Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lanbrug                                                      Den 17. juli 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.           Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering EU-sager 2. halvår af 2006 vedrørende Fødevareministeriet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1./Kontoret for europapolitik og internationale relationer

J.nr.: 6350

Den 11. juli 2006

THFI

FVM 380

 

 

                     

 

 

 

 

 

 

EU-sager

2. halvår af 2006

orientering fra Fødevareministeriet

 

 

Indhold

 

I - Indledning. 2

II - Generelle forventninger til det finske formandskabsprogram.. 2

1. Landbrug. 2

2. Fiskeri 4

III - Større sager/emner på landbrugsområdet 7

1. Reform af markedsordningerne for vin, bananer samt frugt og grønt 7

2. Forslag til forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter 8

3. Forslag til forordning om fastsættelse af regler for frivillig graduering. 9

4. Statsstøtte. 9

5. Forenkling - Forslag til forordning om én generel fælles markedsordning. 9

6. Syvende rammeprogram for forskning - arbejdsprogrammerne på fødevareområdet 10

IV - Større sager/emner på fiskeriområdet 11

1. Foranstaltninger til genopretning af bestanden af europæisk ål 11

2. Forvaltningsplan for fiskeriet efter fladfisk i Nordsøen. 12

3. Fastsættelse af TAC/kvoter for 2007. 12

4. Tekniske bestemmelser for Middelhavet 12

5. Statsstøtte. 13

I - Indledning

 

Denne orientering sigter mod at give et generelt overblik over de væsentligste emner og EU-forslag på Fødevareministeriets område, som forventes at blive behandlet eller vedtaget i andet halvår af 2006 under det finske formandskab.

 

 

II - Generelle forventninger til det finske formandskabsprogram

 

Det forventes, at det finske formandskab præsenterer sit arbejdsprogram på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006. Arbejdsprogrammet er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Storbritannien, Østrig og Finland) samt det operationelle arbejdsprogram for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Finland forventes at videreføre det afgående østrigske formandskabs hovedprioritet, som er at sikre kontinuiteten i forhold til konsolideringen af reformerne af den fælles landbrugs- og fiskeripolitik og at fortsætte reformerne af de udestående sektorer.

 

Det finske formandskab har tilrettelagt ét rådsmøde om måneden af 1-2 dages varighed. Hertil kommer et uformelt rådsmøde i Oulu, Finland, den 24.-26. september 2006, med titlen ”The European Model of Agriculture and the challenges ahead”.

 

Rådet har som opfølgning på beslutning truffet af Det Europæiske Råd den 15.-16. juni 2006 om øget åbenhed i Rådets arbejde ændret sin forretningsorden. Ændringen indebærer bl.a. offentlighed om alle Rådets forhandlinger i tilknytning til den fælles beslutningsprocedure. De reviderede regler vedrørende åbenhed i Rådets arbejde er blevet iværksat ved indgangen af det finske formandskab, og indebærer bl.a., at det i formandskabets foreløbige rådsmødedagsordener er angivet, om et emne er genstand for offentlig debat eller offentlig afstemning. 

 

 

1. Landbrug

På landbrugsområdet vil formandskabet fortsætte arbejdet med at konsolidere CAP-reformen med særlig vægt på behovet for at reflektere over CAP’ens udfordringer i de kommende år, navnlig i lyset af Lissabon-strategien. Stabilitet er et hovedbudskab i forbindelse med denne konsolidering, idet der peges på behovet for at skabe sikkerhed for planlægningen i landbruget. I den forbindelse vil der blive fokuseret på, hvorledes CAP-reformen bidrager til jobskabelse og vækst i en mere konkurrencedygtig og markedsorienteret landbrugspolitik, der støtter innovation og udvikling og fremmer miljøbeskyttelse.

 

På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at videreføre forhandlingerne i WTO, med udgangspunkt i oplægget til aftalen på WTO-ministermødet i Hong Kong i december 2005. Det må forventes, at der løbende vil blive orienteret om status for disse forhandlinger.

 

Som følge af vedtagelsen af de finansielle perspektiver 2007-2013 på Det Europæiske Råd i december 2005, fremsatte det afgående østrigske formandskab i maj 2006 et forslag om frivillig graduering i relation til fordelingen af landdistriktsmidlerne. Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i september og forslaget forventes vedtaget på oktoberrådsmødet (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).

