Velkommen til Indfødsretsudvalget - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår Indfødsretsud valget holder normalt møde om to rsdagen kl. 10.30 i værelse 2  -078 (2. sal).   Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Jacob Ravn tlf. 3337 5529 (  e-mail [email protected]) og assistent Christina Johansen tlf.nr. 3337 5545 (e-mail [email protected]). Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Proviantgården). Indfødsretsudvalget   er   et   af   Folketingets   ståe  nde   udvalg   og   har   17   medlemmer,   men   har   i modsætning til de fleste øvrige udvalg ingen stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalg ets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  mv.  og  bistår  evt.  formanden med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller  udarbejdelse  af  f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Indfødsretsudvalget  behandler  sager inden for sagsområderne: Indfødsretssager og generelle spørgsmål om indfødsret. Udvalgets aktivitet i 1. samling 2004-05 I folketingsåret 2004 -05, 1. samling, holdt udvalget 8 møder og 1 samråd (om samrådsspørgsmål A vedrørende § 21 i  cirkulære om dansk indfødsret ved naturalisation, det såkaldte ko ntorcirkulære). Udvalget behandlede endvidere 1 lovforslag, der drejede sig om meddelelse af indfødsret. Udvalgets aktivitet i 2. samling 2004-05 I folketingsåret 2004 -05, 2. samling, holdt udvalget 9 møder, men ingen samråd. Udvalget behandlede endvidere 1 lovforslag, der drejede sig om meddelelse af indfødsret. Ressortministerier Integrationsministeriet er udvalgets politiske ressortministerium. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål  om  alle  forho  ld,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder  om  lovforslag  eller  beslutningsforslag,  der  behandles  i  udvalget.  Udvalget  kan  i  den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som  et  åbent  samråd,  h  vis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover  kan
udvalget  f.eks.  bede  ministeren  om  at  afholde  høringer  og  temamøder  om  udvalgte  emner  samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Redskaber under udvalgets behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningstale  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen   - lovprogrammet - kunne ses en oversigt over de lovforslag som regeringen planlægger at fremsætte i løbet af samlingen på udvalgets område. Der fremsættes årligt 2 forslag til lov om indfødsrets meddelelse, hvor navngivne personer foreslås at   erhverve   dansk   indfødsret.   Der   vil   herudover   også   kunne   blive   henvist   andre   lov  -   eller beslutingsforslag vedrørende indfødsretsområdet    – f.eks. forslag ti   l ændring af indfødsretsloven. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget  sættes  det  på  dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  efter  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Denne tidsplan omdeles herefter som bilag i udvalget, og den fremgår   desuden   af   den   samlede   oversigt   på   Folketingets   hjemmeside   over   behandlingen     af lovforslag i udvalget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives en betænkning om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ænd  ringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når udvalget modtager henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål  til  den  relevante  minister  for  at  få  ministerens  kommentar  til  henvendelsen.  Når  der kommer   svar   på   spørgsmålet,   sender   sek   retariatet   en   kopi   af   svaret   til   den,   der   har   sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles naturligvis også på forslaget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Indfødsretsudvalget har udover behandlingen af lov - og beslutningsforslag en speciel opgave i form af de såkaldte samråds  - og forelæggelseslister.    Baggrunden  herfor  er,  at  ifølge  cirkulære  om  dansk  indfødsret  ve d  naturalisation  er  der  visse ansøgere, som  Indfødsretskontoret i Ministeriet for Flygtninge,  Indvandrere og  Integrations skal    – og visse ansøgere, der kan forelægges for Indfødsretsudvalget, inden de pågældende kan optages på et lovforslag om meddelelse af indfødsret. Dette sker ved, at Indfødsretskontoret sender udvalget en eller flere lister over ansøgere med henblik på at få oplyst fra udvalget, hvilke af ansøgerne på listen udvalget  mener  kan  optages  på  et  kommende  lovforslag  om  dansk  indfødsret  ved  na  turalisation. Udvalgets beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Når  disse  samråds  -  eller  forelæggelseslister  behandles  på  et  udvalgsmøde,  er  der -  som  en  særlig ordning – embedsmænd fra Indfødsretskontoret til stede under behandlingen af listerne, således at udvalget med det samme kan få svar på evt. spørgsmål vedrørende de enkelte ansøgninger. Denne
