<DOCUMENT_START>

<DOCUMENT_START>Orientering om praksis for varsling af velfærdskontrol i dyrebesætninger

 

Den 30. januar 2003 vedtog et flertal i Folketinget bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Kristeligt Folkeparti vedtagelse nr. V 45, hvori regeringen bl.a. blev opfordret til at hæve den eksisterende generelle velfærdskontrol fra 2 til 5 % af besætningerne. Kravet følger nu af Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1197 af 19. december 2003, hvorefter fødevareregionerne hvert år skal foretage en stikprøvekontrol af mindst 5 % af alle besætninger med mindst 10 landbrugsdyr eller heste, som ikke holdes med landbrugsmæssige formål.

 

I forbindelse med Justitsministeriets gennemførelse af V 45 blev der lagt vægt på, at kontrollen med besætningerne blev foretaget uden varsling, således at besætningsejerne ikke på forhånd blev advaret om tidspunktet for kontrollen. Det fremgår af den redegørelse for implementeringen af initiativerne i vedtagelse nr. V 45, som er udarbejdet af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Justitsministeriet i april 2003, at stikprøvekontrollen skal udføres ved uanmeldt besøg.

 

Kravet om uanmeldt besøg blev ikke indskrevet direkte i bekendtgørelsen om stikprøvekontrol, fordi Justitsministeriets i november 2003 havde fremsat et forslag til lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, som vedrører forvaltningsmyndigheder kontrol og tilsynsvirksomhed, jf. lov nr. 442 af 9. juni 2004, som trådte i kraft den 1. januar 2005. Loven indebærer, at myndigheder som udgangspunkt skal give forudgående underretning om kontrolbesøg 14 dage før, kontrolbesøget gennemføres. Dette udgangspunkt kan dog fraviges, hvis øjemedet med tvangsindgrebet ville forspildes i tilfælde af underretning. Folketingets Retsudvalg og Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er orienteret om betydningen af loven ved Justitsministeriets brev af 5. december 2003.

 

Fødevarestyrelsen har oplyst, at fødevareregionerne i overensstemmelse med den aftalte praksis begyndte at udføre uanmeldt velfærdskontrol af besætninger fra januar 2004. I løbet af foråret 2004 blev det imidlertid klart, at der var væsentlige problemer forbundet med i alle tilfælde at gennemføre besætningsbesøgene uanmeldt. Dette skyldtes, at det i et antal tilfælde - trods gentagne forsøg - ikke var muligt at gennemføre kontrollerne, idet den besætningsansvarlige eller dennes repræsentant ikke kunne træffes hjemme.

 

For at undgå at fødevareregionerne gentagne gange gik forgæves og flere besætninger dermed ikke fik besøg, besluttede Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med Justitsministeriets indforståelse på daværende tidspunkt som en midlertidig foranstaltning at indføre en ordning, hvorefter besætningskontrol kunne ske efter varsel efter to forgæves uanmeldte besøg. Ifølge ordningen skal en besætningskontrol dog gennemføres inden for 48 timer efter at besøget er varslet af fødevareregionen.

 

Fødevarestyrelsens praksis for varsling af besætningskontrol er beskrevet i ”Rapport om dyrevelfærdskontrol og dyretransporter” af 4. oktober 2005, side 14. Rapporten er oversendt til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af ministeren for familie- og forbrugeranliggender ved besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 24 af 25. oktober 2005.

 

Fødevarestyrelsen har efterfølgende anmodet Justitsministeriet om at overveje, hvorvidt den midlertidige ordning kan gøres permanent, således at der fortsat kan ske varsling af velfærdskontrol af besætninger efter to forgæves forsøg på kontrol. Fødevarestyrelsen har i den forbindelse oplyst overfor Justitsministeriet, at 109 af 2225 kontrolbesøg svarende til ca. 5 % af besøgene i 2005 er gennemført efter varsling. Besøgene er i alle tilfælde forsøgt gennemført inden for 48 timer efter at varslingen er foretaget.

 

Ifølge Fødevarestyrelsen er varsling af kontrolbesøg nødvendig, fordi det ikke er hensigtsmæssigt at skaffe sig adgang til besætninger med henblik på at udføre stikprøvemæssig kontrol, uden at besætningsejeren eller dennes repræsentant er til stede under kontrollen. Begrundelsen er bl.a., at der kan være fastsat særlige besøgsregler på den enkelte besætning med henblik på beskyttelse af besætningen mod smitsomme sygdomme. Det overlades derfor typisk til den enkelte besætningsejer at vurdere, i hvilken rækkefølge staldafsnit gennemgås, så man bedst muligt undgår overslæbning af smitte fra et staldafsnit til det næste. Derudover kan besætningsejeren eller dennes repræsentants tilstedeværelse under kontrolbesøget være af betydning for det praktiske forløb og udbytte af kontrolbesøget. En del af velfærdskontrollen kan således kun udføres ved at interviewe den enkelte besætningsansvarlige om forholdene i besætningen. Endvidere består dele af velfærdskontrollen i dokumentkontrol.

 

På baggrund af Fødevarestyrelsens oplysninger om kontrolbesøgene har Justitsministeriet meddelt Fødevarestyrelsen, at den hidtidige ordning kan fortsætte indtil videre, således at der også for fremtiden kan ske varsling af regionernes kontrolbesøg efter to forgæves uanmeldte besøg. Justitsministeriet har dog samtidig anmodet Fødevarestyrelsen om at modtage nærmere oplysninger om andelen af besøg, der har været foretaget efter varsling i 2006, så snart oplysningerne foreligger, med henblik på en eventuel fornyet stillingtagen til spørgsmålet om forudgående varsling af kontrolbesøg.

 

Justitsministeriet har sendt en tilsvarende orienteringsskrivelse til Folketingets Retsudvalg.

 

 

 

Lene Espersen

 

 

                                                                                                                  /Torben Jensen