Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                       Den 29. juni 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering orienterende notat om Kommissionens forordning om visse særlige markedsstøtte-foranstaltninger til støtte for fjerkræ- og ægsektoren i visse medlemslande i henhold til artikel 14, stk. 1, litra b), i Rådets forordninger (EØF) nr. 2771/75 og nr. 2777/75.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1.

Den 28. juni 2006

SJRA/LLI

FVM 369

 

 

 

                     

 

 

 

 

 

 

Orienterende notat til Folketingets Europaudvalg

 

om Kommissionens forordning om visse særlige markedsstøtte-foranstaltninger til støtte for fjerkræ- og ægsektoren i visse medlemslande i henhold til artikel 14, stk. 1, litra b), i Rådets forordninger (EØF) nr. 2771/75 og nr. 2777/75

 

Resumé

På baggrund af ansøgninger fra 14 medlemslande om støtte til særlige markedsstøtteforanstaltninger til fjerkræ- og ægsektoren, hvor markedet påvirkes mærkbart af forbrugerreaktioner som følge af frygt for risici for folke- eller dyresundheden, har Kommissionen fremsat forslag til forordning, hvorefter der kan ydes støtte til visse foranstaltninger i visse lande. Forvaltningskomitéen for æg- og fjerkrækød afgav på møde den 21. juni 2006 en positiv udtalelse til forslaget. Forordningen er endnu ikke offentliggjort. Fra dansk side er indgivet en ansøgning om støtte til fjerkræbranchen, som forventes sat til afstemning i forvaltningskomitéen den 5. juli 2006.

 

Indhold

På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006 blev Rådets forordning (EF) nr. 679/2006 om ændring af forordning (EØF) nr. 2771/75 og (EØF) nr. 2777/75 for så vidt angår anvendelsen af undtagelsesforanstaltninger til støtte for markedet vedtaget.

Forordningen indebærer en udvidelse af muligheden for at vedtage undtagelsesforanstaltninger i henhold til artikel 14 i forordningerne om den fælles markedsordning for hhv. fjerkrækød og æg, således at undtagelsesforanstaltninger efter anmodning fra medlemsstaterne kan vedtages i tilfælde, hvor markedet påvirkes mærkbart af forbrugerreaktioner som følge af frygt for risici for folke- eller dyresundheden. Foranstaltningerne finansieres halvt af EU og halvt af medlemsstaten. Den nationale medfinansiering kan udgøres af parafiskale midler, hvilket i Danmark udgøres af landbrugets produktionsfonde.

 

 Kommissionen har modtaget ansøgninger om støtteforanstaltninger fra 14 medlemsstater (disse er Frankrig, Spanien, Irland, Tyskland, Polen, Cypern, Ungarn, Østrig, Grækenland, Tjekkiet, Portugal, Slovakiet, Italien og Holland). På baggrund af disse anmodninger har Kommissionen fremlagt forslag til en forordning, hvorefter der kan ydes støtte til følgende foranstaltninger:

·                    Støtte til forarbejdning og destruktion af rugeæg

·                    Støtte til destruktion af daggamle kyllinger

·                    Støtte til førtidsslagtning af forældredyr

·                    Støtte til mindre opdræt af slagtekyllinger enten ved en længere periode mellem hol-

dene eller til en mindre belægning af slagtekyllinger

 

Af forordningen fremgår dels de maksimale støttebeløb samt, hvilke lande der kan anvende de respektive foranstaltninger og i hvilket omfang samt periode.

 

Foranstaltningerne tager sigte på de første led i produktionskæden, og Kommissionen har således ikke imødekommet flere landes ønske om støtte til slagterileddet samt støtte til oplagring af fjerkrækød. Endvidere er forslaget udelukkende retroaktivt, idet der ikke ydes støtte til foranstaltninger foretaget efter april måned 2006. Kommissionen har således på baggrund af markedssituationen og de indsendte ansøgninger ikke ønsket at støtte fremadrettede foranstaltninger.

 

En lang række lande – herunder Danmark – fandt det utilfredsstillende, at Kommissionen havde foretaget disse begrænsninger og fremhævede, at fremadrettede tiltag ville være det bedste middel til at genskabe markedsbalancen. Kommissionen tilkendegav, at man vil følge markedssituationen, og afskærer dermed ikke muligheden for yderligere foranstaltninger.

 

Forvaltningskomitéen gav en positiv udtalelse. Stemmefordelingen var 270 for (herunder Danmark), 41 imod og 10 afståelser.

 

Mange af medlemsstaterne, der har indleveret en støtteansøgning, ønskede at foretage justeringer og ændringer i tallene. På denne baggrund vil Kommissionen udarbejde et ændringsforslag til den nuværende tekst, der vil blive fremlagt på næste møde i forvaltningskomitéen den 5. juli 2006. Danmark har indsendt støtteansøgning den 26. juni 2006, der også forventes at være på dagsordenen på det kommende møde i forvaltningskomitéen.

 

Danmarks støtteansøgning om særlige støtteforanstaltninger

På tidspunktet for vedtagelsen af forordningen var Danmark ikke ramt i et for branchen uhåndterbart omfang af forbrugerreaktionerne. Siden indtraf der den 18. maj 2006 udbrud af fugleinfluenza i en hobbybesætning på Fyn. Som følge heraf valgte en række tredjelande øjeblikkeligt at lukke deres markeder for afsætning af dansk produceret fjerkrækød, og der er ikke nogen umiddelbar udsigt til, at disse markeder genåbnes.

 

Den kritiske situation i fjerkræbranchen vil kunne imødegås gennem bistand til markedsregulerende tiltag på bedriftsniveau, således at producenter og resten af værdikæden hurtigt kan tilpasse produktionen til markedet.

 

Det er særligt vigtigt at bevare en dansk produktion på grund af den gunstige danske situation med hensyn til blandt andet salmonella m.v.

 

På denne baggrund har Danmark anmodet Kommissionen om støtteforanstaltninger hovedsageligt fremadrettet og rettet mod de første led i produktionskæden. Den danske anmodning består af støtte til forarbejdning af rugeæg, støtte til førtidsslagtning af forældrefugle samt støtte til en mindre belægning af slagtekyllinger. Fra dansk side ansøges om et beløb på 49,2 mio. DKK, hvoraf 2,4 mio. er retroaktivt, mens 46,8 mio. er fremadrettet. Halvdelen af beløbet refunderes af EU, og den resterende del betales af den danske stat og erhvervet med halvdelen hver. Ansøgning sker med forbehold af de bevilligende myndigheders godkendelse.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget til rådsforordningen om undtagelsesforanstaltninger har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. april 2006, jf. samlenotat oversendt den 7. april 2006 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006. Kommissionens forventede forslag om godkendelse af ansøgninger om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræmarkedet fra andre medlemsstater er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg ved notater oversendt den 15. juni 2006.

 

Nærværende notat vil ligeledes blive oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.