Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                  Den 6. juli 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat vedrørende Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

6. juli 2006

FVM 376

 

 

____________________________________________________________________

SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006

____________________________________________________________________

 

 

1.

Formandskabets arbejdsprogram.

KOM-dokument foreligger ikke

Fremlæggelse

Side 3

 

 

2.

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: ”Mod en bæredygtig Europæisk vinsektor”.

KOM (2006) 319

Fremlæggelse ved Kommissionen og indledende udveksling af synspunkter

Side 6

 

 

3.

Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005.

KOM (2006) 241

Orienterende debat

Side 10

 

 

4.

(Evt.) WTO – landbrugsforhandlinger

KOM-dokument foreligger ikke

Anmodning fra den franske delegation, som støttes af Grækenland, Spanien, Cypern, Ungarn, Østrig og Polen.

Side 13

 

 

5.

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistriktsudvikling (ELFUL).

KOM (2006) 237

Vedtagelse (formentlig a-punkt)

Side 13

 

6.

Forslag til Rådets forordning (EF) om opsigelse af aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken Angola om fiskeri ud for Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999.

KOM (2005) 677

Vedtagelse (formentlig a-punkt)

Side 20

 


 NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 18. juli 2006

 

 


1.     Formandskabets arbejdsprogram

KOM-dokument foreligger ikke

 


Nyt notat.

 

Resumé

Det forventes, at Finland under sit formandskab i anden halvdel af 2006 overordnet vil fortsætte arbejdet med forenkling og forbedring af lovgivningen på landbrugs- og fiskeriområdet. På landbrugsområdet forventes formandskabet at tage hul på drøftelserne angående reformerne af markedsordningerne for vin, bananer samt frugt og grønt. På fiskeriområdet vil fokus være på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af en række forslag om bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol, kontroludøvelse og inspektion samt partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande.

 

Baggrund

Finland vil på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 præsentere programmet for sit formandskab i andet halvår af 2006 vedrørende fødevarer, landbrug og fiskeri.

 

Nærhedsprincippet

Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til konkrete forslag.  

 

Formål og indhold

Arbejdsprogrammet er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for 2004-2006 (udarbejdet af Irland, Nederlandene, Luxembourg, Storbritannien, Østrig og Finland) samt det operationelle arbejdsprogram for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Finland forventes således at videreføre det afgående østrigske formandskabs hovedprioritet, som er at sikre kontinuiteten i forhold til konsolideringen af reformerne af den fælles landbrugs- og fiskeripolitik og at fortsætte reformerne af de udestående sektorer.

 

Det finske formandskab har tilrettelagt ét rådsmøde om måneden af 1-2 dages varighed. Hertil kommer et uformelt rådsmøde i Oulu, Finland, den 24.-26. september 2006, med titlen ”The European Model of Agriculture and the challenges ahead”.

 

Landbrug

På landbrugsområdet vil formandskabet fortsætte arbejdet med at konsolidere CAP-reformen med særlig vægt på behovet for at reflektere over CAP’ens udfordringer i de kommende år, navnlig i lyset af Lissabon-strategien. Stabilitet er et hovedbudskab i forbindelse med denne konsolidering, idet der peges på behovet for at skabe sikkerhed for planlægningen i landbruget. I den forbindelse vil der blive fokuseret på, hvorledes CAP-reformen bidrager til jobskabelse og vækst i en mere konkurrencedygtig og markedsorienteret landbrugspolitik, der støtter innovation og udvikling og fremmer miljøbeskyttelse.

 

På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at videreføre forhandlingerne i WTO, med udgangspunkt i oplægget til aftalen på WTO-ministermødet i Hong Kong i december 2005. Det må forventes, at der løbende vil blive orienteret om status for disse forhandlinger.

 

Det  finske formandskab forventes at behandle forslag vedrørende reformer af en række markedsordninger for landbrugsvarer, herunder den fælles markedsordning for vin, den fælles markedsordning for bananer og den fælles markedsordning for frugt og grønt.

 

Endvidere forventes det finske formandskab at fortsætte behandlingen af forslaget om frivillig graduering, forslag om økologisk produktion, forenkling af CAP’en, revision af støtteordningen for energiafgrøder, forslag om grænseværdier for GMO-såsæd, rapport og evt. forslag om den fremtidige ordning for markedsføring af landbrugsvarer inden for og uden for EU, samt reform af EU-lovgivningen om markedsføringen af plantebeskyttelsesmidler.

 

Fiskeri

På fiskeriområdet vil det finske formandskab lægge vægt på udviklingen af et bæredygtigt fiskeri gennem vedtagelse af en række forslag om bevarelsesforanstaltninger, øget fiskerikontrol, kontroludøvelse og inspektion samt partnerskabsaftaler om fiskeri med tredjelande. Det finske formandskab lægger stor vægt på at sikre en så tidlig og hurtig vedtagelse af de forskellige TAC/kvoteforslag som muligt.

 

Af forslag, der forventes behandlet eller vedtaget under finsk formandskab, kan navnlig nævnes:

 

·        Forslag om TAC/kvoter for 2007, TAC/kvoter for dybhavsarter for 2007 og 2008 samt TAC/kvoter for visse pelagiske arter for 2007.  

·        Forvaltnings- og genopretningsplaner navnlig vedrørende genopretning af Ã¥lebestande, forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen og genopretningsplan for torsk i den østlige del af Østersøen.

·        Forslag til tekniske bestemmelser for Middelhavet samt rapport om discard.

 

For så vidt angår fiskeriaftaler med tredjelande, forventes der forhandlinger om en fiskeriaftale med Norge, forslag om en fiskeripartnerskabsaftale med Grønland samt forhandlinger om en fiskeripartnerskabsaftale med Rusland.

 

Vedrørende fiskerifonden og statsstøtte vil Kommissionen sandsynligvis fremsætte et forslag til forordning om tilpasning af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 i forhold til en bruttotonnage-reserve som opfølgning på vedtagelsen af forordningen om Den Europæiske Fiskerifond i juni 2006 samt eventuelt et forslag om en forlængelse af forordning (EF) nr. 639/2004 om regioner i den yderste periferi også som følge af kompromiset om Den Europæiske Fiskerifond. Kommissionen forventes derudover at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med henblik på tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.

 

For så vidt angår markedsordningen for fiskerivarer forventes Kommissionen at fremlægge rapport om markedsordningen for fiskerivarer som optakt til drøftelserne om en egentlig ændring af markedsordningen. Endvidere forventes forslag  til forordning om ændring af finansiering af markedsordningen som opfølgning på vedtagelse af de finansielle perspektiver for 2007-2013 og endeligt forventer man forslag til forordning om orienteringspriser for 2007.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om programmet.

