C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ215146.DOC DRF 24/05 Dagsordenspunkt 3 19. oktober 2005 FVST/IGA/BWI Notat om Fødevarekontroludvalgets bemærkninger til revision med Fødevarestyrelsens kontrol med mærkning af fødevarer Udvalget støtter revisionsenhedens anbefaling om at oprette og ajourfø  re en oversigt over gældende mærkningsregler, idet det vurderes, at omkostningerne hertil opvejes af den gavn både fødevarest  yrelsen og erhvervet vil få. I forbindelse med Fødevarestyrelsens bemærkninger til EU   -Kommissionen til revisionen af mærkningsdire  ktivet foreslog Fødevarestyrelsen Kommissionen at etablere en sådan oversigt, s  å- ledes at man kunne få en samlet oversigt over såvel horisontale som vertikale mærkning sregler på fødevareområdet. Herudover var formålet med Fødevarestyrelsens anmodning at få foretaget en harmonisering af de mærkningsreglerne, som i Kommissionsregi varetages af dels DG Sanco dels DG Agri (vertikale varestandarder og handelsnormer, som forhandles af Fødevareministeriet efter en høring af Fødevarestyre  lsen), hvilket indebærer, at   der kan ligge forskelligartede hensyn bag mærkningsreglerne. Kommissi  onens svar var, at det ville være for ressourcekrævende. Fødevarestyrelsen er enig med Kommissionen i, at der er tale om en ressourcekrævende o   pgave. I Fø mærkning af fødevarer er der allerede opstillet en oversigt over de væ  sentligste horisontale og vertikale mærkningsregler. Styrelsen vil løbende ajourføre og søge at udby gge denne oversigt. Udvalget noterer sig, at forordninger fremover systematisk vil blive omtalt i Kontrolnyt . Ingen særlige bemærkninger. Udvalget finder det væsentligt at der altid foregår en behovsvurdering i forbindelse med ge    n- nemfø Fødevarestyrelsen har noter et sig, at Revisionsenhedens bemærkninger alene går på kontrol - kampagnen i 2001, og tager udvalgets bemærkninger til efterretning. Det er for de senere ge  n- nemførte ka mpagner dokumenteret, at der er gennemført en behovsvurdering, og det vil også ske i forbindelse med planlægningen af fremtidige kampagner. Udvalget finder at det kun undtagelsesvis kan være et formål i sig selv at kontrolkampa    gnerne har til formål at uddanne kontrolpersonalet. Fødevarestyrelsen er enig med Udvalget i, at kampagnerne ikke i  sig selv kan have dette formål. De områder, der udvælges til systematisk kontrol under kampagnerne, er områder, som indgår i
regionernes normale kontrolarbejde og dermed erfaringsområde, og som de tilsynsførende foru  d- sættes at ke  nde. Da de horisontale og vertikale mærkningsregler er omfattende og komplekse, og som nævnt ove  nfor ikke altid er velharmoniseret, kan det ikke undgås, at de giver anledning til uklarheder og  fortolkningsspørgsmål for de tilsynsførende, ligesom den enkelte tilsynsførende   ikke nød vendigvis vil ”komme omkring” alle mærkningsregler regelmæssigt. En nyttig sideg e- vinst ved kampagnerne er derfor, at give de tilsynsførende erfaring og viden på det pågældende regelområde. Revisionen har konstateret, at styrelsen ikke har mulighed for at opgøre, om import og dansk produktion får samme vilkår ved kontrollen med mærkning af fødevarer. Udvalget konstat e- rer, at styrelsen dermed beklageligvis ikke kan opgøre, hvorvidt dette kontrolprincip bliver e f- terlevet ved mærkningskontrollen. Fødevarestyr elsens journaliseringssystem er ikke indrettet med henblik på at registrere, hvilke varer (herunder importerede eller dansk producerede varer), der kontrolleres i forbindelse med de enkelte tilsyn. En registrering af alle fødevarer, som kontrolleres under  tilsyn, og deres oprindel- se ville i en lang række tilfælde ikke være mulig at fastslå, da der ikke er krav om oprindelse s- mærkning af alle fødevarer. Og selv hvis det var muligt, ville reg   istrering af data om alle varer, som bliver kontrolleret under tilsyn, udgøre en helt unø  dvendig bureaukratisering med belastning af kontrolarbejdet med i tusindvis af registreringer, som ikke umiddelbart vil have noget andet formål, end i givet fald at sammenligne omfanget