gennemgang  af  listerne  med  tilstedeværelse  af  embedsmænd  fra  Indfødsretskontoret  kaldes  et samråd, men er ikke det samme, som når et udvalg kalder en m  inister i samråd. Mødeform Hvor  ofte  der  afholdes  møder  i  Indfødsretsudvalget,  afhænger  i  vidt  omfang  af,  hvor  mange lovforslag    eller    andre    sager,    der    på    det    angivne    tidspunkt    er    henvist    til    behandling    i Indfødsretsudvalget.  De fleste møder holdes i ug er, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. De fleste møder er lukkede, men   udvalget   har   mulighed   for   at   holde   åbne   møder. Der   udsendes   løbende   besked   til medlemmerne  om  aftalte  mødedage.   Der  bliver  ikke  taget  referatet  fra  mødet,  men  der  føres  en fortrolig protokol, hvor udvalgets beslutninger indføres. Mødeindkaldelser   omdeles   til   udvalgets   medlemmer   samt   til   partisekretariaterne   og   pressen. Endvidere     annonceres     den     kommende     uges     møder     på     opslagstavlen     i     Vandrehallen. Udvalgsdagsordenen indeholder henvisninger til relevante bilag m.v., som man i de fleste tilfælde kan  finde  på  Folketingets  hjemmeside.  Hvis  der  kommer  nye  dagsordenspunkter  eller  relevante bilag, omdeles der sædvanligvis en ny udgave af dagsordenen.  Udvalgsdagsordener udsendes af og til med meget kort varsel før udvalgsmødet. Konkrete sager Indfødsretsudvalget  får  af  og  til  henvendelser  fra  privatpersoner  vedrørende  konkrete  ansøgninger om indfødsret. Det er  udvalgets praksis, at udvalgets formand sender et svar på udvalgets vegne til den,  der  har  henvendt  sig.  Såfremt  en  henvendelse  kræver  udvalgets  stillingtagen,  sættes  den  på dagsordenen for et udvalgsmøde, hvor udvalget drøfter henvendelsen og hvilket sva  r, der skal gives.   Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter    vedrørende    udvalgets    almindelige    kontrol    med    regeringen,    dvs.    alm.    del     – dokumenterne.  Dokumenterne  er  endvidere  opdelt  i  3  underkategorier;  bilag,  spørgsmål/svar  og samrådsspørgsmål.   Alm.   del   -nummereringer   og   forslagsnummereringer   er   altid   knyttet   til   en bestemt  folketingssamling,  hvor  indeværende  samling  kaldes  2005  -06.  Det  er  endvidere  muligt  at abonnere elektronisk på bilagene ved at tegne abonnement på Nettinget. Spørgsmål   til   en   minister   kan   afleveres   mundtligt   eller   skriftligt   til   udvalgssekretæren   eller assistenten. Det er dog mest hensigtsmæssigt at sende spørgsmål elektronisk til den ”postkasse”, der er  beregnet  hertil  (Udvalgsspørgsmål  til  skriftlig  besvarelse  eller  Samrådsspørgsmål),  idet  man herved sikrer sig, at spørgsmålet bliver behandlet, også selv om udvalgssekretæren ikke skulle være på  arbejde.  Udvalgssekretæren  foretager  den  fornødne  redigering  og tilretning  af  spørgsmål,  bl.a. med    henblik    på,    at    spørgsmålet    kan    stilles    på    udvalgets    vegne.    Man    kan    også    bede udvalgssekretæren om at formulere spørgsmål om et bestemt emne. EU-procedure
Det er Europaudvalget, som giver mandat i forbindelse med ministerrådsmøder for alle ministre. De fleste  udvalg  beskæftiger  sig  i  stigende  grad  med  EU  -sager.  Da  der  er  meget  få  EU -sager,  der vedrører    indfødsretsområdet,    har    Indfødsretsudvalget    ikke    vedtaget    en    fast    procedure    for behandlingen af EU-sager. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Alle udvalg kan modtage i hver samling række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når  udvalget  modtager  en  invitation,  hvor  deltagelse  er  gratis,  omdeles  denne,  og  de  enkelte medlemmer  tilmelder  sig  direkte  til  arrangøren.  Hvis  der  er  tale  om  et  arrangement,  hvor  der opkræves   deltagerbetaling,   kan   udvalget   på   et   udvalgsmøde   beslutte   at   betale   for   eventuel deltagelse  i  arrangementet.  I  så  fald  sker  tilmelding  til  arrangementet  via  sekretariatet  på  en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning kontakt udvalgssekretæren. Derudover   henvises   til   Håndbog   i   folketingsarbejdet   og   Kvalitetshåndbogen,   som   findes   på Nettinget. Håndbog   i  Folketingsarbejde:  Nettinget  /  Ft.dk  Forside  /  Om  Folketinget  /  Grundlaget  for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet Kvalitetshåndbogen:  Nettinget  /  Vejledninger  /  Kvalitetshåndbogen  /  Udvalgsbetjening  / Indfødsretsudvalget BILAG Der henvises tillige til følgende relevant links og dokumenter om udvalgets sagsområder: Integrationsministeriet: www.inm.dk / Statsborgerskab Nedenfor er endvidere en beskrivelse af redskaber der kan være relevante under   f.eks. lovforslags 2. og 3. behandling. Ordførerens muligheder mellem 2. og 3. behandlingen: Der   kan   afgives   en   tillægsbetænkning om   forslaget,   hvori   ordføreren   kan   få   tilføjet ændringsforslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt få indskrevet en evt. ny stillingtagen til afstemningen ved 3. behandlingen. Ordføreren kan fremsætte et    nyt ændringsforslag uden for betænkningen med bemærkninger til forslaget Der  er  også  mulighed  for  at  få  særlige  dokumenter,  typisk  spørgsmål  til  ministeren  og dennes  svar  optrykt  som  bilag  til  tillægsbetænkningen.  Udvalgssekretariatet  skal  angive hvilke partier der står bag ønsket om optryk af sådanne særlige bilag og dokumenter. Man  kan  afslutte  et  ikke  færdigbehandlet  forslag  med  en    beretning.  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget.
Et forslag kan trækkes tilbage eller   stilles i bero af forslagsstiller. Ordførerens muligheder under 3. behandlingen: Ordføreren  har  mulighed  for  at  bede  om  ordet  under  3.  behandlingen  og  herunder  e vt. redegøre for sin stillingtagen eller stille (mundtlige) spørgsmål til ministeren om forslaget Ved afstemningen under 3. behandlingen vedtages eller forkastes forslaget.