Bekendtgørelse nr. xx af   august 2006

 

Bekendtgørelse om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren

 

I medfør af § 4, stk. 6, § 9, § 11, stk. 1 og 3, § 13, stk. 4, 6 og 7, § 15, stk. 1, § 16, stk. 1, § 17, § 18, stk. 2 og 3, § 19, § 20, § 21, § 22, stk. 2, § 23 og § 24 i lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven) som ændret ved lov nr. 967 af 4. december 2002, lov nr. 430 af 6. juni 2002, lov nr. 431 af 6. juni 2005 og lov nr. 381 af 3. maj 2006, og § 5, stk. 5, i økologilov, jf. lov nr. 118 af 3. marts 1999 samt § 1 i bekendtgørelse nr. xx af xx august 2006 om ikrafttrædelse af § 2, stk. 2 i lov nr. 381 af 3. maj 2006 fastsættes:

 

Kapitel 1

Innovationsordningens formål

§ 1.  I henhold til innovationslovens § 1 er formÃ¥let med denne ordning at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med henblik pÃ¥ at bidrage til at

1)   sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

2)   styrke fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens konkurrenceevne,

3)   fremme udviklingen af nye produkter, herunder nonfood produkter, med højt innovationsind-  hold,

4)   bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,

5)   forbedre forbrugernes muligheder for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret, og

6)   styrke innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og institutioner.

Kapitel 2

Definitioner m.v. vedrørende innovationsordningen

§ 2. Definitionen af smÃ¥ og mellemstore virksomheder, der er inklusiv mikro virksomheder, følger den definition, som EU-Kommissionen til enhver tid anvender.  

§ 3. Ved anvendelsesorienterede forskningsaktiviteter forstÃ¥s projektaktiviteter, hvor aktiviteterne ikke kan kommercialiseres pÃ¥ kort sigt, jf. § 26, stk. 2, nr. 2.

Stk. 2. Ved grundlagsskabende forskningsaktiviteter forstås projektaktiviteter, der ikke er kommercialiseringsegnede, jf. § 26, stk. 2, nr. 1.

Stk. 3. Offentlig og privat forskningsinstitution omfatter også en forsøgsinstitution.

§ 4. Ved tilskudsberettigede projektomkostninger, i denne bekendtgørelse benævnt meromkostninger, forstÃ¥s de direkte udgifter, som er nødvendige for at gennemføre et projekt, jf. kapitel 8.

§ 5. Ved et forprojekt forstÃ¥s et projekt, der har til formÃ¥l at undersøge mulighederne for at formulere et egentligt innovations-, forsknings- eller udviklingsprojekt, jf. § 21.

Stk. 2. Ved et integreret projekt forstås et innovations-, forsknings- og udviklingsprojekt, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter, og innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter, jf. innovationslovens § 7, stk. 3.

§ 6. Ved en generisk kampagne forstÃ¥s branchesammenslutningers indsatser for arter af jordbrugs- og fiskeriprodukter, jf. § 28.

§ 7. Det i innovationslovens § 4 nævnte rÃ¥dgivende udvalg vedrørende projekter angÃ¥ende det primære jordbrug benævnes i denne bekendtgørelse Det RÃ¥dgivende Udvalg.

Stk. 2. Økologiske projekter under innovationslovens kapitel 5, der kan kommercialiseres, behandles efter reglerne i innovationslovens kapitel 2-4.

Kapitel 3

                                                                    Administration

Myndigheder m.v.

§ 8. Direktoratet for FødevareErhverv træffer afgørelse om ydelse af tilskud i henhold til innovationslovens kapitel 2, 3 og 5, og om bortfald af tilsagn om tilskud og tilbagebetaling af tilskud, jf. innovationslovens § 17 og § 18.

Stk. 2. Direktoratet udøver beføjelser for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter innovationslovens § 13, stk. 2, om fravigelse af tidsfrist og § 16, stk. 2, om kontrol m.v.

§ 9. Innovationsudvalget træffer afgørelse om ydelse af tilskud til gennemførelse af projekter under innovationslovens kapitel 4 vedrørende innovation, forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, jf. innovationslovens § 7, stk. 2.

Stk. 2. Innovationsudvalget træffer afgørelse om ydelse af tilskud til integrerede projekter, jf. innovationslovens § 7, stk. 3.

