Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                        Den 7. september 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat vedrørende Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

6. september 2006

FVM 388

 

 

____________________________________________________________________

SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006

____________________________________________________________________

 

 

1.

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Mod en bæredygtig Europæisk vinsektor.

KOM (2006) 319

Orienterende debat

Side 3

 

 

2.

(evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.

KOM-dokument foreligger ikke.

Fremlæggelse ved Kommissionen/udveksling af synspunkter

 

Side 7

 

3.

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1788/2003 om en afgift på mælk og mejeriprodukter

KOM (2006) 330

Vedtagelse (formentlig a-punkt)

Side 10

 

 

4.

Forslag til rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006 og (EF) nr. 2270/2004 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande

KOM (2006) 461

Vedtagelse (formentlig a-punkt)

Side 12

 

5.

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler

KOM (2006) 388

Orientering fra Kommissionen

Side 15

 

6.

Pesticider

(a)    Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Temastrategi for bæredygtig anvendelse af pesticider

KOM (2006) 372

Orientering fra Kommissionen

Side 15

 

(b)   Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider

KOM (2006) 373

Orientering fra Kommissionen

Side 15

 

 

7.

(evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af rapsprodukterne (Brassica napus L., linje Ms8, Rf3 og Ms8xRf3), der er genetisk modificeret med henblik på tolerance over for herbicidet ammo­niumglufosinat (R).

KOM dokument foreligger ikke

Vedtagelse

Side 15

 


 NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 18. september 2006

 

 


1.     Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: Mod en bæredygtig Europæisk vinsektor

KOM(2006) 319

 


Revideret genoptryk af grundnotat af 11. juli 2006. Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den opstiller fire mulige modeller til en reform af den fælles markedsordning for vin. De fire modeller er: 1) Status quo med mindre tilpasninger, 2) en gennemgribende reform, 3) en reform med afkoblet støtte og 4) en reform med fuld liberalisering. I meddelelsen peger Kommissionen på, at kun model 2 (en gennemgribende reform) findes at være egnet til efter en overgangsperiode at opnå balance mellem udbud og efterspørgsel, og dermed skabe grobund for en bæredygtig produktion af vin i EU. De øvrige reformmodeller kan enten ikke løse de strukturelle problemer inden for vinsektoren eller forventes at skabe for store problemer for såvel producenterne som de vinproducerende regioner. Meddelelsen har efter sin natur ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. 

 

Baggrund

Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet med titlen ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor”.

 

Meddelelsen skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003, 2004 og 2006, som har omfattet alle de store landbrugssektorer, bortset fra vin samt frugt og grønsager.

 

Forværringen af balancen mellem udbud og efterspørgsel af vin i Fællesskabet, samt den stigende import af vin fra tredjelande, har medført et stadigt stigende krav om, at området skal reformeres, for at opnå bæredygtighed i overensstemmelse med de vedtagne fællesskabspolitikker for bæredygtig udvikling, som vedtaget på det Europæiske Råds møde i Gøteborg i 2001.

 

Kommissionen forventes at fremsætte forslag til retsakter for en reform af markedsordningen for vin i slutningen af året. 

 

Meddelelsen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 med henblik på orienterende drøftelse.

 

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om en meddelelse om fremtidige reformmuligheder og ikke om forslag til konkrete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.

 

Formål og indhold

Formålet med meddelelsen er at påbegynde drøftelserne i Rådet af en kommende reform af markedsordningen for vin. I den forbindelse præsenteres de fire muligheder for en reform, som er resultatet af en analyse foretaget i Kommissionen. Meddelelsen skal danne grundlag for senere fremlæggelse af forslag til retsakter om ændring af den fælles markedsordning for vin. Reformen af vinsektoren skal ses som fortsættelse af de reformer, som er gennemført over de seneste år i markedsordningerne for de væsentlige landbrugsprodukter. En reform er herudover blevet nødvendiggjort af den stigende uligevægt mellem udbud og efterspørgsel i de seneste år, samtidig med at konkurrencen fra importen af vin fra tredjelande har været stigende.