 

Det  finske formandskab forventes at behandle forslag vedrørende reformer af en række markedsordninger for landbrugsvarer, herunder:

 

Ø      Den fælles markedsordning for vin (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)

Ø      Den fælles markedsordning for bananer (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)

Ø      Den fælles markedsordning for frugt og grønt (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)

 

Det løbende arbejde i Rådet under det finske formandskab forventes desuden at indebære behandling eller vedtagelse af følgende sager:

 

Ø      Forslag om økologisk produktion. Der sigtes mod opnÃ¥else af politisk enighed pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober 2006 (jf. den nærmere beskrivelse af forslaget nedenfor).

Ø      Forenkling af CAP’en. Kommissionen forventes at fremlægge udkast til en handlingsplan om forenkling af Den Fælles Landbrugspolitik pÃ¥ en konference om forenkling i Bruxelles den 3.-4. oktober 2006. Handlingsplanen opstiller konkrete forslag til regelsæt, som Kommissionen og medlemsstaterne ønsker forenklet. Endvidere forventes Kommissionen at fremsætte forslag til en forordning om én generel fælles markedsordning, som skal erstatte regler i 21 markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget forventes fremsat i december 2006. (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)

Ø      Revision af støtteordningen for energiafgrøder. Formandskabet forventer at fremsætte en rapport samt et forordningsforslag i juli 2006. Formandskabet hÃ¥ber at opnÃ¥ politisk enighed om forslaget i december 2006.

Ø      Forslag om grænseværdier for GMO-sÃ¥sæd.

Ø      Forslag om ændring af landdistriktsforordningen. Forslaget, som er en udmøntning af Det Europæiske RÃ¥d i december 2005, forventes at omfatte en mekanisme for tildeling af midler til konvergensregioner samt Portugals fritagelse for national medfinansiering.

Ø      Forslag om forlængelse af kartoffelstivelsesordningen. Forslaget forventes vedtaget pÃ¥ rÃ¥dsmødet i december.

Ø      Rapport og evt. forslag om den fremtidige ordning for markedsføring af landbrugsvarer inden for og uden for EU. Forslaget forventes fremsat i september eller oktober 2006.

Ø      Reform af EU-lovgivningen om markedsføringen af plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes fremsat i september 2006.

 

2. Fiskeri

På fiskeriområdet vil det finske formandskab lægge vægt på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af en række forslag om bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol, kontroludøvelse og inspektion samt partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande. Det finske formandskab lægger stor vægt på at sikre en så tidlig og hurtig vedtagelse af de forskellige TAC/kvoteforslag som muligt.

 

Følgende forslag forventes behandlet eller vedtaget under finsk formandskab:

 

TAC/kvoter

Ø      Forslag om TAC/kvoter for 2007 forventes fremsat af Kommissionen i november og vedtaget pÃ¥ rÃ¥dsmødet i december. (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).

Ø      Forslag om TAC/kvoter for dybhavsarter for 2007 og 2008 forventes fremsat i begyndelsen af september mhp. vedtagelse pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober

Ø      Forslag om TAC/kvoter i Østersøen for 2007 forventes fremsat i begyndelsen af september mhp vedtagelse i oktober/november. Det væsentligste spørgsmÃ¥l vil være TAC/kvoter for torsk og sammenhængen med forslaget om en eventuel genopretningsplan for torsk i den østlige del af Østersøen.

Ø      Forslag om TAC/kvoter for visse pelagiske arter for 2007 forventes fremsat i begyndelsen af september mhp vedtagelse pÃ¥ rÃ¥dsmødet allerede i oktober eller i november. Dette forslag afhænger bl.a. af forhandlingerne med de andre kyststater.

 

Forvaltnings- og genopretningsplaner

Ø      Forslag til forordning om genopretning af Ã¥lebestande. Man vil fra finsk side forsøge at opnÃ¥ enighed pÃ¥ rÃ¥dsmødet (landbrug og  fiskeri) i oktober. Det er dog meget usikkert, da der er mange udestÃ¥ende spørgsmÃ¥l, herunder særligt reduktioner i fiskeriindsatsen og begrænsninger i handlen med glasÃ¥l (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).

Ø      Forslag til forordning om forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen. Det finske formandskab forsøger at opnÃ¥ enighed om forslaget i løbet af efterÃ¥ret (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).

