Debatoplæg:
Opgaver i sogn, provsti og stift
Med kommunalreformen ændres den kommunale inddeling og dermed ligningsÂomrÃ¥derne for kirkeskatten. Samtidig ophører stillingen som stiftamtmand, der sammen med biskoppen udgør den nuværende stiftsÂøvrighed.
Med en tilpasning af den geografiske struktur i folkekirken, sÃ¥ provstigrænserne sÃ¥ vidt muligt følger kommunegrænserne, vil der kunne skabes en struktur med mere bæredygtige ligningsomrÃ¥der, og provstiÂniveauet vil kunne baseres pÃ¥ en geografisk enhed, som folkekirkens medlemmer i forvejen har en tilknytning til. Se notatet â€Forslag vedrørende ændring af den kirkelige struktur†med arbejdsgruppens forslag til en ny provstiinddeling.
Dette giver samtidig en anledning til at se nærmere på, hvordan der kan skabes en bedre varetagelse af opgaverne inden for og mellem sogn, provsti og stift.
Den nuværende organisering af opgaveÂvaretagelsen i folkekirken har en række negative konsekvenser, som viser sig i folkekirkens dagligdag:
- Sagsgange og kommunikationsveje er bureaukratiske og tunge. Bureaukratiet virker hæmmende for initiativ og fører til en generel skepsis i sognene over for kirkelige â€myndigheder†af enhver art – pÃ¥ bÃ¥de provsti-, stifts- og landsplan.
- Opdelingen i en gejstlig gren (biskop-provst-præst) og en økonomisk-administrativ gren (stiftsøvrighed-provstiudvalg-menighedsrÃ¥d) indebærer, at kirkens indhold og kirkens rammer (â€mursten†m.m.) let kommer til at følge hver deres dagsorden.
- De folkevalgte organer bruger deres tid og kræfter pÃ¥ administration. Det fører blandt andet til skuffede menighedsrÃ¥dsÂmedlemmer, som ikke ønsker at genopstille.
Der er tidligere gjort forskellige forsøg pÃ¥ at afhjælpe disse problemer. For det første er den bureaukratiske struktur blevet blødt op gennem decentralisering, hvor beslutningsÂkompetence er blevet flyttet til lokale myndigheder. Denne decentralisering er imidlertid blevet kritiseret for, at man ikke har taget hensyn til, at der lokalt i mange tilfælde ikke er kapacitet og handlekraft til at bære de kompetencer, man har fÃ¥et.
For det andet er der indført mulighed for samarbejde mellem menighedsrÃ¥d og provstiudvalg samt mulighed for dispensation fra store dele af den kirkelige lovgivning. I praksis har det vist sig, at mulighederne for dispensationer og samarbejde pÃ¥ tværs af sognene ikke bliver udnyttet i særlig stor grad. Det kan blandt andet skyldes, at selve processen, hvor det enkelte samarbejde skal godkendes af Kirkeministeriet, og hvor der skal etableres en særlig samarbejdsÂorganisation med egne vedtægter, bestyrelse og budget, er bureaukratisk og svær at hÃ¥ndtere i praksis. Der har heller ikke været en samlet erfaringsopsamling og erfaringsÂudveksling, og der har derfor ikke været synlige inspirationskilder og erfaringer, som menighedsrÃ¥dene har kunnet trække pÃ¥.
Folkekirken står samtidig over for en række nye udfordringer. Vilkårene er på en række punkter nogle andre i dag end for bare 15-20 år siden:
- Medlemsandelen falder med ½ procentÂpoint om Ã¥ret. Fra over 89 procent i 1990 til 83 procent i dag.
- Der er sket et traditionstab, sÃ¥ man ikke længere kan gÃ¥ ud fra, at der blandt folkekirkens medlemmer er et grundlæggende kendskab til, hvad kristendom er (â€den kristne børneÂlærdomâ€).
- Samtidig er behovet for, at folkekirken og dens medlemmer forholder sig til egen identitet, forstærket ved mødet med andre trosbevægelser og religioner (først og fremmest islam).
Trods et vigende antal medlemmer er folkekirkens økonomi vokset år for år. Det er blevet finansieret ved, at kirkeskattesatsen de sidste 15 år blevet sat op med knap 10 procent fra 0,80 procent til 0,87 procent.
Der har i de senere år været vækst i både de lokale og de centrale udgifter. I 1990’erne var væksten størst i de centrale udgifter, blandt andet som følge af udgifter til forsikring og IT.
I dag er væksten i de centrale udgifter stoppet, og det er øgede lokale udgifter, der er Ã¥rsag til stigningen i kirkeskattesatsen. Det skyldes ikke mindst, at der ansættes flere og flere kirkefunktionærer, og at deltidsstillinger omdannes til fuld tid. Udgifterne til kirkeÂfunktionærer er steget med 20 procent siden 1996. Heraf skyldes 5 procentpoint ansættelse af sognemedhjælpere.
Hvis stigningen i udgifterne fortsætter, er der risiko for, at en fortsat stigning i kirkeskatten kan føre til en ond cirkel med stadig højere skatteprocent og faldende medlemstal, fordi skatten i stigende grad bliver en begrundelse for at melde sig ud.
Kirken koster en formue                                            Én uge om året. Så meget arbejde koster det typisk at betale kirkeskat i Danmark. Melder man sig ud af folkekirken og betaler pengene ind på en ratepension, vil en 30-årig person få én million kroner ekstra på pensionskontoen. Det har månedsmagasinet Penge & Privatøkonomi regnet ud. Berlingske Tidende 3. december 2005,3 sektion, side 12 |
Som kristen kirke er folkekirkens mission at forkynde Kristus som hele verdens frelser. Dette udgangspunkt er lovgivningsmæssigt bestemt i Grundloven, der bestemmer folkekirken som den evangelisk-lutherske kirke. Forkyndelsen bygger på den grundforudsætning, at mennesker ikke ved egen indsats kan gøre sig fortjent til noget over for Gud, men kun kan modtage alt fra Gud i troen på Jesus Kristus. Denne overordnede opgave danner udgangspunkt for de konkrete former, kirkelivet får i sogn, provsti og stift. Alle konkrete målsætninger må dybest set tjene denne opgave.
