Folketingets
udvalg for Fødevarer, Landbrug                                          Den 25.
august 2006
og Fiskeri
./.          Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat vedrørende forslag til Rådets forordning om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 7494/223512 Den 23. august 2006 BRRA/THFI FVM 386 |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande
Resumé
Forslaget indebærer en flerårig plan for at sikre et langsigtet, bæredygtigt fiskeri, hvor der kan opnås de størst mulige udbytter på lang sigt. Dette skal ske ved en årlig reduktion af fiskeridødeligheden på 10 pct. indtil det fastsatte mål er nået, gennem reduktion af fiskeriindsatsen og eventuelt regulering af fangstmulighederne. Bestemmelserne suppleres med en række kontrolbestemmelser. Planen evalueres løbende.
Â
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 411 af 24. juli 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande. Forslaget er oversendt til Rådet den 25. juli 2006. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den 26. juli 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Idet der er tale om et forslag om bevarelse af havets biologiske ressourcer inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik, er regeringen enig heri.
Formål og indhold
Den Internationale Østersø-fiskerikommission (IBSFC) vedtog i 2003 en forvaltningsplan for torskefiskeriet i Østersøen. Ifølge videnskabelig rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) er der en række svagheder i forvaltningsplanen og rådgivningen viser, at det for øjeblikket er meget vanskeligt at gennemføre planen.
Kommissionen fremlægger på den baggrund dette forslag til en ny flerårig plan.
Ifølge den seneste videnskabelige rådgivning fra ICES er torskebestanden i ICES-underafsnit 25-32 i Østersøen (den østlige del) faldet til et niveau, hvor den lider under reduceret reproduktionsevne, og den måde, bestanden udnyttes på, er ikke bæredygtig. ICES anslår i øvrigt, at 35-45 pct. af landingerne af den østlige torskebestand ikke er blevet indberettet sidste år. For så vidt angår torskebestanden i ICES-underafsnit 22-24 i Østersøen (den vestlige del), er den i en bedre stand, men ICES vurderer, at torskebestanden overfiskes, og er nået ned på et niveau, hvor der er risiko for reduceret reproduktionsevne.
Forvaltningsplanens mål
Målet for planen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af de pågældende torskebestande i Østersøen. Begge bestande skal op på et sådant niveau, at deres fulde reproduktionsevne bevares, og der kan opnås de størst mulige udbytter på lang sigt. Kommissionen foreslår, at det for torskebestanden i ICES-underafsnit 22-24 indebærer et mål for fiskeridødeligheden (den andel af bestanden, som fiskeriet årligt fjerner fra bestanden = F) på F=0,6 for aldersgruppen 3-6 år og for torskebestanden i ICES-underafsnit 25-32 et mål for fiskeridødeligheden på F=0,3 for aldersgruppen 4-7 år.
Metode til fastsættelse af årlige fiskerimuligheder
Der fastsættes som nu TAC’er (TAC = Total Allowable Catch: årlig tilladt fangstmængde) for hver af de to torskebestande, idet der tilsigtes en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct. årligt indtil de fastsatte mål er nået. Herefter fastsættes TAC’en, så fiskeridødeligheden fastholdes.
Som det kendes fra andre forvaltnings- og genopretningsplaner, foreslås det, at udsvinget i TAC’en højst må være 15 pct. i forhold til året før. Rådet kan dog, såfremt det findes berettiget, vedtage en TAC, der er lavere end den TAC, som følger af den foreslåede mekanisme.
Reduktion af fiskeriindsatsen
Metoden til fastsættelse af TAC for de to bestande suppleres med en begrænsning af fiskeriindsatsen. Denne begrænsning foreslås gennemført ved henholdsvis lukkede perioder og områder.
Da torskefangsterne i fiskerier efter sild og brisling og visse, nærmere angivne former for laksefiskeri er meget begrænsede, foreslås fiskeriindsatsen ikke reduceret for de pågældende fiskeriformer.
Ligeledes vil fartøjer under 12 meter have adgang til at beholde om bord og lande indtil 10 pct. torsk, når de fisker med garnredskaber med en maskestørrelse på mindst 110 mm.
Kommissionen kan tildele medlemsstaterne fiskedage i de lukkede perioder på grund af permanent begrænsning af fiskeriindsatsen enten på grund af endeligt ophør med fiskerivirksomhed siden 1. januar 2005 eller definitiv tilbagetrækning fra det pågældende område.
Kontrolregler
Kommissionen stiller forslag om en række kontrolbestemmelser som bl.a. tolerancemargin på 8 pct. af tallet for skøn af vægt i logbøger, regler for ind- og udsejling af forskellige områder, forudanmeldelse til de nationale kontrolmyndigheder af landinger af mere end 100 kg torsk og fastsættelse af inspektionsmål.
Evaluering of revision
Planen skal løbende evalueres, og minimumsfiskeridødeligheden kan revideres af Rådet på grundlag af rådgivning fra STECF.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser som følge af krav om krydscheck af satellitdata og logbogsdata samt indsatsrapportering. Det er endnu ikke muligt at give en nærmere vurdering af forslagets eventuelle statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes at have visse negative erhvervsøkonomiske konsekvenser i genopbygningsfasen som følge af de foreslåede begrænsninger i fiskeriet med henblik på at nå planens mål.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt gennem skriftlig procedure. Danmarks Fiskeriforening finder det principielt forkert bÃ¥de at at anvende kvotebegrænsninger og indsatsbegrænsninger i et givet farvandsomrÃ¥de. Skal begge systemer imidlertid anvendes samtidig, mÃ¥ der ske en sikring af erhvervsmulighederne for de mindste fartøjer i de lukkede perioder, da disse fartøjer ikke har alternative fiskerimuligheder. Â
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en langsigtet strategi for forvaltningen af torskebestandene i Østersøen, idet regeringen dog finder, at de foreslåede mål for fiskeridødelighed og tempoet for opnåelse af målene må vurderes nøjere.
Regeringen lægger stor vægt på, at der findes en løsning, der kan sikre fiskerimuligheder for de mindre fartøjer under perioder med fiskeristop.
Danmark har desuden den grundlæggende holdning, at der ikke er behov for at begrænse en mulig TAC-forøgelse til højst 15 pct. i forhold til året før, når målet for planen er opnået.
Endelig støtter regeringen fuldt ud arbejdet med at bekæmpe ulovlige og urapporterede landinger.
Â
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil være positivt indstillede over for en langsigtet strategi for forvaltningen af torskebestandene i Østersøen. Det må forventes, at Kommissionens forslag til et langsigtet mål for fiskeridødeligheden vil blive genstand for diskussion.
Det forventes videre, at flere lande vil lægge vægt på, at der findes en løsning, der kan sikre et fiskeri for de mindre fartøjer under perioder med fiskeristop.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt notat om nærhedsprincippet den 10. august 2006.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.