Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 1. november 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet   (landbrug og fiskeri) den 24. - 25. oktober 2005. Med venlig hilsen Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN Den 1.november    2005 FVM 307 Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den   24. -   25.okto  ber 2005 1. Forslag til Rådets beslutning om Gr ækenlands midlertidige forbud mod markedsføringen af frø af GMO -majsen MON 810 Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslaget, hvorfor Rådet ikke ku n- ne træffe afgørelse. Fra dansk side stemte man imod forslaget   , idet man samtidig pegede på behovet for fælles regler for sameksistens  . Kommissionen kan herefter i henhold til procedurerne vedtage forslaget. Pkt. 2. –  6: Punkterne blev dækket af forbruger  - og familieministeren Lars Barfoed 7. –  8. Forslag om indførelse af en friv illig licensordning for import af tømmer til Det Europæ og forslag om forhandlinger om partnerskabsaftale mhp iværksættelse af EU’s handlingsplan på sko vbrugsområdet Der blev opnået politisk enighed om forslagene. Danmark afgav sammen med Be lgien og Tyskland en erklæring om behovet for at tage supplerende skridt for at forhindre, at licensordningen omgås gennem import af træ til tredjelande og derfra reeksport til EU. 9. Foranstaltninger til genopretning af sydlig kulmule og jomfruhummer i Det Cantabriske Hav og ud for den vestlige del af Den Iberiske Halvø Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om kompromisforslaget. 10. Forberedelse af konsultationer med Norge med henblik på indgåelse af en   fiskeriaftale mellem EU og Norge for 2006 Kommissionen udtrykte indledningsvist, at det var helt afgørende for Kommissionen at have en a f- tale på plads inden 1. januar 2006. Der var ikke lagt op til væsentlige ændringer i overførslerne me l- lem EU og Norge. Man håbede på, at kyststatsforhandling  erne i København  den følgende uge  kun- ne afstedkomme en aftale om blåhvilling og eventuelt også have en positiv virkning i forhold til a  t- lantoskandiske sild. Fra dansk side blev det blandt andet understreget, at det var meget vigtigt med en aftale inden åre ts udgang. I den forbindelse fremhævede Danmark blandt andet balancen i aft  a- len, herunder tildelingen af blåhvilling til Norge samt fiskerimuligheder i Nordsøen i forhold til B  a- rentshavet. Andre lande med væsentlige interesser i fiskeriaftalen med Norge fr  emhævede især b e- tydningen af EØS  -torsken samt vigtigheden af, at der bliver indgået en kyststatsaftale om blåhvi  l- ling. Formandskabet afsluttede drøftelsen med at understrege , at det er væsentligt,   at der bliver ind- gået en aftale med Norge, der kan træde i    kraft den 1. januar 2006. 11.Ændring af TAC/kvoteforordningen Forslaget var ikke på dagsordenen.
