Forslag vedrørende

           ændring af den kirkelige struktur

 


 

Arbejdsgruppen om ændring
af den kirkelige struktur

 
Arbejdsgruppen om ændring af den kirkelige struktur

16. maj 2006

Læsevejledning

 

Kortene

Kortene er opbygget af sogne, der er angivet ved tynde sorte streger.

Nye kommuner er vist med en tykkere sort streg.

Provstier er vist med en farve. Provstier, der omfatter 2 eller flere kommuner, er vist i én farve. Kommunegrænsen er vist med en tyk sort streg.

I kommuner, der består af 2 eller flere provstier, har hvert provsti sin farve.

I provstens bopælssogn er provstikontoret vist:

-           med en sort firkant i de (9) tilfælde, hvor provstestillingen aktuelt er vakant:

-           med en gul trekant i de (6) tilfælde, hvor
provstestillingen bliver vakant indenfor de kommende 3 år:

-           med en rød cirkel i de øvrige tilfælde:

 

Tabellerne

Provstiet er navngivet:

-           som det hidtidige i de tilfælde, hvor det stadig udgør en væsentlig del af det ”nye provsti”,

-           med det nye kommunenavn i de tilfælde, hvor de nuværende provstier deles mellem flere kommuner,

-           i de tilfælde, hvor en kommune opdeles i 2 provstier, betegnes disse Nordre/Søndre eller Østre/Vestre eller

-           i de tilfælde, hvor arbejdsgruppen har modtaget et lokalt forslag til navngivning, er dette anvendt.

Kommunen er den nye kommune.

 

Indbygger- og medlemstal er pr. 1. januar 2005.

Antal præster er opgjort den 17. sept. 2005.

(De tilsvarende tal i de 2 tabeller på siderne 6 og 7 - mærket ”nuværende” - er pr. 1. januar 2004 og primo februar 2005)

 

Teksten

Nuværende kommuners navn angives som hovedregel med nuværende, mens nye kommuner tilsvarende betegnes ny.

 

 


1         Indledning

1.1        Baggrunden for forslaget

Arbejdsgruppens kommissorium har med hensyn til den kirkelige inddeling følgende ordlyd: ”Det vil således blive tilstræbt at skabe sammenfald mellem provstigrænser og kommunegrænser i alle tilfælde, hvor det er praktisk muligt.”

Arbejdet med strukturen blev tilrettelagt således, at hvert stift blev inviteret til at fremlægge sine overvejelser og forslag til strukturændringer for arbejdsgruppen. Arbejdsgruppen har endvidere modtaget en række henvendelser fra menighedsråd, provstiudvalg og andre.

På denne baggrund udarbejdede arbejdsgruppen et forslag til ny provstistruktur. I en række tilfælde præsenterede arbejdsgruppen ud over det primære forslag også et alternativt forslag.

Forslaget til ny struktur blev offentliggjort på Kirkeministeriets hjemmeside den 12. december 2005 sammen med et oplæg om budgetlægning for de lokale kirkelige kasser. Den 3. januar 2006 offentliggjorde arbejdsgruppen et debatoplæg om opgaver i sogn, provsti og stift.

Arbejdsgruppen afholdt i januar-februar 2006 i alt 11 debatmøder, et i hvert stift samt et på Bornholm. Til debatmøderne blev alle landets menighedsråd indbudt til at deltage. I alt deltog ca. 2200 menighedsrådsmedlemmer i debatmøderne. Høringsfristen var den 1. april 2006. Arbejdsgruppen har frem til den 20. april 2006 modtaget 691 høringssvar, som vedrører strukturforslaget, debatoplægget eller begge dele.

Høringssvarene, som blev offentliggjort på Kirkeministeriets hjemmeside den 21. april 2006, fordeler sig således:

− 518 svar fra i alt 667 af de 2.118 menighedsråd i folkekirken

− svar fra 65 af de 111 provstiudvalg i folkekirken

− svar fra 7 biskopper/stiftsøvrigheder/stiftsråd

− 21 svar fra organisationer

− 80 svar fra i alt 378 enkeltpersoner (heriblandt præster).

På baggrund af debatmøderne og de indkomne høringssvar har arbejdsgruppen udarbejdet dette reviderede forslag til ny provstistruktur, som i det følgende fremlægges for hvert stift. Der er under hvert stift en sammenfatning af de høringssvar, der vedrører det pågældende stift.

1.2        Kriterier for ny provstiinddeling

Arbejdsgruppen har været særligt opmærksom på de ændringer i den kommunale struktur, der kan gøre det aktuelt at ændre på stiftsgrænserne, men under hensyntagen til, at den fremtidige provstistruktur – inden for stiftsgrænserne – i videst muligt omfang skal understøtte de fremtidige arbejdsopgaver i sogne, provstier og stifter og give provsteembedet gode vilkår.

Det forslag, der hermed foreligger, lægger op til en fremtidig struktur, der overvejende betyder, at der bliver sammenfald mellem kommune- og provstigrænser. De undtagelser fra princippet om sammenfald, som arbejdsgruppen foreslår, er alle begrundet i lokale ønsker om at opretholde tilhørsforhold til det hidtidige stift. Disse ønsker – og styrken heraf – har arbejdsgruppen søgt at veje op mod hensynet til, at strukturen skaber gode vilkår for det fremtidige kirkelige arbejde. I denne forbindelse er det nødvendigt ikke kun at tage hensyn til ønskerne fra de direkte berørte sogne, idet vilkårene for andre sogne kan påvirkes negativt, hvis nogle sogne ikke ønsker at ”være med” i et nyt provsti. Såfremt et ligningsområde herved deles mellem to provstier, vil det således nødvendiggøre nye koordineringsorganer og -procedurer, idet økonomien i de to provstier bliver knyttet sammen i ligningsområdet. I en række høringssvar fra områder, hvor nogle sogne ikke ønsker at indgå i det nye provsti, fordi de derved vil skulle skifte stift, advares der således fra de øvrige sogne mod en deling af ligningsområdet.