 

I meddelelsen opstilles fire modeller for en fremtidig reform:

1)      Status quo med mindre tilpasninger,

2)      En gennemgribende reform,

3)      Reform med afkoblet støtte og

4)      Reform med fuld liberalisering.

 

ad. 1. Denne model opretholder stort set de nuværende instrumenter i markedsordningen.

Ifølge Kommissionen vil modellen ikke kunne løse de strukturmæssige problemer, som eksisterer i dag.

 

ad. 2. Med denne model søges det, på kort såvel som på langt sigt, at få løst de eksisterende markedsproblemer. Modellen indebærer en gennemgribende ændring af de eksisterende instrumenter, herunder forbuddet mod nyplantninger samt nedlæggelsespræmier, idet disse foranstaltninger foreslås afviklet straks eller efter en overgangsperiode. Såfremt støtten til disse formål kan reduceres, overføres budgetreduktionen dels til nationale rammebeløb (konvolutter) og dels til landdistriktsordningen. På det markedsmæssige område foretages der en række ændringer, såsom fjernelse af alle former for støtte til destillation, ligesom støtten til privat oplagring og til vinmost afskaffes. Disse ordninger erstattes af en alternativ sikkerhedsmekanisme ved anvendelse af nationale rammebeløb til iværksættelse af foranstaltninger ud fra egne behov. Endelig afskaffes eksportrestitutionerne.

 

De ovenfor omtalte nationale rammebeløb kan benyttes af de enkelte medlemsstater til at finansiere foranstaltninger som for eksempel kriseforanstaltninger i tilfælde af naturkatastrofer, samt ordninger for omstrukturering og/eller omstilling af vindyrkningsarealer. Medlemslandene vil skulle forelægge og få godkendt deres programmer for anvendelsen af rammebeløbene for Kommissionen med henblik på at undgå konkurrenceforvridning.

 

Med hensyn til kvalitetspolitikken vil denne blive gjort klarere og mere gennemskuelig. EU-reglerne vil blive tilpasset de internationale regelsæt, især TRIPS aftalen, ligesom reglerne for beskyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser vil blive underlagt de horisontale regler.

 

Reglerne for godkendelse af nye vinfremstillingsmetoder - og ændringer af de eksisterende - foreslås af Kommissionen overført fra rådsregi til kommissionsregi, ligesom OIV’s regler for vinfremstilling bør anerkendes og inkorporeres i EU regelsættet. Desuden foreslås forbuddet

mod fremstilling af vin på basis af importeret most og sammenblanding med EU vin ophævet. Tilsætning af sukker til vin foreslås forbudt. Hvis vinen kræver en tilsætning, bør der anvendes vinmost. Mærkningspolitikken vil også blive reformeret, gennem ens regler for alle vine og anvendelse af de horisontale regler, samt en række tiltag, som gør mærkningen mere fleksibel.

 

De fleste af ovennævnte ændringer vil medvirke til at øge konkurrenceevnen, mens forbuddet mod sukkertilsætning vil sænke produktionen.

 

Endelig foreslås i denne model, at det sikres, at reformen forbedrer de miljømæssige konsekvenser af vindyrkning og vinproduktion, og et vigtigt mål vil være at gøre den reformerede

vinordning i bedre overensstemmelse med WTO-reglerne, herunder at støtteforanstaltninger, som kan henføres til den grønne boks, vil blive foretrukket.

 

ad. 3. Denne model består af en afkobling af al støtte til vinproduktion, og overførsel af hele

budgettet til enkeltbetalingsordningen, hvorved den omfatter alle de kendte instrumenter, såsom krydsoverensstemmelse, graduering og finansiel disciplin. Under denne model vil forbuddet mod nyplantning blive forlænget ud over 2010, som det nuværende forbud omfatter, nedlæggelsespræmierne ved endeligt ophør vil blive afskaffet, og midlerne til omstrukturering vil blive overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. Alle markedsforanstaltningerne, herunder støtte til vinmost, vil blive afskaffet, og midlerne overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. For så vidt angår kvalitetspolitik, geografiske betegnelser, vinfremstillingsmetoder og mærkning, vil disse blive behandlet som i model 2.

