Dato:            1. september 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-47

Sagsbeh.:   PTN

 


Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet

Fremsat den 4. oktober 2006 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet

(Opfølgning på aftalen om kommunernes økonomi for 2007)

§ 1

I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, foretages følgende ændringer:

1. § 1, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

   »§ 1. Hver amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005. Hver kommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2008 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af kommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005.«  

2. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:

»Stk. 3. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under et, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 4.

Stk. 4. Det deponerede overskud efter stk. 3 reguleres sÃ¥ledes, at deponeringen i perioden 1. april 2008 til 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under et i 2007.«

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.

 

3. I § 1, stk. 3, som bliver stk. 5, tilføjes efter sidste pkt.:

» Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 3 skal senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 4.«

 

4. I § 1, stk. 6, som bliver stk. 8, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1, 2 og 3«.

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007

 

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

Lovforslaget indgår i udmøntningen af aftalen af 12. juni 2006 mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2006. Lovforslaget har således alene betydning for kommunerne.

Det fremgår af aftalen, at regeringen af hensyn til konjunktursituationen med pres i økonomien vil søge Folketingets tilslutning til, at frigivelsen af kommunernes deponerede midler på det skattefinansierede område udskydes et år. Parterne noterer sig, at der ved forlængelsen af ordningen fortsat i særlige tilfælde vil være mulighed for at søge om dispensation fra deponeringsordningen.

Der er endvidere enighed om, at regeringen søger Folketingets tilslutning til at forlænge kommunernes deponering af overskud for forsyningsområdet under ét. Deponeringen af overskud for forsyningsområderne skal ses i sammenhæng med aftalen om det fremtidige samarbejde mellem staten og kommunerne, som fremgår af bilaget til aftalen om den kommunale økonomi for 2007. Heraf fremgår det, at en af grundpillerne for det fremtidige budgetsamarbejde er en klarere adskillelse af forsyningsområdet og de skattefinansierede dele af den kommunale økonomi under hensyntagen til fastholdelse af det politiske ansvar for området.

 

2. Gældende ret

Lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet pålægger kommuner og amtskommuner at deponere 60 procent af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 procent af kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005. Den således beregnede overskudslikviditet skal deponeres i perioden fra 1. oktober 2005 til 1. januar 2007.

Efter loven skal kommuner, der for 2005 budgetterer med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, deponere et beløb svarende til dette overskud i perioden fra 1. oktober 2005 til 1. januar 2007. Såfremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under et, kan deponeret overskud for forsyningsvirksomhederne i budgettet for 2005 frigives i løbet af 2006. Ordningen er suppleret af en modregningsordning, som sikrer at tilgodehavendet/gælden ultimo 2006 mindst/højst svarer til status ultimo 2004. De midler som kommunerne, efter den gældende lov, har deponeret for overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, frigives den 1. januar 2007.

Den gældende lov udmønter den opfølgende aftale mellem regeringen og KL af 24. februar 2005 om kommunernes økonomi for 2005.

Af den opfølgende aftale om kommunernes økonomi for 2005 fremgår det, at regeringen og KL er enige om, at der er behov for at begrænse udgiftsvæksten i kommunerne i 2005 samt at understøtte en hensigtsmæssig økonomisk adfærd i overgangsperioden op til kommunalreformen. Den gældende lov som udmønter denne aftale gælder både for kommuner og amtskommuner.

 

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indebærer ændringer af den gældende lov og har alene betydning for kommunerne.

På baggrund af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2007 foreslås loven ændret således, at deponeringen af overskudslikviditet forlænges et år samtidig med at kommunerne pålægges at deponere et eventuelt budgetteret overskud for forsyningsområdet for 2007. Et eventuelt budgetteret overskud for forsyningsområdet foreslås deponeret i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 og reguleret således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under et i 2007.

 Det foreslås at ordningen med toårig deponering af overskud for forsyningsvirksomhederne og tilpasning til faktiske forhold erstatter den modregningsordning der eksisterer under den gældende ordning. Modregningsordningen sikrer, at adskillelsen af det brugerfinansierede og de skattefinansierede områder ikke afhænger af præcisionen i kommunernes budgetlægning. Ordningen er imidlertid forholdsvis kompliceret, og lægger nogle bindinger på kommunernes mellemværende med forsyningsområdet, som i nogle tilfælde kan have en utilsigtet virkning på takstfastsættelsen.

 

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.