Ø      Forslag til forordning om genopretningsplan for torsk i den østlige del af Østersøen. Fra finsk side vil man forsøge at opnÃ¥ enighed pÃ¥ rÃ¥dsmødet i november, men det afhænger endvidere af, om der kan opnÃ¥s enighed om TAC/kvoter for Østersøen.

Ø      Forslag til forordning om foranstaltninger for stærkt vandrende arter. Det finske formandskab forsøger at opnÃ¥ enighed om forslaget i RÃ¥det i november. Et af de væsentligste problemer er mindstemÃ¥let for tun.

 

Tekniske bestemmelser

Ø      Forslag til forordning om tekniske bestemmelser for Middelhavet. Der forventes eventuelt at kunne opnÃ¥s enighed om forslaget i november 2006 (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).

Ø      Forslag til forordning om tekniske bestemmelser for Nordsøen forventes tidligst fremsat i begyndelsen af 2007.

Ø      Meddelelse om MSY (maximum sustainable yield) vil blive fremlagt i juli og derefter eventuelt drøftet pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober. Eventuelle rÃ¥dskonklusioner vil sandsynligvis først kunne vedtages under tysk formandskab i forÃ¥ret 2007.

Ø      Rapport om discard vil blive fremlagt i september og eventuelt drøftet i RÃ¥det i november, men eventuelle rÃ¥dskonklusioner vil sandsynligvis først kunne vedtages under tysk formandskab i forÃ¥ret 2007.

Ø      Forslag til forordning om definition af drivgarn forventes fremsat i juli 2006. Forslaget forventes dog ikke at blive afsluttet under finsk formandskab.

Ø      Forslag til forordning om dataindsamling forventes fremsat. En vedtagelse vil sandsynligvis ikke kunne ske under finsk formandskab.

Ø      Forslag til forordning om fremmede fiskearter i akvakultur vil eventuelt kunne vedtages pÃ¥ rÃ¥dsmødet i oktober.

 

Fiskeriaftaler med tredjelande

Ø      Forhandlingerne om en fiskeriaftale med Norge vil som tidligere Ã¥r sandsynligvis blive drøftet i RÃ¥det i november 2006.

Ø      Forslaget om en fiskeripartnerskabsaftale med Grønland vil sandsynligvis kunne vedtages i RÃ¥det i november. Den nuværende protokol til fiskeriaftalen mellem EU og Grønland gælder indtil 31. december 2006. Der vil sandsynligvis være behov for en midlertidig anvendelse af aftalen indtil den er formelt godkendt.

Ø      Forhandlingerne om en fiskeripartnerskabsaftale med Rusland vil fortsætte, hvilket skal ses i lyset af, at IBSFC (Den Baltiske Fiskerikom­mission) 1. januar 2006 blev opløst.

Fiskerifonden og statsstøtte

Ø      Kommissionen vil sandsynligvis fremsætte et forslag til forordning om tilpasning af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 2371/2002 i forhold til en bruttotonnage-reserve som opfølgning pÃ¥ vedtagelsen af forordningen om Den Europæiske Fiskerifond i juni 2006. Dette forslag vil eventuelt kunne vedtages under finsk formandskab.

Ø      Der vil eventuelt blive fremsat forslag om en forlængelse af forordning (EF) nr. 639/2004 om regioner i den yderste periferi som følge af kompromiset om Den Europæiske Fiskerifond.

Ø      Kommissionen mÃ¥ forventes at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med henblik pÃ¥ tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.

Ø      Kommissionen forventes at fremsætte et komitéforslag til en højere grænse for de minimis i juli med henblik pÃ¥ vedtagelse inden udgangen af 2006. Der ville kunne være en sammenhæng til et eventuelt de minimis forslag pÃ¥ landbrugsomrÃ¥det.

 

Markedsordningen for fiskerivarer

Ø      Rapport om markedsordningen for fiskerivarer vil være den første optakt til drøftelserne om en egentlig ændring af markedsordningen.

Ø      Forslag til forordning om ændring af finansiering af markedsordningen skal vedtages inden udgangen af 2006 med overgangen til det nye finansielle perspektiv for 2007-2013.

Ø      Forslag til forordning om orienteringspriser for 2007 forventes at kunne vedtages i RÃ¥det i november eller december.

Ø      Rapport om forordning (EF) nr. 2328/2003 om godtgørelse af de meromkostninger ved afsætning af visse fiskerivarer fra regioner i den yderste periferi.


