15.09.2006

J.nr.: 2006-20-212-00053/BWI

 

Fødevarestyrelsens bemærkninger til Fødevarekontroludvalgets bemærkninger vedr. revisionsrapporten om Fødevarestyrelsens kontrol med Tannis og Thulin m.fl.

 

 

Revisionsenheden har udarbejdet en rapport om Fødevarestyrelsens kontrol med Tannis og Thulin. Rapporten har været i høring hos Mørkhøj og relevante kontrolafdelinger. Fødevarestyrelsen har oplyst til Revisionsenheden, at da Thulin Kød Engros og andre af de virksomheder, som er omfattet af undersøgelsen, er under politimæssig efterforskning, er der oplysninger, som styrelsen ikke kan udlevere til Revisionsenheden.

 

Styrelsen har kommenteret Revisionsenhedens observationer under rapportens tilblivelse, og styrelsens kommentarer er i et vist omfang indarbejdet i rapporten. Styrelsens kommentarer er dog ikke med i Revisionsenhedens bemærkningsbokse, som er i slutningen af hvert afsnit og markeret med en ramme. Bemærkningsboksene anvendes til at opsummere Revisionsenhedens konklusioner, og evt. bemærkninger, som Fødevarestyrelsen måtte have haft, og som fremgår af den foregående tekst, er som hovedregel udeladt i bemærkningsboksene.

 

Kontrol med virksomhederne Tannis Food og Thulin Kød Engros

Fødevarekontroludvalget har bemærket, at Fødevarestyrelsens rutinemæssige kontrol med virksomhederne Tannis Food og Thulin Kød Engros ikke var tilstrækkelig effektiv. Tilsyn med virksomhederne blev i flere år ikke gennemført, og kontrollen med mærkning og holdbarhed var mangelfuld. Virksomhederne tilhører gruppen Engrosvirksomheder uden tilvirkning, som ud fra en risikovurdering har en lav tilsynsfrekvens, og hvor de årlige revisioner for fødevarekontrollen i 2004 og 2005 tilmed har vist, at minimumsfrekvensen på 1 gang per år ikke blev opnået for alle virksomheder.

 

Kontrollen med de typer af virksomheder, som undersøgelsen omfatter, har ud fra en budgetmæssig betragtning ikke været nedprioriteret af Fødevarestyrelsen i de seneste år. Rapporten viser dog samtidig, at i praksis har kontrollen med kontorvirksomheder været nedprioriteret i hvert fald i en af kontrolafdelingerne.

 

Fødevarestyrelsen skal gøre opmærksom på, at i Fødevarestyrelsens 10-punkts plan til styrkelse af kontrol med fødevarevirksomheder af 25. april 2006 præciseres det, at alle fødevarevirksomheder skal have mindst 1 årligt kontrolbesøg (med mindre virksomhederne indgår i brancher, som har tilsynsfrekvensen 0,5, som således minimum skal have kontrolbesøg hvert andet år). Fødevarestyrelsen har i den forbindelse taget initiativ til, at virksomheder, som ikke havde fået kontrolbesøg i 2005 eller tidligere, har fået kontrolbesøg senest den 15. maj 2006. Der følges løbende op på 10-punkts planen, herunder i forbindelse med supervision af fødevareregionerne i november 2006.

 

Kontrol af kontorvirksomheder

Fødevarekontroludvalget finder, at Fødevarestyrelsen har en særlig udfordring med at kontrollere kontorvirksomheder som Tannis Food og Thulin Kød Engros, dvs. virksomheder, der ikke producerer, forarbejder eller opbevarer fødevarer, men alene køber og sælger fødevarer. Kontorvirksomhederne kan anvende et antal lagre fordelt over hele landet til opbevaring af fødevarer. Når kontorvirksomhederne kontrolleres, er det derfor nødvendigt, at kontrolafdelingerne sørger for at få kendskab til, hvilke lagre kontorvirksomhederne anvender. Dette skal fremgå af egenkontrolprogrammet. Kontrolafdelingerne har ikke ved godkendelsen af egenkontrolprogrammerne haft fokus på, om det var beskrevet, hvilke lagre kontorvirksomhederne benyttede. Kontrolafdelingerne bør ved kontrol af kontorvirksomheder være mere opmærksomme på, at få alle oplysninger om lageradresser, og for lagre få alle oplysninger om ejerforhold og hvilke virksomheder, der benytter et givet lager. 

 

En effektiv, sammenhængende kontrol med kontor og lager kræver også, at kontrolafdelingerne samarbejder indbyrdes; et samarbejde der i de pågældende sager beklageligvis ikke var ordentlig etableret.