En anden problemstilling, der har optaget arbejdsgruppen, er, i hvilket omfang de fremtidige ligningsområders størrelse nødvendiggør opdeling i flere provstier, således som det allerede kendes fra Københavns Kommune samt Århus, Odense og Aalborg kommuner. Samlet ligger antallet af nye kommuner – 98 – tæt på det nuværende antal provstier – 111. Der er imidlertid efter kommunalreformen fortsat en række kommuner, der er for små til at udgøre et selvstændigt provsti, ligesom der efter kommunalreformen er betydeligt flere kommuner, der skal deles i to eller flere provstier.

I de tilfælde, hvor ligningsområdet omfatter to eller flere provstier, bør der – som det fremgår af arbejdsgruppens kommissorium – etableres et forpligtende økonomisk samarbejde gennem nedsættelse af et budgetudvalg med deltagelse fra de to provstier. Budgetudvalget skal have til opgave at fastsætte den samlede lokale ligning for ligningsområdet og dens fordeling på de to provstier. Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at der som et alternativ hertil gives mulighed for at vælge ét provstiudvalg, som omfatter begge provstier. Et forpligtende samarbejde forudsætter i alle tilfælde lovændring. Arbejdsgruppen vil udarbejde et konkret forslag hertil.

Arbejdsgruppen har overvejet kriterierne for, hvornår et ligningsområde bør deles i to provstier, eller modsat, hvornår to små ligningsområder bør udgøre ét provsti. Gruppen har lagt til grund, at der i de kommende år sker en ændring i sammensætningen af provstens arbejdsopgaver, således at tilsynet med bygninger får mindre vægt og tilsynet i forhold til præster får større vægt. Antallet af kirkelige kasser spiller også en rolle for arbejdet med budgetlægningen. Det er arbejdsgruppens opfattelse, at det i mange tilfælde kunne gavne det kirkelige liv, at der i en række tilfælde blev gennemført en sammenlægning af kasser, f.eks. i forbindelse med oprettelse af fælles menighedsråd for pastoratet. Hertil kommer, at det tillige vil kunne aflaste provstens budgetarbejde, såfremt formanden for provstiudvalget i større omfang vælges blandt udvalgets læge medlemmer, og såfremt der sker en faglig oprustning af provstisekretæren. Det er ikke arbejdsgruppens anbefaling, at der med de nuværende opgaver skal etableres en større administration i provstiet, men det vil efter arbejdsgruppens opfattelse i mange tilfælde kunne begrundes, at der er en fuldtids provstisekretær med et relevant uddannelsesmæssigt eller erfaringsbaseret grundlag inden for regnskab.

Den væsentligste faktor for, hvor stort et provsti kan være, er således antallet af præster. Arbejdsgruppen har bestræbt sig på at sikre, at provsten som hovedregel ikke har tilsyn med flere end 25 præster. Dette tal er overskredet i nogle tilfælde, blandt andet hvor høringssvarene klart taler imod en deling af det pågældende ligningsområde i to provstier, eller hvor en deling ikke kan gennemføres på nogen fornuftig måde.

Der vil fortsat – også efter gennemførelsen af en strukturændring - være betydelige forskelle mellem provstierne. Det vil således også være forskelligt, hvor stor en del af en provsts arbejde, der skal lægges i stillingen som sognepræst henholdsvis stillingen som provst. Det er arbejdsgruppens opfattelse, at der bør sigtes mod, at provstearbejdet ikke udgør mere end halvdelen. I de større provstier kan det være aktuelt at knytte en kvoteret præstestilling til det sogn, hvor provsten er sognepræst, således som det allerede er tilfældet i en række provstier. Dette vil dog også konkret afhænge af den pågældende præstestilling, idet det f.eks. i visse tilfælde kunne være en løsning, at en eksisterende bistandsforpligtelse for provsten uden for pastoratet i stedet falder bort.

1.3        Provstier med flere kommuner og kommuner opdelt i flere provstier

20 provstier vil bestå af 2 eller flere kommuner. 5 af disse omfatter de 3 øer (Samsø, Læsø & Fanø) og de 2 kommuner (Dragør og Vallensbæk), der med en forpligtende samarbejdsaftale forbliver selvstændige kommuner.

18 kommuner er så store med hensyn til indbyggere og/eller antal sogne, at de er delt i 2 eller flere provstier.

4 kommuner kommer efter forslaget til at ligge tværs over stiftsgrænser. Det drejer sig om:

-      ny Holstebro Kommune, der kommer til at ligge i Viborg og Ribe Stifter, idet nuværende Ulfborg-Vemb Kommune forbliver i Ribe Stift

-      ny Silkeborg Kommune i Ã…rhus og Viborg stifter, idet nuværende Kjellerup Kommune forbliver i Viborg Stift

-      ny Mariagerfjord Kommune, der er delt i 2 provstier, det ene i Aalborg Stift det andet i Ã…rhus Stift.

-      ny Vejle Kommune i Haderslev og Ribe Stifter, idet nuværende Give Kommune og 2 sogne fra nuværende Egtved Kommune forbliver i Ribe Stift.

 

Provstier med 2 eller flere kommuner eller dele af kommuner

 

Kommuner med 2 eller flere provstier eller dele af provstier

Glostrup

Amagerland

Ballerup-Furesø Fredensborg
Frederikssund
Gladsaxe-Herlev

Frederiksværk
Hillerød
Høje-Taastrup
Rødovre-Hvidovre
Greve-Solrød
Ringsted-Sorø
Tryggevælde
Faaborg
Hjørring Nordre
Ikast-Brande

Odder

Grene

Ringkøbing
Skads

4

2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2

2

2

2

 

København

Ã…rhus
Aalborg

Slagelse Guldborgsund Lolland
Faaborg-Midtfyn

Odense
Hjørring
Thisted
Mariagerfjord
Viborg

Holstebro
Randers
Silkeborg
Esbjerg
Ringkøbing-Skjern Vejle

8

4
4

2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2

2

 

1.4        Forslag om gennemførelse

Når der er truffet beslutning om den fremtidige provstistruktur, udestår fortsat spørgsmålet om strukturens gennemførelse. Der er meget der taler for, at ændringerne så vidt muligt bør være på plads til 1. januar 2007 – altså samtidig med kommunalreformen. For det vil betyde, at provsti-udvalgene vil kunne lave budgetlægningen for 2008 inden for rammerne af den nye struktur.