 

Konsekvenser

Præsentationen af programmet har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Programmet tager i et vist omfang sigte på at højne beskyttelsesniveauet.

 

Høring

§2-udvalget (landbrug) og §5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt om programmet og havde ikke bemærkninger hertil.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringens foreløbige generelle holdning er, at man fra dansk side vil tage de finske prioriteter for arbejdet til efterretning.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at Rådet vil tage præsentationen af programmet til efterretning.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.


 


2.     Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet: ”Mod en bæredygtig Europæisk vinsektor”

KOM(2006) 319

 


Nyt notat.

 

Resumé

Kommissionen har fremlagt en meddelelse, hvori den opstiller fire mulige modeller til en reform af den fælles markedsordning for vin. De fire modeller er: 1)  Status quo med mindre tilpasninger, 2) en gennemgribende reform, 3) en reform med afkoblet støtte og 4) en reform med fuld liberalisering. I meddelelsen peger Kommissionen på, at kun model 2 (en gennemgribende reform) findes at være egnet til efter en overgangsperiode at opnå balance mellem udbud og efterspørgsel, og dermed skabe grobund for en bæredygtig produktion af vin i EU. De øvrige reformmodeller kan enten ikke løse de strukturelle problemer inden for vinsektoren eller forventes at skabe for store problemer for såvel producenterne som de vinproducerende regioner. Meddelelsen har efter sin natur ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. 

 

Baggrund

Kommissionen har den 22. juni 2006 fremsendt en meddelelse til Rådet og Europa Parlamentet med titlen ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor”.

 

Meddelelsen skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003, 2004 og 2005, som har omfattet alle de store landbrugssektorer, bortset fra vin samt frugt og grønsager.

 

Forværringen af balancen mellem udbud og efterspørgsel af vin i Fællesskabet, samt den stigende import af vin fra tredjelande, har medført et stadigt stigende krav om, at området skal reformeres, for at opnå bæredygtighed i overensstemmelse med de vedtagne fællesskabspolitikker for bæredygtig udvikling, som vedtaget på det Europæiske Råds møde i Gøteborg i 2001.

 

Meddelelsen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli  2006 med henblik på drøftelse.

 

Kommissionen forventes at fremsætte forslag til retsakter for en reform af markedsordningen for vin i slutningen af året. 

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om en meddelelse om fremtidige reformmuligheder og ikke om forslag til konkrete retsakter. På denne baggrund er spørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.

 

Formål og indhold

Formålet med meddelelsen er at påbegynde drøftelserne i Rådet af en kommende reform af markedsordningen for vin. I den forbindelse præsenteres de fire muligheder for en reform, som er resultatet af en analyse foretaget i Kommissionen. Meddelelsen skal danne grundlag for senere fremlæggelse af  forslag til retsakter om ændring af den fælles markedsordning for vin. Reformen af vinsektoren skal ses som fortsættelse af de reformer, som er gennemført over de seneste år i markedsordningerne for de væsentlige landbrugsprodukter. En reform er herudover blevet nødvendiggjort af den stigende uligevægt mellem udbud og efterspørgsel i de seneste år, samtidig med at konkurrencen fra importen af vin fra tredjelande har været stigende.

 

I meddelelsen opstilles fire modeller for en fremtidig reform:

1)      Status quo med mindre tilpasninger,

2)      En gennemgribende reform,

3)      Reform med afkoblet støtte og

4)      Reform med fuld liberalisering.

 

ad. 1. Denne model opretholder stort set de nuværende instrumenter i markedsordningen.

Ifølge Kommissionen vil modellen ikke kunne løse de strukturmæssige problemer, som eksisterer i dag.

 

ad. 2. Med denne model søges det, på kort såvel som på langt sigt, at få løst de eksisterende markedsproblemer. Modellen indebærer en gennemgribende ændring af de eksisterende instrumenter, herunder fastholdelse af forbuddet mod nyplantning samt fastholdelse af nedlæggelsespræmierne. Såfremt støtten til disse formål kan reduceres, overføres budgetreduktionen til nationale rammebeløb eller til landdistriktsordningen. På det markedsmæssige område foretages der en række ændringer, såsom fjernelse af alle former for støtte til destillation, ligesom støtten til privat oplagring og til vinmost afskaffes. Krisedestillation afskaffes eller erstattes af en alternativ sikkerhedsmekanisme ved anvendelse af nationale rammebeløb. Endelig afskaffes eksportrestitutionerne i henhold til EU’s forpligtelser i WTO.

 

De ovenfor omtalte nationale rammebeløb kan benyttes af de enkelte medlemsstater til at finansiere foranstaltninger som for eksempel kriseforanstaltninger i tilfælde af naturkatastrofer, samt ordninger for omstrukturering og/eller omstilling af vindyrkningsarealer. Medlemslandene vil skulle forelægge og få godkendt deres programmer for anvendelsen af rammebeløbene for Kommissionen med henblik på at undgå konkurrenceforvridning.

 

Med hensyn til kvalitetspolitikken vil denne blive gjort klarere og mere gennemskuelig. EU-reglerne vil blive tilpasset de internationale regelsæt, især TRIPS aftalen, ligesom reglerne for beskyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser vil blive underlagt de horisontale regler.

 

Reglerne for godkendelse af nye og ændringer af eksisterende vinfremstillingsmetoder foreslås af Kommissionen overført fra rådsregi til kommissionsregi, ligesom OIV’s regler for vinfremstilling anerkendes og inkorporeres i EU regelsættet. Desuden foreslås forbuddet mod fremstilling af vin på basis af importeret most og sammenblanding med EU vin ophævet. Tilsætning af sukker til vin foreslås forbudt. Hvis vinen kræver en tilsætning, bør der anvendes vinmost. Mærkningspolitikken vil også blive reformeret, gennem ens regler for alle vine og anvendelse af de horisontale regler, samt en række tiltag, som gør mærkningen mere fleksibel.

 

Endelig foreslås i denne model, at det sikres, at reformen forbedrer de miljømæssige konsekvenser af vindyrkning og vinproduktion, og et vigtigt mål vil være at gøre den reformerede vinordning i bedre overensstemmelse med WTO-reglerne, gennem fjernelse af de nuværende handelshindrende interventionsforanstaltninger.