De ændringer i folkekirkens forhold, der er beskrevet pÃ¥ de forgÃ¥ende sider, gør det pÃ¥trængende at overveje, hvorledes og af hvem opgaverne i folkekirken mest hensigtsmæssigt kan varetages. Det er ikke noget mÃ¥l i sig selv, at folkekirken skal være "tidssvarendeâ€. Opgaven – at forkynde evangeliet – er den samme, som den har været i 2000 Ã¥r. Men de ændrede vilkÃ¥r giver anledning til at spørge, om der kan tænkes ændringer i organiseringen af opgaverne i folkekirken, der gør kirken mere egnet til at varetage sin mission i det samfund, vi lever i i dag.
I det følgende præsenteres en række overvejelser om mulige ændringer i opgaverne inden for og mellem sogn, provsti og stift. Disse overvejelser er baseret på tre mere generelle målsætninger for en ændret opgavefordeling i folkekirken.
For det første, at den bureaukratiske struktur så vidt muligt bør afløses af en fordeling af opgaverne, hvor de forskellige myndigheder og embeder i folkekirken har ansvaret for at gøre det, som de er bedst til, og så vidt muligt uden at deres beslutninger skal godkendes af overordnede myndigheder.
En sÃ¥dan organisationsform vil betyde, at de enkelte niveauer bliver indrettet pÃ¥ at løse de opgaver, der bedst muligt kan hÃ¥ndteres pÃ¥ netop det pÃ¥gældende niveau i folkekirken. Det vil sige, at forskellen mellem sogn, provsti og stift ikke først og fremmest bestÃ¥r i forskellen mellem en under- og en overordnet myndighed, men i stedet i at hvert niveau har hver sine egne opgaver. Det betyder samtidig, at kommunikation og sagsgang ikke altid er bundet af â€tjenestevejenâ€, men kan foregÃ¥ i forskellige retninger, alt efter hvad det drejer sig om. Nogle gange fra sogn til provsti, som vi kender det i dag, men andre gange fra sogn til stift eller fra sogn til nabosogn.
For det andet, at der på alle niveauer skal være bedre sammenhæng mellem indhold og rammer. Beslutninger om de økonomiske rammer bør kobles tættere på indholdet, det vil sige de konkrete målsætninger, man har for det kirkelige liv på de forskellige niveauer i folkekirken. Det indebærer, at den gejstlige gren og den økonomisk-administrative gren af folkekirkens forvaltning skal bringes så tæt sammen som muligt i både sogn, provsti og stift.
For det tredje, at der skal være en bedre administrativ understøttelse af de lokale kirkelige myndigheder og embeder. Der er behov for en styrket professionel administrativ bistand blandt andet i forbindelse med personaleadministration og byggesagsbehandling. PÃ¥ disse omrÃ¥der bliver forvaltningen stadig mere indviklet og krævende og forudsætter kendskab til komplekse regelsæt. Men en bedre administrativ understøttelse mÃ¥ ikke føre til, at kompetencerne bliver flyttet fra menighedsrÃ¥d, provstiudvalg og kirkelige embeder hen til et korps af professionelle administratorer (â€djøfiseringâ€). Fokus skal være pÃ¥ forkyndelse og ikke pÃ¥ forvaltning.
Hertil kommer, at folkekirken heller ikke ville have rÃ¥d til en omfattende oprustning med nye administrative medarbejdere. Det nuværende, forholdsvis â€slanke†administrative system i folkekirken er en kvalitet, som bør bevares.
De følgende afsnit ser nærmere på opgavevaretagelsen i folkekirken – i sognene, provstiet, stiftet og de fælles folkekirkelige institutioner – og stiller en række spørgsmål til, hvordan varetagelsen af opgaverne kan forbedres.
Folkekirkens grundenheder er 2.121 sogne. Sognene varierer meget i størrelse. I godt 100 sogne er der således færre end 200 indbyggere, mens der i knap 100 sogne er flere end 10.000 indbyggere. Der er mindst én kirke i hvert sogn, men i nogle sogne er der 2 eller flere kirker. Folkekirken har i alt knap 2.350 kirker. I nogle sogne med mere end én kirke er der oprettet et kirkedistrikt, som er knyttet til en af kirkerne. Der er for tiden 95 kirkedistrikter. Som hovedregel er der et menighedsråd i hvert sogn og kirkedistrikt. To eller flere sogne eller kirkedistrikter kan dog beslutte at have fælles menighedsråd. Derfor er antallet af menighedsråd for tiden 2.118. Menighedsrådet bestyrer sognets eller kirkedistriktets anliggender, medmindre der i den kirkelige lovgivning udtrykkeligt er bestemt noget andet. En af de væsentlige undtagelser er, at præsterne i deres embedsvirksomhed er uafhængige af menighedsrådet. |
Et menighedsråd består af mellem 6 og 15 valgte medlemmer samt sognets præst(er). Menighedsrådet har bl.a. ansvar for sognets kirke og kirkegård. Menighedsrådet er også arbejdsgiver for kirkefunktionærerne, det vil sige alle medarbejdere, der er ansat ved kirken eller kirkegården, bortset fra præsterne. Opgaven som arbejdsgiver varetages af kontaktpersonen, som vælges af menighedsrådet blandt rådets valgte medlemmer. Præsterne er ansat af Kirkeministeriet og er under tilsyn af biskoppen. Præster er ansat med et pastorat som ansættelsesområde. Et pastorat består af et sogn eller af flere små sogne. I store sogne/pastorater er der ansat to eller flere præster. Som medlem af folkekirken hører man til det sogn, hvor man bor, og man har ret til at få foretaget kirkelige handlinger i sognets kirke. Medlemmer af folkekirken kan ved at løse sognebånd knytte sig til en præst i et andet sogn end bopælssognet. |
Fundamentet for den lokale menigheds aktiviteter mÃ¥ altid være at forkynde Kristus som menneskets og verdens frelser. SÃ¥ledes er enhver lokal kirke og menighed en del af, hvad den apostolske trosbekendelse kalder â€den hellige, almindelige kirkeâ€.
Enhver lokal drøftelse af målsætning for menighedens arbejde og beslutning om menighedens forhold sker derfor på dette grundlag.
Der er i dag i den kirkelige lovgivning en skarp adskillelse mellem det gejstlige og pastorale ansvar, som ligger hos sognepræsten, og ansvaret for økonomi, personale og bygninger, som ligger hos menighedsrådet. Denne adskillelse mellem menighedsrådets og præstens ansvarsområder er næppe befordrende for varetagelsen af kirkens lokale opgaver. I virkelighedens verden er der da også tale om et samspil i mange situationer.
