning af selskabsskat og pensionsafgifter. 2. Københavns Kommune Københavns Kommune støtter Finansieringsudvalgets overvejelse  r om en forenkling  af  systemet  gennem  afskaffelse  af  en  række  særordninger  og gennem indførelse af et nettoudligningssystem. Med  hensyn  til  incitamenter  til  at  skabe  økonomisk  vækst  finder  Købe   n- havns  Kommune,  at  forslaget  om  udligning  af  selskabsskat  og  fuld  udlig- ning af indkomster over 400.000 kr. snarere forringer end styrker incitamen- tet.  Det  samme  gælder  efter  kommunens  opfattelse  overvejelserne  om sænkning eller afskaffelse af hovedstadsudligningen. Københavns Kommune finder, at hovedstadsudligningen er med ti l at sikre, at  hovedstadsområdet  kan  fungere  som  et  sammenhængende  byområde med et nogenlunde ensartet skatte- og serviceniveau. Hvis hovedstadsud- ligningen svækkes, vil det medføre en forringelse af skat/serviceforholdet i Københavns  Kommune  og  dermed  svæk  ke  kommunens  tiltrækningskraft for højtkvalificeret arbejdskraft.   Københavns  Kommune  finder,  at   en  udligning  af  selskabsskat  vil  forringe kommunernes incitament til at tiltrække virksomheder. Københavns Kommune finder, at en fuld udligning af provenuet  af indkom- ster  over  400.000  kr.  vil  forringe  kommunernes  incitament  til  at  bistå  og udvikle  vidensintensive  arbejdspladser.  Kommunen  bemærker  endvidere, at det vil medføre et tab for alle kommuner i hovedstadsområdet. Forslaget bør  efter  kommunens  opfattel se  endvidere  ses  i  sammenhæng  med  de regionale forskelle i levevilkår. Med hensyn til boligstøtteudligningen i hovedstadsområdet bemærker K  ø- benhavns  Kommune,  at  en  afskaffelse  af  denne  ordning  vil  forringe  kom- munernes incitament til at bygge almene boliger og ældreboliger.  Kommu- nen frygte endvidere, at en afskaffelse af boligstøtteudligningen vil medf ø- re, at omfanget af byfornyelse vil falde drastisk. Københavns Kommune støtter forhøjelsen af vægten af de sociale kriterier i udligningen af udgiftsbehov, men kommunen finder, at det bør overvejes at forhøje vægten yderligere. Københavns Kommune finder ikke, at der bør indgå et tilgængelighedskr   i- terium i et nyt udligningssystem. Kommunen finder, at det nye kommuner er større og mere robuste end de tidli gere kommuner, og at derfor ikke er behov for et tilgængelighedskriterium til erstatning for grundtillægget.
3 Københavns   Kommune   er   imod   en   forhøjelse   af   udligningsniveauet   i landsudligningen,  som  vil  medføre  overførsel  af  yderligere  midler  fra  h  o- vedstadsområdet til resten af landet. Københavns Kommune støtter den foreslåede ændring af indvandrerudli   g- ningen, som i højere grad tager højde for de faktiske udgifter. Københavns Kommune er principielt modstander af indførelse af obligat  o- risk statsgaranti, som vil reducere de kommunale frihedsgrader betydeligt. 3. Frederiksberg Kommune Frederiksberg  Kommune  finder,  at  etableringen  af  større  kommuner  giver mindre behov for udligning. Det betyder, at de betydelige beløb, der hidtil er overført  fra  Frederiksberg   Kommune  og  hovedstadsregionen  til  resten  af landet, bør nedsættes. Kommunen finder, at regionale forskelle i omkostninger skal indarbejdes i udligningen.  Det  gælder  både  forskelle  i  de  kommunale  omkostninger  og forskelle  i  borgernes  rådighedsbeløb  efter  s kat,  udligning  og  boligudgifter mv. Kommunen finder, at det kan indarbejdes gennem en nedsættelse af udligningsniveauet. Kommunen finder, at finansieringssystemet skal understøtte incitamenterne til at skabe økonomisk vækst. Kommunen finder derfor ikke, a  t der bør in d- føres  en  særlig  høj  udligning  af  skatteprovenuet  af  de  høje  indkomster. Kommunen finder heller ikke, at der skal ske yderligere udligning af prove- nuet  af  ejendomsværdiskat  og  aktieindkomster.  En  forhøjet  udligning  på disse områder vil medføre  en forøgelse af overførslerne fra hovedstadso  m- rådet til resten af landet. 4. Amtsrådsforeningen Amtsrådsforeningen   har   ingen   bemærkninger  til   Finansieringsudvalgets modeller.  Det  er  Amtsrådsforeningen  holdning,  at  kommunerne  i  videst muligt omfang bør s ikres muligheder for at medfinansiere sundhedsudgifter og regionale udviklingsopgaver. Det kommunale finansieringssystem bør ikke modvirke de incitamenter, der har ligget til grund for beslutningerne om regionernes finansiering.