 

ad. 3. Denne model består hovedsagelig af en afkobling af støtten til vinproduktion, og overførsel af hele budgettet til enkeltbetalingsordningen, hvorved den omfatter alle de kendte instrumenter, såsom krydsoverensstemmelse, graduering og finansiel disciplin. Under denne model vil forbuddet mod nyplantning blive forlænget ud over 2010, som det nuværende forbud omfatter, nedlæggelsespræmierne ved endeligt ophør vil blive afskaffet, og midlerne til omstrukturering vil blive overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. Alle markedsforanstaltningerne, herunder støtte til vinmost, vil blive afskaffet, og midlerne overført til budgettet for enkeltbetalingsordningen. For så vidt angår kvalitetspolitik, geografiske betegnelser, vinfremstillingsmetoder og mærkning, vil disse blive behandlet som i model 2.

 

Ifølge Kommissionen er problemet med denne model imidlertid, at der ikke er en åbenbar rimelig metode til at fastlægge fordelingen af enkeltbetalingsstøtten. Der vil ikke som ved sukkerreformen kun være tale om ét produkt, men om flere typer af vin (rød, hvid og andre vine /bordvin, kvalitetsvin samt med og uden oprindelsesbetegnelse), hvorfor Kommissionen finder, at der vil være en stor risiko for overkompensation til producenter af kvalitetsvine.

 

ad.4. Valget af denne model vil indebære, at alle markedsforanstaltninger afskaffes umiddelbart, og det samlede budget overføres til søjle II (landdistriktspolitikken).

 

Implementeringen af denne model forventes at få en stor negativ indflydelse på markedet, med voldsomme reaktioner på de vinproducerende regioners økonomi.

 

Konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke har administrative konsekvenser for erhvervet eller berører beskyttelsesniveauet 

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

 

Høring

§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.

 

Landbrugraadet meddelte på møde den 4. juli 2006, at man støtter en gennemgribende reform af vinsektoren, idet sektoren er en af de sidste områder, der endnu ikke er blevet reformeret.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af vinordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at udgiftsloftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 vedrørende perioden 2007 – 13 respekteres som i landbrugsreformen af 29. september 2003, herunder udgiftsneutralitet såvel for forslaget som helhed som i forbindelse med overførsler af midler fra landbrugspolitikkens søjle I til søjle II.

 

Endvidere skal en reform overholde de forpligtelser, der følger af internationale aftaler, herunder inden for WTO.

 

Endelig bør en kommende reform fokusere på mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder særligt af reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det må forventes, at flere af de store vinproducerende lande stiller sig kritiske over for meddelelsen, idet der sættes spørgsmålstegn ved, om de af Kommissionens fremlagte modeller kan løse sektorens problemer, ligesom disse lande må forventes at udtrykke modstand mod, at store arealer med vinproduktion vil blive nedlagt som følge af reformen.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 


 


3.     Forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005

KOM (2006) 241

 


Revideret genoptryk af grundnotat af 30. juni 2006. Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

I forslaget til regler for frivillig graduering (graduering) foreslås det bl.a., at den frivillige graduering alene skal gælde ”direkte betalinger”, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering, og at de frivilligt graduerede midler også skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.

 

Baggrund

 

Kommissionen har ved KOM (2006) 241 af 24. maj 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om regler for frivillig graduering af direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005. Forslaget er modtaget på dansk den 29. juni 2006.

 

PÃ¥ Det Europæiske RÃ¥d (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 fastlagt. Tildelingen til det nye landdistriktsudviklingsinstrument vil være pÃ¥ 69,75 mia. € før den obligatoriske graduering, der sker i medfør af midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik fra 2003[1]. Af aftaleteksten fremgÃ¥r det, at de enkelte medlemsstater herudover frivilligt kan fastlægge yderligere graduering pÃ¥ op til 20 pct. af de markedsrelaterede udgifter og de direkte betalinger, og dermed kan overføre yderligere midler til deres landdistriktsprogram. Det fremgÃ¥r af DER-konklusionerne (punkt 62), at de beløb, der overføres til støtte for landdistriktsudviklingsforanstaltninger i henhold til sÃ¥danne ordninger, ikke underkastes de regler for medlemsstaternes samfinansiering og minimumsudgifter for hver af akserne, der er fastlagt i forordningen om udvikling af landdistrikterne.

 

Rådet skal på forslag fra Kommissionen fastlægge reglerne for denne frivillige graduering.

 

Forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig graduering er fremsat med hjemmel i TEF, artikel 37, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Sagen er sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 med henblik på orienterende debat.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Kommissionens forslag har til formål at fastlægge de nærmere regler for muligheden for anvendelse af frivillig graduering, som aftalt på Det Europæiske Råd (DER) i december 2005.

 

Kommissionen har i forhold til aftalen fra Det Europæisk Råd (DER-aftalen) valgt at fortolke aftalen således, at den frivillige graduering begrænses til alene at gælde ”direkte betalinger” i overensstemmelse med artikel 2(d) i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003, og dermed udelukke markedsrelaterede udgifter (eksportstøtte m.v.), idet disse udgifter støtter det samlede europæiske marked og ikke det enkelte medlemsland.

 

Kommissionen foreslår også, at der tilsvarende den eksisterende obligatoriske graduering skal fastlægges en nedre grænse, således at der ikke kan ske graduering af de første 5.000 € i støtte til den enkelte landmand.

 

Videre foreslås det, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering senest to måneder efter ikrafttræden af forordningen. Disse procentsatser kan i løbet af perioden være progressive, men ikke degressive.

 

Kommissionen foreslår desuden, at de frivilligt graduerede midler skal indgå i landdistrikts-programmet som de øvrige midler heri og dermed være underlagt reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne.

 

Medlemsstaterne gives frihed til at undlade at medfinansiere frivilligt graduerede midler. Det er dermed muligt for medlemsstaterne i modsætning til DER-aftalen at vælge at supplere med national medfinansiering i overensstemmelse med reglerne i landdistriktsforordningen.

 

Modsat hvad der fremgår af DER-aftalen, foreslår Kommissionen, at de frivilligt graduerede midler skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, heller ikke selvom andre medlemslande skulle vælge at benytte sig af instrumentet.

 

Høring

§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget.

 

I § 2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet givet udtryk for, at graduering alene er acceptabel, hvis den er obligatorisk og gennemføres efter samme regler i medlemslandene. Frivillig graduering er efter Landbrugsraadets opfattelse derfor ikke acceptabel. Landbrugsraadet noterer sig DER-beslutningen, og støtter på den baggrund Kommissionens forslag, idet det vil indebære, at en eventuel anvendelse af ordningen i videst muligt udstrækning kommer til at ske i overensstemmelse med de eksisterende regler for graduering og landdistriktsudvikling.