En mulighed kunne derfor være, at opgaveÂfordelingen mellem menighedsrÃ¥d og præst baseres pÃ¥ en distinktion mellem den overordnede og den daglige ledelse, sÃ¥ledes at menighedsrÃ¥det – fortsat bestÃ¥ende af sÃ¥vel valgte medlemmer som sognets præst(er) – i lighed med en bestyrelse stÃ¥r for den overordnede ledelse i sognet
Det ville gøre det klarere, at menighedsrådets væsentligste opgave ikke er at administrere, men at sikre gode vilkår for evangeliets forkyndelse i sognet gennem gudstjeneste, undervisning, sjælesorg og diakoni.
Ansvaret for denne opgave fremgÃ¥r for præsternes vedkommende af præsteløftet og for de valgte medlemmer af det afgivne menighedsrÃ¥dsløfte. Alle menighedsrÃ¥dsÂmedlemmer har sÃ¥ledes ansvar for den lokale menigheds kirkelige funktioner, men udøver dette pÃ¥ forskellig vis.
De konkrete mÃ¥lsætninger, som menighedsÂrÃ¥det mÃ¥tte fastlægge for det kirkelige liv i sognet, udmøntes af rÃ¥det i den prioritering af opgaverne og de dertil hørende økonomiske og personalemæssige rammer, som kommer til udtryk i den Ã¥rlige budgetlægning. Som et eksempel kan nævnes prioritering mellem indsatsen inden for voksen- henholdsvis børneundervisning – en prioritering, der mÃ¥ foretages ud fra en vurdering af sognets behov og de ressourcer – sÃ¥vel økonomiske som personalemæssige – der er til rÃ¥dighed.
En frugtbar mÃ¥lsætnings- og prioriteringsÂproces forudsætter et samvirke mellem de af menigheden valgte repræsentanter og den/de af menigheden kaldede præst/præster, som hver har deres baggrund for at kunne bidrage hertil. I praksis vil en sÃ¥dan proces ofte inddrage alle kirkens medarbejdere i drøftelserne og drage nytte af medarbejdernes forskellige erfaringer. Men ansvaret hviler pÃ¥ menighedsrÃ¥det – de valgte repræsentanter og præsten/præsterne.
Præstens medlemskab af menighedsrådet medvirker til at forpligte præsten på menighedsrådets drøftelser og beslutninger. Tilsvarende er de valgte medlemmer af menighedsrådet forpligtede på at medvirke til at gøre de konkrete, lokale målsætninger for det kirkelige liv til virkelighed.
I tilknytning hertil kunne overvejes en præcisering af menighedsrÃ¥dslovens § 37, som fastsætter, at præsten i sin embedsÂvirksomhed, herunder den private sjælesorg, er uafhængig af menighedsrÃ¥det. Der er ogsÃ¥ i dag i realiteten tale om et samvirke og ikke om en fuldstændig uafhængighed. Det gælder allerede direkte for sÃ¥ vidt angÃ¥r blandt andet valg af liturgi og ritualer og indirekte i alle forhold, hvor præstens virke forudsætter, at der stilles økonomiske eller personalemæssige ressourcer til rÃ¥dighed. For eksempel har præsten ansvaret for tilrettelæggelsen af konfirmationsforberedelsen, men de økonomiske rammer for denne undervisning fastsættes af menighedsrÃ¥det i det Ã¥rlige budget.
Præstens uafhængighed af menighedsrÃ¥det er derimod afgørende for sÃ¥ vidt angÃ¥r forkyndelsen og sjælesorgen og i det hele taget for det, man kunne kalde præstens â€metodefrihedâ€.
De nuværende lokale ledelsesforhold mÃ¥ generelt betegnes som uklare. Dette udgør en negativ faktor i forhold til arbejdsmiljøet i folkekirken, hvilket blev afdækket i arbejdsmiljøundersøgelsen fra 2002. Det mÃ¥ anses for at være et rimeligt krav, at enhver medarbejder har umiddelbar adgang til sin daglige leder. Ordningen med menighedsÂrÃ¥dets kontaktperson er nogle steder velfungerende, men er i mange tilfælde ikke velegnet til at hÃ¥ndtere den daglige ledelse. En model med ansættelse af en administrationschef, som er forsøgt i visse store sogne, vil være alt for dyr for folkekirken og risikerer samtidig at dreje fokus væk fra forkyndelsen og skabe nye konfliktmuligheder i forhold til kirkens præster.
I dag kan præsten efter menighedsrådsloven ikke vælges til at varetage opgaven som kontaktperson. En alternativ mulighed kunne være, at denne begrænsning blev ophævet, så præsten også formelt kunne have det daglige ledelsesansvar. Præsten er den eneste af kirkens ansatte, som generelt har autoriteten til at bære denne opgave – det gælder både i kraft af embedet som præst og som medlem af menighedsrådet. I mange sogne varetager præsten i praksis denne opgave på uformel basis.
I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at selv om ledelse ogsÃ¥ indebærer en instruktionsbeføjelse, sÃ¥ bestÃ¥r ledelse ikke primært i over- og underordning. Ledelse er heller ikke det samme som administration, men i stedet at bidrage til, at der arbejdes mod fælles mÃ¥l. Netop her vil præsten have en særlig styrke som daglig leder, fordi præsten dels har ansvaret for forkyndelsen, dels gennem sin deltagelse i menighedsrÃ¥dsÂarbejdet har en særlig forpligtelse pÃ¥ udformning af de konkrete mÃ¥lsætninger for det kirkelige liv i sognet.
En formel ledelsesrolle for præsten ville ikke ændre på, at organisten fortsat skulle lede korsangerne, at kirkegårdslederen skulle lede kirkegårdens personale osv. Men det ville blandt andet betyde, at præsten kunne få kompetencen til at prioritere kirkens personaleressourcer, hvis forskellige opgaver støder sammen, og til at beslutte, hvem der tager sig af en opgave, som ikke er klart placeret, og til i det hele taget at sikre, at alle kirkens medarbejdere trækker på samme hammel.
