Den 3. november 2005
  Vi har taget kontakt for at gøre opmærksom på, at der i område 22 (fra Ebeltoft til Gedser – vestlige Østersø) foregår nogle grelle ulovligheder, der gerne skulle stoppes. Det drejer sig om kuttere, der sejler med for megen motorkraft. Den tilladte motorkraft i område 22 er, ifølge loven, 300 hk. Dog er der mange, der har langt over det tilladte - nogle helt op til 500 hk!
  Desuden mÃ¥ man, ogsÃ¥ i henhold til loven i omrÃ¥de 22, ikke have over 175 hk, hvis man trawler inden for 3 sømil fra land. Dette bliver dog ikke respekteret; kuttere med 300 – 400, ja helt op til 500 hk, trawler indenfor det tilladte areal! Dette sker vel at mærke med fiskerikontrollens vidende. Faktum er nemlig, at disse bÃ¥de i deres papirer skriver, at de kun har de lovlige 175 hk, men i praksis har de langt mere. Det er jo ogsÃ¥ besynderligt, at en kutter, som i sine papirer â€kun†er i besiddelse af 175 hk, pludselig i Fiskeri Tidende kan være til salg med op til 400 hk! Carsten Christiansen har gjort fiskerikontrollen opmærksom pÃ¥ dette her via. telefonen, men der bliver stadig set gennem fingrene med det. Og det selvom at lovlige kuttere med de tilladte 175 hk, bliver presset ud af erhvervet pga. den ulige konkurrence til dem, der driver ulovligt fiskeri.
  Det kan ikke være rigtigt, at fiskere, der sætter en ære i at fiske lovligt, bliver tvunget ud af fiskeriet – især ikke når kontrollen i Fredericia udmærket er klar over problemet, dog uden at ville tage hånd om det.
  Der sker også andre grelle ulovligheder i område 22 (Vestlige Østersø, Ebeltoft til Gedser). Der er desværre mange eksempler på fiskere, der snyder med deres kvoter. Det foregår på denne måde:
  De største kuttere i område 22 køber ældre, urangerede joller og små kuttere. Disse bliver indregistreret som fiskerbåde, men er i realiteten uegnede til fiskeri. De ligger fast fortøjet ved molen, og kommer aldrig ud af havnen! Det er nærmest bare gamle lig af joller, der ligger i havnen og tager plads. Men i og med de bliver indregistreret som duelige fartøjer, kan disse fiskere søge om kvote til dem. Dette medfører, at de største kuttere i stedet for f.eks. 45 tons, nu kan have 110 tons! Dette er i sig selv stærkt konkurrence forvridende for de små fiskere i område 22, der ikke vil fiske efter disse ulovlige metoder. Når de største kuttere kommer hjem fra fiskeri, skriver de bare de fangne fisk, som havde de været ude og hale garn med jollerne – i virkeligheden har de været ude at trawle, men på papiret er det de ga mle joller, der har været i aktion, hvilket ikke er tilfældet! Som følge deraf kan fiskerne spare kvoten til deres store fartøj, og har derfor frit fiskeri året rundt. Man kan sige sig selv, at dette går meget ud over andre, som ikke vil bruge dette ulovlige trick. Vi har simpelthen ikke økonomi til dette, da der bliver drevet rovfiskeri fra de største kuttere. Mange bliver derfor presset ud af fiskeriet.. Da der ikke er økonomi i det, bliver det også sværere at betale lønninger til dem, der er med ombord som 2. eller 3 mand – og bliver det først et problem, kan vi ligeså godt først som sidst søge om ophugning.
  Der er også en anden side af sagen: når disse joller på papiret ligner store fiskefartøjer, kan de føromtalte fiskere søge om ophugningsstøtte til dem! Enhver kan se, at der er særdeles god økonomi i at få ophugningsstøtte til en jolle, der næsten er ved at falde fra hinanden i forvejen. Så er der penge til en ny jolle – plus lidt til lommen! Det er en god forretning for disse ulovlige fiskere.
  Det er i forvejen meget svært at holde økonomi i fiskeriet – skal man så til at konkurrere på denne uretfærdige måde, er der jo ingen, der kan være med! Så skulle vi alle til at opkøbe gamle joller og indregistrere dem, men det er der ingen fremtid i. Resultatet vil blive et dramatisk rovfiskeri i område 22, og så vil vi alligevel være nødt til at lægge erhvervet på hylden. Det er altså en skrue uden ende med dette ulovlige fiskeri.
  Hvis man fik sat en stopper for det, kunne man med fordel hæve kvoten til f.eks. 70-80 tons for hvert enkelt båd, og alle kunne således tjene til dagen og vejen. Dette kræver selvfølgelig, at snyderiet med jollerne ophører – ellers er vi jo lige vidt.
  Fiskerikontrollen er, endnu en gang, godt klar over, at dette problem findes. Carsten Christiansen (se nedenfor) har flere gange, både pr. telefon og mundtligt, gjort dem opmærksom på det, men lige meget hjælper det. Lige nu er det dem, der snyder mest, der vinder mest.
  Vi vil godt gøre opmærksom på, at dette intet har noget med personlig forfølgelse at gøre. Vi vil bare gerne fortsat kunne leve, at det vi laver – og som det ser ud nu, er der ingen fremtid – endsige mening – i at blive ved.
  Det er så langt ude mht. jollerne, at der eksempler på fiskere, der har købt gamle redningsjoller fra færger – for derefter at indregistrere dem som fartøjer! Kan det være rigtigt, at man skal føle sig til grin, fordi man holder sig til loven? Til grin både overfor de involverede, men så sandelig også overfor kontrollen, der ved det, men ikke tager sig af det.
  En anden detalje
er, at de trawl fiskere, der har disse joller liggende, kan købe deres egne
kvoter til disse joller, og dermed selv bestemme prisen – som nok ikke vil
ligge ret langt fra 0 kr. En løsning på dette problem kunne evt. være, at trawl
fiskerne ikke måtte opkøbe kvoter fra garnfiskerne.
Vi håber, at det skinner igennem, at vi bare ønsker fiskeriets interesser
varetaget. Som sagt er det svært nok i forvejen, men med dette kæmpeproblem er
fiskeriet i de indre farvande godt pÃ¥ vej til at blive kvalt.Â
Vi håber virkelig, du kan hjælpe os, da det er et stort problem for de små fiskere i område 22.
Mange hilsner – og på forhånd tak
Carsten Christiansen                                 og                                       Hans Egmose
Strandgade 4Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kirkevej 7
5935 Bagenkop                                                                                   5935 Bagenkop