Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug

og Fiskeri

København, den 9. november 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.             Til udvalgets orientering oversendes hermed endelig ”Aftale om ny Regulering af dansk fiskeri” indgået mellem Regeringen og Dansk Folkeparti den 3. november 2005.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Agnete Sigurd


 

Fødevareministeriet

3. november 2005

 

 

 

Aftale om Ny Regulering af dansk fiskeri

 

Regeringen har den 3.november 2005 indgået nedenstående aftale vedrørende Ny Regulering af dansk fiskeri med Dansk Folkeparti.

 

 

I       Grundlag

 

Formålet med aftalen er inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik at skabe grundlag for en ny regulering af det danske demersale fiskeri m.h.p. at,

 

·          den enkelte fisker fÃ¥r bedre mulighed for at drive et fiskeri, der passer til hans fartøj og fangstmetoder,  

·          sikre fiskeriets samlede indtjeningsgrundlag,      

·          iværksætte og udvikle et reguleringssystem, der fremmer en mere bæredygtig udnyttelse af fiskebestandene, først og fremmes ved at begrænse udsmid af fisk,

 

Endvidere skal aftalen skabe langsigtede rammer for det pelagiske fiskeri og industrifiskeriet.

 

 

II     Ny Regulering for det demersale fiskeri

 

Der gennemføres en ny regulering for torsk, tunge, rødspætter, jomfruhummer, mørksej, kuller og dybvandsrejer i alle danske farvande, for kulmule og pighvar i Nordsøen, for havtaske i norsk farvand, samt for brisling for fartøjer i det demersale fiskeri og for sild og laks i Østersøen. Andre bestande kan blive aktuelle på et senere tidspunkt. Reguleringen gælder for alle registrerede erhvervsfiskerfartøjer, der fisker på et kommercielt grundlag.

 

Reguleringen sker i form af en ordning med fartøjskvoteandele (FKA), der hvert år udmøntes i årsmængder for det enkelte fartøj. Ordningen gennemføres med et 8-årigt opsigelsesvarsel, således at der ikke er tale om en permanent overdragelse. Spørgsmålet om opsigelsesvarslet og om ordningen i øvrigt skal evalueres inden 5 år fra ordningens ikrafttræden.

 

Der gives mulighed for at sammenlægge fartøjer og kvoteandele. Ved sammenlægning skal fisken følge tonnagen. Der fastlægges en øverste grænse for det antal fartøjer, som den enkelte fisker må have betydende interesse i. Parterne er enige om, at grænsen fastlægges efter nærmere drøftelse med erhvervet.

 

Der gives mulighed for puljefiskeri, hvor de deltagende fartøjers fangstmængder indgår i puljen, hvor de udnyttes efter indbyrdes aftale mellem fartøjerne.

 

Fartøjer, der ikke ønsker at udnytte mulighederne for sammenlægning eller puljefiskeri, fisker på de årligt tildelte årsmængder.

 

Der gives endvidere mulighed for

·          en ”oprydningsrunde” før etablering af den ny regulering, hvor fartøjerne kan bytte kvoteandele primært m.h.p. at samle fartøjets fiskeri i færre farvande.

·          en bytteordning, hvor fiskerne inden for det enkelte kvoteÃ¥r kan bytte fangstmængder mellem fartøjerne. Bytteordningen gennemføres efter faste bytteforhold mellem de forskellige fiskearter og uden direkte kontakt mellem modtager og overdrager.

 

Der etableres en fiskefond til at gennemføre kvotebytter med andre EU lande og til udviklingsorienterede formål fx hjælp til yngre fiskere. Fonden tildeles kvoteandele for de vigtigste bestande, før fastlæggelsen af kvoteandelene til de enkelte fartøjer. Ufordelte mængder kan i løbet af kvoteåret tildeles forholdsmæssigt til FKA systemet.

 

Fastlæggelsen af fartøjskvoteandelene sker på grundlag af fartøjets historiske fangster i 3-årsperioden 2003-2005, idet der lægges størst vægt på de seneste års fangster, jf. tabellen nedenfor. Vægten for 2005 udregnes for årets forløbne måneder således, at der sker en sæsonudjævning.

