Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 1 mt styrket overvågning af sejladssi mt styrket overvågning af sejladssi mt styrket overvågning af sejladssi Status i handlingsplan for gennemførelse af forslagene i rapporten vedrørende øget anvendelse af lodser samstyrkeovervågninasejladssik- k- k- k- kerheden. Forslag Aktiviteter Ansvar Tidshorisont Bemærkninger. 1 Anråb af alle større skibe når de bevæger sig ind i dansk farvand. (Skibene vil blive oplyst om, at de er overvåget under passagen og oriente- ret om forhold vedrørende anvendelse af lods, sejlads- sikkerhed og havmiljø). Der udarbejdes pro- cedurer for opkald ved SOK/Marinedis- trikterne. Udbygning af Maritime Assistance Service (MAS) ved Søværnets Operative Kommando i Århus. FMN Iværksættes senest 1.april 2005. Løbende og afsluttet i 2007 i for- hold til de i dag kendte og forud- sete opgaver. Procedure er udarbejdet. En trinvis im- plementering af anråbsregimet er iværk- sat. I Fase 1 er skibe med en dybgang på 11 meter eller derover som ikke følger IMO anbefaling om anvendelse af lods blevet anråbt. Fase II som startede 1. november 2005 vil omfatte en videreførel- se af fase I med henblik på at optimere procedure og ressourceforbrug. Effekten af anråbsregimet har medført en betydelig stigning i antallet af lodsbestil- linger, især på bestillinger foretaget med meget kort varsel. Maritime Assistance Service er fra 1. januar 2006 samplaceret med Søværnets Operative Kommandos operationscenter. Maritime Assistance Service vil bestå af i alt 28 personer fordelt på døgnberedskab af 4 personer. 2 Etablering af kystbaseret radardækning samkørt med landbaseret AIS (infrastruk- tur til brug for punkt 3 – 6). Etablering af landba- seret AIS. AIS udvides med sen- dere på boreplatforme og havvindmøller. FMN FMN 1. juli 2005. Plan foreligger 1. juli 2005. Landbaseret AIS er etableret. Der er udarbejdet en vurdering af AIS udvidelse med sendere på boreplatforme og havvindmøller. Der vil alene kunne op- nås beskedne gevinster ved etablering af AIS-stationer på havvindmøller. Der ud-
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 2 Etablering af kystra- darer. Samkøring af kystra- darbillede og AIS. FMN FMN Projekt og bevilling foreligger - afventer afklaring af miljømæssige forhold. 1. juli 2005 (i forhold til eksiste- rende kystradarer). arbejdes en nærmere analyse vedrørende evt. etablering på boreplatforme. Analy- sen forventes færdig inden den 1. april 2006. Vedtaget jf. Lov nr. 533 af 24. juni 2005. Lov om etablering af udbygget radarover- vågning af Danmarks farvandsområder Prototype for samkøring af kystradarbil- lede med AIS er i perioden september - oktober 2005 testet med positivt resultat. Samkøring af eksisterende kystradarer og AIS forventes gennemført 1. april 2006. I  første  omgang  som  et  stand-alone  sy- stem. Landsdækkende samkøring af kystradarer og  AIS  sker  som  en  integreret  del  i  for- bindelse med implementeringen af kystra- darprojektet. Den fuldautomatiske samkø- ring forventes primo 2007. 3 Kontinuerlig overvågning af skibe, der udgør en særlig risiko. Der udarbejdes en plan for trinvis implementering i takt med, at infrastruk- turen kommer på plads. FMN Planen skal være færdig 1. april 2005. Der er udarbejdet plan for implemente- ringen af den kontinuerlige overvågning samt forslag til ambitionsniveau for den kontinuerlige overvågning herunder af- grænsning af målgruppen. Overvågningen implementeres i takt med udviklingen og implementeringen af øvrige punkter i handlingsplanen herunder især handlingsplanens pkt. 2.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 3 4 Pilotprojekt med landbaseret sejladsvejledning i et afgræn- set område. Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse – igangsætning af projektet forudsætter, at AIS- og kystradarprojekterne er gennemført. FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 1. april 2005. Der gennemføres projekter i Storebælt og i  Øresund. Projektet i  Øresund tilstræbes gennemført  som  et  bilateralt  projekt  med Sverige, og projektet i Storebælt gennem- føres som et nationalt projekt. Det   bilaterale   projekt   skal   danne   bag- grund for en beslutning om iværksættelse af yderligere bilaterale projekter jf. hand- lingsplanens pkt. 5, og det nationale pilot- projekt  skal  være  udviklingsplatform  for det bilaterale pilotprojekt i Øresund, samt for evt. øvrige projekter. Begge projekter gennemføres med henblik på at opnå IMO godkendelse. 5 Overvågning / sejladsvejled- ning for relevante skibe i nærmere definerede far- vandsafsnit. Med udgangspunkt i erfaringerne fra ovennævnte pilotpro- jekt udarbejdes pro- jektbeskrivelse for den endelige tilrettelæg- gelse. Der tages kontakt til Sverige og Tyskland på politisk niveau med henblik på deltagelse i pilotprojektet og sene- re bilateralt samar- bejde. FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 3 måneder efter pilotprojektets afslutning. 1. september 2004. Afventer erfaringer fra pilotprojektet (pkt. 4) Forsvarsministeriet har i oktober 2004 tilskrevet svenske og tyske myndigheder. Projektet i Øresund tilstræbes gennemført som et bilateralt projekt. Baseret på erfa- ringer fra projektet træffes der beslut- ning om bilateralt samarbejde øvrige ste- der.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 4 Der etableres centrale enheder til sejladsvej- ledning i stærkt trafi- kerede farvandsafsnit. Der søges etableret bilateralt samarbejde mellem Danmark og de relevante nabolande om VTS-lignende for- anstaltninger. Tidspunktet og omfang for etable- ring skal være indeholdt i oven- nævnte projektbeskrivelse. Jf. pkt. 4 er der indledt drøftelser med svenske myndigheder med henblik på at undersøge samarbejdsmuligheder om VTS lignende foranstaltninger i Øresund. 6 Tilbud om landbaseret lods- ning mod betaling Der gennemføres et pilot- projekt. Der åbnes mulighed i lodsloven herfor. FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 1. juni 2005. Lovændringen kan eventuelt ske samtidig med ændringen af lodslo- ven, jf. nedenfor. Der er udarbejdet en projektbeskrivelse for et pilotprojekt i Øresund. Under iagttagelse af krav til landbaseret infrastruktur vil projektet om landbaseret lodsning med fordel kunne gennemføres i enten Øresund eller Storebælt. Den ende- lige fastsættelse af, hvor projektet skal gennemføres vil imidlertid afhænge af fremdriften i projekterne vedrørende landbaseret sejladsvejledning herunder opbygning af infrastruktur. Ifølge forslaget til en ny lodslov fastsætter farvandsdirektøren nærmere regler for forsøg og eventuel etablering. 7 Tilpasning af SHIPPOS mel- desystemet til IMO’s lodsan- befalinger Orientering af IMO om tilpasning af SHIPPOS til anbefaling om anvendelse af lods gennem dansk farvand. ØEM 1. juli 2004. Søfartsstyrelsen har den 30. april 2004 indsendt informationspapir om ændring af de skibstyper, som skal meldes til SHIP- POS. Papiret blev præsenteret den 6. juli 2004. IMO tog informationerne til efter- retning.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 5 8 Skærpelse af meldepligt for statens fartøjer, såfremt der observeres hændelser af interesse for sejladssikker- heden Der skal udarbejdes in- struks/bekendtgørelse herom. FMN/ØEM   1. oktober 2004. Forsvarsministeriets cirkulære om indbe- retningspligt for danske statsskibe er trådt i kraft den 20. oktober 2004. 