Stk. 3. Innovationsudvalget træffer afgørelse om ydelse af tilskud til generiske kampagner, jf. § 28.

§ 10. Det RÃ¥dgivende Udvalg rÃ¥dgiver Direktoratet for FødevareErhverv i forbindelse med projekter under innovationslovens kapitel 2.

Stk. 2. Innovationsudvalget rådgiver direktoratet i forbindelse med projekter under innovationslovens kapitel 3.

Stk. 3. Det Økologiske Fødevareråd rådgiver direktoratet i forbindelse med økologisk projekter under innovationslovens kapitel 5.

§ 11. Innovationsudvalg og Det RÃ¥dgivende Udvalg nedsættes for perioder af 4 Ã¥r. 

§ 12. Direktoratet for FødevareErhverv varetager sekretariatsopgaver for Innovationsudvalget og gennemfører udvalgets afgørelser.

Stk. 2. Direktoratet varetager sekretariatsopgaver for Det RÃ¥dgivende Udvalg.

Stk. 3. Direktoratet varetager sekretariatsopgaver for Det Økologiske Fødevareråd, jf. § 5 i lov om økologi.

Kapitel 4

  Fælles bestemmelser om ydelse af tilskud til projekter under innovationsloven

Ansøgninger om tilskud m.v.

§ 13. Der kan efter ansøgning gives tilsagn om tilskud til ejere, forpagtere og brugere af jordbrugsbedrifter og danske erhvervsfiskefartøjer, til grupper eller sammenslutninger af jordbrugsbedrifter og erhvervsfiskefartøjer, private virksomheder og brancheorganisationer o.l., foreninger, selvejende institutioner samt til offentlige og private forskningsinstitutioner.

Stk. 2. Tilskud til økologiske projekter under innovationslovens kapitel 7 kan endvidere ydes til offentlige institutioner.

§ 14. Ansøgning om tilskud indsendes til Direktoratet for FødevareErhverv pÃ¥ et særligt ansøgningsskema, der fÃ¥s ved henvendelse til direktoratet.

§ 15. Hvis projektet medfinansieres med andre offentlige midler eller midler fra en EU-ordning, skal ansøgningen indeholde oplysning herom samt oplysning om, hvor stort et beløb, medfinansieringen udgør.

Stk. 2. I ansøgningen angives særskilt hvilke projektaktiviteter, der vedrører opbygning af virksomhedens innovationskompetence, jf. § 22, stk. 2.

§ 16. NÃ¥r en projektansøgning er imødekommet helt eller delvis pÃ¥ baggrund af behandlingen i de udvalg og rÃ¥d, der medvirker ved vurdering og afgørelse af projektansøgninger under innovationsloven, fremsender Direktoratet for FødevareErhverv et tilsagn til ansøger.

Stk. 2. Ansøger skal overfor direktoratet skriftligt acceptere tilsagnet senest 4 uger efter modtagelsen, idet tilsagnet ellers bortfalder.

Stk. 3. Direktoratet kan fravige fra den i stk. 2 nævnte frist.

§ 17. SÃ¥fremt projektet gennemføres med deltagelse af flere parter, skal der udarbejdes en projektrelateret samarbejdsaftale mellem parterne, og der skal blandt deltagerne udpeges en ansvarlig for projektets gennemførelse og økonomi.

Stk. 2.  Samarbejdsaftalen skal være Direktoratet for FødevareErhverv i hænde senest 3 måneder efter tilsagnet er accepteret.

Stk. 3. Direktoratet kan fravige fra den i stk. 2 nævnte frist.

 

Projektperiode

§ 18. Det er en betingelse for ydelse af tilskud til projekter under innovationsloven, at projektet gennemføres inden for en fastlagt projektperiode, der ikke overskrider 5 Ã¥r fra projektets begyndelse.

Stk. 2. Projektperioden kan tidligst begynde på det tidspunkt, hvor de respektive udvalg, der medvirker ved behandling af projektansøgninger under innovationsloven, har behandlet projektansøgningen.

Stk. 3. Direktoratet for FødevareErhverv kan fravige bestemmelserne i stk. 1 og stk. 2.

 

Fastlæggelse og udmelding af temaer

§ 19. Innovationsudvalget rÃ¥dgiver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri vedrørende udmelding af temaer.

Stk. 2. Innovationsudvalget indhenter faglig rådgivning fra Det Rådgivende Udvalg vedrørende temaer inden for innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug og fra Det Økologiske Fødevareråd vedrørende temaer inden for økologi.

