Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug                                                        Den 4. juli
2006
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om midlertidigt forsøg m.h.t. at øge den maksimale partistørrelse for frø af visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF.
        Forslaget er sat på dagsordenen til behandling den 10. juli 2006 i Den Stående Komité for Frø og Plantemateriale.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 1031/EU1-09 Den 4. juli 2006 Initialer MEB/TVJ/LBJ/EMFJ FVM 374 F:\FAELLES\EU-procedure\Notater\2.afd 2.kt\Notater fra 2006\Frø partistørrelser\Rammenotat.doc |
Notat til Folketingets Europaudvalg
Om midlertidigt forsøg m.h.t. at øge den maksimale partistørrelse for frø af visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF.
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag om at iværksætte et forsøg med større partistørrelse for visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF. I det forventede forslag fastsættes rammerne for forsøget, der skal undersøge om de forbedrede tekniske frøproduktionssystemer medfører at virksomheder kan producerer større, homogene partier.
Kommissionen forventes at snarest at fremsætte forslag om midlertidigt forsøg med henblik på at øge den maksimale partistørrelse for frø af visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF. Forslaget er endnu ikke fremsendt. Forslaget er i det følgende beskrevet ud fra en forventning om at det vil følge OECD’s tilsvarende forsøgsordning.
Forslaget er sat på dagsordenen til behandling og afstemning den 10. juli 2006 i Den Stående Komité for Frø og Plantemateriale.
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vedrører et tidsbegrænset forsøg med en ny autorisationsordning, hvor frøvirksomheder på visse betingelser kan autoriseres til at producere større græsfrøpartier end den nuværende maksimalt tilladte partistørrelse. Forsøget udløber senest 30. juni 2013. Herefter forventes en permanent ordning vedtaget på basis af de indhøstede erfaringer under forsøgsperioden.
Partier af frø skal være homogene. Det forventes, at det ved moderne produktionsmetoder er muligt at producere større partier af vise arter af frø, uden at det går ud over partiernes homogenitet. Dette forslag til forsøg skal tilvejebringe data til evt. bekræftelse af dette, med henblik på en evt. permanent ordning.
Virksomheder der vil deltage i forsøget skal godkendes og derefter bevise, at de er i stand til at lave store partier, der er homogene. Derefter må de producere partier under forsøgsordningen. Virksomhederne skal årligt ved egenkontrol kontrollere 5 % af partierne i forhold til kravet om homogenitet.
Forslaget fastsætter regler for mærkning af de partier der produceres under forsøgsordningen.
Medlemslandene skal overvåge forsøget, herunder udtage stikprøver til test af homogenitet af partier produceret under forsøgsordningen.
Som konsekvens af at krav til partistørrelse tilpasses moderne produktionsmetoder, reduceres virksomhedernes produktionsomkostninger, og på den baggrund agter Regeringen at støtte forslaget.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/2.2./2.1. Sagsnr.: 1031/EU1-09 Den . juli 2006 Initialer MEB/TVJ/LBJ/EMFJ FVM 374 F:\FAELLES\EU-procedure\Notater\2.afd 2.kt\Notater fra 2006\Frø partistørrelser\Rammenotat.doc |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Om midlertidigt forsøg m.h.t. at øge den maksimale partistørrelse for frø af visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF.
KOM-dokument foreligger endnu ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag om at iværksætte et forsøg med større partistørrelse for visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF. I det forventede forslag fastsættes rammerne for forsøget, der skal undersøge om de forbedrede tekniske frøproduktionssystemer medfører at virksomheder kan producerer større, homogene partier.
Baggrund
Kommissionen forventes at snarest at fremsætte forslag om midlertidigt forsøg med henblik på at øge den maksimale partistørrelse for frø af visse arter af foderplanter under Rådets Direktiv 66/401/EF.
Forslaget er endnu ikke fremsendt. Forslaget er i det følgende beskrevet ud fra en forventning om at det vil følge OECD’s tilsvarende forsøgsordning.
Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 13a i Rådets Direktiv af 14. juni 1966 om handel med frø af foderplanter (Stående Komité for frø procedure).
Forslaget er sat på dagsordenen til behandling den 10. juli 2006 i Den Stående Komité for Frø og Plantemateriale.
Forslaget skal behandles i en forskriftsprocedure i Den Stående Komité for foderstoffer. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det med kvalificeret flertal. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Forslaget vedrører et tidsbegrænset forsøg med en ny autorisationsordning, hvor frøvirksomheder på visse betingelser kan autoriseres til at producere større græsfrøpartier end den nuværende maksimalt tilladte partistørrelse. Forsøget udløber senest 30. juni 2013. Herefter forventes en permanent ordning vedtaget på basis af de indhøstede erfaringer under forsøgsperioden.
Regler for handel med frø af foderplanter, herunder partistørrelse, er fastsat i Rådets Direktiv af 14. juni 1966 om handel med frø af foderplanter.