Hvis der er flere præster ved en kirke, måtte opgaven varetages af én af præsterne, som så for så vidt angår opgaver, der kræver samarbejde mellem præsterne, også måtte have ledelseskompetence i forhold til disse.
En sådan ledelseskompetence måtte i givet fald udøves under ansvar over for menighedsrådet. Det er menighedsrådet, der beslutter de konkrete målsætninger for det kirkelige arbejde i sognet og de ressourcemæssige prioriteringer, og præsten vil således skulle udøve sin ledelse loyalt over for rådets beslutninger og i praksis i tæt kontakt med rådets formand.
Dette kunne pege i retning af, at menighedsrÃ¥det ogsÃ¥ skulle have mulighed for at vælge i stedet at opretholde den nuværende kontaktpersonordning, hvor opgaven ligger hos et valgt medlem, eller eventuelt mere fleksibelt skulle kunne fastlægge fordelingen af ledelseskompetencer mellem præsten og en valgt kontaktperson. Valg af model og eventuelt valg af â€ledende præst†i sogne med flere præster kunne eventuelt ske for en funktionsperiode ad gangen.
Modellen ændrer ikke pÃ¥ præstens uafhængighed af menighedsrÃ¥det i forkyndelse og sjælesorg, præstens pastorale forpligtelser eller præstens â€metodefrihed†i øvrigt.
Det kirkelige liv er forankret i sogneÂmenigheden. Men det er samtidig realiteten i dag, at en række aktiviteter allerede foregÃ¥r pÃ¥ tværs af sognegrænserne. Sognepræsten udfører en ikke uvæsentlig del af sit arbejde uden for sognet – bÃ¥de fordi sognepræsten ofte er ansat i et flersognspastorat og i kraft af rÃ¥dighedsordningen. Og en meget uensartet sognestruktur, hvor der i godt 100 sogne er færre end 200 indbyggere, og hvor halvdelen af sognene tilsammen kun omfatter godt 10 procent af indbyggerne, betyder, at mange sogne er for smÃ¥ til selv at understøtte en række opgaver.
Sognetilhørigheden betyder mindre i de større byer, hvor der i højere grad er tale om, at man vælger at slutte sig til en bestemt menighed. Der findes endvidere funktionsmenigheder i fængsler, pÃ¥ hospitaler og pÃ¥ uddannelsesÂinstitutioner, som ikke er baseret i sognet. Det frivillige arbejde, der udøves i organisationer med større eller mindre tilknytning til folkekirken, er ogsÃ¥ kun i begrænset omfang sognebaseret.
Men der er lokalt ofte knyttet en meget stærk identitet til den eksisterende sogneinddeling. Der ses kun svage tendenser i retning af sammenlægning af smÃ¥ sogne til større sogne, som er mere â€bæredygtige†med hensyn til økonomi og opgavevaretagelse. Den stigende anvendelse af mulighederne for at oprette fælles menighedsrÃ¥d og pastoratÂsammenlægninger kan ses som et udtryk for sognemenighedernes ønske om en mere bæredygtig struktur, men vel at mærke uden fuldstændig at give slip pÃ¥ den historiske sogneidentitet.
Det betyder, at samarbejde mellem sognene er en nødvendighed i forhold til løsningen af en række kirkelige opgaver. Muligheden for at anvende provstiet som ramme om samarbejde mellem sognene er nærmere beskrevet nedenfor.
Hvert sogn er en meget lille arbejdsplads med typisk kun en enkelt eller to af hver personalekategori: præster, kordegne, gravere, kirketjenere, organister. Denne stillingsstruktur betyder, at der ikke er en naturlig vikardækning ved ferie og kortere sygdom. Endvidere svarer behovet inden for en given personalekategori ofte ikke til et bestemt antal hele stillinger. Her har man valget mellem at oprette en deltidsstilling, der kan være uattraktiv og vanskelig at fÃ¥ besat, eller at lave en â€kunstig†opnormering af stillingen. For præsterne er problemerne løst gennem rÃ¥dighedsordningen og ved at lave flersognspastorater. Noget tilsvarende findes i praksis ikke for kirkefunktionærerne.
En løsning kunne for det første være, at kirkefunktionærstillingerne blev administreret i fællesskab for flere sogne under ét. Det behøver ikke indebære, at kompetencen til at vælge, hvem man ønsker at ansætte, skal flyttes. Den ville fortsat kunne ligge hos menighedsrådet.
Derimod bør ansættelsesomrÃ¥det kunne udvides til provstiet med det enkelte sogn som tjenestested. Det ville give mulighed for dels at sammensætte fuldtidsstillinger med tjenestesteder i flere sogne, dels at indføre en form for rÃ¥dighedsordning i stedet for den omfattende anvendelse af vikarer. Det ville endvidere give mulighed for, at menighedsÂrÃ¥det kunne aflastes for nogle af de rent administrative funktioner i forhold til kirkens personale. Det kunne i forlængelse heraf overvejes, om normeringen skulle fastlægges pÃ¥ provstiniveau som led i budgetprocessen, eftersom løn til kirkefunktionærer udgør langt den største udgiftspost.
For det andet kunne det være ønskeligt, at der blev indgået en virksomhedsoverenskomst for hovedparten af kirkefunktionærer under ét, så de skarpe grænser mellem faggrupperne blev blødt op, og der dermed blev bedre mulighed for at få opgaverne løst med den arbejdskraft, der er til rådighed. For menighedsrådet ville det også være en betydelig regelforenkling.
En aflastning af menighedsrådets rent administrative opgaver vil også kunne ske gennem styrket bistand fra provsti og stift og fra Landsforeningen af Menighedsråd. Dette beskrives nærmere i de følgende afsnit.