Stk. 3. Information om udmeldte temaer, herunder ansøgningsfrister og procedurer, samt tilskudsbetingelser og eventuelle beløbsmæssige rammer sker via offentliggørelse på internettet på www.fvm.dk og/eller www.dffe.dk eller anden form for bred annoncering.

Kapitel 5

Betingelser for tilskud og tilskudssatser vedrørende innovations-, udviklings- og forskningsprojekter

                                      Tilskud til projekter under innovationslovens kapitel 2, 3 og 4

§ 20. Projekter under innovationslovens kapitel 2 vedrører innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug, dog ikke skovbrug.

Stk. 2. Projekter under innovationslovens kapitel 3 vedrører innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor.

Stk. 3. Projekter under innovationslovens kapitel 4 vedrører innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, samt integrerede projekter, jf. innovationslovens § 7, stk. 2 og stk. 3. 

Stk. 4. Afgrænsningen af hvilke af de i stk. 3 nævnte projekter, der kan ydes tilskud til, foretages med udgangspunkt i Traktatens bilag I. Tilskud kan herefter ydes til projekter vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter til varer, der ikke er omfattet af bilag I, hvis projektet vedrører udvikling af produkter, der

1)   er biprodukter opstået ved forarbejdning af basis jordbrugs- eller fiskeriprodukter, og som indebærer en bedre udnyttelse af basis produkterne, således at indtægterne for produkterne af de pågældende basisprodukter øges,

2)   er nye produkter, der væsentligt øger afsætningsmulighederne for de pågældende basisprodukter eller

3)   medfører nye afsætningsmuligheder af væsentlig betydning for de pågældende basisprodukter.

§ 21. Tilskud til forprojekter ydes efter de regler, der er gældende for de udviklings- eller forskningsaktiviteter, som forprojektet vedrører.

Stk. 2. Videreføres resultatet af forprojektaktiviteter ikke i tilhørende udviklings- eller forskningsaktiviteter, betragtes forprojektaktiviteter som et selvstændigt projekt i forbindelse med tilbagebetalingsreglerne, jf. § 42.

§ 22. Projektaktiviteter, der vedrører opbygning af innovationskompetence, fastlægges i forbindelse med Innovationsudvalgets og Det RÃ¥dgivende Udvalgs behandling af projektansøgninger vedrørende innovation, forskning og udvikling under innovationslovens kapitel 2, 3 og 4.

Stk. 2. Projekter vedrørende de i stk. 1 nævnte projektaktiviteter skal vedrøre mindst to af innovationslovens indsatsområder, jf. § 15, stk. 2.

Stk. 3. Tilskud til de i stk. 1 nævnte aktiviteter ydes efter samme regler, som er gældende for tilskud til den projekttype, som aktiviteterne vedrører.

Stk. 4. Af tilsagnet fremgår de projektaktiviteter, der er blevet fastlagt som aktiviteter, der vedrører opbygning af innovationskompetencen, og størrelsen af den tilskudsdel, der i forbindelse hermed er fritaget for tilbagebetaling, jf. § 42, stk. 3, nr. 4. 

§ 23. Der kan ikke ydes tilskud til projekter under innovationslovens kapitel 2 og kapitel 3, hvis meromkostningerne udgør mindre end 40.000 kr.

Stk. 2. Der kan ikke ydes tilskud til projekter under innovationslovens kapitel 4, hvis meromkostningerne udgør mindre end 100.000 kr. 

§ 24. Tilskud til projekter under innovationslovens kapitel 2, 3 og 4 og til testmarkedsføring, der gennemføres af smÃ¥ og mellemstore virksomheder, kan ydes med maksimalt 50 pct. af meromkostningerne.

Stk. 2. Tilskud til projekter under innovationslovens kapitel 2, 3 og 4, der gennemføres af andre virksomheder end de i stk. 1 nævnte, kan ydes med maksimalt 40 pct. af meromkostningerne, såfremt projekter gennemføres i samarbejde med små - og mellemstore virksomheder og/eller i samarbejde med offentlige og private forskningsinstitutioner.