9 A 9 B Nedsættelse af prisen for lodsydelser, herunder Justering af lodsloven og lov om sikkerhed til søs med hen- blik på, at udstedelse af be- stemmelser om lodspligt sam- les for at styrke myndigheds- udøvelsen. Fortsat effektivisering af lodsvæsenet. Fremsættelse af lov- forslag om liberalise- ringer på lodsområ- det. Undersøgelse af mu- lighederne for at cer- tificere udenlandske lodser til at lodse i dansk farvand. Der fremsættes for- slag til ændringer i lodsloven og lov om sikkerhed til søs. FMN FMN FMN FMN/ØEM Der tilstræbes takstnedsættelser i sommeren 2004 og 2005. Det lovforberedende arbejde af- sluttes ultimo 2004. Lovforslag fremsættes februar 2005. Lovforslag fremsættes februar 2005. Eventuelle yderligere un- dersøgelser skal være tilende- bragt 1. juli 2005. Lovændringen kan eventuelt ske samtidig med ændringen af lodslo- ven, jf. ovenfor. Lodstaksterne blev nedsat med 4 % pr. 1. oktober 2004 og 2 % pr. 1. december 2005. Hermed er taksterne på 3 år ned- sat med i alt 10 %. Ved den forestående revision af regerin- gens lovprogram vil Forsvarsministeriet foreslå, at lovforslaget fremsættes i løbet af marts 2006. Forslaget til en ny lodslov indeholder bl.a. gennem konkurrenceudsætning af visse lodsninger mulighed for udstedelse af lodscertifikat til udenlandske lodser. I forslag til ny lodslov er indeholdt de ad- ministrative regler, der hidtil er fastsat i medfør af lov om sikkerhed til søs. Den 1. august 2005 overdrog Søfartssty- relsen administration af IMO’s lodsanbe- falinger til Farvandsvæsenet. Søfartssty- relsens bekendtgørelser vedrørende lodsning vil blive overdraget inden en æn- dret lodslov træder i kraft. 10    Implementering af ”Early Warning Scheme”. Procedurer udarbej- des. Systemet indføres. FMN Efteråret 2004. Systemet er iværksat i 2004.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 6 11    Arbejde for, at EU- Kommissionen fremsætter et forslag til EU-retsakt, der forbyder havneanløb for ski- be, der ikke følger IMOs lodsanbefalinger. Kontakt til EU- kommissionen om fremsættelse af for- slag. Arbejde for fremsæt- telse og vedtagelse af EU-regler. ØEM ØEM 1. juli 2004. Afventer forslag fra Kommissio- nen. Erhvervsminister Bendt Bendtsen har ved flere lejligheder opfordret EU- kommissionen til at inkludere regler om forbud af anløb af havne i en kommende ændring af Overvågningsdirektivet (2002/59/EF) vedrørende skibe, der ikke følger IMO’s lodsanbefalinger. Kommissionens har valgt ikke at inkludere et forslag herom i forbindelse med den tredje søsikkerhedspakke grundet juridi- ske spørgsmål, som forhindrer dette. 12    Fortsat arbejde med opfølg- ningen af IMO’s principgod- kendelse af Østersøen som ”særligt følsomt område” med henblik på indførelse af yderligere præventive foran- staltninger til forbedring af sejladssikkerheden. Udarbejde forslag til IMO om rutesystemer, følge- slæbebåde, anvendelse af lods og områder, der skal undgås. MIM Foråret 2005. Østersøen udpeges som ”særligt følsomt område” med tilhørende ledsageforan- staltninger Associated Protective Measu- res (APM) pr. 1. juli 2006. 13    Indberetning af skibe til flag- staten og havnestatskontrol- databasen ”SIRENAC”, når IMO’s lodsanbefalinger ikke efterleves under gennemsej- ling af danske farvande. Der etableres et operativt overblik hos en relevant ansvarlig myndighed over, hvilke skibe, der er omfattet af lodsanbefalinger, men ikke har lods om bord. Der etableres proce- durer for underret- ning af Søfartsstyrel- sen om skibe, der ikke følger IMOs lodsanbefalinger. FMN FMN 1. oktober 2004. 1. oktober 2004. Farvandsvæsenet vil have et overblik over hvilke skibe, der er omfattet af lodsanbe- falinger, men ikke har lods om bord. Procedure er etableret. Farvandsvæsenet vil underrette Søfartsstyrelsen om skibe, der ikke følger IMO´s lodsanbefalinger.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 7 Der etableres proce- durer for hurtigt ind- beretning til SIRE- NAC. ØEM 1. oktober 2004. Søfartsstyrelsen vil indtaste skibe i data- basen SIRENAC, hvilket kan medføre in- spektion af skibet (havnestatskontrol) 14    Styrkelse af inspektionerne i regi af havnestats- kontrolordningen for skibe, der ikke efterlever IMO’s lodsanbefalinger. Der arbejdes for at få princippet knæsat i erklæ- ringen fra ministerkonfe- rencen om havnestatskon- trol (Vancouver - novem- ber 2004). Der arbejdes for at få princippet afspejlet i en kommende revision af EU- direktivet om havnestatskontrol. De danske procedurer for havnestatskontrol tilpas- ses så, sådanne skibe prioriteres ved udvælgel- sen. ØEM ØEM ØEM Frem til november 2004. Frem til direktivets vedtagelse. 