 

Danmarks Naturfredningsforening (DN) har i § 2-udvalget (landbrug) givet udtryk for, at man hilser forslaget velkommen og fuldt ud støtter ambitionen om på sigt at skabe en bedre balance mellem landbrugspolitikkens to søjler. I fraværet af en hurtig harmoniseret omlægning af landbrugsstøtten i EU, finder DN det afgørende, at de enkelte EU-lande får mulighed for at overføre op til 20 % af de direkte betalinger til landdistrikterne. DN finder det problematisk, at medlemslandene ifølge forslaget to måneder efter forordningens ikrafttræden skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig graduering for perioden 2007-12. DN ønsker, at medlemsstaterne senere i programperioden kan beslutte sig for at anvende ordningen, hvilket bl.a. begrundes med, at Danmarks internationale natur- og miljøforpligtelser (EU’s vandramme- og habitatdirektiv) er uafklarede finansieringsmæssigt.

 

På mødet i § 2-udvalget den 4. juli 2006 henviste Landbrugsraadet til sine tidligere høringssvar og understregede, at man var meget imod graduering, der ikke er obligatorisk, idet en frivillig graduering vil indebære en risiko for underminering af den fælles landbrugspolitik. Derudover anførte Landbrugsraadet, at man ikke ønsker, at muligheden for frivillig graduering anvendes i Danmark.

 

Danmarks Naturfredningsforening gentog sine synspunkter fra den tidligere høring.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man fra dansk side støtter forslaget til gennemførelse af frivillig graduering, idet man overordnet har accepteret, at instrumentet indføres på EU-plan. Det skal dog sikres, at den øgede landdistriktsstøtte i visse lande skaber mindst mulig konkurrenceforvridning mellem de europæiske landmænd.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget gennemfører aftalen fra DER i december 2005, hvorfor der må forventes at være kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark indgår.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Der er den 22. juni 2006 fremsendt notat om nærhedsprincippet til Folketingets Europaudvalg. Der er den 30. juni 2006 fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg.

 

Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til orientering.

 

 

 


4.     WTO - landbrugsforhandlinger

KOM-dokument foreligger ikke

 


Revideret genoptryk af samlenotat af 9. juni 2006. Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

Kommissionen forventes at give en redegørelse for status for forhandlingerne under Doha Udviklingsrunden i forhold til landbrugsområdet på baggrund af netop afholdt møde i Geneve, hvor der var tilslutning til, at generaldirektøren for WTO, Pascal Lamy, agerer som facilitator med henblik på at skabe grundlag for modaliteter.

 

Baggrund

Det forventes, at Kommissionen på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 vil give en statusredegørelse for handelsforhandlingerne under Doha Udviklingsrunden i forhold til landbrugsområdet.

 

Nærhedsprincippet

Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en statusredegørelse.

 

Formål og indhold

WTO-forhandlingerne om landbrug blev i henhold til artikel 20 i landbrugsaftalen fra Uruguay-Runden indledt i 2000. På WTO-ministerkonferencen i Doha i november 2001 blev retningslinjer for de fortsatte forhandlinger fastlagt. Doha-beslutningens køreplan for landbrugsforhandlingerne kunne imidlertid ikke overholdes, og  på WTO-ministerkonferencen i Cancún i september 2003 vurderede formanden for konferencen, at kløften mellem de udmeldte positioner var meget stor. Forhandlinger på landbrugsområdet blev derfor ikke indledt, inden de samlede forhandlinger blev afbrudt.

 

Den 1. august 2004 lykkedes det for repræsentanter fra de 147 medlemslande i WTO’s

generelle råd at enes om et kompromis om rammerne for de videre forhandlinger. Kompromisset har form af en rammeaftale, hvori de overordnede målsætninger for nye forpligtelser inden for landbrugsforhandlingerne er opdelt på tre hovedområder (intern støtte, eksportstøtte og markedsadgang). Såvel overordnet som i forhold til hvert af hovedområderne skal der tages særlige hensyn til udviklingslandene - herunder især de mindst udviklede og fødevareimport-afhængige udviklingslande. Rammeaftalen skulle udfyldes med detaljerede bestemmelser inden ministerkonferencen i Hong Kong i december 2005.

 

I oktober 2005 fremsatte bla. EU, USA og G20-gruppen forhandlingsudspil, der dækkede centrale emner på de tre hovedområder - intern støtte, eksportstøtte og markedsadgang.

 

På WTO- ministerkonferencen i Hong Kong den 13. til 18. december 2005 enedes de nu 149 medlemslande om ministererklæringen af 18. december 2005. Teksten er et skridt på vejen mod indgåelse af en ny WTO-aftale, som der sigtes mod i 2006. Ministererklæringen lægger bla. en overordentlig stram køreplan for enighed om præcise vilkår (modaliteter) for en ny WTO-aftale på landbrugs- og industriområdet og efterfølgende udmøntning i konkrete nationale forpligtelser (”schedules”). Det var forudsat, at modaliteterne skulle være aftalt senest 30. april og schedules inden 31. juli 2006. Da fristen den 30. april 2006 imidlertid ikke kunne overholdes, er den næste vigtige dato nu den 31. juli 2006, hvor der sigtes mod enighed om modaliteterne. Dermed skal en ny WTO-aftale (herunder ”schedules”) kunne være indgået inden udgangen af 2006.

 

Ultimo juni 2006 har der været afholdt en række forhandlinger i Geneve med henblik på udfærdigelse af elementer af modaliteterne, hvilket ikke viste sig muligt. På et afsluttende møde den 1. juli anmodede medlemslandene generaldirektøren for WTO, Pascal Lamy, om at foretage intensive og omfattende konsultationer med henblik på at skabe grundlag for modaliteter. Grundlaget for denne proces vil være det udkast til mulige modaliteter, som er udarbejdet af formændene for henholdsvis landbrugsområdet og NAMA (ikke-landbrugsvarer).

 

Opdelt på de tre hovedområder kan hhv. EU’s udspil og resultatet i Hong Kong opsummeres som følger - idet dog skal bemærkes, at justeringer i udspillet fortsat kan forekomme:

 

- Markedsadgang

Med afsæt i G20 landegruppens model foreslår EU fire bånd til inddeling af toldsatser og et toldloft på 100%. Progressivitet i toldreduktionen opnås ved, at toldlinier, der falder i lavere bånd, reduceres med en lavere sats og toldlinier i højere bånd med en højere sats. Øverste bånd foreslås at omfatte told >90% og en dertil hørende toldreduktion på 60%. I det nederste bånd lægges op til toldreduktion på gennemsnitlig 35%. Bag dette gennemsnit ligger en fleksibilitet  i form af 20-45% toldreduktion. Formlen indebærer for EU’s vedkommende en reduktion i den gennemsnitlige told på ca. 46%. I EU’s tilbud indgår endvidere, at op til 8% af toldlinierne kan benævnes følsomme, idet rammeaftalen lægger op til, at et antal produkter kan udmeldes som følsomme mhp. en mere skånsom toldreduktion. EU bekræfter, at også følsomme produkter skal omfattes af øget markedsadgang. For udviklingslande foreslås fordelagtig behandling ved afgrænsning af båndene (øget med 1/3) og toldreduktionerne (reduceret med 2/3).