 

III - Større sager/emner på landbrugsområdet

 

1. Reform af markedsordningerne for vin, bananer samt frugt og grønt

Som opfølgning på den gennemgribende reform af EU's markedsordninger for landbrugsva-rer påtænker Kommissionen yderligere reformer af tre markedsordninger, nærmere bestemt markedsordningerne for vin, bananer samt frugt og grønt.

 

Reformerne af EU's landbrugsordninger er bl.a. foranlediget af et ønske om øget markedsliberalisering samt af et stigende pres fra WTO for at nedbringe navnlig eksportstøtten og den handelsforvridende interne støtte til landbruget samt at sikre øget markedsadgang til landbrugsprodukter fra tredjelande.

 

Markedsordningen for vin

I sin meddelelse "Mod en bæredygtig europæisk vinsektor", som blev fremlagt den 22. juni 2006, peger Kommissionen på behovet for en gennemgribende reform af sektoren med permanent opgravning af vinarealer i en overgangsperiode, afviklingen af de nuværende destillationssystemer, samt øremærkede beløb fra EU-midler til hver enkelt med-lemsstat med henblik på at løse deres mest umiddelbare problemer. Kommissionen peger endvidere på behovet for en gennemgribende forenkling af det eksisterende regelsæt med henblik på forbedret konkurrencedygtighed og bedre markedsbalance.

 

Reformens hovedformål er:

Ø      at øge konkurrencedygtigheden hos EU’s vinproducenter, at styrke omdømmet EU’s kvalitetsvin som den bedste i verden, at generobre tabte markeder og vinde nye omrÃ¥der i EU og verden over,

Ø      at skabe en markedsordning, der opererer gennem klare og enkle regler og effektive regler, der sikrer ligevægten mellem udbud og efterspørgsel og

Ø      at skabe en markedsordning for vin, som sikrer de bedste traditioner for EU’s vinproduktion og styrker den sociale og miljømæssige sammenhæng for landbrugsomrÃ¥derne.

 

Der forventes en første diskussion af emnet på julirådsmødet. Forslag forventes præsenteret på decemberrådsmødet.

 

Markedsordningen for bananer

Behovet for en snarlig reform på bananområdet er først og fremmest påtrængende på grund af WTO-forpligtelserne. Kommissionen har i foråret 2006 iværksat en høring af medlemsstater og interessenter. Resultatet af høringen vil blive reflekteret i en rapport, der forventes offentliggjort i sommeren 2006. Konkrete forslag til en reform af markedsordningen for bananer forventes fremsat senere i 2006.

 

Det finske formandskab håber på en vedtagelse af ordningen i december 2006.

 

Markedsordningen for frugt og grønt

Kommissionen har tilkendegivet, at udspillet til reformen på området vil være en egentlig re-form af frugt og grønt-sektoren. Særligt ønsker man at reformere de hidtidige og noget foræl-dede støttemekanismer indenfor forarbejdet frugt og grønt. For frisk frugt og grønt vil man ef-ter opfordring fra adskillige medlemsstater primært se nærmere på krisemekanismer.

 

Kommissionen er opmærksom på, at sektoren er uhomogen og diversificeret, og i denne for-bindelse at sektorens konkurrencedygtighed ofte er yderst forskellig afhængig af produkt, geografi, om varen er forarbejdet eller frisk, producentorganisationernes indflydelse, import-forhold m.v. Endelig vil Kommissionen også analysere indtægts- og strukturforholdene på området, herunder se på engros- og detailleddet.

 

Konkrete forslag til reform af markedsordningen forventes fremsat i november 2006.

 

2. Forslag til forordning om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter

Som opfølgning på anbefalingerne i den Europæiske Aktionsplan for økologiområdet har Kommissionen fremsat forslag til Rådets forordning om økologisk produktion samt mærkning af økologiske produkter - KOM (2005) 671. Forordningen foreslås at træde i kraft den 1. januar 2009, idet forslaget dog indeholder en overgangsordning på importområdet, som skal gælde fra 1. januar 2007.

