Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                                  Den 20. juli 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri)
den 18. juli 2006.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN

Den 20. juli 2006

FVM 381

 

 

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006

 

1. Formandskabets arbejdsprogram

Formandskabet redegjorde kort for hovedpunkterne i det finske formandskabs arbejdsprogram for Rådet i 2. halvår 2006. Som centrale emner fremhævedes færdigbehandlingen af økologiforslaget, vinreform, energiafgrøder, bananer, dyrevelfærd for slagtekyllinger, plantesundhed, herunder aftale med navnlig Rusland, TAC/kvoter, tekniske bestemmelser for Middelhavet samt forenkling på fiskeriområdet.

 

2. Meddelelse om reform af vinsektoren

Kommissionen præsenterede meddelelsen, idet den konstaterede, at EU´s vinsektor var udsat for stærk og stigende konkurrence, og at det nuværende system i sektoren ikke er bæredygtigt. Kommissionen fandt ikke, at model 1 (status quo) og model 4 (fuld liberalisering) kunne komme på tale, og model 3 med afkoblet støtte er vanskelig, idet der i givet fald vil være regioner, der ville modtage meget små tilskud.

 

Med udgangspunkt i 2 spørgsmål fra formandskabet havde Rådet en første drøftelse. På spørgsmålet om behovet for reform var Rådet grundlæggende enig. Navnlig de vinproducerende lande understregede sektorens betydning også i kulturel og miljømæssig henseende. Man ønskede først og fremmest at genvinde sektorens konkurrenceevne og man ville se nærmere på de foranstaltninger, der er opridset i meddelelsen.

 

Formandskabet konkluderede, at Rådet mente, at der var behov for reform, og anmodede specialkomitéen for landbrug om at fortsætte gennemgangen af forslaget.

 

3. Forslag om frivillig graduering

Kommissionen forklarede, at man i udarbejdelsen af forslaget havde bestræbt sig på at tilpasse forslagets bestemmelser om frivillig graduering til de gældende regler for obligatorisk graduering. For så vidt angår fleksibilitet åbnede man op for muligheden for, at ordningen kan indeholde en revisionsklausul, der skal ses i forbindelse med det generelle ”sundhedstjek” i 2008/2009, i hvilken anledning medlemslandene kan melde ind, om man ønsker at benytte ordningen.

 

Forslaget blev støttet af en del medlemslande. En del lande ønskede dog mere fleksibilitet i ordningen og fra visse landes side, herunder Danmark, understregedes det, at forslaget bør afspejle beslutningen fra DER i december 2005. Alene UK udtrykte ønske om at anvende ordningen, idet man allerede nu benytter frivillig graduering i landdistriktsprogrammet.

 

4. WTO-forhandlingerne

Kommissionen orienterede om de seneste forhandlinger, herunder at det i forbindelse med G-8 mødet er besluttet at flytte fristen for en modalitetsrapport til medio august. Kommissionen gentog tidligere udmeldinger om, at man hellere ser en afbalanceret aftale nu end ingen aftale, og fremhævede, at EU´s seneste tilbud står fast, men at EU godt kan give sig lidt yderligere indenfor mandatet, forudsat at andre forhandlingspartnere giver sig. Det blev samtidig slået fast, at der ikke er tale om et nyt tilbud fra EU´s side.

 

Formandskabet konkluderede, at Rådet bekræfter EU´s tilbud af 28. oktober 2005, herunder også konklusionerne fra juni 2006 som faste. WTO vil være på dagsordenen for kommende rådsmøder.

 

5. Forslag om ændring af landdistriktsforordningen

6. Forslag om opsigelse af fiskeriaftalen med Angola

Punkterne var ikke på dagsordenen.

 

 

Under eventuelt drøftede Rådet Kommissionens udkast til nye rammebestemmelser for statsstøtte til landbrug og skovbrug efter anmodning fra Østrig, der blev støttet af 14 andre medlemslande. Næsten alle medlemslande efterspurgte en afklaring af udkastet til de nye rammebestemmelser, herunder i forhold til forskning og udvikling samt i forhold til de generelle statsstøtteregler og landdistriktsprogrammet. Fra dansk side gjorde man endvidere opmærksom på, at det bør sikres at de nye regler ikke får negativ effekt på strukturer, som erhvervet selv har opbygget.