Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                     Den
30. juni 2006
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig modulation af direkte betalinger under forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005.
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2. afdeling, 1. kontor/2.afdeling, 3. kontor Den 29. juni 2006 NTMO/MSI FVM 370 |
                    Â
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig modulation af direkte betalinger under forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005
KOM (2006) 241
Resumé
Forslag til regler for frivillig modulation foreslÃ¥r bl.a., at den frivillige modulation alene skal gælde â€direkte betalingerâ€, at medlemslandene én gang for alle Ã¥rene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de Ã¥rlige procentsatser for eventuel frivillig modulation, og at de frivilligt modulerede midler ogsÃ¥ skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2006) 241 af 24. maj 2006 fremsendt forslag om Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig modulation af direkte betalinger under forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005. Forslaget er oversendt til Rådet den 31. maj 2006. Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
På Det Europæiske Råd (DER) i december 2005 blev de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013 fastlagt. Tildelingen til det nye landdistriktsudviklingsinstrument vil være på 69,75 mia. € før den obligatoriske modulation, der sker i medfør af midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik fra 2003[1]. Af aftaleteksten fremgår det, at de enkelte medlemsstater herudover frivilligt kan fastlægge yderligere modulation på op til 20 pct. af de markedsrelaterede udgifter og de direkte betalinger, og dermed kan overføre yderligere midler til deres landdistriktsprogram. Det fremgår af DER-konklusionerne (punkt 62), at de beløb, der overføres til støtte for landdistriktsudviklingsforanstaltninger i henhold til sådanne ordninger, ikke underkastes de regler for medlemsstaternes samfinansiering og minimumsudgifter for hver af akserne, der er fastlagt i forordningen om udvikling af landdistrikterne.
Â
Rådet skal på forslag fra Kommissionen fastlægge reglerne for denne frivillige modulation.
Forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af regler for frivillig modulation er fremsat med hjemmel i TEF, artikel 37, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Sagen forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2006 med henblik på præsentation.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at fastlægge de nærmere regler for muligheden for anvendelse af frivillig modulation, som aftalt på Det Europæiske Råd (DER) i december 2005.
Kommissionen har i forhold til aftalen fra Det Europæisk RÃ¥d (DER-aftalen) valgt at fortolke aftalen sÃ¥ledes, at den frivillige modulation begrænses til alene at gælde â€direkte betalinger†i overensstemmelse med artikel 2(d) i RÃ¥dets forordning (EF) nr. 1782/2003, og dermed udelukke markedsrelaterede udgifter (eksportstøtte m.v.), idet disse udgifter støtter det samlede europæiske marked og ikke det enkelte medlemsland.
Kommissionen foreslår også, at der tilsvarende den eksisterende obligatoriske modulation skal fastlægges en nedre grænse, således at der ikke kan ske modulation af de første 5.000 € i støtte til den enkelte landmand.
Videre foreslås det, at medlemslandene én gang for alle årene 2007-2012 skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig modulation senest to måneder efter ikrafttræden af forordningen. Disse procentsatser kan i løbet af perioden være progressive, men ikke degressive.
Kommissionen foreslår desuden, at de frivilligt modulerede midler skal indgå i landdistrikts-programmet som de øvrige midler heri og dermed være underlagt reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne.
Medlemsstaterne gives frihed til at undlade at medfinansiere frivilligt modulerede midler. Det er dermed muligt for medlemsstaterne i modsætning til DER-aftalen at vælge at supplere med national medfinansiering i overensstemmelse med reglerne i landdistriktsforordningen.
Modsat hvad der fremgår af DER-aftalen, foreslår Kommissionen, at de frivilligt modulerede midler skal være underlagt minimumsprocenterne for anvendelse af EU-midler pr. akse i landdistriktsprogrammet.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke have indflydelse på Danmarks udbetalinger eller bidragsstørrelse, heller ikke selvom andre medlemslande skulle vælge at benytte sig af instrumentet.
Høring
§ 2- udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget.
I § 2-udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet givet udtryk for, at modulation alene er acceptabel, hvis den er obligatorisk og gennemføres efter samme regler i medlemslandene. Frivillig modulation er efter Landbrugsraadets opfattelse derfor ikke acceptabel. Landbrugsraadet noterer sig DER-beslutningen, og støtter på den baggrund Kommissionens forslag, idet det vil indebære, at en eventuel anvendelse af ordningen i videst muligt udstrækning kommer til at ske i overensstemmelse med de eksisterende regler for modulation og landdistriktsudvikling.
I § 2-udvalget (landbrug) har Danmarks Naturfredningsforening (DN) givet udtryk for, at man hilser forslaget velkommen og fuldt ud støtter ambitionen om på sigt at skabe en bedre balance mellem landbrugspolitikkens to søjler. I fraværet af en hurtig harmoniseret omlægning af landbrugsstøtten i EU, finder DN det afgørende, at de enkelte EU-lande får mulighed for at overføre op til 20 % af de direkte betalinger til landdistrikterne. DN finder det problematisk, at medlemslandene ifølge forslaget to måneder efter forordningens ikrafttræden skal meddele Kommissionen de årlige procentsatser for eventuel frivillig modulation for perioden 2007-12. DN ønsker, at medlemsstaterne senere i programperioden kan beslutte sig for at anvende ordningen, hvilket bl.a. begrundes med, at Danmarks internationale natur- og miljøforpligtelser (EU’s vandramme- og habitatdirektiv) er uafklarede finansieringsmæssigt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man fra dansk side støtter forslaget til gennemførelse af frivillig modulation, idet man overordnet har accepteret, at instrumentet indføres på EU-plan. Det skal dog sikres, at den øgede landdistriktsstøtte i visse lande skaber mindst mulig konkurrenceforvridning mellem de europæiske landmænd.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget gennemfører aftalen fra DER i december 2005, hvorfor der må forventes at være kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark indgår.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 22. juni 2006 fremsendt notat om nærhedsprincippet til Folketingets Europaudvalg.
Nærhedsnotatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
[1] Modulation: Overførsel af midler fra direkte støtte (del af søjle I) til støtte til landdistriktsudvikling (søjle II).