Kirkeudvalget - folketingsåret 2005-06
Kirkeudvalgets faste mødetidspunkt er onsdag kl. 14.30 i vær. 2-077. Der er som regel ikke behov for, at Kirkeudvalget holder møde hver uge. Derfor udsendes mødeindkaldelse i god tid inden et kommende møde. Mødeindkaldelsen omdeles til udvalgets medlemmer og stedfortrædere samt til partisekretariaterne og pressen. Endvidere annonceres den kommende uges møder på udvalgsstavlen i Vandrehallen.
Udvalget bistås af:
Sekretariatschef Anne Wallberg tlf. 33 37 55 02 (email: [email protected]) og
Kontorkonsulent Lone Clausen tlf. 33 37 55 31 (email: [email protected]).
Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Kirkeudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1.
Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer/høringer, besøg, rejser m.v. og bistår evt. formanden med taleudkast. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.
I et bilag til Folketingets forretningsorden er det fastlagt, at Kirkeudvalget skal behandle sager inden for sagsområderne: Folkekirken, begravelsesvæsenet, andre trossamfunds stilling m.v.
Ressortministerium
Kirkeministeriet er udvalgets politiske ressortministerium.
Procedurer m.v. i udvalget
Samråd
Udvalget kan kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som et åbent samråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Udvalgets procedure for åbne samråd er, at det besluttes forud for afholdelsen på et udvalgsmøde, om samrådet skal være åbent. Åbne samråd optages på cd-rom, som efterfølgende kan lånes på Folketingets bibliotek. Der udarbejdes som hovedregel ikke skriftligt referat af samrådet.
Spørgsmål til skriftlig besvarelse
Udvalgsmedlemmer kan stille spørgsmål om alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Normalt har ministeren 4 uger til at svare på spørgsmål, der er stillet på alm. del, men hvis en spørger ønsker det, kan der påføres en kortere frist. Det er også muligt at angive spørgerens navn på spørgsmål, der stilles gennem udvalget.
Udvalgsdokumenter
Der er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag og beslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. alm. del – dokumenterne. Hvert forslag betragtes som en selvstændig sag. Alm. del betragtes som en stor sag. Dokumenterne er både under forslag og alm. del opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål.
Alle udvalgsdokumenter omdeles i boksene på Meddelelsescentralen til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. De kan endvidere læses elektronisk. Da offentligheden først har adgang til bilag m.v. med 24 timers forsinkelse i forhold til udvalgets medlemmer, anbefales det at læse bilag m.v. på Folketingets intranet (via Nettinget). På intranettet er dokumenter tilgængelige samtidig med omdeling af papirudgaven. Der kan endvidere tegnes abonnement på udvalgsdokumenter, således at man modtager en mail, når der er kommet nyt materiale i udvalget. Det samme gælder mødedagsordener. Abonnementsordningen udsender mails hver 2. time.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.
Kirkeudvalget modtager i hver samling nogle invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.
Lov- og beslutningsforslag i udvalget
Der udarbejdes en samlet oversigt over lov- og beslutningsforslag, som vedrører udvalget. Oversigten indeholder oplysning om, hvornår forslaget er fremsat, hvornår det 1. behandles, hvornår det behandles 1. gang i udvalget, hvornår der er fastsat frist for spørgsmål, ændringsforslag m.v. , hvornår det er planlagt at udvalget foretager den politiske drøftelse af og afgiver betænkning over forslaget. Når tidspunktet for forslagets 2. og 3. behandling er fastlagt vil dette også fremgå af oversigten.
Â
Oversigten omdeles som bilag på alm. del og lægges endvidere på nettet under Nyt-delens punkt Præsidiet, udvalgene <Kirkeudvalget> foreløbig tidsplan.
Yderligere information
For spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretæren.
I kan også læse mere på Nettinget, hvor arbejdsgangene i udvalget er beskrevet, og hvor I kan få svar på de ofte stillede spørgsmål. Se Nettinget under Vejledninger <Kvalitetshåndbogen> udvalgsarbejdet. Herudover henvises til Håndbog i folketingsarbejdet (oktober 2005).