 

       

Ã…r

vægtning

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3

Eksempel 3

2005

50%

10‰

6‰

14‰

inaktiv

2004

30%

10‰

10‰

10‰

10‰

2003

20%

10‰

14‰

6‰

10‰

Resulterende FKA

 

10‰

8,8 ‰

11,2‰

5‰

Note: I eksempel 1 har fartøjet fanget 10‰ af fisken i hvert år, i eksempel 2 og 3 er hans

fangstandel varierende.

 

Der vil være behov for at tage stilling til ”atypiske fiskerier”,  bl.a. fiskerier, hvor der er sket fartøjs- eller ejerskifte i de seneste år og fiskerier, der har været drevet som årsmængde- eller IK fiskerier. Det detaljerede grundlag for håndtering af atypiske fiskerier fastlægges i Fiskeridirektoratet efter rådgivning fra Erhvervsfiskeriudvalget. Direktoratets afgørelser vil kunne påklages til Fødevareministeriets departement.

 

For bestande, hvor den danske kvote i perioder ikke har været fuldt udnyttet, kan den uudnyttede historiske andel også befiskes af fartøjer uden fartøjskvoteandel på bestanden.

 

Bemærkninger

I forhold til Arbejdsgrupperapporten af 8. juli 2005 om regulering af det demersale fiskeri er listen med omfattede arter udvidet med brisling samt sild og laks i Østersøen.

 

Definitionen af fiskefartøjer, der fisker på et kommercielt grundlag følger FØI’s minimumsindtægtsgrænse på ca. 224.000 kr. for at indgå i regnskabsstatistikken. Fiskere, der kan godtgøre, at de opfylder kravet om kommercielt grundlag ved en lavere indtjening, kan efter en konkret vurdering blive omfattet af ordningen.

 

Fartøjer, der er ikke er omfattet af FKA-ordningen p.g.a. indtægtsgrænsen, herunder bierhvervsfiskere, fisker på de andele af de samlede kvoter, der hidtil har været fisket af disse fartøjer. Fiskeriet reguleres efter regler fastsat efter rådgivning fra Erhvervsfiskeriudvalget. For også at skabe bedre planlægningsmuligheder for disse fartøjer, er aftaleparterne enige om, at fartøjerne skal have så lange rationsperioder som muligt. Fartøjer, som på dette grundlag fremover udvikler et egentligt kommercielt erhvervsfiskeri, vil i forbindelse med parternes evalueringeng af ordningen kunne indgå i FKA ordningen

 

Sammenlægningsordningen og puljeordningen følger Arbejdsgrupperapporten. Det forudses, at tilmelding til puljerne sker forud for hvert kvoteår, og at de er bindende for hele kvoteåret.

 

Det forudses, at mængdebytteordningen administreres af erhvervet.

 

Kravet om, at fisken skal følge tonnagen, forudses udmøntet således, at bindingen opretholdes i to år.

 

Ordningen gennemføres med et 8-årigt opsigelsesvarsel, således at der ikke er tale om en permanent overdragelse. 8 års perioden vurderes at give tilstrækkeligt investeringsincitament, og den tager højde for reglen om, at aktiver skattemæssigt kan afskrives over 7 år.  Spørgsmålet om opsigelsesvarslet og om ordningen i øvrigt skal evalueres inden 5 år fra ordningens ikrafttræden. Ordningen vil i øvrigt være omfattet af generelle regler vedrørende fx havdage, tekniske fiskeriregler, kontrolregler, skatte- og toldningsregler mv.

 

Historikmodellen afviger fra den i Arbejdsgrupperapporten anbefalede, idet den lægger særlig vægt på at adgangen til fiskeriet har været faktisk udnyttet i de seneste kvoteår. Dette indebærer bl.a., at udflagede fartøjer mv., der ikke har været udnyttet de seneste år får fangstrettigheder, der afspejler den manglende udnyttelse. Dette har været et udtalt ønske blandt mange fiskere ved fødevareministerens høringer.