 

Under markedsadgang henvises i Hong Kong erklæringen til de fremskridt, der er opnået vedr. AVE (eller Ad Valorem Ækvivalenter - konvertering af faste toldsatser til procenttoldsatser). Der er opnået enighed om, at reduktion af toldsatser skal ske ved at inddele disse i 4 bånd, mens enighed udestår for så vidt angår inddelingen af de enkelte bånd samt reduktioner i båndene, herunder særlige reduktionssatser for udviklingslande. Der skal endvidere opnås enighed om behandlingen af følsomme produkter.

 

Udviklingslande vil have mulighed for at udpege ”Special Products” ud fra kriterier for forsyningssikkerhed samt levevilkår og udvikling af landdistrikter. Ligeledes skal udviklingslandene have ret til en særlig sikkerhedsmekanisme (SSM) baseret på importmængder og priser. For så vidt angår øvrige særlige vilkår for udviklingslande (SDT) inkl. tropiske produkter og præferenceudhuling henviser ministererklæringen til Rammeaftalen.

 

- Eksportstøtte

EU anfører i sit udspil, at slutdatoen for udfasning er et led i en samlet aftale baseret på parallelitet, dvs. samtidig udfasning af tilsvarende ordninger hos andre lande, som fx USA’s eksportkreditter. Endvidere lægges op til ”front-loading”, dvs. en væsentlig grad af udfasning umiddelbart fra en ny aftales ikrafttræden.

 

På eksportstøtte er det med Hong Kong erklæringen aftalt, at der skal ske en parallel afvikling af alle former for eksportstøtte inden udgangen af 2013. Det skal ske progressivt og parallelt, og indebære en substantiel reduktion i implementeringsperiodens første halvdel. For så vidt angår de forskellige former for eksportstøtte (eksportkreditter og lign., eksporterende statshandelsselskaber og fødevarehjælp), skal disciplinerne herom aftales senest den 30. april 2006. Den aftalte slutdato (2013) for afvikling af eksportstøtten skal bekræftes, når disse modaliteter foreligger. I den forbindelse skal der også tages hensyn til konsekvenser for de mindst udviklede lande og netto fødevareimporterende udviklingslande.

 

I relation til fødevarehjælp etableres en ”safe box” til ægte (såkaldt ’bona fide’) fødevarehjælp, således at reglerne ikke hæmmer hjælp i krisesituationer, mens markedsforvridning skal elimineres.

 

- Intern støtte

I rammeaftalen lægges op til progressivitet, således at medlemmer med et højt niveau af handelsforvridende intern støtte reducerer mest. EU foreslår etablering af tre bånd med EU i det højeste, hvilket skal indebære 70% reduktion i de gældende lofter for Gul Boks/AMS støtte (den mest handelsforvridende interne støtte). Den såkaldte de minimis støtte (handelsforvridende støtte, som under den nuværende WTO-aftale er begrænset til 5% af produktionsværdien) foreslås nedbragt til 1%.

 

På handelsforvridende intern støtte er der med Hong Kong erklæringen opnået enighed om, at der skal aftales 3 bånd, inden for hvilke de enkelte lande skal placeres med henblik på reduktion af deres AMS-støtte (dvs. Gul Boks). Ligeledes 3 bånd skal aftales for landenes reduktion i deres samlede handelsforvridende interne støtte (Gul Boks + de minimis støtte + Blå Boks). Reduktionsforpligtigelsen er højest i det højeste bånd og lavest i det laveste bånd. Det medlem, der har det højeste niveau af handelsforvridende intern støtte (EU) placeres i det højeste bånd, de to lande med det andet og tredje højeste niveau (Japan og USA) placeres i det mellemste bånd, mens alle andre lande inkl. udviklingslande placeres i det laveste bånd. Det er samtidig aftalt, at udviklede lande i det laveste bånd med høje niveauer af handelsforvridende støtte (fx Norge) skal gøre en yderligere indsats i AMS reduktion.

 

Ifølge aftalen gennemføres den generelle reduktion af al handelsforvridende intern støtte, også selvom summen af de enkelte reduktioner i Gul Boks, de minimis samt Blå Boks ville være mindre end den generelle reduktion.

 

Udviklingslande uden Gul Boks støtte undtages fra reduktioner i de minimis støtte samt reduktion i den generelle handelsforvridende interne støtte.

 

- Andre emner

EU lægger endelig op til etablering af et register for Geografiske Indikationer med udvidelse af dækningsområdet til andre produkter end vin og spiritus.

 

I Hong Kong erklæringen tages status til efterretning i relation til etableringen af et multilateralt register for vin og spiritus og det fremgår, at disse forhandlinger skal intensiveres.

 

EU understreger, at tilbuddet fra oktober er betinget af parallelle fremskridt i forhandlinger om markedsadgang for øvrige produkter (NAMA – Non Agricultural Market Access) og tjenesteydelser.

 

I Hong Kong erklæringen linkes områderne NAMA (ikke-landbrugsvarer) og landbrug.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Konsekvenser

Kommissionens statusredegørelse har ingen konsekvenser.

 

Høring

Sagen har tidligere været forelagt §2-udvalget (landbrug).

 

Danmarks Naturfredningsforening anførte på mødet i §2-udvalget (Landbrug) den 9. juni 2004 vedrørende WTO, at man gerne så et udspil fra EU’s side med en fast dato for afviklingen af eksportrestitutioner. Danmarks Naturfredningsforening henviste til udmeldingen fra britisk side om en afvikling af eksportrestitutioner inden 2010. Det ville endvidere være nødvendigt at indgå i forhandlinger om en væsentlig reduktion eller afskaffelse af støtten under blå boks. For så vidt angik støtte under grøn boks var det vigtigt at se på omfanget samt den nærmere definition af støtten. Markedsadgang var ligeledes et af de punkter, hvor EU ville være nødt til at bevæge sig. Det var generelt vigtigt, at EU sikrede fremdrift i forhandlingerne.