 

Ifølge Kommissionen er problemet med denne model imidlertid, at der ikke er en åbenbar rimelig metode til at fastlægge fordelingen af enkeltbetalingsstøtten. Der vil ikke som ved sukkerreformen kun være tale om ét produkt, men om flere typer af vin (rød, hvid og andre vine /bordvin, kvalitetsvin samt med og uden oprindelsesbetegnelse), hvorfor Kommissionen finder, at der vil være en stor risiko for overkompensation til producenter af kvalitetsvine.

 

ad. 4. Valget af denne model vil indebære, at alle markedsforanstaltninger afskaffes umiddelbart, og at det samlede budget overføres til søjle II (landdistriktspolitikken).

 

En fuld implementering af denne model forventes at ville få en stor negativ indflydelse på markedet, med voldsomme reaktioner på de vinproducerende regioners økonomi.

 

Konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

 

Høring

§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.

 

Landbrugsraadet meddelte på møde den 4. juli 2006, at man støtter en gennemgribende reform af vinsektoren, idet sektoren er et af de sidste områder, der endnu ikke er blevet reformeret.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af vinordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at udgiftsloftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 vedrørende perioden 2007 – 13 respekteres som i landbrugsreformen af 29. september 2003, herunder udgiftsneutralitet i forbindelse med overførsler af midler fra landbrugspolitikkens søjle I til søjle II. Regeringen finder det endvidere væsentligt, at forslaget er budgetneutralt.

 

Endvidere skal en reform overholde de forpligtelser, der følger af internationale aftaler, herunder inden for WTO.

 

Endelig bør en kommende reform fokusere på mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder særligt af reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser, hvorved konkurrenceevnen kan forbedres.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er blandt medlemslandene generel enighed om behovet for en reform af markedsordningen for vin.

 

Der spores en tendens blandt flertallet af medlemslande til at støtte en gennemgribende reformmodel 2 med enkelte elementer af afkobling, ved at ryddede arealer skal indgå i enkeltbetalingsordningen. Endvidere synes der at være en generel tilslutning til en reformmodel i 2 trin, hvor der i en kortere periode kan ydes støtte til rydning, således at planen om ophør af støtte til destillation, oplagring m.m. ikke får så store umiddelbare konsekvenser for sektoren. Om der bliver tale om støtte til rydning af 400.000 ha, som foreslået af Kommissionen, eller et mindre areal, er stadig usikkert. Der er ikke tvivl om, at det skal være et betydeligt areal, hvis det skal få en mærkbar betydning for lagrene af overskudsvin, som ellers forventes at stige betydeligt i de kommende år.

 

Et mindre antal lande ønsker en reform, som indebærer en større grad af afkobling af støtten, som beskrevet i reformmodel 3.

 

En gruppe af lande, heriblandt de største vinproducerende lande, synes at være betænkelige ved omfattende rydning som et dominerende tiltag. De ønsker i stedet større fokus på støtte til markedsføring, samt fremme af kvalitet og konkurrenceevne, langsommere ændringer samt nationale konvolutter, så der kan tages hensyn til særlige lokale behov og fortsat (begrænset) mulighed for krisedestillation.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2006 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006, jf. samlenotat oversendt den 6. juli 2006.

 

Der er oversendt grundnotat den 11. juli 2006.

 

Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

 

 


2.     (evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af forordningerne (EØF) nr. 404/93, (EF) nr. 1782/2003 og (EF) nr. 247/2006 vedrørende banansektoren.

KOM dokument foreligger ikke

 


Nyt notat

 

Resumé

Kommissionen forventes at fremlægge forslag om reform  af den fælles markedsordning for bananer. Det forventes, at Kommissionen i sit forslag vil vælge en reformmodel, som i vidt omfang overfører den udligningsstøtte, der i dag gives til bananer, til POSEI-ordningen for de ydre regioner i Fællesskabet.

 

Baggrund

Kommissionen forventes den 14. september 2006 at fremlægge forslag om ændring af den fælles markedsordning for bananer.

 

Forslaget forventes fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 med henblik på præsentation.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget vil være et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for at være tilgodeset. 