De beskrevne overvejelser giver grundlag for følgende spørgsmål:
1. Skal det være menighedsrÃ¥dets væsentligste opgave – i et samvirke mellem valgte medlemmer og kaldede præst(er) – at varetage den overordnede ledelse af det kirkelige arbejde i sognet, sÃ¥vel for sÃ¥ vidt angÃ¥r rammerne, det vil sige personale, bygninger og økonomi, som indholdet, det vil sige de konkrete mÃ¥lsætninger for det lokale kirkelige liv? 2. Skal menighedsrÃ¥det i forlængelse heraf kunne vælge at lade præsten varetage den daglige ledelse af kirkens medarbejdere under ansvar over for menighedsrÃ¥det? Eller skal menighedsrÃ¥det kunne vælge en mere fleksibel fordeling af ledelseskompetence mellem præsten og en valgt kontaktperson? 3. Skal der arbejdes pÃ¥, at menighedsrÃ¥dets administrative opgaver aflastes gennem regelforenkling og styrket bistand (det vil sige flytning af administration – ikke af kompetencer) fra provsti, stift og Landsforeningen af MenighedsrÃ¥d? 4. Skal menighedsrÃ¥dslovens § 37 præciseres, sÃ¥ det fremgÃ¥r, at præst og menighedsrÃ¥d forudsættes at samvirke om realisering af de konkrete mÃ¥lsætninger for det kirkelige liv i sognet, idet dog præstens uafhængighed af menighedsrÃ¥det i forkyndelse og sjælesorg og præstens generelle â€metodefrihed†fastholdes? 5. Skal kirkefunktionærernes faggrænser opblødes? Skal der sigtes mod en fælles overenskomst, som omfatter alle (eller de fleste) grupper af kirkefunktionærer? |
Der er i dag 111 provstier i folkekirken. Provstierne omfatter i gennemsnit ca. 20 sogne. Der er dog meget stor forskel på antallet af sogne i provstierne – fra 6-7 sogne i nogle provstier i byområder og op til flere end 30 sogne i nogle provstier i landsdistrikter. I hvert provsti er der et provstiudvalg, som består af 2-7 medlemmer, der er valgt af menighedsrådene, samt af provsten, der er født medlem af og forretningsfører for provstiudvalget. Provstiudvalget har ansvar for at koordinere den lokale folkekirkelige økonomi. Provstiudvalget fastsætter således rammerne for de lokale kirkelige kassers budgetter samt det beløb, der skal udskrives i kirkeskat til de lokale kasser. |
Provstiudvalget er i øvrigt pÃ¥ en række økonomiske, administrative og bygningsÂmæssige omrÃ¥der godkendende instans i forhold til menighedsrÃ¥denes beslutninger. Provstiudvalgets kompetence i forhold til økonomien kan ved enighed mellem menighedsrÃ¥dene i ligningsomrÃ¥det overdrages til et besluttende budgetsamrÃ¥d, der bestÃ¥r af repræsentanter for menighedsÂrÃ¥dene samt af provstiudvalget. Provsten fører desuden pÃ¥ biskoppens vegne tilsyn med præsterne i provstiet og tilrettelægger den præstelige betjening af sognene under præsters ferie, fridage og sygdom.
|
I dag består de væsentligste opgaver på provstiniveau i provstiudvalgets fastsættelse af den lokale ligning og fordeling af ligningsbeløbet mellem de lokale kasser samt af provstens opgaver med gejstligt tilsyn med præsterne og med bygningssyn. Disse opgaver må også fremover forventes at ligge på provstiniveau, men der kan være grund til på visse punkter at ændre på den måde, de varetages på.
Som anført ovenfor er der en række lokale, kirkelige opgaver, som kun vanskeligt eller slet ikke kan løftes i mange af de små sogne. Her vil provstiet naturligt kunne danne rammen om løsningen af disse opgaver, særligt når provstiet i højere grad kommer til at omfatte samme geografiske område som kommunen, det vil sige et område som borgerne i forvejen identificerer sig med. Som et eksempel kan nævnes skole-kirke samarbejde, hvor det vil blive lettere og enklere at få samarbejdet i gang, når provsti og kommune dækker samme geografiske område. Spørgsmålet er derfor, om provstiet bør have mulighed for at spille en større rolle som ramme for forskellige former for samarbejde mellem sognene.
Fordelene ved at bruge provstiet som ramme for samarbejde mellem sognene er dels, at man undgÃ¥r bureaukratiet ved at skulle søge ministeriet om godkendelse for hvert enkelt samarbejde, dels at man bruger en ramme, der findes i forvejen, og som man derfor ikke behøver at opfinde pÃ¥ ny hver gang med separate vedtægter, bestyrelse og budget. Der vil til dels være tale om en â€legalisering†af allerede eksisterende samarbejde mellem sognene, som i dag er etableret uden formel godkendelse fra ministeriet. Klare rammer for samarbejde og finansieringen heraf vil helt overvejende overflødiggøre behovet for dispensationer.
Et sådant samarbejde mellem sogne og provsti kunne for eksempel vedrøre:
- undervisning og diakoni,
- kirkekoncerter,
- fælles kommunikation om kirkelige aktiviteter m.v. (kirkeblad, hjemmeside på internettet),
- udviklingsplaner for provstiet, for eksempel prioritering af vedligeholdelse, byggeplaner, ansættelse af lokalt finansierede præster,
- ansættelse af kirkefunktionærer med provstiet som ansættelsesområde og tjenestested i et eller flere sogne,
- bogføring for de lokale kasser.
Samarbejde inden for provstiets ramme udelukker ikke andre former for samarbejde mellem for eksempel et mindre antal sogne. Det kan være samarbejde om særlige gudstjenester – eksempelvis børne-, musik- eller stillegudstjeneste – med henblik på den bedst mulige brug af kirkerum og medarbejderressourcer.
Det må dog forudsættes, at sognene ikke skal kunne samarbejde om de faste gudstjenester. Hvis der er jævnligt messefald, er det i stedet biskoppens ansvar at handle, for eksempel ved at samle sognene i et flersognspastorat eller medvirke til, at kirken kun bruges som lejlighedskirke.
Hvis provstiet i højere grad skal danne rammen om samarbejde mellem sognene, rejser det spørgsmÃ¥let, om der bør ske en øget demokratisering af provstiets beslutningsÂprocesser. Det vil kunne sikre, at der er solid opbakning fra sognene om det pÃ¥gældende samarbejde.
En sÃ¥dan demokratisering kunne gennemføres ved, at samarbejde pÃ¥ provstiniveau alene kunne sættes i værk efter beslutning pÃ¥ budgetsamrÃ¥d – og eventuelt kun med kvalificeret flertal pÃ¥ for eksempel 2/3 af sognene. Det vil være mest naturligt, hvis samarbejdet i sÃ¥ fald kunne finansieres direkte fra provstiets kasse og ikke – som det er tilfældet i dag – i budgetmæssig henseende skal placeres enten hos et tilfældigt sogn, eller ved at alle kirkekasser giver et forholdsÂmæssigt bidrag til samarbejdet. Det kan endvidere overvejes, om de forskellige former for funktionsmenigheder – i fængsler, hospitaler, uddannelsesinstitutioner – hensigtsmæssigt kunne forankres pÃ¥ provstiniveau eller alternativt pÃ¥ stiftsniveau.