 

Modellen reducerer i øvrigt antallet af de atypiske tilfælde, bl.a. i forhold til fiskernes bekymring for, at de andele, som de får til rådighed ikke svarer til de fiskerimuligheder, der er i dag. Der vil imidlertid fortsat være behov for at tage hensyn til en række atypiske tilfælde, hvor fiskeren på baggrund af forhold som fx ejerskifte, sygdom mv. har været i en særlig situation. Også i forhold til bestemte fiskerier, kan der være tale om en atypisk situation, fx i forbindelse med særlige havdagereguleringer, fangsttildelinger ved lodtrækning og lignende. På de enkelte områder, hvor der har været et årsmængdefiskeri, kan der være fiskere, der i ordningens ånd har ”gemt” fisk til slutningen af 2005. Disse vil ikke blive afskåret fra at anvende hele 2005 som historikgrundlag. Tilsvarende gælder for IKfiskerier, hvor der yderligere kan være indgået handler p.g.a. eksisterende IK historik, som der skal tages hensyn til. Retningslinierne for håndteringen af disse atypiske tilfælde bør tilrettelægges i Erhvervsfiskeriudvalget, som er vant til at håndtere den slags spørgsmål. Efter afgørelse af atypiske sager og klagesager uddeles eventuelle restmængder forholdsmæssigt til fartøjerne.

 

Nogle bestande – fx rødspætte, har i perioder ikke været fuldt udnyttet. Aftalen indebærer, at de kvoteandele, der historisk ikke har været udnyttet, stilles til rådighed for alle fiskere, dvs. også fiskere, som ikke hidtil har drevet fiskeri på den pågældende bestand. Det forventes at adgang for nye fiskere vil ske gennem et rationsfiskeri. Rationsfiskeriet vil med tiden kunne afløses af en FKA-ordning for nye fartøjer, der er kommet ind i det pågældende fiskeri. Disse uudnyttede kvoteandele vil også kunne stilles til rådighed i situationer, hvor et fiskeri på en bestand svigter og de berørte fiskere ikke gennem bytte og puljefiskeri har mulighed for at skaffe sig alternativt fiskeri.

 

Der vil være administrative omkostninger forbundet med ordningen.

 

 

III    Kystfiskeriet

 

Parterne ønsker, at sikre, at det erhvervsmæssige kystfiskeri også fremover udgør en betydende del af den danske kystfiskerflåde. Kystfiskerfartøjer defineres som fartøjer, der driver et egentligt kommercielt fiskeri, og som fremadrettet opfylder kriterierne om en maksimal længde på 17 m og om at mindst 80 % af rejsedagene hvert år anvendes til rejser, der ikke overstiger 3 døgn. De, der tilmelder sig, får tildelt en andel af den ekstra fangstmængde på 10% af torsk og tunge, som indgår i kystfiskeraftalen af 29. juni 2004. Kystfiskeraftalens ordning om en ekstra tildeling på 10% til kystfiskeriet udvides til at omfatte Østersøen.

 

Det er ikke muligt, at sælge kystfiskerfartøjer med fiskerirettigheder ud af kystfiskergruppen. Hvis et fartøj har valgt at være omfattet af reglerne for kystfiskerfartøjer, er det i bindingsperioden kun muligt at sælge fartøjet med fiskerirettigheder til andre kystfiskerfartøjer. Fartøjer i kystfiskersegmentet kan derimod købe fartøjer med fiskerirettigheder fra fartøjer uden for kystfiskersegmentet.

 

Kystfiskerfartøjer, der vælger kystfiskersegmentet, kan kun deltage i puljefiskeriet sammen med andre fartøjer i kystfiskersegmentet.

 

Bindingsperioden for de fartøjer, der tilmelder sig ordningen, er på mindst 3 år.

 

Parterne evaluerer sammen med Kystfiskerudvalget og erhvervet i øvrigt ordningen efter 1 år. Såfremt sammensætningen af fartøjsstørrelserne i det demersale fiskeri udvikler sig således, at andelen af fartøjer, der opfylder kystfiskerkriterierne ændres væsentligt, vil parterne vurdere, om der gennem udmøntning af ophugningsordningen eller en eventuel toldningsordning skal ske en øget tildeling af fangstmængder af de arter, der er omfattet af FKA-ordningen til kystfiskersegmentet.

 

Bemærkninger

Kystfiskerordningen tager udgangspunkt i den politiske aftale af 29. juni 2004. Den er tilpasset på en række punkter efter forslag fra Kystfiskerudvalget. Tilmelding er frivillig, og kystfiskerne vil i en kort periode efter tilmelding få mulighed for at framelde sig ordningen. Parterne evaluerer i den forbindelse omfanget af tilmeldingen. Parterne aftaler i den forbindelse hvilken andel af de fisk, der frigives som følge af ophugningsstøtte, der skal tilgå kystfiskersegmentet.

