SpørgsmÃ¥l   MenighedsrÃ¥dene Provstiudvalgene Stiftsøvrighederne/Bi-skopperne Den danske Præsteforening Provsteforeningen Kirkefunktionærernes faglige organisationer Øvrige organisationer Private (incl. provster og præster) Hvis 2/3 eller flere af de svar, der har kommenteret forslaget, støtter forslaget, er det markeret med grønt. Hvis meller 2/3 og 1/3 af de svar, der har kommenteret forslaget, støtter forslaget, er det markeret med gult. Hvis 1/3 eller mindre af de svar, der har kommenteret forslaget, støtter det, er det markeret med rødt. Ingen svar er markeret med hvidt. Kun svar der er udtrykkeligt for/imod er talt med.
1 Skal det være menighedsrÃ¥dets væsentligste opgave at varetage den overordnede ledelse af det kirkelige arbejde i sognet, sÃ¥vel for sÃ¥ vidt angÃ¥r rammerne som indholdet?                
2 Skal menighedsrÃ¥det i forlængelse heraf kunne vælge at lade præsten varetage den daglige ledelse af kirkens medarbejdere under ansvar over for menighedsrÃ¥det?   [1]              
3 Skal der arbejdes pÃ¥, at menighedsrÃ¥dets administrative opgaver aflastes gennem regelforenkling og styrket bistand fra provsti, stift og Landsforening af MenighedsrÃ¥d?                
4 Skal menighedsrÃ¥dslovens § 37 præciseres, sÃ¥ det fremgÃ¥r, at præst og menighedsrÃ¥d forudsættes at samvirke om realisering af de konkrete mÃ¥lsætninger for det kirkelige liv i sognet, idet dog præstens forkyndelsesfrihed fastholdes?  [2]              
5 Skal kirkefunktionærernes faggrænser opblødes? Skal der sigtes mod en fælles overenskomst, som omfatter alle (eller de fleste) grupper af kirkefunktionærer?                
                   
6 Skal provstiet kunne være ramme om samarbejde mellem sognene?            [3]    
6A Skal samarbejde i givet fald kunne besluttes af provstiudvalget                
6B eller alene pÃ¥ et budgetsamrÃ¥d?                [4]
6D Og skal det kunne besluttes ved kvalificeret flertal pÃ¥ for eksempel 2/3 af sognene?                
6E Skal samarbejdet kunne finansieres direkte af provstiets kasse?                [5]
7 Skal det være en opgave for provsten at inspirere til samarbejde mellem sognene?                
7A Skal provstens administrative opgaver lettes, sÃ¥dan at provsten fÃ¥r bedre tid til tilsyns- og økonomiopgaver?          [6]      
8 Skal de bevillingsmæssige beslutninger i provstiet demokratiseres med større anvendelse af besluttende budgetsamrÃ¥d? Skal budgetsamrÃ¥det selv have kompetence til med kvalificeret flertal pÃ¥ 2/3 at indføre besluttende budgetsamrÃ¥d?                
9 Skal sognene kunne vælge at samarbejde om administrationen af kirkefunktionærer, sÃ¥ provstiet bliver ansættelsesomrÃ¥de for kirkefunktionærer med det enkelte sogn eller flere sogne som tjenestested?  [7]              
9A Skal personalenormeringen kunne overgÃ¥ til provstiet?                
10 Skal provstikontoret have en fast placering?                
10A Skal provsten i givet fald ansættes efter en "pendlerprovstemodel"    [8]    [9]        
10B eller en "domprovstemodel"?                
                   
11 Skal stiftsøvrighedens nuværende opgaver vedrørende forvaltningen af stiftsmidlerne overgÃ¥ til stiftsudvalget vedr. økonomi (henholdsvis stiftsrÃ¥det i de stifter, hvor der er forsøg hermed)?                
12 Kan stiftsøvrighedens opgaver indskrænkes til forvaltningen af fællesfonden og det juridiske tilsyn med de lokale kirkelige myndigheder?        [10]      [11]  
12A Kan en ny stiftsøvrighed bestÃ¥ af biskoppen og en højere statslig embedsmand udpeget af ministeren efter drøftelse med biskoppen?                
14 Skal stiftsudvalget vedrørende økonomi (henholdsvis stiftsrÃ¥det) have kompetence til at udskrive et bindende bidrag til stiftsfonden?  [12]              
14A Skal der i givet fald være en grænse for bidragets størrelse, for eksempel højst 1 procent af den lokale ligning i stiftet?  [13]            [14]  
15 Skal stiftsadministrationen i højere grad kunne rÃ¥dgive menighedsrÃ¥d og provstiudvalg om økonomiforvaltning og juridiske spørgsmÃ¥l, særligt vedrørende personaleadministration og byggesager?              [15]  

[1]
63 % af menighedsrådene mener, at præsten ikke skal være leder
[2]
231 menighedsråd er positive overfor en præcisering, mens 80 er negative. Af dem, der ikke mener, der er brug for en præcisering, peger flere på, at det fungerer godt, som det er nu, at der ikke er behov for præcisering, og at man ikke kan lovgive sig ud af disse forhold.
[3]
En siger udtrykkeligt nej, mens en siger ja, hvis frivilligt for mr., om de vil deltage
[4]
Kun et svar, der forholder sig til spg.  om beslutningsform
[5]
Kun to svar der forholder sig til spg. om finansiering
[6]
Lettes enten for bygningssyn eller APV
[7]
207 menighedsråd mener, at provstiet skal kunne være ansættelsesområde. 125 menighedsråd er imod forslaget
[8]
17 provstiudvalg ønsker ansættelse efter en pendlerprovstemodel, 9 foretrækker en domprovstemodel og 1 mener, der skal være valgfrihed.
[9]
Præsteforeningen foreslår ændret ansættelsesprocedure med et ansættelsesudvalg med præster og provstiudvalgsmedlemmer, som har indstillingsret.  Mener der bør være mulighed for alternativt opslag af provstestillinger med mulighed for åremålsansættelse.
[10]
Ok til foreslåede opgaver, men tjenestebolig og spg. vedr. præsters løn og godtgørelser skal også være stiftsøvrighedsopgaver.
[11]
Kirkefondet mener, at det kun er legalitetstilsynet, der skal varetages af stiftsøvrigheden. Statsforvaltningsdirektørerne mener, at tilsynet skal omfatte juridisk tilsyn, adm. af fællesfonden, godkendelse vedr. kirke og kirkegård, overordnet ledelse af stiftsadministrationen samt landemode. Kirkeligt Samfund mener, at opgaverne skal flyttes til et stiftsråd.
[12]
Der er 132 menighedsråd, der er positive og 92 menighedsråd, der er negative over for et bindende bidrag
[13]
15 menighedsråd peger på, at bidraget bør være lavere end 1%
[14]
Kirkefondet mener, beløbet bør være højere
[15]
Kirkefondet anfører, at fordelingen mellem LFM, provsti og stift bør overvejes nøje