En øget demokratisering vil ogsÃ¥ kunne omfatte budgetprocessen, sÃ¥ledes at budgetsamrÃ¥det selv fÃ¥r kompetence til – med et kvalificeret flertal pÃ¥ for eksempel 2/3 af sognene – at indføre besluttende budgetÂsamrÃ¥d. Det vil sige, at budgetsamrÃ¥det selv fÃ¥r kompetencen til at bestemme kompetenceÂfordelingen mellem budgetsamrÃ¥det og provstiudvalget. En sÃ¥dan model kendes fra andre sammenhænge, hvor det er en normal kompetencefordeling i foreninger og selskaber, at en generaÂlforsamling gennem vedtagelse af en vedtægt kan fastlægge kompetencefordelingen mellem generalforsamlingen selv og bestyrelsen. SpørgsmÃ¥let om besluttende budgetsamrÃ¥d behøver ikke at være et enten-eller, idet den konkrete kompetencefordeling vil kunne fastlægges i vedtægten for det enkelte provsti. Der henvises til arbejdsgruppens notat â€Budgetlægning for de lokale kirkelige kasser†for en mere detaljeret beskrivelse af denne model.
Fordelen ved i højere grad at lade fastlæggelsen af ligningsbeløbet og dets fordeling mellem sognene ske pÃ¥ et budgetsamrÃ¥d er, at menighedsrÃ¥dene herved i højere grad selv fÃ¥r â€medejerskab†til resultatet. Dette er de klare erfaringer fra de provstier, der i dag har besluttende budgetsamrÃ¥d. Modellen forudsætter, at budgetsamrÃ¥det (â€generalforsamlingenâ€) og provstiudvalget (â€bestyrelsenâ€) som udgangspunkt dækker samme geografiske omrÃ¥de i modsætning til i dag, hvor budgetsamrÃ¥det er baseret pÃ¥ ligningsÂomrÃ¥det.
Provstens arbejde er i dag delt mellem tjenesten som sognepræst og provstearbejdet. Tjenesten som sognepræst bør fastholdes som en væsentlig del af provstens arbejde, da der herigennem sikres en faglig forankring af provstens arbejde som provst.
Selve provstearbejdet kan opdeles i tilsyn, økonomi og administration. Det mÃ¥ være en mÃ¥lsætning, at det rent administrative, hvor provsten for eksempel alene fungerer som postkontor, sÃ¥ vidt muligt afskaffes eller placeres andre steder. Tilsynet med præsterne mÃ¥ forventes at komme til at fylde mere i de kommende Ã¥r med blandt andet medarbejderudviklingssamtaler (MUS) og introduktion af nye præster. ØkonomiÂopgaven, hvor provsten er forretningsfører for og medlem af provstiudvalget, vil ogsÃ¥ fremover stÃ¥ centralt og ogsÃ¥ blive mere krævende, i det omfang provstiet kommer til at danne rammen om samarbejde mellem sognene.
Det er ikke en holdbar model, at der skal oprettes provstikontor et nyt sted, hver gang der kommer en ny provst. Der kan tænkes to alternative modeller.
Den ene er, at provsteembedet er et særligt embede ved en kirke i provstiet, hvor der er flere præster (â€domprovstemodellenâ€). Det vil tillige have den fordel, at provsteembedet ogsÃ¥ reelt vil kunne søges af præster uden for provstiet. Til gengæld vil menighedsrÃ¥det ikke kunne bestemme besættelsen af den pÃ¥gældende præstestilling.
Den anden model svarer til den nuværende, men sÃ¥ledes at provsten skifter mellem sin arbejdsplads som præst og som provst med to forskellige kontorer (â€pendlerprovstenâ€).
Arbejdsgruppens overvejelser om provstestillingen fremgÃ¥r af oplæggene â€Provstens opgaver†og â€Provstens ansættelsesforholdâ€.
De beskrevne overvejelser giver grundlag for følgende spørgsmål:
6. Skal provstiet kunne være ramme om samarbejde mellem sognene? Skal samarbejde i givet fald kunne besluttes af provstiudvalget eller alene pÃ¥ et budgetsamrÃ¥d? Og skal det kunne besluttes ved almindeligt flertal eller ved kvalificeret flertal pÃ¥ for eksempel 2/3 af sognene? Skal samarbejde kunne finansieres direkte af provstiets kasse? 7. Skal det være en opgave for provsten at inspirere til samarbejde mellem sognene? Skal provstens administrative opgaver lettes, sÃ¥dan at provsten fÃ¥r bedre tid til tilsyns- og økonomiopgaver? 8. Skal de bevillingsmæssige beslutninger i provstiet demokratiseres med større anvendelse af besluttende budgetsamrÃ¥d? Skal budgetsamrÃ¥det selv have kompetence til med kvalificeret flertal pÃ¥ 2/3 at indføre besluttende budgetsamrÃ¥d? 9. Skal sognene kunne vælge at samarbejde om administrationen af kirkefunktionærer, sÃ¥ provstiet bliver ansættelsesomrÃ¥de for kirkefunktionærer med det enkelte sogn eller flere sogne som tjenestested? Skal personalenormeringen kunne overgÃ¥ til provstiet? 10. Skal provstikontoret have en fast placering? Skal provsten i givet fald ansættes efter en â€domprovstemodel†eller en â€pendlerprovstemodelâ€? |
Folkekirken er inddelt i 10 stifter i Danmark. Folkekirken på Færøerne og Kirken i Grønland er også stifter i folkekirken. Inden for hvert stift i Danmark er biskoppen den øverste myndighed i gejstlige anliggender. Biskoppen er bl.a. ansvarlig for fordelingen af præstestillinger i stiftet og fører tilsyn med præsterne. Biskoppen er også klageinstans i sager om medlemskab af folkekirken og om kirkers brug. Biskoppen fører desuden tilsyn med menighedsrådene. Biskoppen og stiftamtmanden udgør i fællesskab stiftsøvrigheden, som bistås af en stiftsadministration, hvis daglige leder er stiftskontorchefen. Stiftsadministrationerne finansieres af fællesfonden. |
Stiftsøvrigheden fører tilsyn med menighedsÂrÃ¥denes forvaltning af kirker, kirkegÃ¥rde, præsteboliger og præstegÃ¥rde. StiftsÂøvrigheden skal desuden bl.a. godkende ændringer i kirkebygninger, som er mere end 100 Ã¥r gamle, samt udvidelse og anlæggelse af kirkegÃ¥rde. Stiftsøvrigheden bestyrer kapitaler, som tilhører kirker og præsteembeder i stiftet, og bestyrer desuden den del af fællesfonden, som vedrører stiftet. Stiftsøvrigheden administrerer Folkekirkens Lønservice, FLØS, som dels er lønserviceÂbureau for menighedsrÃ¥dene, og dels anvendes til administration af løn og tjenstlige godtgørelser til præsterne. |
Udgangspunktet for stiftet er biskoppens embede som et tilsynsembede.