 

 

 

 

IV    Sild, makrel og industrifiskeri

 

IOK ordningen for sild udløber med udgangen af 2007. M.h.p. at sikre den fortsatte strukturtilpasning samt sikkerhed for sektorens økonomiske dispositioner videreføres IOK-ordningen. Reguleringen for makrel og industrifiskeri udformes som sildereguleringen og der indføres et 8-årigt opsigelsesvarsel for disse fiskerier. Det bliver frivilligt for demersale fartøjer, som har været omfattet af reguleringen i Nordsøen, om de ønsker en FKA for brisling eller en IOK ordning.

 

Bemærkninger

IOK ordningen for sild omfatter heller ikke fremover Østersøen. Brislingefiskeriet reguleres i dag med en frivillig A-ordning for fartøjer, som har valgt en IK-regulering med mulighed for sammenlægning af fartøjer og kvoter og en B-ordning, hvor fartøjerne har valgt et rationsfiskeri. A-ordningen er typisk valgt af industrifartøjer, der driver et rent industrifiskeri - eventuelt suppleret med sild og makrel. B-ordningen er typisk valgt af mindre fartøjer, der driver et blandet demersalt fiskeri og industrifiskeri. Det vil være hensigtsmæssigt, at fastholde adgangen i Nordsøen til at vælge mellem de to ordninger under Ny Regulering. Fartøjer uden for Nordsøen får en FKA for brisling, idet dette fiskeri i væsentligt omfang er en del af det blandede fiskeri i disse områder.

 

Det vurderes, at det ved videreførelsen af IOK-ordningen vil være hensigtsmæssigt, at det sker som en ordning med en 8-årig opsigelsesfrist, således at der ikke er tale om en permanent overdragelse.

 

 

V     Ophugningsordning for demersale fartøjer og afvikling af Fiskeribanken

 

De danske demersale fiskerireguleringer tilrettelægges som hovedregel for korte perioder og kun i enkelte tilfælde for et kvoteår af gangen. Parterne har imidlertid noteret, at fiskernes forventninger til det fremtidige fiskeri ofte kan strække sig ud over kvoteåret, og at disse forventninger på meget forskellig vis bygger på hidtidigt fiskeri over kortere eller længere perioder. Parterne noterer, at Ny Regulering ikke i alle tilfælde vil kunne opfylde disse fiskeres forventninger. Parterne finder derfor, at der skal gennemføres en ophugningsordning, der  giver mulighed for, at fiskere, der i forbindelse med Ny Regulering ønsker at forlade erhvervet kan få støtte hertil. Inden for hvert af de to segmenter fordeles fisken efter FKA systemet.

 

De frigivne mængder vil reducere betydningen af de fiskerirettigheder, der knytter sig til ”hvilende kapacitet”, jf. i øvrigt aftalens særlige regulering heraf.

 

På baggrund heraf er parterne enige om, at afsætte midler til en ophugningsordning for det demersale fiskeri. Rammerne for ordningen fastsættes på Finansloven for 2006.

 

Parterne konstaterer på baggrund af en tværministeriel rapport om Fiskeribankens situation, at banken som følge af stigende underskud, et ikke-konkurrencedygtig produktudbud samt en manglende handlefrihed i forhold til EU's statsstøtteregler, synes vanskelig at videreføre på et fornuftigt grundlag. Fiskeribanken forventes i 2007 at blive nødsaget til, at søge om statslig kapitaltilførsel. En planlagt afvikling af Fiskeribanken vil kunne tilrettelægges sådan, at det private marked får tid til at tilpasse finansieringstilbuddene til fiskerierhvervet. Parterne finder, at afviklingen bør igangsættes snarest m.h.p. at sikre en passende afviklingsperiode, hvor erhverv og finansieringsinstitutter kan tilpasse sig den nye situation. Parterne noterer at afviklingen kræver lovgivning.

