Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Ministersekretariatet

Stormgade 2-6

1470 København K

T 33 95 13 10

F 33 95 13 11

 

www.minff.dk

J.nr. 222

Den 2. maj 2006

 

 

 

 

                                

 

 


 

./.           Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater til Folketingets Europaudvalg om

 

·     ændring af RÃ¥dets Direktiv 76/895/EØF,  86/362/EØF, 86/363/EEC og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og pÃ¥ cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse – SANCO/10105/2005

·     ændring af RÃ¥dets Direktiv 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager - SANCO/10106/ 2006.

·     ændring af RÃ¥dets Direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og pÃ¥ cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse – SANCO/10432/2005.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Troels Vensild

 

 

 

 

 

                     

 

 

 

 

 


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. april 2006

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse. 

 

SANCO/10105/2005  

 

- Endelig vedtagelse

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 10  aktivstoffer. Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier. DK har sundhedsmæssige problemer med visse af de foreslåede grænseværdier.

 

Baggrund     

Kommissionen fremsatte senest ved SANCO/10105/2005 forslag til fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne captan, carbaryl, deltamethrin, dichlorvos, endosulfan, ethion, fenitrothion, folpet, methidathion og oxamyl.

 

Forslaget blev fremsat med hjemmel i:

 

Forslaget blev behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Forslaget var på dagsordenen til vedtagelse på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 23-24. marts 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der var tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget var i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Det vedtagne forslag er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kunne på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der fastsættes MRLs for aktivstofferne captan, carbaryl, folpet, oxamyl, deltamethrin, dichlorvos, endosulfan, fenithrotion, methidathion og ethion.

 

På baggrund af nye toksikologiske data og nye indtagsdata var det nødvendigt at revidere eksisterende MRLs for de pågældende aktivstoffer.

 

Kommissionen vurderede, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen blev der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skulle ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1116 af 23. november 2005 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget vil blive implementeret ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen vurderede, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne captan, carbaryl, folpet, oxamyl, deltamethrin, dichlorvos, endosulfan, fenithrotion og methidathion er sundhedsmæssigt acceptable.

 

For ethion vurderedes de foreslåede MRLs som værende sundhedsmæssigt uacceptable for afgrøderne hovedkål og gulerødder. På den baggrund blev forslaget vurderet samlet set at forringe det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark.

 

Forslaget vurderedes til hverken at have nogen administrative konsekvenser for erhvervslivet, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget blev sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen modtog ingen høringssvar inden fristens udløb.

 

Det endelig resultat

Forslaget blev forelagt SCoFCAH mødet vedrørende pesticidrester den 23-24. marts d.å. På baggrund af blandt andet Danmarks modstand blev aktivstofferne captan, folpet, dichlorvos og ethion taget ud af forslaget. Forslaget blev derefter vedtaget ved kvalificeret flertal.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslåede maksimalgrænseværdier for de i forslaget nævnte aktivstoffer er sundhedsmæssigt acceptable. Det vedtagne forslag træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EF-tidende.

 

Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. april 2006

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.

 

SANCO/10106/2006

 

- Endelig vedtagelse

 

Resumé

Kommissionen fremsatte forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 10 aktivstoffer. Forslaget blev vedtaget med DKs støtte ved kvalificeret flertal på SCoFCAH-møde den 23.-24. marts d.å. Det vedtagne forslag fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at opretholde sundhedsbeskyttelsesniveauet i DK.

 

Baggrund     

Kommissionen fremsatte ved SANCO/10106/2006 et forslag om fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne trifloxystrobin, thiabendazol, abamectin, benomyl, carbendazim, thiophanat-methyl, myclobutanyl, glyphosat, trimethylsulfonium, fenpropimorph og chlormequat. For stoffet chlormequat omhandlede forslaget udelukkende en ændring i en fodnotetekst.

 

Forslaget blev fremsat med hjemmel i artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.