I alle de tilfælde, hvor der sker væsentlige ændringer af provstigrænserne, vil der i overensstem­melse med sædvanlig praksis ved provstigrænseændringer skulle udskrives nyvalg til provsti­udvalg­et for resten af funktionsperioden. Ellers vil der nemlig kunne være medlemmer af provsti­udvalget, der ikke bor i provstiet, ligesom nye sogne i provstiet ikke vil have haft indflydelse på provstiudvalgets sammensætning. Dette nyvalg vil kunne gennemføres i oktober til december måned 2006 med funktionsperiode fra 1. januar 2007. Stifterne anmodes om inden den 1. juli 2006 at lave en oversigt over, hvor der skal holdes nyvalg

Der vil imidlertid lokalt kunne være hensyn, der peger i retning af en anden tidsplan, herunder forhold vedrørende de enkelte provster. Når den fremtidige struktur ligger fast, bliver det derfor en særskilt opgave for hvert enkelt stift at lave en tidsplan for gennemførelsen. Arbejdsgruppen skal foreslå, at de enkelte stifter efter drøftelse med de berørte provstier fremlægger forslag til gennemførelse af ændringerne senest 1. juli 2006.

I en række tilfælde bør den foreslåede struktur efter arbejdsgruppens vurdering evalueres efter nogle år. Der er konkret peget herpå i afsnittene om de enkelte stifter. Dette gælder særligt, hvor provstistrukturen ikke følger kommunegrænserne, idet omfanget af ulemperne herved bør vurderes. Dette vil hensigtsmæssigt kunne ske halvvejs inde i den næste ordinære funktionsperiode, dvs. i 2011. Arbejdsgruppen foreslåranbefaler, at der gennemføres en sådan evaluering.


1.5        Provstiernes størrelse

I det datagrundlag, Kirkeministeriet udarbejdede forud for arbejdsgruppens nedsættelse, er der opgjort en række nøgletal for de enkelte provstier.

Det drejer sig for hvert provsti om: antal sogne, indbyggere og medlemmer, antallet af kirker samt sogne- og særpræster (omregnet til hele stillinger).

Selvom disse nøgletal ikke fuldt ud beskriver et provsti, er de retningsgivende for provstiets kompleksitet og opgavemængde og er derfor også beregnet for provstierne, som de ifølge forslaget kommer til at se ud.

 

For den nuværende kirkelige inddeling er gennemsnitsværdierne for provstierne pr. stift:

        

- og ifølge forslaget er de tilsvarende værdier:

 

 

1.6        Stifternes størrelse

*) indbygger- og medlemstal pr. 1. januar 2004. Antal præster er opgjort  primo februar 2005.
 

*) indbygger- og medlemstal pr. 1. januar 2005. Antal præster er opgjort den 17. sept. 2005.
   Det bemærkes, at der i sommeren 2005 er sket en sammenlægning af 2 sogne i Københavns Stift


1.7        Den gennemsnitlige provstistørrelse

I datagrundlaget var nøgletallene for de enkelte stifter desuden vist grafisk i forhold til gennemsnittet for hele landet.

Stifternes relative størrelse er også beregnet på forslagets nøgletal, idet der er vist de umiddelbare konsekvenser, som fremgår af tabellerne under hvert stift, og ikke tilpasninger på sigt.

 

Nuværende:                                                               Forslaget:

        

 

        

 

        

 


Nuværende:                                                             Forslaget:

       

 

                      

 

      

 

       


Nuværende:                                                             Forslaget:

      

 

      

 

      

 

 

 

 

 

 

 


2         Stiftsvis gennemgang af forslaget

Sjælland og Lolland-Falster
- Københavns, Helsingør, Roskilde og Lolland-Falsters stifter

 

 


2.1        Københavns Stift

 



Frederiksberg

 

Forslaget indebærer, at 2 sogne i Københavns Kommune (Højdevang og Solvang) overføres fra Amagerland Provsti til Amagerbro Provsti, og at de 2 provstier på Bornholm sammen­lægges til et provsti.

Med hensyn til provstiinddelingen i Københavns Kommune foreslås det, at stiftet udarbejder et forslag til provstiinddeling - med 6 provstier af mere ensartet størrelse - der sættes i kraft med virkning fra den 1. april 2009. Fristen er sammenfaldende med udløbet af stiftsrådsforsøget (31. marts 2009) og med valg til provstiudvalg i januar-februar 2009.

Forslaget betyder, at der bliver 1 og på sigt 3 provstier færre i Københavns Stift.

Samlet bliver der 11 – og på sigt 9 – provstier mod i dag 12.

 

Høringssvar

Menighedsråd

28 svar

MR’ene i Holmens Provsti giver udtryk for, at Holmens Provsti skal bevares.

Flere MR giver udtryk for, at monumentalkirker skal søges fordelt i flere provstier, samt at der generelt er behov for at se på sogne- og provsti-inddelingen i stiftet.

Højdevang og Solvang sogne i Københavns Kommune ønsker at forblive i Amagerland Provsti, der herudover kun har sogne fra Tårnby og Dragør kommuner.

Provstiudvalg

8 svar

Vor Frue PU støtter et cityprovsti.

Holmens PU ønsker provstiet bevaret. Østerbro og Nørrebro PU er parate til revisioner efter nærmere vurdering af muligheder.

Amagerbro PU er parat til at modtage 2 sogne. Amagerland PU ønsker at beholde disse i provstiet.

Stiftet

-stiftsøvrigheden

Ja til ændringer vedrørende Bornholm og Amagerland. Ja til reduktion i Københavns Kommune fra 8 til 7 eller 6 provstier. Ønske om selv at komme med forslag til opdelingen.

Organisationer

Forsvarsministeriet ser gerne, at Holmens provst fortsat er almindelig provst, og at provstiet udvides.

Private

3 svar

Henvendelser støtter bevarelsen af Holmens Provsti

 

Arbejdsgruppen finder ikke, at der er fremkommet vægtige argumenter for, at der ikke bør ske ændringer vedrørende Holmens Provsti. Hvis provstiet skal opretholdes som et geografisk provsti, bør de almindelige regler gælde ved besættelse af provstestillingen. Arbejdsgruppen anbefaler, at der findes en generel model for værnsprovsterne, eventuelt som led i en samlet model for ”specialprovster” for funktionsmenigheder, herunder også sygehuse, fængsler og Danske Sømands- og Udlandskirker.