1. september 2004. På konferencen fik Danmark international opbakning til at skærpe havnestatskontrollen over for skibe, som ikke følger IMO's anbefalinger for brug af lods. Arbejdsgruppe under Paris MoU, er i færd med at udvikle et nyt inspektions regime. Det forventes at resultatet kan bruges i forbindelse med udarbejdelsen ændring af havnestatskontroldirektivet. Ifølge Kommissionens forslag til nyt hav- nestatskontroldirektiv skal skibes mang- lende efterlevelse af IMO's lodsanbefalin- ger betragtes som "Overriding factor for inspection". Dette medfører obligatorisk udvælgelse til inspektion ved førstkom- mende havneanløb. Havnestatskontrol procedure er pr. 1. september 2004 blevet revideret med henblik på i udvælgelsen af skibe at lægge særlig vægt på, om de pågældende skibe har fulgt IMO’s lodsanbefalinger. 15    Analyse af hensigtsmæssig- heden i at forøge antallet af elektrooptiske stationer set i sammenhæng med en vurde- ring af behovet for en fortsat opretholdelse af bemandede kystudkigsstationer eller Der udarbejdes en analy- se af forslagene med hen- blik på endelig stillingta- gen. FMN 1. oktober 2004. Analyse er udarbejdet. Det anbefales ikke at nedlægge yderligere af de eksisterende bemandede stationer. Forslaget kan gen- overvejes i forbindelse med etablering af VTS foranstaltninger. Der udarbejdes et fornyet operativt grundlag for elektrooptiske løsninger.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 8 supplering af disse med elek- trooptiske stationer. Termin 1. juni 2006. 16    Analyse af muligheden for øget systematisk informati- onsudveksling på det mariti- me område mellem involvere- de myndigheder. Der udvikles modeller med anbefaling om valg af mo- del, som tilgodeser de ønskede krav for øget og systematisk informations- udveksling på det mariti- me område mellem de involverede myndigheder. FMN 1. september 2004. Der er etableret et samarbejdsorgan der skal sikre øget informationsudveksling på det maritime område. Samarbejdsorganet består af repræsentanter fra relevante maritime myndigheder. Den dynamiske udveksling af relevant ma- ritim information mellem involverede mari- time myndigheder implementeres ved, at PortNet og SafeSeaNet sammenkøres således, at der opnås synergi mellem dis- se to systemer. Tidsplanen for videreud- viklingen af SafeSeaNet følger EU´s an- visninger. Endelig er en fælles maritim Internet hjemmeside under udvikling således, at fx statiske maritime data kan udveksles mel- lem de maritime myndigheder. 17    Muligheden for at reducere anvendelsen af tid til at tage lodser om bord og afsætte disse ved brug af helikopter. Markedet for udbud af helikoptertransport un- dersøges og sammenhol- des med nuværende udgifter til lodsernes transport og transporttid. FMN 1. december 2004. Forslaget  er  undersøgt.  Det  kan  konklu- deres,  at  der  ud  fra  økonomiske,  sikker- hedsmæssige  og  praktiske  aspekter  ikke er  grundlag  for  at  benytte  helikopter  til transport af lodser. 18    Etablering af en klar ansvarsfordeling mellem de myndigheder, der har opga- ver på det maritime område med henblik på effektiv vare- tagelse af de hurtigt voksen- de kyststatsopgaver. Forsvarsministeriet og Økonomi- og Erhvervsmi- nisteriet udarbejder et oplæg til drøftelse mellem de involverede myndighe- der. FMN/ØEM   1. oktober 2004. Der er den 6. december 2004 indgået en aftale om en klar ansvarsfordeling på det maritime område mellem Økonomi- og Erhvervsministeriet og Forsvarsministe- riet. Aftalen er viderebehandlet mellem Forsvarskommandoen og Søfartsstyrel- sen, således at den operativt successivt kan iværksættes.
Forsvarsministeriet Miljøministeriet Økonomi- og Erhvervsministeriet 11. januar 2006 9