§ 25. Ved vurdering af tilskud til de i innovationslovens kapitel 2, 3 og 4 nævnte udviklings- og forskningsprojekter lægges især vægt pÃ¥ følgende indsatsomrÃ¥der:

1)   Nye produkter og produktionsprocesser,

2)   eksport,

3)   opbygning af innovationskompetence, herunder uddannelse af kvalificeret arbejdskraft

4)   spisekvalitet, sporbarhed og kvalitetssikring,

5)   fødevare- og ernæringssikkerhed,

6)   fødevaredokumentation,

7)   arbejdsmiljø,

8)   sikring af miljø, natur og ressourcegrundlag,

9)   økologi,

10) dyrevelfærd,

11) nonfood,

12) anvendelsesorienteret forskning. 

Stk. 2. Der lægges herudover vægt på projektets kvalitet, relevans og effekt.

§ 26. Der kan ydes tilskud til forskningsprojekter vedrørende innovationslovens kapitel 2, 3 og 4, der gennemføres af offentlige eller private forskningsinstitutioner, sÃ¥fremt projekterne gennemføres i samarbejde med virksomheder.

Stk. 2. Forskningsinstitutioner kan til de i stk. 1 nævnte projekter opnå følgende tilskudssatser:

1)   Maksimalt 90 pct. af meromkostningerne vedrørende projektaktiviteter, der er forskningstunge og grundlagsskabende,

2)   maksimalt 70 pct. af meromkostningerne vedrørende projektaktiviteter, der er anvendelsesorienteret forskning.         

Stk. 2. Direktoratet for FødevareErhverv kan fravige de i stk. 2 nævnte tilskudssatser for så vidt angår projektaktiviteter, der i forbindelse med andre forskningsaktiviteter vurderes nødvendige for at fremkalde et projekt.

§ 27. Resultatet af projekter, hvortil der ydes mere end 50 pct. i tilskud, skal offentliggøres inden for en tidsfrist, som fastsættes af Direktoratet for FødevareErhverv.

Stk. 2. For private forskningsinstitutioner, der opnår mere end 50 pct. i tilskud, gælder de i § 31, stk. 2, nævnte betingelser.

 

Tilskud til generiske kampagner og tilskud til testmarkedsføring

§ 28. Tilskud kan ydes til generiske kampagner udført af branchesammenslutninger o.l. i forbindelse med indsatser for jordbrugs- og fiskeriprodukter af generel interesse for hele eller dele af den pÃ¥gældende sektor eller branche, og hvor særlige samfundsmæssige hensyn gør sig gældende.

Stk. 2. Det er en betingelse for ydelse af tilskud efter stk. 1, at kampagnen har nyhedsværdi i forhold til samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring eller økologi.

Stk. 3. Der kan ikke ydes tilskud til kampagner, der henviser til national oprindelse som hovedformålet med kampagnen.

Stk. 4. Branchesammenslutninger o.l., hvor én eller nogle få virksomheder dominerer, kan ikke opnå tilskud til generiske kampagner, der skønnes at indgå som et almindeligt led i medlemsvirksomhedernes aktiviteter.

  Stk. 5. Direktoratet for FødevareErhverv kan fravige bestemmelsen i stk. 4, såfremt den dominerende virksomhed indgår i et netværkssamarbejde, der rækker ud over virksomheden.

§ 29. Tilskud til de i § 28, stk. 1, nævnte aktiviteter kan ydes med indtil 50 pct. af meromkostningerne.

§ 30. SmÃ¥ og mellemstore virksomheder kan opnÃ¥ tilskud til testmarkedsføring, jf. § 24.

Stk. 2. Det er en forudsætning for ydelse af tilskud efter stk. 1, at en test er nødvendig for at opnå projektresultatet.

Stk. 3. Tilskud til et projekt vedrørende testmarkedsføring kan ydes for en periode på højst 9 måneder, der ikke må påbegyndes senere end 1 år efter afslutningen af det projekt, hvis resultater ønskes testet på markedet.

Kapitel 6

Medfinansiering med andre offentlige midler m.v.

§ 31. Projekter under innovationslovens kapitel 2, 3, 4 og 5 kan medfinansieres med andre offentlige midler end midler under innovationsloven op til 95 pct. af meromkostningerne under overholdelse af betingelserne, jf. punkt 5. 14, EF’s rammebestemmelser for statsstøtte til forskning og udvikling (96/C 45/06, senest ændret ved 98/C 48/02).