 

I forslaget defineres formål og principper for økologisk produktion under hensyntagen til lo-kale forhold og udviklingsniveau, hvorved der vil kunne tages hensyn til nationale geografi-ske og klimatiske faktorer. Desuden sikres det med forslaget, at formål og principper gælder ensartet på alle niveauer af økologisk husdyrbrug, akvakultur, plante- og foderproduktion så-vel som produktion af økologiske fødevarer og dermed udgør en forenkling i forhold til den gældende ordning. Med forslaget omfattes akvakultur således af økologiforordningen, hvilket er en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold til den gældende ordning. Til gengæld fore-slås storkøkkener, som i dag er omfattet af økologiforordningen, undtaget.

 

Med forslaget sikres det endvidere på fællesskabsplan, at kød kun markedsføres som økolo-gisk, når det stammer fra dyr, der fra fødsel er opdrættet i det økologiske produktionssystem. Denne regel gælder allerede i Danmark.

 

Efter de gældende regler må der ikke anvendes GMO i den økologiske produktion. Med for-slaget præciseres det, at de GMO-mærkede produkter ikke også kan mærkes som økologiske.

 

Der sigtes mod opnåelse af politisk enighed i november 2006.

 

3. Forslag til forordning om fastsættelse af regler for frivillig graduering

Det Europæiske Råd (DER) bestemte i december 2005, at medlemsstaterne kan fastlægge frivillig graduering på op til 20 pct. af de markedsrelaterede udgifter og de direkte betalinger og derved overføre yderligere midler til deres landdistriktsprogram. Disse midler skal ikke suppleres med national medfinansiering.

 

På baggrund heraf har Kommissionen i maj 2006 fremsat et forslag til Rådets forordning om fastsættelse af regler for frivillig graduering  - KOM (2006) 241.

 

Forslagets væsentligste indhold er:

Ø      at den frivillige graduering alene gælder ”direkte betalinger” i overensstemmelse med artikel 2, litra d), i RÃ¥dets forordning (EF) nr.1782/2003 (grundforordningen om enkeltbetalingsordningen), og ikke markedsrelaterede udgifter (eksportstøtte m.v.), idet disse udgifter støtter det samlede europæiske marked og ikke den enkelte medlemsstat.

Ø      at medlemsstaterne én gang for alle Ã¥rene 2007-2012 skal meddele Kommissionen procentdelen for eventuel frivillig graduering, og

Ø      at de frivilligt graduerede midler ogsÃ¥ skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet. 

Ø      at der tilsvarende den eksisterende obligatoriske graduering skal fastlægges en nedre grænse, sÃ¥ledes at der ikke kan ske graduering af de første 5.000 € i støtte til den enkelte landmand,

Ø      at medlemsstaterne kan vælge at supplere med national finansiering i overensstemmelse med reglerne i landdistriktsforordningen.

 

Forslaget forventes vedtaget ultimo 2006.

 

4. Statsstøtte

Kommissionen har i juni 2006 fremlagt udkast til nye rammebestemmelser for statsstøtte for landbrugs- og skovbrugsområdet 2007-2013, og har givet medlemsstaterne lejlighed til at kommentere på udkastet. Rammebestemmelserne er Kommissionens interne retningslinier for behandling og godkendelse af anmeldelser af statsstøtte i perioden. Der er ikke fremsat forslag vedr. ændring af de minimis reglerne på landbrugsområdet.

 

5. Forenkling - Forslag til forordning om én generel fælles markedsordning

Kommissionen forventes at fremsætte forslag til en forordning om én generel fælles markedsordning (single CMO). Forordningen skal samle de generelle bestemmelser i 21 forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget vil om nødvendigt blive efterfulgt af forslag til rådsforordninger for de enkelte sektorer med specifikke bestemmelser for de enkelte markedsordninger.

 

Hovedsigtet med forslaget er at konsolidere de mest overordnede regler i én tekst og derved at skabe en horisontal ramme for lovgivningen om de direkte støtteordninger, at reducere lovgivningsmængden samt at give et bedre overblik over reglerne i de forskellige markedsordninger. Det er derimod ikke hensigten med forslaget at røre ved de egentlige politikker i de enkelte markedsordninger.

 

Forslaget forventes præsenteret af Kommissionen i december 2006.

 

6. Syvende rammeprogram for forskning - arbejdsprogrammerne på fødevareområdet

Den væsentligste sag på området for forskning og innovation i andet halvår af 2006 er behandlingen af EU’s syvende rammeprogram for forskning (2007-2013). Rammeprogrammet fastlægger de overordnede rammer for prioriteringen af fællesskabsmidlerne til forskning. Rammeprogrammet er væsentligt i forhold til fastlæggelsen af arbejdsprogrammerne på fødevareområdet, som forventes færdiggjort i efteråret 2006 med henblik på de første indkaldelser af ansøgninger ultimo 2006 til finansiering fra 2007.