Arbejdsgruppen mener ikke, at der er fremkommet vægtige argumenter for ikke at følge kommunegrænsen, for så vidt angår de 2 sogne i Amagerland Provsti.



Høringssvar vedr. alternativ om stiftsgrænseændringer

 

Til forslaget var der et alternativt forslag, hvorved stiftsgrænserne mellem Københavns, Helsingør, Roskilde og Lolland-Falsters stifter ændres.

Ifølge alternativet ændres stiftsgrænserne mellem:

-           Københavns og Helsingør stifter, sÃ¥ Rødovre-Hvidovre samt Glostrup provstier fremover bliver hjemmehørende i Københavns Stift.

-           Roskilde og Helsingør stifter, sÃ¥ Høje Taastrup Provsti bliver hjemmehørende i Roskilde Stift.

-           Roskilde og Lolland-Falsters stifter, sÃ¥ Stege-Vordingborg Provsti bliver hjemmehørende i Lolland-Falsters Stift.

 

Der er i høringssvarene kun begrænset støtte til alternativet, og mange høringssvar er imod. For så vidt angår københavnsområdet henvises der til forskellene i kirkelig og politisk kultur mellem by- og forstadsområder. For så vidt angår Sydsjælland peges på, at området orienterer sig mod nord.

Kortet fra arbejdsgruppens oprindelige forslag

 
Hvis der skulle gennemføres en stiftsgrænseændring, peger høringssvarene snarere i retning af en samling af Roskilde og Lolland-Falsters stifter og en udskillelse af et københavnsk omegnsstift, hvilket ved etableringen af Helsingør Stift i 1962 var målsætningen på sigt.

Et københavnsk omegnsstift skulle i givet
 fald have en udstrækning omtrent
svarende til det hidtidige Københavns Amt.

Arbejdsgruppen skal opfordre til, at biskopperne for de fire stifter drøfter de skævheder, som den nuværende struktur giver anledning til. Særligt bør biskopperne overveje tanken om et omegnsstift.

 


2.2       

Frederiksberg

 
Helsingør Stift

 


I stiftets sydlige del (vest for København) sker der ingen ændringer i provstiinddelingen.

Sammenlægningen af nuværende Farum og Værløse kommuner til ny Furesø Kommune og etableringen af Egedal Kommune syd for Frederikssund giver ændringer for Frederikssund, Ballerup-Værløse og Hillerød provstier.

Sammenlægningen af nuværende Birkerød og Søllerød kommuner (til ny Rudersdal Kommune) giver ændringer vedrørende Fredensborg og Kongens Lyngby provstier.

På baggrund af høringen foreslås det, at ny Rudersdal Kommune og Lyngby-Tårbæk Kommune, som i det oprindelige forslag udgjorde et provsti, bliver 2 provstier.

Forslaget betyder, at stiftet fremover har 13 provstier mod i dag 12.

 

Høringssvar

Menighedsråd

34 svar

4 MR i Glostrup Provsti støtter en deling. 1 MR fraråder det.

2 MR i Fredensborg Provsti støtter en deling af Kgs. Lyngby. Dette gør 4 MR i Kgs. Lyngby også, hvorimod 2 fraråder en deling.

2 MR kan støtte en stiftsgrænseændring, 14 tilkendegiver modstand.

1 MR støtter oprettelse af et Egedal Provsti straks. 1 MR mener, det kan vente. 1 MR er imod en deling.

Provstiudvalg

5 svar

2 PU tager afstand fra en stiftsgrænseændring.

Kgs. Lyngby PU støtter deling af Lyngby-Tårbæk og Rudersdal i 2 provstier.

Frederikssund PU støtter, at provstiet skal bestå af Frederikssund og Egedal kommuner.

 

Stiftet

- stiftsøvrigheden

Ønsker Kgs. Lyngby og Glostrup delt nu og Frederikssund på sigt.
Nej til stiftsgrænseændring.

Private

6 svar

Forskellige synspunkter

 

Der er arbejdsgruppens opfattelse, jf. afsnit 1.2, at det særligt er antallet af præster, der er afgørende for, om et område skal deles i flere provstier. På den baggrund foreslås det, at ny Rudersdal Kommune og Lyngby-Tårbæk Kommune skal være 2 provstier, mens Glostrup Provsti opretholdes uændret.

Med hensyn til Frederikssund Provsti er det arbejdsgruppens indstilling, at udviklingen må følges, og at en opdeling kan ske, når forholdene vedrørende byudviklingen i ny Egedal Kommune begrunder dette.

 

 

 

 

 

 


2.3        Roskilde Stift

 

 


På baggrund af høringen foreslås det, at ny Næstved Kommune bliver et provsti, mens ny Slagelse Kommune deles i 2 provstier.

Arbejdsgruppen fastholder, at det oprindelige forslag med et Ringsted-Sorø Provsti (som nu) samt et nyt Faxe-Stevns (Tryggevælde) Provsti samlet set giver en bedre løsning end at lade Sorø være et provsti, Ringsted-Faxe et andet og Stevns et tredje.

Forslaget betyder, at Roskilde Stift fremover kommer til at bestå af 13 provstier mod i dag 12.

 

Høringssvar

Menighedsråd

107 svar

15 af 17 MR i Sorø Kommune ønsker et selvstændigt Sorø Provsti.

5 MR ønsker at indgå i et Ringsted-Faxe. 2 MR tager afstand herfra.

4 MR støtter et samlet provsti for ny Slagelse Kommune. Heraf støtter 2, at der skal være 2 provster i dette.

27 MR i ny Næstved Kommune støtter alternativet om et samlet Næstved Provsti. 3 støtter en deling.

20 MR i Stege-Vordingborg Provsti ønsker at forblive i Roskilde Stift.

Provstiudvalg

8 svar

Næstved PU støtter ét samlet Næstved.

Slagelse-Korsør PU støtter deling - Skælskør PU støtter ét samlet Slagelse - men med 2 provster (tilsvarende vedr. Næstved).

Ringsted-Sorø PU støtter et Kalundborg-Sorø Provsti og et Ringsted-Faxe Provsti. Kalundborg støtter et Sorø Provsti.