4.1 Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget medvirker til, at det offentlige ikke i uholdbar grad bidrager til yderligere vækst i efterspørgslen i den nuværende situation med tegn på kapacitetspres i økonomien. Lovforslaget bidrager endvidere til en klarere adskillelse af forsyningsområdet og de skattefinansierede dele af den kommunale økonomi under hensyntagen til fastholdelse af det politiske ansvar for området.

4.2 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

4.3 Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

4.4 Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

4.5 Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

5. Hørte myndigheder og organisationer

Lovforslaget har været sendt i høring hos KL, Kommunernes Revision og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer.

Vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget medvirker til, at det offentlige ikke i uholdbar grad bidrager til yderligere vækst i efterspørgslen i den nuværende situation med tegn på kapacitetspres i økonomien.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Som følge af at regeringen og KL er enige om, at forlænge den nuværende deponering af kommunernes overskudslikviditet et år, foreslås tidspunktet for frigivelse af kommunernes deponerede overskudslikviditet ændret fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2008. Tidspunktet for frigivelsen af amtskommunernes deponerede overskudslikviditet ændres ikke.

Lovforslaget giver ikke anledning til at genberegne de beløb de enkelte kommuner har deponeret som overskudslikviditet, og ministeriet vil på den baggrund ikke foretage en udmelding af hvad den enkelte kommune skal deponere af overskudslikviditet i perioden 1. januar 2007 til 1. januar 2008.

Vilkårene for den forlængede deponering forudsættes ligeledes uændrede i forhold til den eksisterende deponering. Ministeriet vil på den baggrund foretage de fornødne konsekvensændringer til bekendtgørelse om formuepleje af deponeret overskudslikviditet.

 

Til nr. 2

Regeringen og KL er endvidere enige om, at en af grundpillerne i det fremtidige budgetsamarbejde skal være en klarere adskillelse af forsyningsområdet og de skattefinansierede dele af den kommunale økonomi under hensyntagen til fastholdelse af det politiske ansvar for området. På den baggrund er parterne enige om at fortsætte deponeringen af overskud for forsyningsområdet. Den her foreslåede deponeringsordning for overskud for forsyningsvirksomhederne er dog forenklet i forhold til den eksisterende ordning.

Under den eksisterende ordning deponerer hver kommune i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til et eventuelt budgetteret overskud for forsyningsvirksomhederne under et i 2005. Såfremt kommunen budgetterer med et underskud for forsyningsområdet for budgetåret 2006, kan der frigives deponeret overskud for budgetåret 2005 i løbet af 2006. Ordningen er suppleret af en modregningsordning, som sikrer at tilgodehavendet/gælden ultimo 2006 mindst/højst svarer til status ultimo 2004. Ordningen sikrer således, at adskillelsen af det brugerfinansierede og de skattefinansierede områder ikke afhænger af præcisionen i kommunernes budgetlægning.

Under den foreslåede ordning for deponering af overskud for forsyningsområdet skal kommuner, der for 2007 budgetterer med et overskud deponere et beløb svarende til dette overskud i perioden fra 1. januar 2007 til 1. januar 2009. Deponeringen reguleres således, at den i perioden fra 1. april 2008 til 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsområdet under et i 2007.

Ved at lade deponeringen løbe over to år, gives der mulighed for at foretage en regulering således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i 2007. Reguleringen tjener derved samme formål som modregningsordningen under den eksisterende deponeringsordning blot på en måde, som dels er lettere gennemskuelig og dels er mindre restriktiv for kommunerne.  

Kommunernes overskud for forsyningsområdet opgøres på samme måde som i den eksisterende lov. Det vil ikke blive udmeldt hvad den enkelte kommune skal deponere samt hvad deponeringen eventuelt skal reguleres med den 1. april 2008.

 

Til nr. 3

Kommunernes deponering af et eventuelt overskud for forsyningsvirksomhederne under et foretages senest den 1. januar 2007. Depotet reguleres senest 1. april 2008 således, at deponeringen af overskud for forsyningsvirksomhederne under ét svarer til det faktisk realiserede overskud for den enkelte kommunes forsyningsvirksomheder under et i 2007. Fristen for reguleringen af det deponerede overskud for forsyningsvirksomhederne er fastsat til den 1. april, hvilket samtidig er fristen for indberetning af kommunernes regnskaber til Danmarks Statistik.