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte betingelser er følgende:

1)   Projektet skal vedrøre produkter, der er anført i Traktatens bilag I,

2)   projektet skal være af generel interesse for den specielt berørte sektor (eller delsektor), uden at      det medfører urimelig forvridning af konkurrencen i andre sektorer,

3)   der skal offentliggøres oplysninger om projektet i relevante dagblade/tidsskrifter, der mindst er landsdækkende, og som ikke er begrænset til medlemmer af en specifik organisation, så det sikres, at enhver, der måtte være interesseret i projektarbejdet, umiddelbart kan blive bekendt med, at det udføres eller bliver udført, og den interesserede skal have eller på anmodning få adgang til projektets resultater, og

4)   alle interesserede parter, herunder tilsagnshaver skal have lige adgang, både hvad angår omkostninger og tid til at udnytte resultaterne af projektarbejdet, som tilsagn                                                              

Stk. 3. Ønsker tilsagnshaver ikke projektet og dets resultater offentliggjort i henhold til de i stk. 2

nævnte betingelser, kan projektet medfinansieres med andre offentlige midler end midler under innovationsloven, hvis det samlede offentlige tilskud ikke overstiger det maksimale tilskud efter innovationsloven, jf. dog § 27 og § 33, stk. 4.

Stk. 4. På samme betingelser som nævnt i stk. 3 kan midler fra en EU-ordning, som forudsætter national medfinansiering, indgå i projektets finansiering, hvis det samlede offentlige tilskud ikke overstiger det maksimale tilskud efter den pågældende EU-ordning.

Stk. 5. De i § 28 nævnte projekter vedrørende generiske kampagner kan medfinansieres med andre offentlige midler end midler fra innovationsloven, hvis det samlede offentlige tilskud ikke overstiger det maksimale tilskud, jf. EF’s rammebestemmelser om statsstøtte til reklamer (2001/C 252/03).

Kapitel 7

 

Tilskud til fremme af særlige økologiske projekter

§ 32. Tilskud kan ydes til informationsvirksomhed, udarbejdelse af undervisnings- og informationsmateriale, undervisning og kursusafholdelse, markforsøg, græsrodsforskning og andre ikke kommercielle foranstaltninger, som er af særlig betydning for udvikling af økologisk jordbrugsproduktion, herunder nonfood.

§ 33. Tilskud kan maksimalt udgøre 50 pct. af meromkostningerne til projekter vedrørende anvendelse af økologiske fødevarer i institutioner.

Stk. 2. Tilskud kan udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne, når projektet gennemføres af ejere, forpagtere eller brugere af jordbrugsbedrifter, grupper eller sammenslutninger af ejere af jordbrugsbedrifter, organisationer og lignende, selvejende institutioner samt offentlige og private forskningsinstitutioner, hvis

1)   projektet alene vedrører udarbejdelse af undervisnings- eller informationsmateriale,

2)   projektet vedrører informationsvirksomhed, undervisning eller kursusafholdelse,

3)   projektet omfatter aktiviteter inden for økologisk jordbrugsproduktion, som er samordnet under landboorganisationernes rådgivningstjeneste,

4)   projektet vedrører græsrodsforskning, der omfatter forskningsprægede forsøg, som ikke gennemføres i det etablerede forskningsmiljø,

5)   ydelse af den forhøjede sats må antages at være en forudsætning for at sikre gennemførelsen af et projekt, der skønnes at være af offentlig interesse, og hvor resultaterne af projektet vil blive offentliggjort, så snart de foreligger, eller

6)   særlige grunde i øvrigt taler herfor.

Stk. 3. Direktoratet for FødevareErhverv fastsætter nærmere betingelser for udbetaling af tilskud, herunder vedrørende offentliggørelse af projektets resultater.

Stk. 4. Tilskud til private forskningsinstitutioner, jf. stk. 2, kan ydes under samme betingelser om offentliggørelse, som fremgår af § 31, stk. 2.

§ 34. Der kan ikke ydes tilskud til projekter, hvor de tilskudsberettigede omkostninger udgør  mindre end 40.000 kr.

Kapitel 8

Meromkostninger m.v.

§ 35. Projektets meromkostninger kan omfatte kompensation for lønudgifter (direkte løn) afholdt i projektperioden til personer, som deltager i projektet, udgifter til eksterne konsulenter, ekstern bistand, materialer, nødvendigt udstyr, markedsundersøgelser og andre udgifter, der er nødvendige for at gennemføre projektet.