Stege-Vordingborg PU tager afstand fra stiftsgrænseændring.

Stiftet

- biskoppen

Nej til stiftsgrænseændringer. Nej til deling af Næstved i 2 provstier.

Organisationer

4 svar

Distriktsforeninger tager afstand fra stiftsgrænseændring. Den ene støtter ét samlet Næstved.

Ny Næstved Kommune støtter et samlet Næstved Provsti.

Partiforening støtter ét samlet Næstved.

Private

4 svar

Forskellige synspunkter

 

Et forslag om at oprette et selvstændigt Sorø Provsti vil, efter arbejdsgruppens opfattelse, resultere i dels et lille provsti, dels en dårligere løsning vedrørende Stevns, der - med 8 præster – også bliver et for lille provsti. Det bemærkes endvidere, at der ikke fra Ringsted eller Faxe er ytret ønske om at blive ét provsti.

Arbejdsgruppen foreslår, at ønsket om, at ny Næstved Kommune skal være et provsti, imødekommes. Der lægges imidlertid op til, at der i 2011 foretages en evaluering af erfaringerne fra ny Slagelse Kommune, der bliver 2 provstier og ny Næstved Kommune, der efter lokale ønsker bliver 1 provsti, jf. afsnit 1.4.

Stiftet anmodes om efter drøftelse med de berørte provstiudvalg og menighedsråd - senest den 1. juli 2006 - at fremsætte forslag til en hensigtsmæssig opdeling af ny Slagelse Kommune i 2 provstier.


2.4        Lolland-Falsters Stift

 

 


Forslaget er i overensstemmelse med stiftets forslag om, at der fremtidigt bør være 4 provstier mod i dag 6.

Høringssvar

Menighedsråd

9 svar

4 MR kan støtte en stiftsgrænseændring nordpå.

MR ved Toreby Sogn, som fremtidigt er en del af ny Guldborgsund Kommune, ønsker at tilhøre Falster Provsti.

Private

2 svar

Partiforening støtter udvidelse nordpå.

 

Stiftet anmodes om efter drøftelse med menighedsrådet - senest den 1. juli 2006 - at afgive indstilling med hensyn til spørgsmålet om Toreby Sogn skal tilhøre Lolland Østre Provsti, som foreslået, eller Falster Provsti, som ønsket af menighedsrådet.


2.5        Fyens Stift

 


Forslaget lægger op til at følge de kommunale grænser, hvilket vil indebære forholdsvis små ændringer i forhold til den eksisterende struktur. Langeland forbliver et selvstændigt provsti. Ærø Provsti foreslås sammenlagt med Faaborg Provsti.

Det foreslås, at ny Faaborg-Midtfyn Kommune deles i 2 provstier. Ifølge forslaget er den nye kommune delt på grundlag af de hidtidige provstier (Faaborg og Ringe). Derved fås 2 stort set lige store provstier.

Forslaget betyder, at stiftet vil bestå af 11 mod i dag 12 provstier, når sammenlægningen af Ærø og Faaborg provstier er gennemført.

På sigt bør det overvejes at sammenlægge Kerteminde og Nyborg provstier.

Høringssvar

Menighedsråd

24 svar

MR ved de 4 sogne, som fremover bliver en del af Nyborg Kommune samt det ene sogn, som fremover er en del af Faaborg-Midtfyn Kommune, ønsker at forblive som en del af Kerteminde Provsti.

4 MR på Ærø tager afstand fra en sammenlægning med Langeland.

Provstiudvalg

8 svar

Kerteminde PU ønsker, at de 4 sogne i kommende ny Nyborg Kommune forbliver i provstiet.

Nyborg PU tager afstand fra sammenlægning med Kerteminde.

Assens PU støtter sammenfald mellem provsti- og kommunegrænser.

Ærø og Langeland PU ønsker at forblive selvstændige.

Stiftet

- biskoppen

Støtter deling af Faaborg-Midtfyn i 2 provstier.

Ønsker at fastholde den nuværende provstigrænse mellem Kerteminde og Nyborg frem for den nye kommunegrænse. Forudser - på sigt - sammenlægning af Nyborg og Kerteminde provstier.

Påpeger at sammenlægning af Ærø og Langeland forudsætter færgeforbindelse - hvilket fremover er usikkert.

 

Arbejdsgruppen mener, at det ud fra størrelsesmæssige betragtninger vil være mest hensigtsmæssigt, at ny Kerteminde Kommune og ny Nyborg Kommune bliver ét provsti.

Forsøgene med nye samarbejdsformer i Kerteminde Provsti kan imidlertid tale for, at provstiet indtil videre bevares som et selvstændigt provsti, men således at de nye kommunegrænser følges.



Jylland

- Aalborg, Viborg, Ã…rhus, Ribe og Haderslev stifter


2.6        Aalborg Stift

 

 


For Aalborg Stift foreslås det, at stiftet får tilført 9 sogne fra Viborg Stift i ny Rebild Kommune (nuværende Nørager Kommune) og afgiver 5 sogne i ny Struer Kommune (nuværende Thyholm Kommune) til Viborg Stift.

På baggrund af høringen foreslås det, at ny Mariagerfjord Kommune deles i en nordlig del - Hadsund Provsti - beliggende i Aalborg Stift, og en sydlig del - Mariager Provsti - beliggende i Århus Stift.

Hanherred Provsti foreslås at ændre navn til Jammerbugt Provsti, og stiftet opfordres til at fremsætte forslag om andre navne til provstierne i ny Aalborg Kommune, som foreslået af provsterne.

Samlet set bliver der 14 provstier i Aalborg Stift mod i dag 13.

 

Høringssvar

Menighedsråd

21 svar

5 MR i Thyholm beklager flytning til Viborg Stift, men accepterer det.

4 MR i Hadsund støtter forslaget om ét provsti i Mariagerfjord Kommune.

En række kommentarer vedr. den faktiske deling af Hjørring samt om hvor Læsø skal høre til.

Provstiudvalg

5 svar

Støtter i det væsentlige forslaget.

Stiftet

- biskoppen

Støtter forslaget.

Private

Provstemøde anbefaler, at Hanherred Provsti kommer til at hedde Jammerbugt Provsti, og at der overvejes andre navne end Vestre og Østre i Aalborg.