af kontrol med importer ede varer med dansk producerede varer. Lige vilkår for importerede varer og danske varer i forhold til mærkningskontrollen på tilsyn si k- res i medfør af, at kontrollen med skiftende lovgivningsområder (”4. pind”) planlægges og ge n- nemføres på samme grundlag uanset, om der er tale om   importvirksomheder eller en danske pro- duktionsvirksomheder. Udvalget findet det utilfredsstillende, at kontrollen ikke er ensartet, da det har vist sig, at én region stod for 23 ud af 25 givne påbud ved kampagnen. Fødevarestyrelsen har allerede planlag t at tage spørgsmålet op ved et møde med de regionale områdeledere/koordinatorer i foråret 2006 med henblik på at sikre et ensartet grundlag for san   k- tionsanvendelsen ved mærkningskontrollen. Udvalget finder det meget utilfredsstillende, at der ikke finder en systematisk formidling og af- rapportering sted af de regionalt styrede projekter om kontrol med mærkning af fødev   arer. Fødevarestyrelsen færdiggjorde i april 2005 arbejdet med nye retningslinier for kontrollen med skiftende lovgivningsområder (”4. pind  ”), som bl.a. omfatter mærkningskontrollen. Retningslin   i- erne gæ  lder fra og med 2006 og indeholder detaljerede instrukser for, hvorledes de regionale kontrolafdelinger evaluerer bl.a. mærkningskontrollen. Der skal endvidere genne  mføres en landsdækkende eval  uering på et kontrolchefmøde. Retningslinierne sikrer dermed, at der sker en systematisk formidling og afrapportering af de regionalt styrede projekter med mærkning af f  ø- devarer.
Udvalget anbefaler, at fødevareregionerne ved kontrol i virksomhederne a udgangspunkt i, at der skal være egenkontrol med mærkning af fødevarer, da det kan være med til at sikre, at alle relevante regler kontrolleres over en periode. §6 i egenkontrolbekendtgørelsen kræver, at virksomhederne i relevant omfang skal    udføre ege n- kontrol, der …. opfylder fødevarelovgivningen i øvrigt, ”herunder bestemmelser om f ø sammensætning, mærkning og markedsføring …”. Der er således ingen tvivl om, at virksomh e- derne skal have egenkontrolprocedurer i forhold til mærkning af   fødevarer. Med de nye retningslinier for kontrollen med skiftende lovgivningsområder, som gælder fra og med 2006, skal fødevareregionerne hvert år i en periode kontrollere mærkning af fødevarer som ”4. pind”, dvs. kontrollere relevante mærkningsregler p å tilsyn i detail -leddet ud over kontrollen med hygiejne, virksomhedens egenkontrol og korrekt ophængning af kontrolra  pporten. Hvis der i detailhandelskontrollen findes fødevarer, som ikke overholder mærkning   sreglerne, men som er mærket i et tidligere led   i fødevarekæden, skal fødevareregionen sikre, at kontrollen føres videre ”til kilden”. Fødevarestyrelsen lever på den måde op til kravet om, at relevante mærkningsregler bliver kontrolleret inden for en defineret periode. Udvalget anbefaler at styrelsen arbejder henimod at kunne definere effektmål for fødevar  e- kontrollen, herunder også for kontrollen med mærkning samt at styrelsen altid bør have fokus på at tilrett elægge kontrollen så den bliver mest ressourceoptimal. Fødevarestyrelsen er enig i, at målbar  e effektmål bør fastsættes, når det er praktisk muligt og hensigtsmæssigt, men finder at det kan være vanskeligt at opstille målbare effektmål. Styre lsen vil fremover gentage ét område fra hver kampagne i den følgende kampagne for om m uligt over tid at kunne vurdere, om kampagnerne har nogen effekt. I kampagnen for 2005 indgår således kontrol af reglerne i kødkvalitetsbekendtgørelsen om mærkning af skinkeprodukter, fordi ka m- pagnen i 2004 viste mange overtrædelser på dette område. Styrelsen søger naturligvi s altid at tilrettelægge kontrollen, så den bliver mest mulig ressourceo   p- timal og arbejder løbende på at forbedre planlægningen. Således har Mørkhøj i forbinde lse med planlægni  ngen af kampagnen i 2005 medinddraget regionerne i større omfang, end det har væ   ret tilfældet for de tidligere kampagner, hvorved behovet for at regionerne udarbejder eget kampa  g- nemateriale minimeres.