 

Fødevarestyrelsen er enig i, at der skal ske en øget fokusering på virksomhedernes egenkontrolprocedurer mht. til registrering af oplysninger om lagre, som anvendes, samt, hvilke kunder, lagre opbevarer fødevarer for. Fødevarekontrollen skal som led i den ordinære, rutinemæssige kontrol sikre sig, at virksomhederne har dækkende procedurer til registrering af sådanne oplysninger samt stikprøvevis undersøge, om procedurerne virker i praksis. Effektive egenkontrolprocedurer på dette område er bl.a. forudsætning for at effektiv opsporing af sundhedsskadelige fødevarer i forbindelse med tilbagetrækningssager. I forbindelse med f.eks. kontrolkampagner om sporbarhed eller kontrol på baggrund af mistanke om ulovligheder, vil det være relevant at gå dybere ned i virksomhedernes procedurer og registreringer med henblik på en grundig vurdering af, om oplysningerne er pålidelige og dækkende.

 

Etablering af den særlige enhed vil samtidig medvirke til en styrkelse af kontrollen mellem virksomhederne, idet enheden dels skal medvirke til almindelig kompetenceudvikling af kontrolpersonalet i relation til en styrket kontrol mellem virksomhederne, dels kan medvirke til en styrket koordination mellem kontrolafdelingerne i forbindelse med kontrolkampagner og krydskontrol på baggrund af mistanke om ulovligheder.

 

 

Kontrolvejledningen

Fødevarekontroludvalget bemærker, at revisionen af den rutinemæssige kontrol med de involverede virksomheder viser, at kontrollen ikke har levet op til kontrolvejledningen. Blandt andet har opfølgningen på indskærpelser været mangelfuld.

 

Fødevarestyrelsen har i 2006 sat øget fokus på opfølgning på indskærpelser samt påbud/forbud. 10-punkts planen for styrkelse af Fødevarestyrelsens kontrol med fødevarevirksomheder indeholder krav om hurtigere opfølgning på påbud/forud samt bøde. Der har endvidere været bragt artikler i bladet KontrolNyt, der gennemgår retningslinierne i kontrolvejledningen. Endvidere er kravet om dokumentation af opfølgningen indarbejdet i de kriterier, som anvendes ved den systematiske kvalitetskontrol af kontrolrapporter. Emnet har indgået som led i den årlige supervision af fødevareregionernes sagsopfølgning og dokumentation af kontrollen siden 2002.

 

Samarbejde mellem kontrolafdelingerne

Fødevarekontroludvalget konstaterer, at Fødevarestyrelsen har kontrolleret de involverede virksomheder, da sagerne var opstået. Imidlertid har samarbejdet mellem kontrolafdelingerne ikke fungeret optimalt. 

 

Fødevarestyrelsen skal henvise til bemærkningerne oven for vedr. den særlige enhed mv.

 

Borgerhenvendelser

Fødevarekontroludvalget bemærker, at revisionen viser, at Fødevarestyrelsen i et par tilfælde fik henvendelser fra andre virksomheder om, at der muligvis foregik noget ulovligt i Thulin Kød Engros. Én af disse henvendelser blev imidlertid ikke behandlet, som det er påkrævet af offentlige myndigheder, herunder hvad angår at registrere henvendelserne. De øvrige henvendelser indgik i det rutinemæssige tilsynsarbejde.

 

Fødevarestyrelsen har i marts 2006 udarbejdet supplerende retningslinier for håndtering af borgerhenvendelser.

 

Virksomhedsregistret

Fødevarekontroludvalget bemærker, at revisionen har vist, at der var flere svage punkter ved oprettelsen af virksomhedsregistret: mangelfuld information fra Det centrale Virksomhedsregister og en del manuel indtastning, og at kvalitetssikringen af dataoverførsler var mangelfuld. Dette var medvirkende til, at Thulin Kød Engros ikke fik rutinemæssig kontrol i 3 år, da virksomheden ikke blev oprettet i et nyt virksomhedsregister i 2002.

 

Fødevarestyrelsen vil for en god ordens skyld gerne nævne (som også beskrevet i revisionsrapporten), at virksomhedsregisteret samt kontroldata siden 2004 har været underlagt kvalitetskontrol i form af faciliteter til fejlfinding i databaserne samt kvalitetsprocedurer.

 

 

 

Iværksættelse af tiltag

Fødevarekontroludvalget er tilfreds med, at Fødevarestyrelsen på baggrund af sagerne har iværksat tiltag, der skal gøre styrelsen bedre til at behandle sådanne sager, og udvalget forventer, at disse tiltag også har en præventiv effekt. Fødevarestyrelsen har bl.a. oprettet en særlig enhed med speciale i at kontrollere virksomhedernes regnskaber og dokumenter, ligesom der er udarbejdet supplerende retningslinjer for behandling af borgerhenvendelser.

 

Fødevarestyrelsen har noteret sig ovenstående med tilfredshed.