 

Arbejdsgruppen finder, at der ikke er grundlag for en forøgelse af antallet af provstier i Aalborg Stift, hvorfor det foreslås, at antallet af provstier på sigt reduceres til 12.

Endelig mener arbejdsgruppen, at stiftet eventuelt kunne genoverveje Læsø Kommunes tilhørsforhold henset tili betragtning af, at Læsø betjenes i et pastoratsfællesskab, der er knyttet til Frederikshavns Provsti.


Særligt vedrørende Viborg, Århus, Ribe og Haderslev stifter

Forslaget vedrørende disse stifter har været præget af forholdene omkring Brande-Grene Provsti og Ikast Provsti.

Kommunalt er der tale om, at:

-        Ikast og Kjellerup kommuner, der er en del af Ikast Provsti, fremtidigt bliver en del af henholdsvis ny Ikast-Brande og ny Silkeborg kommuner.

-        Nørre Snede Kommune, der i dag indgÃ¥r i Them-Nr. Snede-Brædstrup Provsti, bliver en del af ny Ikast-Brande Kommune.

-        Brande, Give og Billund kommuner, der udgør Brande-Grene Provsti, gÃ¥r hver sin vej. Nuværende Brande Kommune bliver fremtidigt en del af ny Ikast-Brande Kommune, nuværende Give Kommune samt 2 sogne i nuværende Egtved Kommune bliver en del af ny Vejle Kommune, og endelig fortsætter Billund som en selvstændig kommune.

 

På kortet er de nuværende provstigrænser vist med rød farve (provstiernes navne indsat), de nuværende stiftsgrænser er vist med blå farve og endelig er - med gule prikker - vist de kommende kommunegrænser for Ikast-Brande Kommune, den nordlige grænse for Silkeborg Kommune (nuværende Kjellerup Kommune) samt den vestlige grænse for ny Vejle Kommune.

 


Høringssvarene fra Brande-Grene området peger på, at Brande-Grene Provsti skal bevares, som det er.

Sognene i Nørre Snede fremfører imidlertid, at Brande-Grene Provstis bevarelse bliver på deres bekostning.

Tilsvarende fremføres det fra enkelte sogne i Silkeborg, at Kjellerup, som kommunegrænserne tilsiger, bør være en del af Silkeborg Provsti.

Arbejdsgruppens oprindelige forslag, som indebar, at sognene i Billund Kommune og Brande Kommune skulle indgå i et nyt, mindre Brande-Grene Provsti løser ikke nogen af de anførte problemer.

Arbejdsgruppens oprindelige alternative forslag, som indebar en bevarelse af Brande-Grene Provsti og at ”Kjellerup sognene” indgår som en del af et Ikast-Kjellerup-Nr. Snede Provsti, betyder, som det også fremføres, praktiske problemer med hensyn til udskrivning af kirkeskat og i spørgsmålet om, hvem der skal have hvilken indflydelse i Ikast og Vejle Provstier.

Høringssvarene fra Brande-Grene Provsti er utvetydige. De peger på en bevarelse af provstiet.

Høringssvarene fra Nr. Snede peger på en accept af at blive overført fra Århus til Viborg Stift, men en manglende forståelse for, at den nye Ikast-Brande Kommune ikke får lov til at være et samlet provsti.

Endelig fremføres tilsvarende synspunkter vedrørende ny Vejle Kommune.

Biskop Elisabeth Dons Christensen går ind for arbejdsgruppens oprindelige alternative forslag, hvor Brande-Grene Provsti opretholdes uændret.

 

Arbejdsgruppens oprindelige alternative forslag

 


Et nyt alternativ

En løsning, der giver færre komplikationer, kunne derfor være, at alle sognene i ny Ikast-Brande Kommune kommer til at ligge i ét provsti.

Det vil betyde, at:

-      Brande-Grene Provsti ”mister” 2 sogne og 2 kirkedistrikter i den nuværende Brande Kommune.

-      Det nye ”Grene Provsti” kommer til at ligge i 2 og ikke 3 kommuner, nemlig Billund og Vejle.

-      Kjellerup indgÃ¥r i Ikast-Brande Provsti.

Arbejdsgruppens flertal går ind for dette nye alternativ, idet dette efter flertallets opfattelse indebærer den bedst mulige afvejning af de forskellige, delvist modstridende ønsker og hensyn. Der sker således en bevarelse af den overvejende del af Brande-Grene Provsti, samtidig med at forholdene i den nye Ikast-Brande Kommune ikke kompliceres unødigt. Endvidere indebærer forslaget en deling af den nye Vejle Kommune, hvilket under alle omstændigheder vil være nødvendigt.

 

Arbejdsgruppens nye alternativ.

 

 

skal rettes

 
 

 



Endelig kunne der peges på en løsning, hvor hensynet til opretholdelse af Brande-Grene Provsti opgives, og hvor Billund Kommune enten bliver et selvstændigt provsti eller indgår i Malt Provsti, mens nuværende Give og Egtved kommuner, der bliver en del af ny Vejle Kommune, bliver en del af et nyt provsti i ny Vejle Kommune.

Provst Leif Arffmann, provst Ole Christian Ivertsen og sognepræst Sabine Bech-Hansen går ind for denne løsning, hvor der er sammenfald mellem kommune- og provstigrænser.

Denne løsning forudsætter en deling af ny Vejle Kommune i 2 provstier.

Det er arbejdsgruppens vurdering, at ny Vejle Kommune ikke bør deles mellem 3 provstier, hvorfor sognene i nuværende Børkop Kommune, der fremtidigt er en del af ny Vejle Kommune, ikke efter arbejdsgruppens vurdering hensigtsmæssigt vil kunne forblive i Fredericia Provsti, der efter forslaget er sammenfaldende med Fredericia Kommune.

Arbejdsgruppen anbefaler, at der i alle tilfælde gennemføres en evaluering i 2011 med henblik på at overveje eventuelle justeringer af strukturen, jf. afsnit 1.4.

Alternativ der følger kommune­grænserne.  Eventuelt kan et Billund Provsti sammenlægges med Malt Provsti

 

I de følgende afsnit gennemgås Viborg, Århus, Ribe og Haderslev stifter.

Grundlaget for gennemgangen er ”det nye alternativ”, som støttes af arbejdsgruppens flertal.

