Forsvarsudvalget Christiansborg 27. januar 2006 8.kt 04-0252-1 (288) TILTAG I FORSVARET SOM FØLGE AF DOMMEN I HOMMELSAGEN GENERELT Den 12. januar 2006 afsagde Københavns Byret dom i sagen mod Annemette Hommel og fire sergenter  fra  militærpolitiet.  Dommen  er  efterfølgende  blevet  anket  af  de  dømte.  I  dommen nævnes   det,   at   Annemette   Hommels   afhøringsofficersuddannelse   var   forældet,   at   der manglede  vejledning  om  reglerne  for  håndtering  af  tilbageholdte,  og  at  der  ikke  blev  ført fornøden kontrol med, at reglerne blev overholdt. Som opfølgning sagen sendte jeg dagen efter et brev til Forsvarsudvalget og Det Udenrigspolitiske Nævn, hvori jeg nævnte, at jeg ville fremsende  en  samlet  oversigt  over  de  tiltag,  som  forsvaret  allerede  har  taget  som  følge  af sagen. Efter afsløringerne af overgrebene i Abu Ghraib fængslet i Irak sendte jeg den 5. maj 2004 et brev  til  forsvarschefen,  hvori  jeg  indskærpede,  at  opmærksomheden  om  de  personer,  der tilbageholdes  af  danske  styrker  i  Irak,  og  som  overdrages  til  britiske  styrker  eller  civile myndigheder,  skulle  skærpes.  Tilsyn  med  de  af  danske  styrker  overdragne  tilbageholdte personer burde således om muligt i endnu højere grad ske for at tilsikre, at de tilbageholdte personer  ikke    nogen  måde  led  overlast  under  deres  tilbageholdelse.  Jeg  anmodede endvidere om øjeblikkeligt at oplyst, såfremt personer tilbageholdt af danske styrker skulle blive udsat for overlast. Endelig anmodede jeg forsvarschefen om at overveje, hvorledes man kunne øge  sikkerheden for,  at  der ikke  sker  personer,  der er  tilbageholdt og overdraget  af danske styrker, noget, som strider mod konventionerne. Som følge af dette brev iværksatte Forsvarskommandoen en række tiltag. For det første blev det  besluttet,  at  Hærens  Operative  Kommando  skulle  aflægge  månedsvis  rapportering  for forhold vedrørende tilbageholdte. For det andet skulle status for tilbageholdte nu fremgå af den     daglige     melding     fra     DANCON     Irak     til     Hærens     Operative     Kommando    og Forsvarskommandoen.  Hensigten  hermed  var,  at  kommandomyndighederne  skærpede  deres opmærksomhed    området  og  var  opdaterede  med  hensyn  til  antallet  af  tilbageholdte
Side 2/4 personer. Endeligt blev det besluttet at gennemføre intensivt tilsyn med de tilbageholdte, som var blevet overdraget til de britiske styrker i Irak. ALLEREDE GENNEMFØRTE TILTAG Som nævnt i mit brev af 13. januar 2006 til Forsvarsudvalget og Det Udenrigspolitiske Nævn har  jeg  drøftet  dommen  mod  Annemette  Hommel  og  de  fire  militærpolitisergenter  med forsvarschefen.    baggrund  heraf  vil  jeg  her  redegøre  for  de  tiltag,  der  er  taget   nuværende tidspunkt: For det første er det blevet indskærpet, at kun personel med den rette funktion og uddannelse håndtere tilbageholdte og udspørge disse. Det er således blevet præciseret og indskærpet, at   bataljonen   ikke  er  organiseret   med   afhøringspersonel,   hvorfor  bataljonen   alene gennemføre udspørgen af tilbageholdte. Forskellen afhøring og udspørgen er, at der ved udspørgen  alene søges  at  tilvejebringe  en  afklaring  af  den  tilbageholdtes  identitet  samt hensigt.  Det  søges  således  afklaret,  hvorvidt  personen  udgør  en  sikkerhedsrisiko,  hvilket blandt andet er en forudsætning for, at danske soldater kan overdrage den tilbageholdte til britisk varetægt. For det andet gennemføres der nu yderligere uddannelse i håndtering af tilbageholdte under den   missionsorienterede   uddannelse   m.v.   Fra   august   2004   gennemførtes   der   udover undervisning  i  den  humanitære  folkeret,  gennemgang  af  retningslinier  for  blandt  andet tilbageholdelse   og   udspørgen   af   personer   i   forbindelse   med   den   missionsorienterede uddannelse.  