Ministeriet Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Fødevareminister Hans Christian Schmidt

Holbergsgade 2

1057 København K                                                                                                      28. april 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kære Hans Christian Schmidt

 

Vi skriver til dig for at gøre opmærksom på tre meget vigtige forhold i forbindelse med revisionen af økologiforordningen.

 

Vi er overordnet godt tilfredse med det udspil, og de målsætninger, som  Kommissionen arbejder efter. Vi mener, at forslaget afspejler, at det er vigtigt, at de europæiske økologiregler er gennemskuelige på tværs af medlemsstaterne, at kontrollen skal styrkes og mulighederne for samhandel skal understøttes bedst muligt. Vi lægger også vægt på, at målsætninger og principper for økologi har fået en fremtrædende placering.

 

På baggrund af oplægget og indkomne kommentarer finder vi det imidlertid nødvendigt at pege på tre forhold, som skal have Danmarks særlige bevågenhed i den videre proces. Det drejer sig om:

 

  1. Beslutningsprocedurer, hvor vi gerne vil foreslå, at der etableres et europæisk økologisk fødevareråd, der kan sikre sektorens indflydelse og forbedre det faglige beslutningsgrundlag.

 

  1. Muligheden for at indføre mere restriktive regler nationalt, dog uden at det må hindre produkternes frie bevægelighed.

 

  1. Adskillelse mellem principper i artiklerne 7 - 15 og undtagelser i artikel 16

 

Særligt punkt 1 og 2 vedrørende henholdsvis beslutningsprocedurer inklusiv inddragelse af interessenter i lovgivningsarbejdet og mulighederne for mere restriktive regler beder vi om må få stor dansk bevågenhed.

 

Vi ser meget gerne, at Danmark vil stille forslag om, at der med Det Økologiske FødevareRåd som model etableres et rådgivende udvalg til at rådgive Kommissionen og en forskrift- eller forvaltningskomite, jf. artikel 31 i forslaget.

 

Vi mener, at Danmark har rig og god erfaring med at sikre inddragelse af interessenter i såvel lovgivnings- som forvaltningsmæssigt arbejde. Det er erfaringer, som Danmark burde udbrede til EU-arbejdet ikke mindst med den viden i baghovedet, at folkeafstemningerne har vist et behov for at inddrage medlemsstaternes befolkninger bedre i EU-arbejdet.

 

Angående forslaget om at ændre gennemførelsesbeføjelser fra forskriftprocedure til forvaltningsprocedure har vi vanskeligt ved at bedømme, hvilken procedure, der er den rette. Men Kommissionen og medlemslandene bliver nødt til at forholde sig til, at det ikke fungerer optimalt i dag. Det er laveste fællesnævner, der karakteriserer beslutningerne, det har vist sig meget vanskeligt at få vedtaget opstramninger af reglerne, selvom de er i linie med det økologiske jordbrugs målsætninger, og medlemslandene har snarere plejet nationale interesser frem for fællesskabs- og økologiske interesser.

 

Økologisk Landsforening beder derfor om, at uanset hvilken gennemførselsbeføjelse, der vælges, så skal rådsforordningen sikre inddragelse af interessenterne som en fast del af det lovgivningsmæssige arbejde. Derudover er der behov for at overveje, hvorledes godkendelsesprocedurerne tjener det økologiske jordbrug bedst muligt med øje for behovet for gode samhandelsmuligheder, ensartede fortolkninger og kontrol og stærk vægt på principper og målsætninger samt plads til dynamisk udvikling.

 

Punkterne 1 – 3 er yderligere uddybet i et brev, som vedlagt, der er sendt til Kommissær Mariann Fischer Boel den 21. april d.å.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Knud Erik Sørensen

Formand Økologisk Landsforening