 

 
 

 

 


 

 

 

I de følgende afsnit gennemgås Viborg, Århus, Ribe og Haderslev stifter.

Grundlaget for gennemgangen er ”det nye alternativ”, som støttes af arbejdsgruppens flertal.

 


2.7        Viborg Stift

 

 


Det foreslås, at Viborg Stift afgiver 9 sogne til Aalborg (nuværende Nørager Kommune i ny Rebild Kommune (9) og 10 sogne til Århus (ny Mariagerfjord Kommune (1), nuværende Hvorslev Kommune i ny Favrskov Kommune (9)). Omvendt tilføres Viborg Stift 5 sogne fra Aalborg Stift (nuværende Thyholm Kommune i ny Struer Kommune) samt 3 sogne og 2 kirkedistrikter fra Århus Stift (nuværende Nr. Snede Kommune i ny Ikast-Brande Kommune).

Det foreslås desuden, at sognene i nuværende Kjellerup Kommune, der fremtidigt bliver en del af ny Silkeborg Kommune, forbliver i Viborg Stift som del af et Ikast-Brande Provsti.

På baggrund af høringen foreslås det endvidere, at sognene i nuværende Ulfborg-Vemb Kommune, der fremtidigt bliver en del af ny Holstebro Kommune, forbliver en del af Ringkøbing Provsti i Ribe Stift.

Forslaget vil betyde, at stiftet fremover vil bestå af 10 provstier mod i dag 11.

 

Høringssvar

Menighedsråd

37 svar

7 MR foreslår, at ny Viborg Kommune deles i 3 provstier.

8 MR går imod en opdeling af Herning Provsti. 3 MR støtter opdeling, men ønsker kun et PU og fælles kontor.

Provstiudvalg

6 svar

6 PU støtter forslaget.

Avlum og Holstebro PU går dog imod alternativet, hvorved Ulfborg-Vemb forbliver som en del af Ringkøbing Provsti i Ribe Stift.

Herning PU går imod en deling af provstiet.

Sydvesthimmerland PU støtter en deling af Viborg i 3 provstier.

Stiftet

- biskoppen

Ønsker Skive delt i 2 provstier og Viborg i 3 provstier. Foreslår desuden, at der i kommuner med mere end 1 provsti kun er et PU og et fælles provstikontor.

 

Private

53 svar

Præster i Skive-Fjends og Salling provstier støtter forslaget, men mener at Skive bør være ét provsti med 2 provster. 1 præst går imod en deling af Skive.

11 PU-medlemmer og 24 præster i ny Viborg Kommune mener, at kommunen bør deles i 3 provstier

 

Arbejdsgruppen finder ikke, at der er tilstrækkeligt stærke argumenter for at dele ny Skive Kommune i 2 provstier og ny Viborg Kommune i 3 provstier. 

Arbejdsgruppen skal pege på muligheden for at vælge ét provstiudvalg for 2 provstier, jf. forslaget herom i afsnit 1.3.

 

Stiftet anmodes om efter drøftelse med de berørte provstiudvalg og menighedsråd - senest den 1. juli 2006 - at fremsætte forslag til en hensigtsmæssig opdeling af ny Viborg Kommune og ny Herning Kommune i hver 2 provstier.


2.8        Ã…rhus Stift

 


Forslaget lægger op til, at Århus Stift afgiver 3 sogne og 2 kirkedistrikter til Viborg Stift (nuværende Nr. Snede Kommune i ny Ikast-Brande Kommune).

Desuden tilføres Århus Stift 10 sogne fra Viborg Stift (nuværende Hvorslev Kommune i ny Favrskov Kommune (9) samt Hvilsom Sogn fra nuværende Aalestrup Kommune).

Herudover foreslås det (som nævnt under Viborg Stift, afsnit 2.7), at sognene i nuværende Kjellerup Kommune, der bliver en del af ny Silkeborg Kommune, forbliver i Viborg Stift.

Forslaget betyder, at stiftet fremover vil bestå af 14 provstier mod i dag 16.

 

 

Høringssvar

Menighedsråd

37 svar

MR i Silkeborg og Balle er imod forslaget om, at Kjellerup ikke er en del af Silkeborg Provsti.

MR i Nr. Snede, Hampen, Gludsted, Ejstrupholm og Klovborg opfordrer til, at ny Ikast-Brande Kommune bliver 1 provsti i enten Viborg eller Århus Stift. Tyrsting (del af ny Silkeborg) ønsker at forblive sammen med Klovborg.

13 MR i Randers har kommentarer til delingen af Randers. Heraf mener 8, at Randers ikke skal deles.

19 MR støtter alternativet om et Mariager Syd som en del af Århus Stift

Provstiudvalg

8 svar

5 PU støtter forslaget.

Them-Nr. Snede-Brædstrup PU opfordrer til, at ny Ikast-Brande Kommune bliver ét provsti.

Mariager-Nørrehald og Rougsø-Sønderhald-Midtdjurs PU har kommentarer til delingen af Randers.

Stiftet

- stiftsøvrigheden

Foreslår en drøftelse med Randers om delingen og med Samsø om tilhørsforhold til Domprovstiet eller Odder.

Mener ikke, at der er grundlag for at fastholde Kjellerup som en del af Viborg og er imod, at ny Ikast-Brande Kommune ikke bliver ét provsti.

Støtter at et Mariager Provsti forbliver som en del af Århus Stift.

Private

3 svar

Provst Børge Terp imod en bevarelse af Brande-Grene på bekostning af sognene i Nørre Snede.

Provst Jørgen Pontoppidan samt en sognepræst anbefaler et Mariager Provsti som en del af Århus Stift.

 

Vedrørende Randers skal arbejdsgruppen pege på, at muligheden for at vælge ét provstiudvalg for 2 provstier overvejes, jf. forslaget herom i afsnit 1.3.

 

Stiftet anmodes om efter drøftelse med de berørte provstiudvalg og menighedsråd - senest den 1. juli 2006 - at fremsætte forslag til en hensigtsmæssig opdeling af ny Randers Kommune i 2 provstier

En tilsvarende drøftelse gennemføres vedrørende den endelige placering af Samsø. Resultatet heraf meddeles også af stiftet senest den 1. juli 2006.