Såfremt enkelte  personer  undtagelsesvis  ikke  har  deltaget  i  denne  uddannelse, skal    bataljonen    tilsikre,    at    disse    personer    modtager    uddannelsen    ved    bataljonen. Undervisningen ved den missionsorienterede uddannelse suppleres af repetitionsundervisning i reglerne for magtanvendelse, idet der herunder gennemføres praktisk instruktion i, hvordan reglerne overholdes. Ved uddannelsen af den nuværende – og kommende – bataljoner i Irak er regler  for  magtanvendelse  og  anvendelse  af  tolke  blevet  gennemgået,  ligesom  soldaterne uddannes i, hvordan man skal forholde sig overfor civile irakere. Forsvarsakademiet har endvidere foretaget justeringer af undervisningen i  den humanitære folkeret,  idet  3.  (behandling  af  krigsfanger)  og  4.  (beskyttelse  af  civile  personer)  Genéve- konvention  er  tillagt  større  vægt.  Humanitær  folkeret  er  endvidere  blevet  opprioriteret  i forbindelse  med  undervisningen  af  mellemledere  (sergentgruppen)  i  hæren.  Endvidere  er Forsvarsakademiets rolle i forbindelse med udvælgelse af civile tolke blevet reduceret, således at  Forsvarsakademiet siden  sommeren  2004  alene  deltager  i  visse  sproglige  afprøvninger. Baggrunden herfor er, at den operative efterspørgsel i et par tilfælde var tillagt for stor vægt. For det tredjedje har forsvaret ændret en række direktiver m.v. ud fra et ønske om yderligere at tydeliggøre de folkeretlige forpligtigelser overfor de udsendte soldater. Forsvarskommandoen har  således  revideret  direktivet  for  magtanvendelse,  hvori  der  er  indeholdt  præciserende retningslinier for udspørgen og afhøring ved den danske bataljon i Irak. Det angives specifikt, at  bataljonen  ikke  kan  gennemføre  afhøring  –  men  alene udspørgen  –  af  tilbageholdte personer.  Udover  ændring  af  overordnede  direktiver,  er  der  også  sket  ændringer  af  de praktisk anvisninger, som førere udstyres med (det såkaldte førerens kort). For eksempel er der tilføjet afsnit omhandlende regler for udspørgen og tilbageholdelse af personer, således at den enkelte fører har disse regler tilgængelige under gennemførelse af operationer.
Side 3/4 For det fjerde har efterfølgende chefer i Irak indskærpet, at de som minimum vil orienteres og om muligt være til stede, hvis der foretages udspørgen i den danske lejr. Dette skal sikre, at ledelsen ved de danske styrkebidrag har det størst mulige kendskab til de aktuelle forhold i forbindelse med udspørgen af tilbageholdte, ligesom det giver en højere grad af sikkerhed for, at der bliver grebet ind, såfremt der måtte opstå tilløb til overtrædelse af gældende regler og bestemmelser. For  det  femte  har  forsvaret  besluttet  at  afløse  den  tidligere  krigsfangeøvelse  (i  daglig  tale kaldt POWEX) af en øvelse, der i større omfang fokuserer at træne soldaternes evne til at modstå for eksempel gidseltagninger. Denne øvelse betegnes normalt CACEX (forkortelse for Conduct after Capture Exercise). Personer, der deltager som instruktører ved CACEX, ikke efterfølgende anvendes i funktioner, hvor de har – eller kan – at gøre med tilbageholdte. FREMTIDIGE TILTAG Udover allerede foretagne tiltag overvejes for nærværende bl.a. forhold vedrørende: - Rekruttering og uddannelse af tolke og afhøringsinstruktører. - Justering/revidering af det gældende regelsæt for blandt andet behandling og udspørgen af tilbageholdte civile og krigsfanger, samt evt. udarbejdelse af supplerende regelsæt. - Chefers ansvar i forbindelse med blandt andet tilbageholdelse og udspørgen af personer. - Øvrige  uddannelsesmæssige  tiltag  inden  for  humanitær  folkeret,  herunder  håndtering  af tilbageholdte. For  at  Forsvarsudvalget  og  Det  Udenrigspolitiske  Nævn  får  det  fuldstændige  billede  af  de tiltag,  der  er  foretaget  siden  denne  sag  startede,  vil  jeg  gerne  give  udvalget  og  nævnet mulighed  for  at  se  relevante  dokumenter.  Dokumenterne  er  dog  klassificerede,  og  jeg  vil derfor gerne tilbyde, at disse dokumenter kan besigtiges i Forsvarsministeriet. Afslutningsvis vil jeg ikke undlade at oplyse, at jeg i forbindelse med møde i Det Udenrigspolitiske Nævn den 17. august 2004 redegjorde for forsvarets uddannelse i forbindelse med tilbageholdelse, afhøring og udspørgen. Denne redegørelse, der altså bl.a. omfatter befalingsmandsuddannelserne, officersuddannelsen og den missionsorienterede uddannelse frem til sommeren 2004, er vedlagt som bilag. Til orientering er et enslydende brev sendt til Det Udenrigspolitiske Nævn. Med venlig hilsen Søren Gade
Side 4/4 /Peter C. Alexa