 


IV - Større sager/emner på fiskeriområdet

 

1. Foranstaltninger til genopretning af bestanden af europæisk ål

Forslaget vedrører både det marine fiskeri og fiskeri i ferskvand og omfatter ligeledes både erhvervsfiskeri og fritidsfiskeri. Forslaget forventes tidligst at træde i kraft den 1. januar 2007. Som en foranstaltning, der kan træde i kraft omgående, skal fiskeriindsatsen i det marine fiskeri reduceres med 50 pct. i forhold til 2006. Forslaget rummer ingen mulighed for undtagelse herfra, og foranstaltningen får permanent karakter. Det marine fiskeri omfattes således ikke af åleforvaltningsplaner og kravet om 40 pct. undslipning af biomassen af voksne ål.

 

Forslaget omfatter endvidere opstilling af nationale forvaltningsplaner for alle ålevandløbssystemer, d.v.s. ferskvand. Disse skal skabe stor sandsynlighed for, at det lykkes for mindst 40 pct. af biomassen af voksne blankål at undslippe til havet, set i forhold til det bedste skøn over den potentielle udvandring, hvis der ikke havde været udøvet menneskelige aktiviteter, der påvirker fiskeriområdet eller bestanden.

 

For at beskytte ålebestanden på kort sigt, inden forvaltningsplanerne implementeres, skal fiskerisæsonen i ferskvand forkortes, således at fiskeriindsatsen for alle medlemsstater reduceres med 50 pct. Denne foranstaltning træder i kraft omgående. Fra den 1. juli 2008 skal fiskeriet i ferskvand overholde specifikationer og restriktioner i en åleforvaltningsplan, og dermed ophører de midlertidige foranstaltninger i form af sæsonbegrænsning formelt set. Et generelt krav om en reduktion på 50 pct. i hhv. fiskeriindsatsen samt i dødeligheden p.g.a. faste installationer (turbiner, pumper m.v.) videreføres dog som første trin i forvaltningsplanerne.

 

Der er  muligheder for at blive undtaget fra sæsonbegrænsningen i ferskvand. Således kan der ske  undtagelse fra sæsonbegrænsning for fiskeri af ål under 12 cm, der udsættes i europæiske indvande med adgang til havet for at opnå en højere undslipningsprocent for voksne blankål. Der kan ligeledes opnås undtagelse fra  sæsonbegrænsningen indtil 1. juli 2007, hvis forvaltningsplanerne indsendes inden den 31. december 2006. 

 

Som en generel mulighed kan der for specifikke vandløbssystemer opnås undtagelser fra både sæsonbegrænsning og forvaltningsplanens krav om reduktion af fiskeriindsatsen og reduktion af dødelighed p.g.a. faste installationer, hvis det med videnskabelige og tekniske data kan godtgøres, at undtagelsen ikke skader opfyldelsen af målet om, at mindst 40 pct. biomasse kan undslippe til havet.

 

Forslaget forventes vedtaget under finsk formandskab.

 

2. Forvaltningsplan for fiskeriet efter fladfisk i Nordsøen

Formålet med forslaget - KOM (2005) 714 - er at sikre et bæredygtigt fiskeri efter rødspætte og tunge i Nordsøen inden for sikre biologiske grænser.

 

Fiskeriet efter tunge og særligt rødspætte i Nordsøen har således igennem flere årtier resulteret i en så høj fiskeridødelighed, at de to bestande er gået tilbage. Landingerne er derfor i de senere år faldet til samme niveau som i slutningen af 1960'erne. Det Internationale Hav-forskningsråd (ICES) har i efteråret 2005 vurderet, at den aktuelle fiskeridødelighed for både rødspætte og tunge er for høj. Både ICES og Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF) vurderer, at denne fiskeridødelighed ligger væsentlig over, hvad der vil sikre en bæredygtig udnyttelse. Begge bestande overfiskes i forhold til det maksimum-udbytte, der vil kunne opnås på langt sigt. Særligt for rødspætte, der bl.a. fanges som følge af tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, er discardniveauet meget højt og der er risiko for, at gydebestandens reproduktionskapacitet reduceres.