2.9        Ribe Stift

 


Forslaget lægger op til, at Ribe Stift afgiver 13 sogne til Haderslev Stift:

- nuværende Gram og  Vojens kommuner samt Bevtofte Sogn i Nr. Rangstrup Kommune i ny Haderslev Kommune (6), der efter eget ønske bliver en del af Haderslev Stift,

- nuværende Lunderskov Kommune i ny Kolding Kommune (3) samt

- nuværende Tinglev Kommune i ny Aabenraa Kommune (4).

Desuden afgives 4 sogne til Viborg Stift:

- nuværende Brande Kommune (4) i ny Ikast-Brande Kommune.

Ribe Stift får ifølge forslaget 2 sogne fra Haderslev Stift (nuværende Rødding Kommune i ny Vejen Kommune).

Sognene i nuværende Give Kommune samt 2 sogne i nuværende Egtved Kommune, som fremtidigt bliver en del af ny Vejle Kommune, forbliver efter eget ønske i Ribe Stift.

Endelig forbliver sognene i nuværende Ulfborg-Vemb Kommune, som fremtidigt er en del af ny Holstebro Kommune, efter eget ønske i Ribe Stift.

Forslaget betyder, at stiftet fremover består af 8 provstier mod i dag 9.

 

Høringssvar

Menighedsråd

68 svar

Alle MR i Ulfborg-Vemb ønsker at forblive i Ribe. 6 MR i Skjern Provsti støtter dem heri. 2 MR giver udtryk for, at provsti- og kommunegrænser bør følges.

21 MR i Brande-Grene Provsti støtter en bevarelse af Brande-Grene Provsti. 2 MR støtter ikke en bevarelse.

MR i Fole, Gram, Nustrup, Skrydstrup og Højrup ønsker fremtidigt at indgå i Haderslev Stift.

MR i Bylderup og Ravsted i ny Aabenraa Kommune ønsker at forblive i Tønder Provsti i Ribe Stift. Ønsker alternativt en overgangsordning herom.

 

Provstiudvalg

3 svar

Brande-Grene PU mener, at provstiet skal bevares.

Tønder PU støtter forslaget om, at provsti- og kommunegrænser skal være sammenfaldende.

Organisationer

Ribe Amts MR-forening udtrykker bekymring over, at stiftet bliver betragteligt mindre. Distriktsforening vedr. Brande-Grene anbefaler bevarelse af Brande-Grene Provsti.

Private

151 svar

130 MR-medlemmer i Ulfborg-Vemb støtter fortsat tilknytning til Ribe Stift.

21 præster støtter bevarelsen af Brande-Grene Provsti

 

Arbejdsgruppen mener ikke, at der vedrørende Bylderup og Ravsted sogne er vægtige argumenter for at fravige grænsedragningen mellem Tønder og Aabenraa kommuner, jf. også høringssvar fra Tønder PU. Sognenes tilhørsforhold til Aabenraa Provsti evalueres i 2011 med henblik på om de skal føres tilbage til Tønder Provsti.


2.10    Haderslev Stift

 


Forslaget lægger op til, at Haderslev Stift modtager 13 sogne fra Ribe Stift:

- nuværende Gram og  Vojens kommuner samt Bevtofte Sogn i Nr. Rangstrup Kommune i ny Haderslev Kommune (6), hvor sognene ønsker at indgå i Haderslev Stift.

- nuværende Lunderskov Kommune i ny Kolding Kommune (3) samt nuværende Tinglev Kommune i ny Aabenraa Kommune (4).

Haderslev Stift afgiver Jels og Skodborg sogne i nuværende Rødding Kommune til Ribe Stift.

Der lægges endvidere op til, at sognene i nuværende Give Kommune og 2 sogne i Egtved Kommune, der fremtidigt bliver en del af ny Vejle Kommune, forbliver som en del af Grene Provsti i Ribe Stift.

Forslaget betyder, at stiftet fremover består af 7 provstier.

 

Høringssvar

Menighedsråd

16 svar

MR i Smidstrup, Gauerslund og Gårslev i ny Vejle Kommune og nuværende Børkop Kommune ønsker fortsat tilknytning til Fredericia Provsti.

10 MR støtter forslaget

Provstiudvalg

3 svar

Fredericia PU ønsker, at sognene i Børkop Kommune, der indgår i ny Vejle Kommune, forbliver i provstiet.

Kolding og Vejle PU støtter, at provsti- og kommunegrænser bliver sammenfaldende.

Stiftet

- stiftsrådet

Støtter sammenfald mellem provsti- og stiftsgrænser, men også at der kan være argumenter for afvigelser.

Organisationer

MR-foreningen for Fredericia mener Børkop skal forblive i Fredericia. MR-foreningen vedr. Vejle mener, at nuværende Børkop og Give kommuner skal blive en del af Vejle Provsti.

Private

4 svar

1 om at Give og Børkop bør indgå i Vejle. 2 om sammenfaldende stifts- og regionsgrænser. 1 om sognesammenlægninger.

 

Det er arbejdsgruppens vurdering, at ny Vejle Kommune ikke bør deles mellem 3 provstier, hvoraf de 2 også omfatter sogne i andre kommuner (Grene og Fredericia provstier). Sognene i nuværende Børkop Kommune, der fremtidigt er en del af ny Vejle Kommune, vil derfor ikke efter arbejdsgruppens vurdering hensigtsmæssigt kunne forblive i Fredericia Provsti, der efter forslaget er sammenfaldende med Fredericia Kommune. (Jfr. dog forslaget om en evaluering side 31 henhv. afsnit 1.4).

 

Såfremt der vælges det alternativ, hvor alle sognene i ny Vejle Kommune bliver en del af Haderslev Stift, foreslås det, at ny Vejle Kommune deles i 2 provstier.

Arbejdsgruppens forslag indebærer, at provstierne i Haderslev Stift kommer væsentligt over landsgennemsnittet. Der henvises til overvejelserne om bistand til provsten i afsnit 1.2, som vil være særligt relevante i dette stift.

Vejle og Kolding er demografiske vækstområder. Det er arbejdsgruppens indstilling, at udviklingen må følges, og at en opdeling af disse 2 kommuner kan bør ske, når de demografiske forhold begrunder dette.