Ved indsættelsen af præster i stiftets embeder bevidner biskoppen i et indsættelsesbrev, at den pågældende er "ret kaldet", dvs. valgt af menigheden til at påtage sig præste-funktionerne. Indsættelsesbrevet rummer derfor tillige en formaning til menigheden om at tage imod den pågældende som menighedens præst.
Derved udtrykkes, at biskoppens tilsyn gælder bÃ¥de præster og menigheder. Tilsynet betyder ikke kun â€kontrol†med, at præsterne ikke tilsidesætter folkekirkens bekendelsesÂgrundlag, men indebærer ogsÃ¥ positivt, at biskoppen tager ansvar for kirkens Ã¥ndelige vækst og udvikling.
Biskoppen har i tilknytning hertil ansvaret for fordelingen af præstestillinger inden for stiftet og dermed for, at samtlige områder af stiftet får den nødvendige kirkelige betjening.
Biskopperne spiller endvidere en central rolle i den offentlige debat om kirkens forhold og varetager her en væsentlig formidlingsopgave mellem folkekirke og det øvrige samfund.
Stiftets rolle i det kirkelige liv ligger derfor primært på det indholdsmæssige: at give inspiration til menighederne, at etablere fora for diskussion af holdninger om kirkens arbejde, for eksempel gennem stiftsbøger, stiftsblad, præstekonventer og stiftsdage, at medvirke til efter- og videreuddannelse af præster og andre medarbejdere i samvirke med folkekirkens uddannelsesinstitutioner, og at inspirere til samarbejde inden for områder som undervisning, mellemkirkeligt arbejde og mødet med andre religioner.
Disse opgaver forudsætter ikke store økonomiske ressourcer, men i dag er ressourcerne nærmest ikke-eksisterende. Eftersom der er tale om stifts-specifikke opgaver, som mÃ¥ forudsættes hÃ¥ndteret meget forskelligt fra stift til stift, er det næppe hensigtsmæssigt med central finansiering over fællesfondens budget. I stedet kunne der bygges videre pÃ¥ den eksisterende model med stiftsfonde, som er finansieret ved bidrag fra de enkelte menighedsrÃ¥d, men i en mere forpligtende udgave, hvor stiftsudvalget vedrørende økonomi (eller eventuelt stiftsÂrÃ¥det i de stifter, hvor der er forsøg hermed) fÃ¥r kompetence til at fastlægge et bindende bidrag fra menighedsrÃ¥dene til stiftsfonden, som dog højst kan udgøre 1 procent af den lokale ligning i stiftet. Stiftsfondens budget og regnskab vil i sÃ¥ fald skulle godkendes af et demokratisk valgt organ, for eksempel stiftsudvalget vedrørende økonomi.
Stiftet har i dag ogsÃ¥ en række administrative funktioner. Disse er henlagt til stiftsÂøvrigheden, det vil sige biskoppen og stiftamtmanden i forening. I forbindelse med kommunalreformen nedlægges statsamterne og erstattes af fem regionale statsÂforvaltninger, der ledes af en direktør. Dette giver anledning til en fornyet vurdering af placeringen af stiftsøvrighedens nuværende opgaver.
For så vidt angår stiftsøvrighedens opgaver i relation til stiftsmidlerne, det vil sige kirkernes og præsteembedernes kapitaler, hvoraf forudbetalt gravstedsvedligeholdelse udgør langt hovedparten, kunne det være en mulighed, at stiftsudvalget vedrørende økonomi, som i dag har indsigt i midlernes forvaltning, overtager stiftsøvrighedens nuværende beslutningskompetencer. Dette vil ligge i naturlig forlængelse af forslaget til ændring af økonomiloven, som indebærer, at midlerne fremover alene skal forrentes til fordel for de lokale kasser. Den daglige forvaltning vil, som det er tilfældet i dag, kunne uddelegeres til stiftsadministrationen.
Stiftsøvrighedens opgaver med hensyn til administration af fællesfonden og med hensyn til det juridiske tilsyn med de lokale kirkelige myndigheder er de opgaver, hvor nedlæggelsen af amtmandsstillingen vil blive savnet mest. PÃ¥ disse omrÃ¥der kan der særligt være behov for, at biskoppen har mulighed for at have en â€sparringspartner†med juridisk-administrative kompetencer pÃ¥ højeste niveau. Disse kompetencer vil ikke uden videre kunne erstattes af stiftsÂadministrationens rÃ¥dgivning, dels fordi stiftsadministrationen ikke nødvendigvis har juridiske kompetencer pÃ¥ mere end fuldmægtigniveau, dels fordi stiftsÂadministrationen stÃ¥r i et underordningsÂforhold til biskoppen.
Selv om stiftsøvrighedens opgaver reduceres, vil det næppe være en god løsning at etablere en ny stiftsøvrighed bestÃ¥ende af biskoppen og direktøren for den regionale statsÂforvaltning. Med fem regionale statsÂforvaltninger vil hver af direktørerne i gennemsnit skulle dække to stifter. Stillingen som direktør mÃ¥ endvidere forventes at blive arbejdsmæssigt mere krævende end amtmandsstillingen. Af disse grunde ville der næppe kunne blive tale om den personlige relation, som udgør en særskilt værdi ved institutionen.