Partier af frø skal være homogene. Det forventes, at det ved moderne produktionsmetoder er muligt at producere større partier af vise arter af frø, uden at det går ud over partiernes homogenitet. Dette forslag til forsøg skal tilvejebringe data til evt. bekræftelse af dette, med henblik på en evt. permanent ordning.
Det forventes at forslaget vil gøre det muligt at producere partier på 25 tons for visse arter af græsser. For nuværende er den maksimale partistørrelse 10 tons. Forsøget forventes at følge retningslinierne fastsat af OECD (OECD seed schemes – 2006, del 1, Annex V til beslutningen, punkt B). OECD’s retningslinier følger tillige ISTA (International Seed Testing Association)og ISF’s (International Seed Federation) fælles protokol for forsøg med større partistørrelse af frø af græsser.
Virksomheder der vil deltage i forsøget skal godkendes og derefter bevise, at de er i stand til at lave store partier, der er homogene. Derefter må de producere partier under forsøgsordningen. Virksomhederne skal årligt ved egenkontrol kontrollere 5 % af partierne i forhold til kravet om homogenitet.
Forslaget fastsætter regler for mærkning af de partier der produceres under forsøgsordningen.
Medlemslandene skal overvåge forsøget, herunder udtage stikprøver til test af homogenitet af partier produceret under forsøgsordningen.
Gældende dansk ret (evt.)
Bekendtgørelse af nr. 1059 af 10. december 2003 om markfrø.
Vedtagelse af forslaget vil betyde at bekendtgørelsen skal ændres.
Konsekvenser
Der
er tale om en frivillig ordning som frøvirksomhederne kan tilmelde sig.
Produktion af græsfrø er i Danmark begrænset til tre frøvirksomheder. To af disse
virksomheder, som står for over 95 % af produktionen, har givet udtryk for at
de ønsker at blive autoriseret, når det bliver muligt.
Virksomhederne vil med ordningen kunne reducere omkostningerne ved produktion
af partierne og derved fastholde deres konkurrenceevne i forhold til
frøproducenter fra andre EU lande og lande udenfor EU som USA og Canada.
Virksomhederne kan således reducere omkostninger til prøvetagning, analyse,
kontroldyrkning og certificering af partierne, da samme mængde frø bliver fordelt
på færre partier. Ordningen giver også mulighed for at udnytte større bulk
transport og dermed yderlige reducere produktionsomkostningerne.
USA er verdens største græsfrøproducent foran Danmark, medens Danmark er verdens største græsfrøeksportør. Danmarks position skyldes en effektiv og rationel frøproduktion. Det vurderes at denne position kan fastholdes, når EU indfører ordningen parallelt med at den indføres i OECD-regi.
I 2005 blev der produceret 17.976 markfrøpartier. Udviklingen i antal partier forventes at være faldende over de næste 5 år:
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Antal markfrøpartier1 |
17.976 |
16.000 |
13.500 |
10.000 |
10.000 |
9.000 |
1 Kløver og græsfrø, bælgsæd, rodfrugter og olie- og industriplanter.
Reduktionen kan dels tilskrives muligheden for at producere større partier. Men også et forventet fald i markfrø arealet i 2007 med en efterfølgende stigning indtil arealet i 2010 igen forventes at nå 2006-niveauet. Reduktionen som følge af større partier får primært betydning for antal græsfrøpartier af certificeret frø 1. generation (C1).
I Danmark er kontrol af frø- og sædekorn gebyrfinansieret i henhold til Lovbekendtgørelse L 261 af 26. april 1999 om frø, kartofler og planter. Idet forsøgsordningen vil give øgede forpligtelser for myndigheder, og dermed øgede kontrolomkostninger for Plantedirektoratet, vil det være nødvendigt at indføre gebyrfinansiering af ordningen som bliver en del af den lovpligtige kontrol på frø- og sædekornsområdet. Den lovpligtige frøkontrol som er brugerfinansieret, er allerede i vidt omfang privatiseret i form af egenkontrol. I forbindelse med den nye autorisationsordning er der også en høj grad af egenkontrol. Plantedirektoratets forventede kontrolomkostninger vil knytte sig til godkendelse af den nye autorisationsordning, afrapportering til EU, OECD og ISTA, løbende udtag af stikprøver af virksomhedernes kontrolprøver, analyser heraf m.v.
De årlige omkostninger til autorisationsordningen skønnes at udgøre knap 1 mio. kr., som forudsættes gebyrfinansieret.
Forsøgsordningen, og dermed også gebyrerne forventes at skulle træde i kraft
pr. 1. januar 2007.
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet anbefaler at forslaget vedtages.
DAKOFO finder at forslaget er godt og relevant for erhvervet, og at forslagets implementering vil hjælpe med at bevare konkurrenceevnen, hvorfor man fuldt ud kan støtte og anbefale forslagets gennemførelse.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Som konsekvens af at krav til partistørrelse tilpasses moderne produktionsmetoder, reduceres virksomhedernes produktionsomkostninger, og Regeringen støtter på den baggrund forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte landes holdninger kendes ikke for nuværende. Det vurderes på basis af landenes stillingtagen til OECD’s forsøgsordning i foråret 2006, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.