Forsvarsudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06
FOU Alm.del Bilag 159, UPN Alm.del Bilag 112
Offentligt
FORSVARETS EFTERRETNINGSTJENESTE2. juni 2006
SITUATIONS- OG TRUSSELSVURDERING FOR AFGHANISTAN.
1.Oprørs- og terrorgrupper er fortsat aktive i hele Afghanistan. Regeringen har ik-ke fuld kontrol med landet. Mange lokale ledere opretholder lokale militser og er øko-nomisk stærke, da de opkræver skatter og kontrollerer grænsehandlen samt opium-produktionen. Det gør det vanskeligt at skabe en stærk centralmagt samt at genop-bygge og demokratisere landet. Ustabiliteten er størst i det sydlige og østlige Afgha-nistan. Landet præges i mange områder af omfattende lovløshed, kriminalitet ogmenneskerettighedskrænkelser.2.Parlamentet er splittet og præget af lokale interesser. Mange magtfulde lokaleledere og tidligere krigsherrer, som opnåede valg, står for en mere konservativ ogmindre pro-vestlig linje, hvilket kan gøre det vanskeligt for præsident Karzai at kon-trollere den politiske proces. Karzais regering udfører en svær politisk balancegang iforsøget på at udbrede centralmagtens indflydelse og bibeholde en vis lokal opbak-ning.3.I det sydlige Afghanistan er stammekulturen stærk, hvilket præger de lokalemagtforhold og herunder også den organiserede kriminalitet. Det er samtidig det om-råde, hvor opbakningen til oprørerne – herunder Taliban – vurderes at være stær-kest.4.Afghanistan vil være afhængig af international bistand i mange år, uanset denpositive politiske og økonomiske udvikling i de seneste to år. Det har haft negativeøkonomiske og demografiske konsekvenser, at halvdelen af de afghanske flygtningeer vendt hjem. Endnu mangler omkring tre millioner flygtninge at vende tilbage.5.Afghanistan er den dominerende opiumproducent på verdensplan. Opiumøko-nomien er en integreret del af den afghanske magtstruktur. Præsident Karzai erklemt mellem internationale ønsker om bekæmpelse af opiumproduktionen og støt-ten fra lokale magthavere og befolkningen, som er afhængige af indtægter fra opi-umproduktion. En effektiv kampagne mod denne er derfor ikke sandsynlig.6.Afvæbningen og integrationen af soldater fra den tidligere afghanske hær er af-sluttet, men der er fortsat problemer at skaffe arbejde til alle. FE vurderer, at dersandsynligvis vil være mange fra den tidligere afghanske hær, som i stedet vil ind-træde i lokale krigsherrers eller magthaveres militser.7.Den nye afghanske hær og politistyrker er fortsat under opbygning. Hæren del-tager i bekæmpelse af oprørere over det meste af Afghanistan i tæt samarbejde medkoalitionsstyrkerne. Politiet bekæmper kriminalitet, men er præget af massiv korrupti-on.
1
8.Truslen fra civile uroligheder vurderes somLAV.
