Folketingets Europaudvalg

 

 

 

Den: 8. maj 2006

 

J.nr.

 


Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 23. marts 2006 (FEU-spørgsmål 1 ad KOM(2005)637) anmodet om besvarelse af følgende spørgsmål:

 

 

Spørgsmål 1:

 

”Regeringen bedes redegøre for sine overvejelser om, hvorvidt grønbogen om fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet (KOM (2005) 637), er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, ikke mindst set i lyset af, at spørgsmålet om sund livsstil afhænger af vidt forskellige faktorer blandt EU's medlemslande, herunder f.eks. geografiske, kulturelle og klimatiske forhold.”

 

Svar:

 

Det er Regeringens opfattelse, at Grønbogen om fremme af sunde kostvaner og fysisk aktivitet (KOM (2005) 637), er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Det bør indledningsvis fremhæves, at Grønbogen har karakter af et policy-dokument, der ikke indeholder forslag til ny lovgivning, men i stedet lægger op til en debat om, hvor og hvordan der bedst sættes ind for at fremme en sundere livsstil i EU’s befolkninger.

 

Kommissionen fremhæver selv, at visse af emnerne i Grønbogen berører områder, der primært hører under medlemsstaternes kompetence. Men eftersom årsagerne til sygdomme i forbindelse med usunde kostvaner og fysisk inaktivitet kræver en indsats fra flere aktører, forventer EU ikke desto mindre at kunne bidrage med merværdi til indsatsen, i form af eksempelvis støtte til netværksdannelse for aktører og formidling af god praksis.

 

Regeringen anser Grønbogen for at være et godt initiativ og hilser Kommissionens fokus på området velkomment. En stor del af de nødvendige initiativer vil som nævnt af Kommissionen mest hensigtsmæssigt kunne håndteres af de enkelte medlemsstater – herunder formidling af konkrete kostråd og anbefalinger, samt målretning af budskaber til de forskellige medlemsstaters særlige traditioner, geografiske og kulturelle forhold. 

 

Set i lyset af problemstillingens grænseoverskridende karakter finder den danske regering det dog samtidig hensigtsmæssigt med en indsats på EU-niveau.

 

Det er efter Regeringens opfattelse vigtigt, at problematikken omkring overvægt og usund livsstil ses i sammenhæng med øvrige EU-politikker, såsom den fælles landbrugspolitik. EU bør styrke de tiltag, der sikrer, at EU’s øvrige regulering støtter målsætningen om at fremme sund kost og fysisk aktivitet.

 

Regler om næringsdeklarationer er allerede i dag et område, der falder indenfor EU’s lovgivningskompetence. De nuværende bestemmelser på området betyder dog, at brug af næringsdeklaration er frivillig. Den danske regering lægger stor vægt på, at der indføres obligatorisk næringsdeklaration i EU. Der vurderes i den sammenhæng også at være behov for at iværksætte et arbejde på EU-niveau med henblik på etablering af en fælles ernæringsmærkningsordning.

 

Regeringen mener, at produktrelateret regulering bør gennemføres i EU af hensyn til at sikre et tilfredsstillende niveau af forbrugerbeskyttelse inden for det indre marked. Der tænkes her på regulering af anprisninger, berigelse, mærkning og lignende.

 

Regeringen bakker op om Kommissionens ønske om et ophør af al markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn, og er enig med Kommissionen i, at en manglende selvregulering på området bør resultere i EU-lovgivning på området. Såfremt selvregulering viser sig ikke at have effekt, er det den danske regerings opfattelse, at et forbud bør komme fra EU, hvis det skal have tilstrækkelig gennemslagskraft.

 

 

Â