Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

30. oktober 2005

 

 

 

 

Redegørelse for møde i Rådet (landbrug og fiskeri) 24.-25. oktober 2005 – sager inden for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område

 

 

2 og 3. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af fødevarer fremstillet af GM majslinierne GA 21 og MON 863 i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for­ord­ning (EF) nr. 258/97

 

Der kunne ikke opnås enighed i Rådet om at vedtage de foreslåede beslutninger eller om at tilkendegive, at man er imod forslagene til beslutning.

 

I forbindelse med GA 21 var der 94 stemmer for en godkendelse, 155 stemmer imod og 72 stem­mer, der afstod. Danmark stemte imod.

 

I forbindelse med MON 863 var der 152 stemmer for en godkendelse, 103 stemmer imod og 64 stemmer, der afstod. Danmark stemte imod under henvisning til, at spørgsmålet om antibiotika­resistente markørgener havde givet anledning til overvejelser, og nævnte i den forbindelse arbejdet i den af EU nedsatte arbejdsgruppe.

 

Da Rådet således ikke var i stand til at handle med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen de foreslåede beslutninger efter udløbet af tidsfristen på 3 måneder for Rådets stillingtagen.

 

 

4, 5 og 6. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af rugbrød og pølser tilsat phytosteroler/phytostanoler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for­ord­ning (EF) nr. 258/97

 

Sagerne blev behandlet som a-punkter.

 

Rådet afviste med kvalificeret flertal at godkende en konkret tilladelse til markedsføring af pølser tilsat phytosteroler/phytostanoler. Der var 59 stemmer for en godkendelse, 250 stemmer imod, og 12 undlod at stemme. Danmark stemte imod en godkendelse.

 

Rådet afgav samtidig en erklæring. Rådet mener, at det er nødvendigt yderligere at vurdere det kumulative forbrug af plantesteroler fra forskellige eksisterende produkter i lyset af udtalelsen fra den tidligere Videnskabelige Komité for Levnedsmidler af 4. april 2003 og at finde ud af, om risikobegrænsningsforanstaltninger, der udelukkende vedrører mærkning og præsentation, er tilstrækkeligt i lyset af de af komitéen erkendte risici. Der er også betænkeligheder med hensyn til tilsætning af phytosteroler/phytostanoler til en produktkategori, der normalt indeholder store mængder mættet fedt, og som generelt burde undgås af forbrugere, der forsøger at nedsætte deres kolesteroltal. Under hensyn til denne usikkerhed går Rådet imod vedtagelsen af den foreslåede foranstaltning.

 

Rådet var derimod ikke i stand til at opnå enighed om at vedtage de foreslåede beslutninger om 2 konkrete tilladelser til markedsføring af rugbrød tilsat phytosteroler/phytostanoler eller om at tilkendegive, at man er imod forslagene til beslutning. I disse 2 sager var der 110 stemmer for en godkendelse, 167 stemmer imod, og 44 undlod at stemme. Danmark stemte imod de 2 godkendel­ser.

 

Danmark afgav samtidig en erklæring. Phytosteroler og phytostanoler tilsættes fødevarer med et medi­cinsk formål med henblik på reduktion af kolesteroloptagelsen hos personer med forhøjet kole­sterolindhold i blodet. Den danske regering finder det betænkeligt at sammenblande medicin og føde­varer, idet indtagelsen af produkterne sker under forskellige betingelser. Medicin indtages under lægeligt tilsyn, som bl.a. indebærer overvågning af eventuelle bivirkninger, mens fødevarer kan købes i dagligvarehandelen, og det overlades til forbrugerne at overskue informationerne på emballagen. Den danske regering finder det endvidere problematisk at acceptere flere sterol-/stanol­berigede produkter, ud fra den betragtning, at der allerede foreligger en række tilladelser til tilsæt­ning af de pågældende stoffer til forskellige fødevaregrupper, hvorfor tilladelse til berigelse af yderligere produktgrupper vil føre til negative effekter som følge af for højt indtag. Den danske regering finder derfor, at det samlede indtag af phytosteroler fra samtlige kilder bør undersøges. Den danske regering kan af disse årsager ikke støtte de forelagte forslag om tilladelse til markeds­føring af fødevarer med tilsatte phytosteroler/phytostanoler.

 

Da Rådet således ikke var i stand til at handle med kvalificeret flertal i de to sager vedrørende tilladelse til markedsføring af rugbrød tilsat phytosteroler/phytostanoler, vedtager Kommissionen de foreslåede beslutninger efter udløbet af tidsfristen på 3 måneder for Rådets stillingtagen.

 

 

Eventuelt

 

Under punktet eventuelt præsenterede Kommissionen en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om de foranstaltninger, medlemsstaterne har truffet til overholdelse af forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Den primære hensigt med forordningen er, at animalsk affald destrueres fødevaresikkerhedsmæssigt forsvarligt. Kommissionen har undersøgt medlemsstaternes anvendelse af forordningen og kan konstatere, at bestemmelserne anvendes korrekt, især vedrørende håndtering af kategori 1- og kategori 2-materiale. Efter Kommissionens vurdering er der grundlag for at ændre de gældende regler om håndtering af animalske biprodukter.

 

Endvidere orienterede Kommissionen og medlemsstaterne under punktet eventuelt om seneste nyt vedrørende aviær influenza (fugleinfluenza). Kommissionen kunne konkludere, at skulle det komme til et udbrud af aviær influenza af typen H5N1 i Fællesskabet, har Kommissionen de nødvendige redskaber til at håndtere situationen sammen med medlemsstaterne.

 

Under samme punkt rejste Frankrig spørgsmålet om de økonomiske aspekter som følge af udbruddet af aviær influenza. Kommissionen opfordrede medlemsstaterne til at fortsætte oplysning af forbrugerne om tilberedning af fjerkræ for at undgå risiko. Der findes ikke umiddelbart finansielle instrumenter til brug i fjerkræsektoren i tilfælde af veterinære kriser, der påvirker forbruget af fjerkræ.