 

Målet for forvaltningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af rødspætte- og tungebe-standen i Nordsøen. Kommissionen foreslår, at der for rødspætte og tunge fastsættes et mål for fiskeridødeligheden, der vil reducere risikoen for forringet reproduktionskapacitet bety-deligt og på langt sigt give et højt udbytte.

 

3. Fastsættelse af TAC/kvoter for 2007

Senest i december forventes Rådet at vedtage bestemmelserne om fastsættelse af de samlede tilladte fangstmængder (TAC) og kvoter for visse fiskebestande samt betingelser for disse fangstmængder for 2007 (TAC/kvote forslaget). Forslaget om fastsættelse af  TAC og kvoter vil omfatte EU-bestande og bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2007 og fordele Fællesskabets rådighedsmængder til medlemslandene, samt fastsætte visse tekniske foranstaltninger for fiskeriet for 2007. For alle farvande gælder, at fiskerimulighederne foreslås fastsat på grundlag af den videnskabelige rådgivning med henblik på, at alle bestande sikres en positiv bestandsudvikling, der på kort sigt kan bringe bestandene inden for sikre biologiske grænser.

 

For så vidt angår tidspunktet for fastsættelse af TAC og kvoter for 2007 fremlagde Kommissionen i maj en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om forbedring af processen vedrørende vedtagelse af TAC/kvote­for­ord­­­ningen (front loading). Hensigten med meddelelsen er at lette procedurerne for vedtagelse af TAC/kvoter med henblik på at fremskynde arbejdet med disse, herunder af den videnskabelige rådgivning.

 

4. Tekniske bestemmelser for Middelhavet

Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet. Forslaget er fremsat på baggrund af et forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i Middelhavet er i en dårlig forfatning og med baggrund i EU’s handlingsplan for bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet, som er et led i den fælles fiskeripolitik. Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fiskeriet i Middelhavet.

 

Forslaget omhandler specifikke foranstaltninger for fiskeriet i Middelhavet, f.eks. fiskeredskaber, mindstemål, fredningsområder m.v., herunder navnlig :

-         nye tekniske foranstaltninger for at gøre den gældende maskestørrelse pÃ¥ 40 mm for trukne netredskaber mere selektiv; maskestørrelsen øges til 60 mm i to etaper over de næste seks Ã¥r

-         skærpelse af det gældende forbud mod anvendelse af trukne redskaber i kystfarvande

-         begrænsning af størrelsen af bestemte fiskeredskaber, som pÃ¥virker fiskeriindsatsen,

-         procedure for midlertidig eller permanent lukning af omrÃ¥der for bestemte fangstmetoder enten i EU-farvande eller internationale farvande

-         vedtagelse af forvaltningsplaner, som kombinerer forvaltning af fiskeriindsatsen med tekniske foranstaltninger,

-         indførelse af bestemmelser, der skal sikre, at det rekreative fiskeri foregÃ¥r pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ det ikke i sÃ¥ høj grad griber ind i erhvervsfiskeriet og ikke bringer visse ressourcers bæredygtighed i fare,

-         overdragelse af beføjelser til medlemsstaterne, sÃ¥ de i egne territorialfarvande og under visse omstændigheder kan regulere fiskeriaktiviteter, som ikke har afgørende betydning for EU eller indvirkning pÃ¥ miljøet og

-         indførelse af bevarelsesforanstaltninger i en 25-sømile-zone omkring Malta i overensstemmelse med Maltas tiltrædelse af EU.

 

Endvidere indeholder forslaget særlige foranstaltninger for stærkt vandrende arter (bestemte fartøjs- og redskabstyper og mindstemål for sværdfisk).

 

 

5. Statsstøtte

Kommissionen forventes at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med henblik på tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.

 

Kommissionen har endvidere fremsat et udkast til kommissionsforordning om en forhøjelse af grænsen for de minimis støtte i fiskerisektoren fra 3.000 € til 30.000 € over 3 år med henblik på vedtagelse inden udgangen af 2006. Støtten må ikke anvendes til at købe eller bygge nye fartøjer eller at forøge fiskerikapaciteten. Medlemsstaterne skal registrere enhver relevant information mhp. at sikre, at disse betingelser er overholdt. Forslaget vedtages efter høring af det rådgivende udvalg for statsstøtte.