Når der forekommer demon-strationer, hvilket især sker i de større byer, er formålet i langt de fleste tilfælde at fåudbetalt løn/pension eller opnå genansættelse i den nye administration og de væb-nede styrker. De civile uroligheder i slutningen af maj, hvor bl.a. amerikanske solda-ter blev angrebet efter en trafikulykke, viser dog at situationen hurtigt kan ændre sig.Muhammed-tegningerne medførte demonstrationer flere steder i Afghanistan.En række af demonstrationerne udviklede sig til civile uroligheder med døde og så-rede. I forbindelse med demonstrationerne blev vreden også blevet rettet mod deninternationale militære tilstedeværelse.9.Oprørs- og terrorgrupperne Taliban, Hezb-e-Islami/Gulbuddin og al-Qaida an-griber både afghanske og internationale enheder og repræsentanter. Det sker typiskmed improviserede bomber og sprængstoffer samt ved planlagte baghold og mord.Brugen af selvmordsbomber i Afghanistan er steget væsentligt gennem 2006. FEvurderer, at det er meget sandsynligt, at den stigende tendens vil fortsætte.Taliban udgør den største trussel. I Helmand-provinsen er det primært i dennordlige del, at Taliban gennemfører angreb. Aktivitetsniveauet generelt, og i nogletilfælde også angrebsstyrkernes størrelse, er vokset i de senere måneder. Både Tali-ban og al-Qaida udfører terroraktioner mod lokale embedsmænd og gejstlige, derstøtter regeringen, samt mod politi og andre myndigheder.FE vurderer, at truslen for angreb og terrorhandlinger fra oprørsstyrker og ter-rorgrupper erHØJ
i hele Afghanistan. Antallet af angreb er generelt højere i de sydli-ge og sydøstlige dele af landet. I Helmand-provinsen forekommer de fleste angreb iden nord- og nordøstlige del.10. Der findes også andre illegale bevæbnede grupper. Der er tale om paramilitæreenheder, som har forbindelse til organiseret kriminalitet, lokale bevæbnede gruppersamt grupper, som lever af smugling, røverier og kidnapninger. FE vurderer, at dissegruppers angreb og aktioner ofte tilskrives Taliban, som gerne tager "æren" for spek-takulære angreb.11. Opløsningen af illegale bevæbnede grupper vil blive vanskelig. FE vurderer, atder findes et stort antal grupperinger med i alt over 100.000 medlemmer spredt overhele Afghanistan. Det vil være yderst vanskeligt at finde arbejde til alle.12. Antallet af miner og mængden af ueksploderet ammunition i Afghanistan er be-tragtelig. Placering af disse er dog som oftest kendt. Truslen fra miner og ueksplode-ret ammunition varierer lokalt fraLAV
tilHØJ.
13. Truslen mod danske transportfly i afghansk luftrum erLAV,
undtagen for flyv-ning ved Kabul og over det sydlige og sydøstlige Afghanistan, hvor den erMIDDEL
under 4000 m.14. FE vurderer truslen fra spionage somHØJ.
Der er mange tegn på indhentningmod de internationale styrker. FE vurderer, at de mest aktive efterretningstjenestertilhører de omkringliggende lande. Oprørs- og terrorgrupper og organiseret kriminali-tet gennemfører ligeledes indhentning.15. FE vurderer, at truslen for sabotage i hele Afghanistan erLAV.
2
16. Der forekommer spredning af misnøje og usikkerhed gennem udbredelse afrygter og trusler. Det er almindeligt, at Taliban uddeler løbesedler, hvor de opfordrerbefolkningen til at gå imod koalitionen og det offentlige Afghanistan. Truslen for un-dergravende virksomhed mod danske enheder vurderes somMIDDEL
i hele Afgha-nistan.17. Organiseret kriminalitet i Afghanistan består primært af narkotikakriminalitet,dvs. dyrkning, forædling og distribution af især opium, men også cannabis (hash).Det sydlige Afghanistan, herunder ikke mindst Helmand- og Kandahar-provinserne,er i denne forbindelse særligt vigtige områder.De organiserede kriminelle bander, herunder narkobagmændene og dereshåndlangere, har ingen interesse i unødigt at komme i konflikt med de afghanskesikkerhedsstyrker eller koalitionen. Narkobagmændene ejer eller lejer svært bevæb-nede militser til at beskytte deres interesser.De organiserede kriminelle aktiviteter er oftest rettet mod andre lokale afghane-re. Politikere og embedsmænd på alle niveauer bliver ofte sat i forbindelse med or-ganiseret kriminalitet og oftest relateret til handel med narkotika. Korruption er ud-bredt og er med til at gøre det nemmere for den organiserede kriminalitet at operere isamfundet.18. FE vurderer, at truslen fra organiseret kriminalitet erLAV.
Hvis de danske styr-ker bliver mere involveret i narkotikabekæmpelsen, vil truslen stige markant.
3