 

Landbrugsraadet har i høringssvar af 7. oktober 2004 udtalt sin støtte til den nuværende forhandlingsproces med udgangspunkt i rammeaftalen. Det gælder især vedrørende intern støtte, medens Landbrugsraadet i forhold til eksportstøtte ønsker strammere vilkår for parallelitet, en forenkling af bindingerne på eksportrestitutioner og 2015 som tidligste frist for fuld afvikling af eksportstøtte. Med hensyn til markedsadgang argumenterer rådet for en beskyttelse, der modsvarer omkostninger ved særkrav i EU. Med hensyn til markedsadgang anbefales vedrørende toldkvoter bedre forvaltning og reduceret told inden for kvoterne frem for udvidelse af disse. I forhold til udviklingslandene anbefaler Landbrugsraadet en målrettet differentiering, og Geografisk Indikationer ønskes holdt ude af forhandlingerne.

 

FødevareIndustrien har i høringssvar af 7. oktober 2004 og 19. november 2004 anerkendt rammeaftalen som et godt grundlag for et balanceret og fremadrettet forhandlingsresultat. Fødevareindustrien peger på erhvervets offensive interesser som begrundelse for, at man støtter en progressiv linie i forhold til landbrugsforhandlingerne. Det gælder vedrørende intern støtte, hvor FødevareIndustrien gerne ser reformer/afkobling, der kan fremme snarlig og parallel afvikling af eksportstøtte, og især kan muliggøre mindre toldbeskyttelse. FødevareIndustrien peger i den forbindelse på øget behov blandt medlemmerne for at kunne importere og forarbejde råvarer fra 3. lande, dvs. behov for bedre gensidig markedsadgang. I forhold til særlige vilkår for ulande anbefaler FødevareIndustrien klarere kriterier for hvilke lande, der begunstiges og en sektorvurdering af markedsvirkninger af begunstigelser. Fødevareindustrien advarer endvidere imod, at Geografisk Indikationer gøres til et kardinalpunkt til eventuel skade for landbrugsforhandlingerne.

 

Verdensnaturfonden (WWF) har i høringssvar af 19. november 2004 fremhævet betydningen af regelbunden international samhandel som redskab til opnåelse af bæredygtig udvikling.  WWF understreger prioriteringen af udviklingslandenes interesser med henvisning til den betydning landbrugssektoren spiller for fødevaresikkerhed og økonomisk udvikling. Konkret vægter WWF en snarlig og samtidig udfasning af forskellige former for eksportstøtte. Endvidere anbefaler WWF skrappere kriterier for Grøn Boks med særlig vægt på miljø, dyrevelfærd og landdistriktsudvikling, og at den afkoblede støtte fra EU’s landbrugsreform ikke omfattes af Grøn Boks. Endelig foreslår WWF vedrørende markedsadgang, at udpegning af følsomme produkter alene skal tage sigte på varetagelse af  miljø, natur og udvikling af marginaliserede landdistrikter i EU.

 

Særligt affødt af et nyt EU-udspil og diskussionen i EU om Kommissionens mandat tilføjede Landbrugsraadet på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005, at det var væsentligt at sikre, at der bliver bakket op om den linie, der var udstukket af landbrugskommissæren. Endvidere fandt rådet det væsentligt at sikre, at Kommissionen kan gå til forhandlingerne i Hong Kong i december 2005 med et åbent forhandlingsmandat, idet der i sidste ende ville være tale om et kompromisforslag. Danmarks Naturfredningsforening tilføjede på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005, for så vidt angik de følsomme produkter, at man var betænkelig ved, om man ville ende med en meget lang liste over varer, som medlemsstaterne anså for følsomme.

 

På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005 fremførte Danmarks Naturfredningsforening med henvisning til det nye udspil fra EU af 28. oktober 2005, at man fandt det utilfredsstillende, at op til 8% af toldlinjerne kan benævnes følsomme produkter. Med bare 1% af toldlinjerne ville man kunne dække de særligt følsomme produkter, hvilket også G20-landene og USA kan tilslutte sig. Danmarks Naturfredningsforening ønskede videre en substantiel reduktion i eksportstøtte fra starten af en implementeringsperiode. Man fandt desuden, at den af EU foreslåede 70% reduktion i loftet for gul boks er utilstrækkelig. Endvidere fandt man, at EU's målsætning vedrørende geografiske indikationer er uheldig. Endelig efterlystes analyser af grøn boks med henblik på at få afdækket eventuelle handelsforvridende aspekter, samt analyser af det amerikanske udspil.

 

Landbrugsraadet understregede på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 8. november 2005, at eksportstøtte, fødevarehjælp og eksportkreditter burde behandles ens, og udtrykte ønske om, at kravene i forhold til USA fastholdtes, herunder kravene til reduktion af de minimis støtte og disciplinering af anticyklisk støtte. Landbrugsraadet går ind for en lineær aftrapning af eksportstøtten over en længere periode – også ud over de foreslåede 5 år. Det blev endvidere understreget, at der er et behov for følsomme produkter og anførte, at følsomhed af fjerkræ og svinekød for Danmark må ses i sammenhæng med beskæftigelsen i Danmark og høje krav til dyrevelfærd. For så vidt angår geografiske indikationer blev det påpeget, at de burde forhandles i et andet regi.

 

På mødet i §2-udvalget (landbrug) den 6. december 2005 udtalte Landbrugsraadet, at man vurderede, at bomuldsproblematikken kunne blokere for resultater, som det var sket i Cancùn. EU var gået så langt som det var muligt i forhandlingerne. For så vidt angår ulandene blev det fremført, at det primært er USA og andre store lande, der har problemer med at opfylde ulandenes krav. Fsva oplægget fra Lamy, måtte det være en forudsætning, at EU også kan få noget på service og industri i WTO-forhandlingerne. Mht. følsomme produkter fandt Landbrugsraadet, at en liste over produkter, der faldt under 1. periode, ikke burde være for officiel, da det kunne ødelægge EU’s forhandlingssituation. Landbrugsraadet ønskede endvidere en præcisering af følsomme produkter, herunder at det ifølge rammeaftalen skal være muligt for landene selv at udpege, hvilke produkter, der er følsomme.Aftalen i Hong Kong skal have et langsigtet mål – der skal ske en udfasning af eksportstøtten, toldreduktioner og den interne produktionsstøtte skal nedjusteres med 70 procent, hvilket EU allerede har gjort. Landbrugsraadet vil gerne have som mål, at EU fastholder et multifunktionelt landbrug, da kæmpe brug som i f.eks. Brasilien ikke kan være et mål i sig selv. Endelig bør geografiske indikationer ifølge Landbrugsraadet ikke opprioriteres, idet det vil blive alt for dyrt.