 

Formål og indhold

Den nuværende fælles markedsordning for bananer indeholder fem afsnit: I. Handelsnormer; II. Producentorganisationer; III. Støtteordning; IV. Ordning for samhandel med tredjelande og V. Almindelige bestemmelser. Det forventes, at Kommissionens forslag særligt vil vedrøre afsnittet om støtte til banansektoren, hvor der ydes en årlig udligningsstøtte, som er lig med forskellen mellem den gennemsnitlige markedspris for bananer i EU og en gennemsnitlig målsat indkomst på 640,30 € per ton. Støtten er mængdemæssigt begrænset til 867.500 tons fordelt på produktionsregionerne.

 

I forhold til afsnit IV Ordning for samhandel med tredjelande, blev der med Rådets forordning (EF) nr. 1964/2005 af 29. november 2005 om toldsats for bananer, fra 2006 fastsat en enhedstoldsats for import af bananer til EU, som udgør 176 € per ton, hvortil kommer et toldkontingent for bananer med oprindelse i AVS-landene på 775.000 tons, hvor toldsatsen er nul.

 

Kommissionen har i foråret 2006 fremlagt en konsekvensanalyse om de interne aspekter af den fælles markedsordning for bananer. I denne analyse indgår fire mulige reformscenarier, som er: 1. Status quo; 2. Memorandum 3. Afkobling; og 4. POSEI.

 

I et status quo scenarie antages producenterne at fortsætte med at modtage en indkomststøtte i form af den nuværende udligningsstøtte for en markedsført mængde bananer op til 867.500 tons. Støtten vil dermed fortsat være undtaget fra den afkoblede enkeltbetalingsstøtte, men kravene under krydsoverensstemmelse og finansiel disciplin vil være gældende. I de ydre regioner, hvor 99 procent af bananerne i EU produceres, vil modulation ikke blive anvendt. Fællesskabsproduktionen forventes at fortsætte i de mest konkurrencedygtige områder, medens den fortsat vil falde i de egne, hvor produktionen afsættes til priser under fællesskabsgennemsnittet.

 

Et andet scenarie er baseret på ideerne i et memorandum, som fire af de bananproducerende lande, Spanien, Frankrig, Portugal og Cypern, fremlagde efteråret 2005. Modellen er baseret på, at hvert bananproducerende medlemsland får en budgetkonvolut, svarende til den støtte som blev udbetalt i år 2000, hvor budgetudgifterne til udligningsstøtten var størst (302 mio. €). Medlemslandene kan herefter anvende budgetkonvolutten på forskellige måder såsom: indkomststøtte til traditionelle bananproducenter, støtte til oprettelse af bedrifter og koblet støtte. Dette scenarie vil indebære forskellige støtteformer i forskellige medlemslande. Ligesom budgetomkostningerne vil overstige de gennemsnitlige udgifter til bananer gennem de seneste år.

 

I det tredje scenarie foretages en afkobling af støtten i banansektoren efter samme model som ved reformen af den fælles landbrugspolitik i 2003. De enkelte producenter vil det første år modtage et antal betalingsrettigheder med tilhørende støtte per hektar beregnet på basis af udligningsstøtten. Spanien, Frankrig og Portugal har valgt ikke at anvende enkeltbetalingsordningen på de Kanariske Øer, Madeira og de franske oversøiske departementer. Vælges modellen med afkobling, vil muligheden for at fravælge enkeltbetalingssystemet i de ydre regioner ikke kunne opretholdes for bananer. Indførelse af enkeltbetalingssystemet for bananer vil derfor medføre, at administrationerne i disse regioner - udelukkende for bananer - skal implementere de systemer for håndtering og kontrol som ligger i enkeltbetalingsordningen. Den afkoblede støtte forventes at medføre produktionsindskrænkninger i de ydre områder, hvor netop bananproduktionen er en vigtig aktivitet. Ligesom det i analysen anføres, at resultatet vil være højere støtteniveauer pr. hektar (8.800 EUR/ha) til bananproducenterne sammenlignet med enkeltbetalingerne til andre producenter, som har haft andre produktioner.