Stk. 2. Der ydes ikke tilskud til moms, medmindre denne endeligt bæres af tilsagnshaver.

Stk. 3. Tilskud kan ikke ydes til følgende omkostninger:

1)   Reklamekampagner, jf. dog § 28 og § 30,

2)   anlægsinvesteringer, bortset fra bygnings- og inventarinvesteringer, der er nødvendige forudsætninger for at gennemføre projektets forsøgs- og udviklingsfaser,

3)   andel i afskrivninger, generelle drifts- og serviceudgifter m.v., bortset fra den andel, der er en nødvendig forudsætning for at gennemføre projektets forsøgs- og udviklingsfaser,

4)   dækning af tabt produktion for ansøger på arealer eller i lokaler, hvor innovations-, forsknings- og udviklingsarbejdet gennemføres,

5)   udgifter, som tilsagnshaver har afholdt før projektperiodens begyndelse, eller

6)   finansieringsomkostninger under enhver form.

Stk. 4. Hvis projektet gennemføres af forskningsinstitutioner fastsættes de for et projekts gennemførelse nødvendige indirekte fællesudgifter som husleje, bygningsudgifter og administration m.v. til en fast fælles procentsats på 20 pct. af de samlede meromkostninger.

Stk. 5. Salgsværdien af produkter udviklet som led i projektet fratrækkes ved opgørelsen af meromkostningerne.

Stk. 6. Direktoratet for FødevareErhverv fastsætter værdien for udstyr eller inventarinvesteringer, der har en værdi efter projektets afslutning. Værdien modregnes i opgørelsen af meromkostningerne.

Kapitel 9

Betingelser for udbetaling af tilskud

§ 36. Tilskud udbetales pÃ¥ grundlag af opgørelser over de med projektet forbundne og betalte  meromkostninger.

Stk. 2. Tilskud kan udbetales i rater for den del af projektperioden, som de respektive rater vedrører.

Stk. 3. Opgørelser vedrørende sidste rateudbetaling er den endelige opgørelse over de med projektet forbundne meromkostninger.

Stk. 4. Den endelige opgørelse skal være vedlagt en slutrapport, der dokumenterer, at projektet er gennemført i henhold til det accepterede tilsagn, og være Direktoratet for FødevareErhverv i hænde senest 3 måneder efter projektperiodens afslutning.

Stk. 5. Det er en betingelse for udbetaling af tilskud, at direktoratet har godkendt rateopgørelser, endelig opgørelse samt slutrapport.

§ 37.  Opgørelser skal være attesteret af en statsautoriseret eller registreret revisor.

Stk. 2. For så vidt angår de i innovationslovens kapitel 2 nævnte projekter, kan opgørelser af meromkostninger være attesteret af en landøkonomisk konsulent.

Stk. 3. Hvis tilsagnshaver er en statslig forskningsinstitution, skal opgørelser være attesteret af den økonomisk ansvarlige for projektet.

§ 38. SmÃ¥ og mellemstore virksomheder kan anmode om at fÃ¥ tilskuddet udbetalt i op til 4 Ã¥rlige rater. Hver rate skal bortset fra sidste rate som minimum være pÃ¥ 10.000 kr.

Stk. 2. Direktoratet kan dispensere fra den i stk. 1 nævnte beløbsgrænse.

Stk. 3. Andre virksomheder og forskningsinstitutioner kan anmode om at få tilskuddet udbetalt i op til 2 årlige rater. Hver rate skal bortset fra sidste rate som minimum være på 50.000 kr.

§ 39. Opgørelser af meromkostninger i forbindelse med projekter, hvori flere tilsagnshavere deltager, skal indsendes samlet til Direktoratet for FødevareErhverv.

§ 40. Det er en betingelse for udbetaling af tilskud, at tilsagnshaver anviser en konto i et pengeinstitut, som tilskuddet kan overføres til.

§ 41. Opgørelse over de med projektet forbundne meromkostninger udfærdiges pÃ¥ et særskilt skema, som fÃ¥s ved henvendelse i Direktoratet for FødevareErhverv.

Stk. 2. Slutrapport udfærdiges efter retningslinier, som fastsættes af direktoratet.

Stk. 3. De i § 37, stk. 2- 3, nævnte attestationer sker ved en særskilt revisorerklæringsblanket, som er tilgængelig på direktoratets hjemmeside.