 

 

VI    Biologisk rådgivning

Parterne finder, at kvaliteten af den biologiske rådgivning er central for en bæredygtig fiskeriforvaltning, hvor rådgivningen i videst muligt omfang tager udgangspunkt i de faktiske forhold i havet. Fiskernes accept af den biologiske rådgivning og den deraf følgende fiskeriforvaltning forudsætter en aktuel og retvisende rådgivning, og en dialog med erhvervet om rådgivningens indhold, der sikrer en gensidig forståelse af situationen. Parterne prioriteter derfor en forbedret og mere aktuel biologisk rådgivning med en højere grad af erhvervets inddragelse.

 

VII   Generelt

 

Den nye regulering giver erhvervet muligheder for selv at tilrettelægge fiskeriet. Det er parternes forventning, at det forøgede råderum vil blive udnyttet af erhvervet til at udvikle erhvervets eget ansvar for, at fiskeriet drives i overensstemmelse med aftalens hensigter og i øvrigt på et bæredygtigt grundlag.

 

Aftalen gennemføres i praktisk regulering så hurtigt som muligt under hensyn til at kvaliteten af reguleringsarbejdet prioriteres højt. Den ny regulering skal have fuld virkning senest pr 1. januar 2007, dog således at reguleringsændringen for IOK ordningen for industrifiskeri (brisling i Nordsøen) søges gennemført pr 1. januar 2006, idet den skal medvirke til den hurtige tilpasning af industrifiskeflåden, som et uafhængigt konsulentfirma har peget på, og som erhvervet lægger vægt på. Afviklingen af Fiskeribanken påbegyndes på baggrund heraf 1. januar 2007. Fødevareministeren vil i forbindelse med gennemførelsen af aftalen holde aftaleparterne løbende orienteret om den konkrete udformning af reguleringen og konsekvenser heraf. Ministeren orienterer hvert år inden 1. juli og frem til 2009 parterne om ordningens funktion. Ordningen evalueres inden 5 år fra ikrafttræden.

 

Parterne er enige om, at fødevareministeren vil arbejde for en øget fleksibilitet i EU's kvoteregulering, således, at det bliver muligt at overføre EU kvoter henholdsvis til og fra et efterfølgende kvoteår inden for en ramme på omkring 10%. Fleksibiliteten kan bl.a. medvirke til, at fiskere, der har opfisket deres fangstmængder kan få en ekstra tildeling m.h.p. at undgå udsmid. Fødevareministeren vil endvidere arbejde for, at havdageordningen, der følger af EU's genopretningsplaner, afskaffes. Fødevareministeren vil endvidere arbejde for, at EU-reglerne for fiskeriet, herunder de tekniske bevaringsbestemmelser, tilpasses så udsmid kan begrænses og der sikres større selektivitet i fiskeriet.

Fødevareministeren vil undersøge grundlaget for gradvist at indføre et ressourcegebyr, fx i form af en toldningsordning i danske fiskerier. Toldningsordningen, der skal komme erhvervet til gode, vil kunne bidrage til generationsskiftet og til, i sammenhæng med regeringens bæredygtighedspakke, at indføre incitamenter til at udøve et stadigt mere bæredygtigt fiskeri. Kvoteandelene fra en toldningsordning kan endvidere anvendes til at justere forholdet mellem kystfiskersegmentet og det øvrige fiskeri, hvis der er behov for det. Ordningen gennemføres i samarbejde med erhvervet.

 

Fødevareministeren optager drøftelser med aftaleparterne om udarbejdelse af en handlingsplan, der med udgangspunkt i den ny regulering sætter fokus på de initiativer, der kan fremme øget værditilvækst i fiskerisektoren, øget bæredygtighed i fiskeriet samt udnyttelse af vækstmulighederne i akvakultur.

 

Bemærkninger

Fartøjer, der er omfattet af EU’s havdageordning knyttet til genopretningsplanerne for torsk, kan vælge at samle det månedligt antal tildelte havdage til anvendelse i en bestemt periode. Derfor vil indførelse af FKA sammenlignet med en regulering med et rationssystem med eksempelvis 14-dages rationer give mulighed for bedre tilrettelæggelse af fiskeriet og derved en mere hensigtsmæssig udnyttelse af havdageordningen for dansk fiskeri.

 

 

 

 

Aftale indgået 3. november 2005 mellem Regeringen og Dansk Folkeparti

 

 

 

 

For Regeringen                         For Dansk Folkeparti