 

I det fjerde scenarie antages det, at et rimeligt budget overføres til POSEI programmerne, som indeholder foranstaltninger til at sikre en fortsættelse og udvikling af de lokale landbrugsproduktioner i de ydre regioner, under hensyntagen til deres individuelle vanskeligheder. Inden for loftet for POSEI-finansieringsplanerne, kan de producerende medlemsstater gennemføre særlige foranstaltninger til støtte for bananproducenterne i de enkelte områder, herunder et system med udligningsstøtte som ligner det nuværende system. De områder af EU, hvor der produceres bananer, som ikke er omfattet af POSEI-ordninger, er Malta, Kreta og Algarve, som samlet producerer ca 1 procent. I disse områder antages støtten til banansektoren at blive integreret i enkeltbetalingsordningen.

 

Integreringen af bananer i de regionale programmer vil forstærke sammenhængen i strategierne for støtte til landbruget i de ydre regioner, ligesom fleksibiliteten i fastsættelsen af støtteformerne og den decentrale administration vil forbedre mulighederne for at tage hensyn til de enkelte produktionsområders karakteristika. Integreringen vil samtidig medføre en væsentlig forøgelse af den finansielle konvolut til POSEI-programmerne. Budgetstabiliteten sikres gennem de årlige finansieringsplaner for de regionale programmer.

 

Det forventes, at Kommissionen i sit forslag til reform af banasektoren vil lægge sig tæt op ad det ovenfor beskrevne scenarie, hvor den nuværende støtte til banansektoren integreres i POSEI-ordningen.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.

 

Konsekvenser

En vurdering af konsekvenserne af forslaget vil blive foretaget, når det foreligger.

 

Høring

§2 -udvalget (landbrug) vil blive hørt.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning
Man er fra dansk side positiv overfor en reform af den fælles markedsordning for bananer, som fokuserer på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen, som det er sket under de seneste reformer af markedsordninger under den fælles landbrugspolitik, dog under hensyntagen til bananproduktionens betydning i særligt de ydre regioner af EU.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Andre medlemsstaters holdning til det forventede forslag kendes endnu ikke.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 

 


3.     Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1788/2003 om en afgift på mælk og mejeriprodukter

KOM (2006) 330

 


Nyt notat

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 om afgiften på mælk og mejeriprodukter. Kommissionen foreslår, at medlemsstaternes indbetaling af mælkeafgiften udskydes fra slutningen af et regnskabsår til starten af det følgende regnskabsår for derved at forbedre budgetudkastene og gøre budgetstyringen mere fleksibel. Desuden foreslås, at de nye medlemsstater ekstraordinært gives mulighed for at overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra bedrifter til levering på mejerier for kvoteåret 2005/2006.

 

Baggrund

Kommissionen har den 23. juni 2006 fremsat forslag til forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 af 29. september 2003 om afgiften på mælk og mejeriprodukter.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes vedtaget  på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006 formentlig som a-punkt.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget indebærer mindre justeringer af eksisterende ordninger under den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet anses for tilgodeset.

 

Formål og indhold

Ændringsforslaget indeholder to elementer. For det første foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne fremover indbetaler mælkeafgiften i starten af regnskabsåret for Den Europæiske Garantifond for Landbruget (der løber fra den 16. oktober år N – 15. oktober år N+1) for derved at forbedre budgetudkastet og gøre budgetstyringen mere fleksibel. Der skal i den forbindelse foretages en ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 således, at medlemsstaterne betaler afgiften i perioden mellem den 16. oktober og den 30. november hvert år, i stedet for inden den 1. oktober, som det er tilfældet under de nuværende regler. Indbetaling af afgiften udskydes dermed mellem 2 og 8 uger fra slutningen af et regnskabsår til starten af det følgende regnskabsår.