En alternativ model kunne være at frigøre den statslige repræsentation fra en bestemt stilling og i stedet stille det generelle krav, at der skal være tale om en statslig embedsmand med juridisk embedseksamen og i en stilling, der mindst svarer til lønramme 38. Der vil i alle stifter kunne findes en række personer, der opfylder disse kriterier. Ud over direktørerne for de regionale statsforvaltninger vil det blandt andet gælde direktører for andre lokale statsforvaltninger. En ny stiftsøvrighed kunne bestå af biskoppen og en sådan embedsmand, der udpeges af kirkeministeren efter drøftelse med biskoppen. Udpegningen vil naturligt kunne ske for en tidsbegrænset periode, for eksempel 6 år, men med mulighed for genbeskikkelse.
Stiftsøvrighedens øvrige opgaver vil som udgangspunkt mest hensigtsmæssigt kunne placeres hos biskoppen. Der henvises til arbejdsgruppens oplæg â€Den fremtidige varetagelse af stiftsøvrighedsopgaverne†for en nærmere beskrivelse af forslag til placering af stiftsøvrighedens nuværende opgaver.
I dag har stiftet en hel del løn- og personaleadministration for så vidt angår præsterne, men stiftets opgaver kunne udvides til i højere grad at være en servicefunktion for menighedsråd og provstiudvalg.
Man kan for eksempel forestille sig, at stiftsadministrationen kan fungere som sekretariat og rådgiver for menighedsråd og provstiudvalg inden for følgende sagsområder:
- bistand i sager om personaleforhold i forbindelse med ansættelse, lønfastsættelse, fastsættelse af andre lønvilkår og afskedigelse, jf. Kerteminde-modellen,
- bistand ved opmåling af kirkegårde,
- bistand til afgørelser i byggesager, hvor kompetencen er tillagt provstiudvalget,
- rådgivning af menighedsråd ved igangsætning af byggesager,
- rådgivning vedrørende kirkegårdsvedtægter med henblik på at sikre ensartethed.
Stiftsadministrationen varetager allerede i dag sådanne opgaver i flere af stifterne.
Ved at lade stiftet fungere som â€servicecenter†fastholder man ansvar og kompetence pÃ¥ det lokale niveau, samtidig med at menighedsrÃ¥d og provstiudvalg fÃ¥r den nødvendige administrative understøttelse til løsningen af konkrete sager.
Det vil kun være på stiftsniveau, der vil være tilstrækkelig sagsvolumen til, at der kan opbygges og vedligeholdes specielle faglige kompetencer om personaleadministration og byggesager.
Rådgivningen af menighedsråd og provstiudvalg vil forudsætte, at det sikres, at udøvelse af funktionen ikke vil medføre myndighedsinhabilitet. Det kan ske enten gennem stiftets interne organisation eller ved en ændring af rekursadgangene, det vil sige adgangen til at indbringe afgørelser for en overordnet myndighed. Det ovennævnte princip om opgavefordeling peger i retning af, at rekursadgange generelt bør reduceres.
De beskrevne overvejelser giver grundlag for følgende spørgsmål:
11. Skal stiftsøvrighedens nuværende opgaver vedrørende forvaltningen af stiftsmidlerne overgå til stiftsudvalget vedr. økonomi (henholdsvis stiftsrådet i de stifter, hvor der er forsøg hermed)? 12. Kan stiftsøvrighedens opgaver indskrænkes til forvaltningen af fællesfonden og det juridiske tilsyn med de lokale kirkelige myndigheder? Kan en ny stiftsøvrighed bestå af biskoppen og en højere statslig embedsmand udpeget af ministeren efter drøftelse med biskoppen? 13. Kan stiftsøvrighedens øvrige opgaver i hovedsagen overgå til biskoppen? 14. Skal stiftsudvalget vedrørende økonomi (henholdsvis stiftsrådet) have kompetence til at udskrive et bindende bidrag til stiftsfonden? Skal der i givet fald være en grænse for bidragets størrelse, for eksempel højst 1 procent af den lokale ligning i stiftet? Skal midlerne også kunne bruges til at forbedre rådgivningen af menighedsråd og provstiudvalg? 15. Skal stiftsadministrationen i højere grad kunne rådgive menighedsråd og provstiudvalg om økonomiforvaltning og juridiske spørgsmål, særligt vedrørende personaleadministration og byggesager? |
De fælles folkekirkelige institutioner omfatter dels faste institutioner som pastoralÂseminarierne og præsternes efteruddannelse, kirkemusikskolerne, Det Mellemkirkelige RÃ¥d, Danske Sømands- og Udlandskirker, IT-kontoret, døvemenighederne og www.folkekirken.dk, dels midlertidige institutioner eller initiativer som for eksempel â€Folkekirken og Religionsmødetâ€. Udligningsordningen og forsikringsordningen pÃ¥ fællesfondens budget kan ogsÃ¥ betragtes som fælles folkekirkelige institutioner.
Disse fælles institutioner har til formål at løse opgaver, der er fælles for hele folkekirken, og derved tillige bidrage til folkekirkens sammenhæng og enhed. Endvidere tilsiger såvel økonomiske som praktiske grunde, at ikke alle folkekirkelige funktioner skal udføres parallelt i hver af de 10 stifter.
Landsforeningen af Menighedsråd er en rådgivnings- og interesseorganisation for menighedsråd og kan efter omdannelsen fra en forening af menighedsrådsmedlemmer til en forening af menighedsråd i en vis henseende anses som en fælles folkekirkelig organisation.
Landsforeningen af Menighedsråd yder i dag rådgivning af menighedsråd blandt andet i personalespørgsmål. På dette område er der tale om, at stifterne og Landsforeningen af Menighedsråd til dels tilbyder samme service. Der kan derfor opfordres til et nærmere samarbejde om denne rådgivning.
Det bør overvejes, om der kan ske en bedre fordeling af rÃ¥dgivningsopgaverne, sÃ¥dan at Landsforeningen af MenighedsrÃ¥d primært yder den â€politiske†rÃ¥dgivning om for eksempel normering af stillinger og forhandlingsspørgsmÃ¥l i forhold til de faglige organisationer, mens stiftets rÃ¥dgivning mere handler om jura og administration af konkrete ansættelses- og afskedigelsessager.
Landsforeningen af Menighedsråd vil endvidere fremover spille en stærkere rolle som partner for Kirkeministeriet i forhandlingsspørgsmål i forhold til de faglige organisationer inden for rammerne af det statslige forhandlingssystem.