2 12.  Reform af markedsordningen for sukker Kommissionen gennemgik kort de tekniske ændringer   i det reviderede forslag. Kommissæren eri  n- drede om timingen i forslaget. Den 30. juni 2006 udløber den gældende markedsordning, hvilket indebærer, at der pr. denne dato ikke længere findes kvoter eller in stitutionelle priser for sukker. Forlængelse af den eksisterende ordning er ikke nogen option, jfr. EU’s internati   onale forpligtelser. Der er desuden behov for at give såvel  dyrkerne som industrien og ACP-landeneklarhed over situ a- tionen. På grundlag af tre spørgsmål fra formandskabet    drøftede  Rådet  forslaget. Der var fortsat ikke en væsentlig ændring i forhandlings situationen. I indlæggene blev   der dog lagt mere vægt på de enke   l- te landes konkrete indsigelser end på overordnede politiske in dvendinger. Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Holland, Belgien, Tjekkiet, Luxembourg, Estland, Malta, Sve- rige og Cypern kunne i det store hele støtte forslaget, idet flere lande fremhævede omstrukturering   s- fonden som et afgørende element i forslaget. Danmark gav udtryk for ønske  om en så vidtgående   og gennemgribende reform som muligt. Fra dansk side advarede man mod udvanding af forslaget. Grækenland,   Ungarn og Letland var skeptiske overfor forslaget, idet man navnlig ønskede en l avere (eventuel gradvis) prisreduktion. Italien, Polen, Spanien, Østrig  , Finland, Portugal, Irland, Slovenien, Litauen og Slovakiet havde sto- re problemer eller var direkte imod forslaget. Flere af disse lande fremhævede, at   sukkerproduktio- nen skulle kunne opretholdes i hele EU, hvilket man ikke mente var muligt med det foreliggende forslag. Endvidere mente flere, at prisnedsættelserne var alt for drasti  ske, og at støtten til dyrkerne skulle kunne kobles til produktionen. Kommissionen understregede, at prisreduktionen på de 39 pct. er vigtig for hele balancen i forsl a- get, idet mindre prisfald ikke ville give det fornødne incitament til produktionso phør o g føre til øget produktion i ACP-landene. Man var enig i, at der er behov for mere præcise regler for omstruktur  e- ringsfonden. Kommissæren noterede sig, at en række lande ønskede at kunne yde kompensation til dyrkerne og mente, at dette kunne løses via subs idiaritet inden for visse rammer. Endelig var kom- missæren enig i, at der er behov for en effektiv sikkerhedsklausul i forbi  ndelse med import og for at forhindre svindel med oprindelse. Afslutningsvist konstaterede kommissæren,   at et flertal af med- lemslandene er indstillet på en afgørelse   i sagen på  rådsmødet i   november. 13. Forenkling af landbrugslovgivningen Punktet blev behandlet under eventuelt. Kommissionen forelagde Kommissionens meddelelse om forenkling og bedre regulering af den fælles landbrugspoli  tik, idet det blev fremhævet, at de  n skal ses i sammenhæng med Lissabon  -processens tiltag om bedre regulering.Kommissionen   forventer at fremsætte   et forslag i 2. halvår 2006, hvorved man vil forsøge at sammenskrive de ca. 20 eksist  e-
3 rende markedsordninger i en enkelt horisontal markedsordning. Kommissionen vil endvidere frem- lægge en handlingsplan og organisere en konference med deltagelse af erhvervet i 2006. 14. Strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne (2007– 2013) Punktet var ikke på  dagsordenen. 15. Forhandlinger om ris i WTO-regi Punktet var ikke på dagsordenen. 16. Forslag om undtagelsesforanstaltninger til støtte for markedet Punktet var ikke på dagsordenen. 17. Forslag vedrørende opdrættede fisk i forbindelse med den europæiske konvention om be- skyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål Forslaget blev vedtaget som a-punkt. 18. Forslag om toldsatser for bananer Punktet var ikke på dagsordenen. 19. WTO-forhandlinger om landbrug Drøftelserne om WTO -forhandlingerne om landbrug skete i lukket møde for ministrene (alene) efter frokostdrøftelsen om samme emne. Der var generelt et ønske om, at Rådet blev helt og fuldt info   r- meret om forhandlingsforløbet.  Der var efter en længere drøftelse af mandatet ligeledes opbakning til Kommissionens forhandlingslinie. Under punktet eventuel gav Kommissionen blandt andet en status for udbruddet af aviær influenza og håndteringen heraf. Endvidere drøftede man kort   de økonomiske aspekter som følge af udbru  d- det af aviær influenza. Udover frokostdrøftelsen om WTO -forhandlingerne for ministrene alene, var der endvidere en fro- kost for ministrene, hvor man drøftede arbejdsmetoderne ved de årlige fiskeriforhandlinger i d  e- cember. Der var en generel opbakning blandt ministrene til at fremskynde den biologiske rådgi v- ning samt forbedre front-loading processen.