 

Forslaget blev behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Forslaget var på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 23-24. marts 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at det vedtagne forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Det vedtagne forslag er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der er blevet meddelt nye og ændrede brug for de i forslaget nævnte pesticider, som danner grundlag for det vedtagne forslag til ændring af eksisterende grænseværdier og fastsættelse af nye grænseværdier.

 

Kommissionen vurderede, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale restindhold var sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen blev taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skulle ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1116 af 23. november 2005 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget vil derfor blive implementeret ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen vurderede på baggrund af dokumentet fremlagt til afstemningen ved mødet, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne var sundhedsmæssigt acceptable.

En vedtagelse af forslaget blev derfor skønnet at opretholde beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Det vedtagne forslag har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget blev sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen modtog ingen høringssvar inden fristens udløb.

 

Det endelige resultat

Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel af have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er derfor positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseværdier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvendelser.

 

I forbindelse med det vedtagne forslag vurderede Regeringen, at de foreslåede maksimalgrænseværdier var sundhedsmæssigt acceptable. Regeringen kunne derfor på det foreliggende grundlag støtte det fremsatte forslag.

 

Forslaget blev vedtaget ved kvalificeret flertal på SCoFCAH-mødet den 23.-24. marts d.å. og træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EF-tidende.

 

Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

19. april 2006

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse. 

 

SANCO/10432/2005  

 

- Endelig vedtagelse

 

Resumé

Kommissionen fremsatte forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 10 aktivstoffer. Forslaget blev vedtaget med DKs støtte ved kvalificeret flertal på SCoFCAH-møde den 23.-24. marts d.å. Det vedtagne forslag fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at opretholde sundhedsbeskyttelsesniveauet i DK.

 

Baggrund     

Kommissionen har senest ved SANCO/10432/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne aldicarb, atrazin, azinphos-ethyl, cyfluthrin, ethephon, fenthion, methamidophos, thiodicarb, paraquat og triazophos.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

Forslaget blev behandlet i en forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 23-24. marts 2006. Forslaget var på dagsordenen til endelig vedtagelse.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der fastsættes MRLs for aktivstofferne aldicarb, atrazin, azinphos-ethyl, cyfluthrin, ethephon, fenthion, methamidophos, methomyl, paraquat og triazophos.

 

På baggrund af nye toksikologiske data og nye indtagsdata er det nødvendigt at revidere eksisterende MRLs for de pågældende aktivstoffer.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende. pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1116 af 23. november 2005 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen vurderer, at de i forslaget foreslåede MRLs for aktivstofferne aldicarb, atrazin, azinphos-ethyl, cyfluthrin, ethephon, fenthion, methamidophos, paraquat og triazophos er sund­heds­mæssigt acceptable.

For aktivstoffet thiodicarb vurderes de oprindeligt foreslåede MRLs som værende sundhedsmæssigt uacceptable for afgrøderne grapefrugt, citron, mandariner og appelsin. På den baggrund vurderes forslaget samlet set at forringe det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark. Under mødet blev disse grænser for thiodicarbjusteret, således at samtlige vedtagne grænser er sundhedsmæssigt acceptable. Det vedtagne forslag skønnes således samlet set at opretholde sundhedsbeskyttelsesniveauet i DK.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har ikke modtaget høringssvar inden fristens udløb.

 

Det endelige resultat

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser.

Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

Under mødet den 23.-24. marts 2006 blev der foretaget justeringer i forslaget vedr. grænseværdierne for aktivstoffet thiodicarb. Forslagets grænser for thiodicarb vurderes efter justeringerne at være sundhedsmæssigt acceptable. I forbindelse med det vedtagne forslag vurderede Regeringen, at de foreslåede maksimalgrænseværdier var sundhedsmæssigt acceptable. Regeringen kunne på den baggrund støtte det fremsatte forslag.

 

Forslaget blev vedtaget ved kvalificeret flertal på SCoFCAH-mødet den 23.-24. marts d.å. og træder i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EF-tidende.

 

Tidligere forlæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.