 

Danmarks Naturfredningsforening fandt, at man kan risikere, at Hong Kong ikke kan ”levere”, hvilket bl.a. skyldes USA’s tilgang til forhandlingerne. Det anførtes videre, at oplægget fra Lamy lægger op til fiasko i Hong Kong og at man måske kunne opnå noget på service siden. Danmarks Naturfredningsforening efterlyste oplysninger om konsekvenser af forslaget om, at 8% af toldlinjerne kan benævnes følsomme produkter. Det vigtigste er, at antallet af følsomme produkter begrænses. Det anførtes, at det ikke er logisk, at det absolut skal være 8 procent og at det risikeres, at man lander mellem de 8 procent og den ene procent, som foreslået af G20 landene og USA, hvilket ikke vil være klædeligt for forhandlingerne. Det blev beklaget, at der i EU’s oplæg ikke står noget om den grønne boks. Danmarks Naturfredningsforening er endvidere af den overbevisning, at en 70 procents reduktion af den interne støtte (gul boks) på ingen måde er nok. Danmarks Naturfredningsforening ser gerne, at Hong Kong bliver til noget reelt og anførte endelig, at Frankrig bør isoleres så meget som muligt i forhandlingerne.

 

Sagen har på ny været forelagt § 2-udvalget (landbrug) den 6. juni 2006, og udvalget havde ingen yderligere bemærkninger.

 

På §2-udvalget (landbrug) den 4. juli 2006 meddelte Landbrugsraadet, at man fandt det naturligt, at forhandlingsparterne først ville give ind til sidst. Efter Landbrugsraadets opfattelse havde EU givet sig i forhandlingerne, og mente at det nu primært var USA, der måtte reflektere over sin egen position – særligt for så vidt angår indrømmelser i relation til gul og blå boks. Landbrugsraadet anførte, at såfremt der ikke kunne opnås en fælles aftale ville det sandsynlige scenarie blive bilaterale aftaler, og fandt dette særdeles uhensigtsmæssgt.  Landbrugsraadet understregede på den baggrund betydningen af, at der opnås en ny multilateral WTO-aftale.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Fra dansk side henholder man sig til Folketingets vedtagelser senest af 23. maj 2006 (V79 under F34) samt det forhandlingsoplæg om WTO, som Folketingets Europaudvalg tiltrådte den 7. oktober 1999.

 

Endvidere vil man fra dansk side bekræfte, at grundlaget for EU's videre forhandlinger i WTO er det forhandlingsmandat, Rådet vedtog i oktober 1999 og bekræftede i senere konklusioner herunder forud for Doha, Ministererklæringen i november 2001.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Foranstaltet af Frankrig har 13 EU-lande i et fælles memorandum af 7. oktober 2005 og igen af 9. marts 2006 overfor landbrugskommissæren udtrykt bekymring ved EU’s forhandlingslinie. Der peges specielt på omfanget af de indrømmelser, som EU tilbyder, og i den forbindelse behovet for en balanceret aftale, der kan rummes inden for 2003-reformen. Særligt fremhæves koncessioner på markedsadgang, risiko for utilstrækkelig parallelisme under eksportstøtte og manglende fremskridt vedrørende Geografiske Indikationer.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. juni 2006, jf. samlenotat oversendt den 9. juni 2006 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juni 2006.

Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. december 2005, jf. samlenotat oversendt den 1. december 2005 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 og den 14. oktober 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.-24. oktober 2005, jf. supplerende samlenotat af 13. oktober 2005. Sagen er endvidere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2004 og 18. juni 2004, jf. aktuelt notat af 7. oktober 2004 og 10. juni 2004 forud for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) den 18. oktober 2004 og 21.-22. juni 2004.

 

Harbinsons udspil til modaliteter på landbrugsområdet har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. juli 2003, jf. aktuelt af 11. juli 2003, den 3. april 2003, 14. marts 2003 og 18. februar 2003, jf. aktuelt notat af 28. marts 2003, 7. marts 2003 og 18. februar 2003. EU´s forslag til modaliteter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. januar 2003, jf. aktuelt notat af 17. januar 2003. Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 7. oktober 1999 i forbindelse med rådsmødet (generelle anliggender) den 11.-12. oktober 1999.

 

Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

 


5.     Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistriktsudvikling (ELFUL)

KOM (2006) 237

 


Nyt notat.

 

Resumé

Forslaget om ændring af landdistriktsforordningen vedrører en teknisk gennemførelse af konklusionerne fra Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 vedrørende 1) en specifik fritagelse til Portugal fra kravet om national medfinansiering af en ramme på 320 mio. euro, 2) en beregningsmekanisme for maksimal overførsel fra fonde, der støtter samhørigheden, til regioner omfattet af konvergensmålet samt 3) en justering af beregningsmekanismen for Polen som følge af den polske zlotys værdi. Ingen af de tre elementer vedrører Danmark.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2006) 237 af 24. maj 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistriktsudvikling (ELFUL). Forslaget er oversendt til Rådet den 31. maj 2006. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.

 

På Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 fastlagt. Der blev i DER-konklusionerne, punkt 40, fastlagt niveauer for maksimal overførsel fra fonde, der støtter samhørigheden for at bidrage til målene om, at samhørighedsfinansieringen på passende vis koncentreres om de mindst udviklede regioner og medlemsstater. For at tage hensyn til den polske zlotys værdi i referenceperioden vil resultatet af anvendelsen af loftet for Polen blive multipliceret med en koefficient på 1,04 for perioden (2007-2009) op til revisionen i 2010. Endvidere blev det i DER-konklusionerne, punkt 63, fastlagt, at en særtildeling til Portugal på 320 mio. euro til landdistriktsudvikling, ikke omfattes af kravet om national medfinansiering på grund af særlige vanskeligheder i det portugisiske landbrug.

 

Forslag til Rådets forordning om ændring af landdistriktsforordningen er fremsat med hjemmel i TEF, artikel 37 og 299, stk. 2, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Kommissionen foreslår, at det beløb på 320 mio. €, der i forbindelse med DER blev fordelt til Portugal efter særlige situationer og behov baseret på objektive kriterier, fritages fra kravet om national medfinansiering, som det ellers fremgår af forordning 1698/2005, art. 70, stk. 3 og 4.

 

Kommissionen foreslår videre en særlig beregningsmekanisme, der regulerer den maksimale overførsel fra fonde, der støtter samhørigheden til regioner, som er omfattet af konvergensmålet.

 

Endelig indeholder forslaget en beregningsmekanisme, der tager hensyn til den polske zlotys værdi i referenceperioden, således at anvendelsen af loftet for Polen vil blive multipliceret med en koefficient på 1,04 for perioden (2007-2009) op til revisionen i 2010.