 

Til nr. 4

Parterne bag aftalen om den kommunale økonomi for 2007 noterer sig, at der fortsat i særlige tilfælde vil være mulighed for at søge om dispensation fra deponeringsordningen.

Dispensationer fra deponeringen af overskudslikviditet under den eksisterende deponeringsordning videreføres som udgangspunkt uændret under den foreslåede ordning.

Yderligere dispensationer vil kunne overvejes i særlige tilfælde. Under den nuværende deponering af overskudslikviditet er deponeringen beregnet med udgangspunkt i kommunernes likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004. Da loven er vedtaget i juni 2005 og deponeringen trådte i kraft den 1. oktober 2005, kunne det forekomme, at der på deponeringstidspunktet var disponeret helt eller delvis over den beregnede overskudslikviditet. I bemærkningerne til forslaget til den gældende lov, er dette anført som eksempel på et sådan særligt tilfælde, som vil kunne begrunde dispensation fra kravet om deponering.

Aftalen om at forlænge deponeringen af kommunernes overskudslikviditet er blevet kommunerne bekendt med indgåelsen af aftalen om den kommunale økonomi for 2007 den 12. juni 2006. Det vurderes ikke sandsynligt, at der på det tidspunkt skulle være disponeret over de midler, som efter gældende lov frigives den 1. januar 2007. På den baggrund vil der som udgangspunkt ikke kunne dispenseres med henvisning til, at der allerede er disponeret over de midler, der efter den gældende lov frigives den 1. januar 2007.

Under den gældende lov har kommunernes likviditetssituation indgået ved behandling af ansøgninger om dispensation. Under den foreslåede lov vil det ligeledes kunne overvejes navnlig at meddele dispensation fra deponeringen af overskudslikviditet, såfremt en kommune risikerer at komme i konflikt med de gældende regler om kommunernes likviditetsbeholdning.

For København, Frederiksberg og Bornholms Kommuner vil der ved godkendelse af dispensation fra kravet om deponering af overskudslikviditet blive taget højde for, at der skal afgives likviditet i forbindelse med udskillelsen af de amtskommunale områder.

Med lovforslaget foreslås det, at dispensationsmuligheden også omfatter deponering af overskud for forsyningsområdet, uanset at der i aftalen om kommunernes økonomi for 2007 alene omtales dispensation i tilknytning til deponeringen af overskudslikviditet. Baggrunden for at give mulighed for, at der i særlige tilfælde kan ansøges om dispensation fra kravet om deponering af overskud for forsyningsvirksomhederne er, at det gælder tilsvarende i den eksisterende lov. Muligheden for at dispensere fra kravet om deponering af overskud for forsyningsvirksomhederne må først og fremmest gælde for kommuner, der på grund af lav likviditet ikke har deponeret overskudslikviditet, og som endvidere befinder sig i en særligt vanskelig økonomisk situation i deponeringsperioden. Specielt vil det indgå i overvejelserne om dispensation, om kommunen er i risiko for at komme i konflikt med de gældende regler for kommunernes likviditet.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

 


Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. § 1, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

§ 1. Hver kommune og amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005

 

»§ 1. Hver amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005. Hver kommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2008 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af kommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens budgetterede bruttodrifts- og –anlægsudgifter for budgetåret 2005.«

 

 

 

 

 

2. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:  

 

 

»Stk. 3. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under et, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 4.

 

 

Stk. 4. Det deponerede overskud efter stk. 7 reguleres sÃ¥ledes, at deponeringen i perioden 1. april 2008 til 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under et i 2007.«

 

 

 Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.

Stk. 3. Kommunen eller amtskommunen skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb, kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal deponere, pÃ¥ en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.

 

»Stk. 5. Kommunen eller amtskommunen skal senest den 1. juli 2005 indsætte det beløb, kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 2 skal deponere, pÃ¥ en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.

 Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.

 

 Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.

    Stk. 5. SÃ¥fremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2 frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler efter stk. 2.

 

    Stk. 7. SÃ¥fremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under ét, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 2 frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler efter stk. 2.

Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2.  

 

Stk. 8. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2.«

 

 

 

 

 

3. I § 1 stk. 3, som bliver stk. 5, tilføjes efter sidste pkt.:

 

 

»Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 3 skal senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 4.«

 

 

 

 

 

4. I § 1 stk. 6, som bliver stk. 8, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1, 2 og 3«

Stk. 6. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1 og 2.

 

   »Stk. 8. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1, 2 og 3.«

 

 

 

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.