Kapitel 10

Tilbagebetaling af tilskud vedrørende projekter, der kommercialiseres

§ 42. Udnyttes projektet kommercielt, skal tilskud tilbagebetales.

Stk. 2. Tilbagebetalingskravet kan ikke overstige det udbetalte tilskud.

Stk. 3. Tilsagnshaver er fritaget for krav om tilbagebetaling i følgende tilfælde:

1)   det ydede tilskud overstiger ikke 100.000 kr.,

2)   små og mellemstore virksomheders to førstkommende projektansøgninger under innovationsloven efter lov nr. 381 af 3. maj 2006 om ændring af innovationsloven trådte i kraft den 15. juni 2006, hvis der til begge projekter hver for sig opnås et tilskud på ikke over 750.000 kr.,

3)   det ydede tilskud vedrører projektaktiviteter, der vedrører opbygning af virksomhedens innovationskompetence, eller

4)   det ydede tilskud vedrører fremme af særlige økologiske projekter, jf. kapitel 7.               

Stk. 4. Direktoratet for FødevareErhverv kan frafalde krav om tilbagebetaling, hvis tilskud er ydet til en brancheorganisation o.l., og hvis projektresultatet udnyttes kommercielt af en bredere kreds, jf. innovationslovens § 19, stk. 4.

§ 43. Fastlæggelsen af tilbagebetalingskravet sker pÃ¥ baggrund af en opgørelse over det nettoprovenu, som resultatet af det gennemførte projekt har skabt i en periode pÃ¥ 3 Ã¥r regnet fra projektperiodens afslutning.

Stk. 2. Ved det i stk. 1 nævnte nettoprovenu forstås bruttoomsætning, inklusiv indtægter oppebåret ved salg eller udnyttelse af licenser og know how, som er udviklet under projektet, fratrukket omsætningsrelaterede omkostninger.

Stk. 3. Opgørelsen foretages på et særskilt skema, som fås ved henvendelse til Direktoratet for FødevareErhverv.

§ 44. Opgørelsen skal være attesteret af en statsautoriseret eller registreret revisor.

Stk. 2. For så vidt angår de i innovationslovens kapitel 2 nævnte projekter kan opgørelsen være attesteret af en landøkonomisk konsulent.

Stk. 3. Vedrørende de i stk. 1 og 2 nævnte attestationer henvises desuden til § 41, stk. 3.

§ 45. Opgørelsen skal være Direktoratet for FødevareErhverv i hænde senest 3 Ã¥r og 3 mÃ¥neder efter projektperiodens afslutning, ellers kræves tilskuddet tilbagebetalt.

Stk. 2. Direktoratet kan fravige den i stk. 1 nævnte frist.

§ 46. Tilskud tilbagebetales med tillæg af renter, hvis ikke Direktoratet for FødevareErhverv har modtaget tilbagebetalingsbeløbet senest 30 dage efter at krav om tilbagebetaling er fremsat over for tilsagnshaver.

Stk. 2. Rentetillæg beregnes med en rentesats, der svarer til diskontoen plus et tillæg på 2 pct. Direktoratet fastsætter den 1. januar rentesatsen for 1 år ad gangen.

Kapitel 11

Bortfald af og tilbagebetaling af uberettiget modtaget tilskud

§ 47. Direktoratet for FødevareErhverv kan bestemme, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvis, og at uberettiget udbetalt tilskud skal tilbagebetales helt eller delvis, hvis

1)   tilsagnshaver har overtrådt innovationslovens § 17, stk. 1, nr. 1 og 2, 

2)   tilsagnshaver tilsidesætter sin pligt i medfør af § 36, stk. 4, § 48, innovationslovens § 16, stk. 2 og 3, eller pligter i medfør af regler udstedt i henhold til innovationslovens § 16, stk. 1, eller

3)   forudsætningerne for tilsagn om tilskud er væsentligt forrykket, f.eks. ved en virksomheds ophør, konkurs, afhændelse eller overdragelse af produktions- og salgsrettigheder.

Stk. 2. Tilbagebetalingskravet tillægges en rente med en rentesats, der er fastsat i henhold til rentelovens § 5. Renterne beregnes fra fremsættelsen af kravet om tilbagebetaling.

Kapitel 12

Kontrol og tilsyn

§ 48. Direktoratet for FødevareErhverv forestÃ¥r kontrol og tilsyn af tilsagnshavers projektadministration, jf. § 8, stk. 2.