 

Alle tre elementer i Kommissionens forslag vurderes at være i fuld overensstemmelse med DER-konklusionerne og vedrører ikke Danmark.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, ligesom forslaget ikke forventes at have lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt. Landbrugsraadet meddelte, at man kunne støtte forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Forslaget er en teknisk gennemførelse af elementer af DER-konklusionerne fra december 2005 (punkt 40 og 63), og Regeringens foreløbige generelle holdning er derfor, at man støtter Kommissionens forslag.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der vil kunne opnås kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark indgår.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

 


6.     Forslag til Rådets forordning (EF) om opsigelse af aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken Angola om fiskeri ud for Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999

KOM (2005) 677

 


Nyt notat.

 

Resumé

Forslaget vedrører en opsigelse af EU’s fiskeriaftale med Angola. For at lette omstillingen for fartøjer, som udelukkende eller hovedsageligt har opereret under aftalen i de angolanske farvande og således er yderst afhængige af fiskeri i disse farvande, foreslås det at fravige visse regler i forordning (EF) nr. 2792/1999 (FIUF). Det foreslås således for de omtalte fartøjer at fravige den nuværende pligt til at tilbagebetale offentlig støtte for oplægning eller til fornyelse (nybygning), modernisering eller udrustning, for så vidt angår de fartøjer, der måtte beslutte at skifte over til angolansk flag. Endvidere foreslås det at fravige pligten til at bevise uafbrudt aktivitet året inden de slettes fra EU-fortegnelsen over fiskerfartøjer, for så vidt angår de fiskerfartøjer, der måtte vælge støtte for endeligt ophør (ophugning).

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2005) 677 af 21. december 2005 fremsendt forslag om opsigelse af aftalen mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og regeringen for Folkerepublikken Angola om fiskeri ud for Angola og om fravigelse af forordning (EF) nr. 2792/1999.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel TEF artikel 36 og 37, sammenholdt med artikel 300, stk. 3, første afsnit, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget forventes vedtaget som a-punkt på et kommende rådsmøde.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprin­cippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Aftalen mellem EU og Angola om fiskeri ud for Angola blev undertegnet den 1. februar 1989. Den sidste protokol til aftalen, som for perioden 3. august 2002 til 2. august 2004 fastsatte de fiskerimuligheder for demersale, pelagiske og tunfiskearter og den finansielle godtgørelse, der er omhandlet i aftalen, er ikke blevet fornyet, idet de to parter ikke har kunnet blive enige om hovedprincipperne i en ny protokol.

 

Kommissionen underrettede i juni måned Angola om, at forhandlingerne var brudt sammen, og at det blev anset for nødvendigt formelt at opsige fiskeriaftalen.

 

Fællesskabet bør underrette Angola om opsigelsen senest den 31. oktober 2007, for at opsigelsen kan træde i kraft den 1. februar 2008.

 

Det anføres, at en række EF-fiskerifartøjer, der fører spansk flag, udelukkende eller hovedsageligt har opereret under aftalen i de angolanske farvande og således er yderst afhængige af fiskeri i disse farvande. Ved udløbet af den sidste protokol var disse fartøjer berettiget til støtte til midlertidig oplægning i en periode på seks måneder. Inden for rammerne af en omstillingsplan, som Spanien udarbejdede og som Kommissionen gav sin tilslutning til den 18. juli 2005, blev disse fartøjer berettiget til yderligere seks måneders oplægningsstøtte.

 

For at lette gennemførelsen af denne omstillingsplan er det Kommissionens opfattelse, at de EF-fiskerifartøjer, der er omfattet af planen og som følge af opsigelsen ophører med deres aktiviter under aftalen, bør fritages for visse bestemmelser i forordning (EF) nr. 2792/1999 om de nærmere regler og betingelser for Fællesskabets strukturforanstaltninger for fiskeriet (FIUF).

 

Det foreslås således for de omtalte fartøjer at fravige den nuværende pligt til at tilbagebetale offentlig støtte for oplægningsstøtte eller til fornyelse (nybygning), modernisering eller udrustning, for så vidt angår de fartøjer, der måtte beslutte at skifte over til angolansk flag.

 

Endvidere foreslås det at fravige pligten til at bevise uafbrudt aktivitet året inden de slettes fra EU-fortegnelsen over fiskerfartøjer, for så vidt angår de fiskerfartøjer, der måtte vælge støtte for endeligt ophør (ophugning).

 

Det vil sige, at der er tale om en fravigelse af artikel 10, stk. 3, litra b), nr. ii), eller stk. 4, i forordning (EF) nr. 2792/1999, eller punkt 1.1, litra a) i bilag III til nævnte forordning.

 

Alene fartøjer, som er omfattet af omstillingsplanen, vil blive omfattet af den foreslåede undtagelse om ikke at skulle tilbagebetale FIUF-støtte for nybygning, modernisering og midlertidig oplægning.

 

Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag. Ifølge dette skal kapaciteten for hvert fartøj, som anvender undtagelsesbestemmelsen om tilbagebetaling af støtte for fornyelse, modernisering og udrustning betragtes som en ”afgang” med offentlig støtte i henhold til reglerne i art. 11, stk. 3, i forordning (EF) nr. 2371/2002. Det indebærer, at man sidestiller de fartøjer, som omfattes af den pågældende undtagelsesbestemmelse, med udtagning af fiskerikapaciteten med offentlig støtte.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet har den 16. maj 2006 afgivet udtalelse om forslaget, hvori det godkender Kommissionens forslag.

 

Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ud over indvirkningerne på EU-budgettet.

 

De årlige betalinger fra EU under den sidste protokol beløb sig til 15,5 mio. EUR (ca. 117,5 mio. DKK). Dette beløb vil med aftalens ophør ikke længere skulle betales. Da Danmarks andel til EU’s budget udgør ca. 2 %, vil besparelsen udgøre ca. 310.000 EUR (ca. 2,35 mio. kr.)

 

For så vidt angår de foreslåede undtagelser medfører disse ikke yderligere udgifter for EU-budgettet, da alle FIUF-midler er overdraget til medlemsstaterne (nationale konvolutter). Fravigelsen af kravet om tilbagebetaling påvirker alene den nationale konvolut.

 

Høring

§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan acceptere kompromisforslaget. Man forholder sig generelt kritisk til fravigelse af de generelle tilbagebetalingsregler, men vurderer i det konkrete tilfælde, at der er tale om en klart afgrænset, yderst begrænset fravigelse (omfatter ifølge Kommissionen maksimalt 19 fartøjer), som har konkret sammenhæng med opsigelsen af aftalen, og som sidestiller de fartøjer, som omfattes af den pågældende undtagelsesbestemmelse, med udtagning af fiskerikapaciteten med offentlig støtte, og som ikke får indflydelse på EU’s budget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget eller et kompromisforslag forventes at kunne opnå kvalificeret flertal.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.



[1] Graduering: Overførsel af midler fra direkte støtte (del af søjle I) til støtte til landdistriktsudvikling (søjle II).