 

Den anden ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 omhandler en ekstraordinær mulighed for de nye medlemsstater (Tjekkiet, Estland, Cypern, Letland, Litauen, Ungarn, Polen, Slovenien og Slovakiet) til at overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra bedrifter til levering på mejerier for kvoteåret 2005/2006. Behovet for overførsel er opstået bl.a. som følge af, at der er sket omstruktureringer på mælke- og mejeriområdet i de nye medlemsstater efter optagelsen i EU, hvorved behovet for kvoter under direkte salg er mindsket. Derudover har  producenterne i vid udstrækning fravalgt at søge om individuelle referencemængder til direkte salg som følge af de strammere hygiejneregler.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser for Danmark. Danmark kan opnå en statsfinansiel fordel ved, at Danmark - i fald der måtte komme en dansk overskridelse af mælkekvoten - i princippet kan beholde mælkeafgiften frem til 30. november i stedet for - som nu - frem til den 1. oktober. Dog vil en eventuel rentefordel være af yderst begrænset omfang, 

 

Forslaget betyder omvendt, at afgiftsindtægten på EU’s budget generelt forskydes med et år, således at en indtægt i 2006 på 306 mio. EUR bortfalder. Denne forskydning indebærer isoleret set en modsvarende fremrykket betaling fra medlemsstaterne. Baseret på en forudsætning om overskud på EU’s samlede budget vedr. 2006 vil konsekvensen konkret være, at overskuddet vedr. 2006, som modregnes i medlemsstaternes betaling for 2007, bliver mindre, og at dansk nettobidrag til EU i 2007 dermed isoleret set øges svarende til ca. 2 pct. af indtægtsfaldet.

 

De nye medlemsstater kan overføre ubrugte kvoter fra direkte salg fra bedrifter til levering på mejerier for kvoteåret 2005/2006. Det vil medføre en mindre betaling af tillægsafgift fra de medlemsstater, der benytter sig af muligheden, og som overskred deres nationale mælkekvote i kvoteåret 2005/2006. Det drejer sig aktuelt kun om Polen. Kommissionen har beregnet, at afgiftsprovenuet for 2005/2006 mindskes for 2007-budgettet med 30,6 millioner EUR.

 

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervet og berører ikke beskyttelsesniveauet. 

 

Høring

§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.

 

Mejeriforeningen og Dansk Kvæg finder det hensigtsmæssigt at gennemføre forskydningen af indbetalingen af superafgiften og har derfor ingen indsigelser mod forslaget som sådant. Da den samlede kvoteoverskridelse erfaringsmæssigt svinger en del år for år, skal det dog henstilles, at Kommissionen ikke opbygger en budgetmæssig afhængighed af forventede årlige kvoteoverskridelser. Vedrørende overførslen af kvotemængder fra direkte salg til levering på mejerier i de nye medlemslande, har Mejeriforeningen og Dansk Kvæg ingen indvendinger, men opfordrer Kommissionen til at arbejde for at sikre, at superafgiften også i de nye medlemslande inddrives hos de leverandører, som giver anledning til de eventuelle nationale kvoteoverskridelser.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget, som indebærer en forbedring af budgetoverslagene og en mindre justering af det eksisterende regelsæt.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal. 

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 

 


4.     Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 51/2006 og (EF) nr. 2270/2004 for så vidt angår fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande

KOM (2006) 461

 


Nyt notat.

 

Resumé

Forslaget indeholder en række ændringer af den eksisterende TAC/kvoteforordning og TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter som følge af en række internationale aftaler samt behovet for tekniske afklaringer. Disse omfatter bl.a. implementering af fiskeriaftalen mellem EU og Island for 2006, en aftale mellem EU og Norge om fiskeri efter skolæst i Skagerrak samt ændringer vedr. tildeling af ekstra havdage i Nordsøen og redskabskategorier.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2006) 461 endelig af 24. august 2006 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget er oversendt til Rådet den 25. august 2006.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i art. 20 i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik og artikel 8 i Rådets forordning (EF) nr. 423/2004 om forvaltning til genopretning af torskebestande og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes vedtaget som et a-punkt på et kommende rådsmøde.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Forslaget indeholder en række ændringer af den eksisterende TAC/kvoteforordning som følge af beslutninger på grundlag af internationale aftaler samt behovet for visse tekniske afklaringer. Endvidere indeholder forslaget en ændring af den eksisterende TAC/kvoteforordning for dybhavsarter som følge af en aftale indgået mellem EU og Norge.

 

Ændringer i TAC/kvoteforordningen (EF) 51/2006

Der indføres et forbud mod fiskeri, opbevaring, omladning og landing af brugde og store hvide haj i alle EF-farvande og farvande uden for EF som følge af internationale forpligtelser til at bevare og beskytte disse arter, jf. bl.a. konventionen om den biologiske mangfoldighed og FAO’s internationale handlingsplan for bevarelse af og forvaltning af hajer.