Stk. 2. Tilsagnshaver har pligt til at ledsage eller lade en stedfortræder ledsage kontrolpersonalet og yde den nødvendige bistand ved kontrollen.

Stk. 3. Tilsagnshaver skal i mindst 5 år fra seneste tilskudsudbetaling opbevare skatte-, moms- og driftsregnskaber, der vedrører det tilsagnsår, som udbetalingen sker for.

§ 49. Direktoratet for FødevareErhverv fastsætter retningslinier for opgørelser af tilskudsberettigede meromkostninger, for registrering af tilskudsberettigede aktiviteter og for opgørelser af det nettoprovenu, der efter projektperiodens afslutning er skabt i den i § 43, stk. 1 nævnte periode.

Stk. 2. Direktoratet fastsætter retningslinier for gennemførelse af revision af regnskab og regnskabsaflæggelse vedrørende projektet.

Kapitel 13

Force majeure

§ 50. Direktoratet for FødevareErhverv anerkender følgende begivenheder som force majeure:

1)   Tilsagnshavers eller projektleders død,

2)   tilsagnshavers eller projektleders langvarige uarbejdsdygtighed,

3)   ekspropriation,

4)   en alvorlig naturkatastrofe, som i væsentlig grad berører arealer eller anlæg, der anvendes i projektet,

5)   ødelæggelse ved ulykkestilfælde af stalde eller anlæg, der anvendes i projektet,

6)   en besætning, der anvendes i projektet, bliver ramt af en smitsom husdyrsygdom, der medfører offentlige indgreb, og som er omfattet af bekendtgørelse nr. 1123 af 22. november 2004 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr, bilag 3, eller en epizooti.

Stk. 2. Det er en betingelse for anerkendelse af force majeure, at de indtrufne begivenheder forhindrer opfyldelse af de forpligtelser i forhold til hvilke, der påberåbes force majeure, på en måde, der ikke af tilsagnshaver burde være forudset ved projektet begyndelse, og at tilsagnshaver ikke uden uforholdsmæssige opofrelse kunne have afværget dem.

Stk. 3. Direktoratet kan i ganske særlige tilfælde anerkende andre begivenheder som force majeure end de, der er nævnt i stk. 1.

§ 51. Hvis tilsagnshaver eller dennes dødsbo ønsker at pÃ¥berÃ¥be sig force majeure, skal dette meddeles Direktoratet for FødevareErhverv skriftligt senest 30 arbejdsdage efter det tidspunkt, hvor tilsagnshaver eller dennes dødsbo er i stand til at gøre det. Meddelelsen skal være vedlagt fyldestgørende dokumentation.

Kapitel 14

Klageadgang

§ 52.  Klager over afgørelse truffet af Direktoratet for FødevareErhverv efter denne bekendtgørelse indgives efter reglerne i bekendtgørelse om Direktoratet for FødevareErhvervs opgaver og beføjelser.

Stk. 2. Ved afgørelser i henhold til stk. 1, der beror på en indstilling fra udvalg, der er rådgivende, og afgørelser truffet af Innovationsudvalget i henhold til lovens kapitel 4, er det kun retlige spørgsmål, der kan påklages.

 

Kapitel 15

Straffebestemmelser

§ 53. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder lovens § 22, samt den, der overtræder bestemmelser i regler fastsat om forhold, der er omfattet af loven eller denne bekendtgørelse.

Stk. 2. Direktoratet for FødevareErhverv kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retlig forfølgning, hvis det skønnes, at overtrædelsen ikke vil medfører højere straf end bøde. Det er en betingelse herfor, at den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden nærmere angivet frist, der efter begæring kan forlænges, at betale en i tilkendegivelsen angivet bøde.

Stk. 3. For den i stk. 1 nævnte tilkendegivelse finder retsplejelovens § 834, stk.1, nr. 2 og 3, og stk. 2, tilsvarende anvendelse på tilkendegivelser fra direktoratet.

Stk. 4. Betales bøden i rette tid, eller bliver den efter stedfunden vedtagelse inddrevet eller afsonet, bortfalder videre forfølgning.

Kapitel 16

 

Ikrafttrædelsesbestemmelser

§ 54. Bekendtgørelsen træder i kraft den xx august  2006.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 318 af 7. maj 2001 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren ophæves. Bestemmelserne finder dog anvendelse for ansøgninger indgivet inden den 15. juni 2006.

 

 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, den xx  august  2006.