 

Forslaget implementerer endvidere den fiskeriaftale, som EU og Island indgik for 2006 den 20. februar 2006, hvor EU får adgang til at fiske 3.000 tons rødfisk i islandsk farvand i perioden juli til december. Som modydelse overfører EU til Island de 16.170 tons lodde i grønlandsk farvand, som EU disponerer over i medfør af EU’s fiskeriaftale med Grønland. 

 

Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC) har i 2006 ændret sin henstilling om fartøjer, der udøver ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri, således at fartøjer, der formodes at fiske i strid med de i NEAFC vedtagne henstillinger bl.a. skal underkastes inspektion og forbydes at lande eller omlade i havn. Denne ændring implementeres i TAC/kvoteforordningen.

 

Endvidere har Polen som følge af en kvote for sild i område I og II fået tildelt en licens til dette fiskeri samt en licens til fiskeri efter demersale arter i norske farvande.

 

Desuden indeholder forslaget en række tekniske ændringer af bilag I, II, III og IV. Disse omfatter væsentligst:

 

i) en præcisering af definitionen af ”dage til stede i et område” i bilag IIA punkt 3.

 

ii) en ændring af tabel 1 i bilag IIA, der er en oversigt over det maksimale antal dage, som et fartøj må være til stede i et område, opdelt efter fiskeredskab. Denne medfører, at der bliver mulighed for at få tildelt 12 ekstra dage pr. år for fartøjer, der kombinerer anvendelsen af trawl med et sorteringsvindue på 140 mm med et system for automatisk suspension af fiskerilicenser. Herudover samles alle garnredskaber, inkl. toggergarn, i én redskabskategori.

 

iii) en ændring af bestemmelserne for anvendelse af mere end én redskabsgruppe (Bilag I punkt 17.2).

Det bliver nu ikke længere tilladt at skifte fra et redskab til et andet, hvis det samlede antal dage, der på skiftetidspunktet er tilbragt til havs med et hvilket som helst af de oplyste redskaber, svarer til eller overstiger det antal dage, som er fastsat i tabel I for det redskab, der skiftes til i det pågældende område.

 

Ændringer i TAC/kvoteforordningen for dybhavsarter (EF) 2270/2004

EU og Norge indgik i januar 2006 en aftale om fiskeriet efter skolæst i Skagerrak, herunder norske farvande (område III), hvor dette begrænses til den gennemsnitlige fangst i perioden 1996-2003.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.

 

For så vidt angår den ændring, at det ikke længere skal være tilladt at skifte fra et redskab til et andet, vil konsekvensen af denne ændring for visse fartøjer være, at de ikke vil kunne skifte tilbage til den redskabsgruppe, der giver det laveste antal dage uagtet, at fartøjet hverken har medbragt dette redskab i det maksimale antal tilladte dage eller har udnyttet de samlede tildelte dage for alle redskabsgrupper. Dette kan være problematisk, specielt da denne forudsætning ikke har været kendt på tidspunktet, hvor fartøjets ejer har truffet sit redskabsvalg.

 

Høring

§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt den 4. september 2006.

Danmarks Fiskeriforening anførte generelt, at når ændringer for indeværende år gennemføres sent på året, må man drøfte muligheden for, at disse gennemføres med tilbagevirkende kraft. Desuden hilste man ændringen vedr. samling af garnredskaber i én kategori velkommen.  

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 

 


5.     Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler

KOM (2006) 388

 


Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.

 

 

 


6.  Pesticider:

(a) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Temastrategi for bæredygtig anvendelse af pesticider

KOM (2006) 372

(b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en ramme for Fællesskabets indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider

KOM (2006) 373

 


Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.

 

 

 


7.     (evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af rapsprodukterne (Brassica napus L., linje Ms8, Rf3 og Ms8xRf3), der er genetisk modificeret med henblik på tolerance over for herbicidet ammo­niumglufosinat (R).

KOM dokument foreligger ikke

 


Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra Miljøministeriet.