Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                          Den 2. maj 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat vedrørende forslag til Kommissionens forordning om fra 23. maj 2006 at suspendere muligheden for udstedelse af eksportlicenser til c-sukker.

 

Forslaget forventes sat til afstemning ved mødet i forvaltningskomitéen den 4. maj 2006.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Hanne Lauger


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1.

Den 1. maj 2006

Sags.nr.:

CHSO/PEA/LLI/ACR

FVM 357

 

 

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om fra 23. maj 2006 at suspendere muligheden for udstedelse af eksportlicenser til c-sukker

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Kommissionen forventes på mødet i Forvaltningskomiteen for Sukker den 4. maj 2006 at fremsætte forslag til forordning om fra 23. maj 2006 at suspendere muligheden for udstedelse af eksportlicenser til c-sukker. Det sker med henblik på implementering i Fællesskabslovgivning af afgørelsen i en tvistbilæggelsessag ved WTO.

 

Forslaget forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker, navnlig artikel 44, litra b, der omhandler vedtagelse af foranstaltninger, der sikrer EU’s overholdelse af internationale forpligtelser med hensyn til c-sukker.

 

Forslaget forventes behandlet i Forvaltningskomitéen for Sukker. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning ved mødet i forvaltningskomitéen den 4. maj 2006. Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

 

Forslaget forventes hverken at have statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for Fællesskabsbudgettet.

 

Danmark er positiv overfor forslaget, idet bør sikres, at EU overholder sine internationale forpligtelser for så vidt angår c-sukker.

 

Regeringen agter at stemme for forslaget, idet man lægger vægt på, at Kommissionen med forslaget sikrer, at implementeringen er i overensstemmelse med internationale forpligtelser og baseret på en korrekt fortolkning heraf.


 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Direktoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1.

Den 1. maj 2006

Sags.nr.:

CHSO/PEA/LLI/ACR

FVM 357

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning om fra 23. maj 2006 at suspendere muligheden for udstedelse af eksportlicenser til c-sukker

 

KOM-dokument foreligger ikke

 

Resumé

Kommissionen forventes som følge af internationale forpligtelser at fremsætte forslag til forordning om suspendering af muligheden for udstedelse af eksportlicenser til c-sukker fra 23. maj 2006.

 

Baggrund

Ved en afgørelse i en tvistbilæggelsessag (panelsag) ved WTO om sukkerstøtte af 19. maj 2005 blev det konkluderet, at EU’s eksport af c-sukker er krydssubsidieret (c-sukker er produceret uden for kvote og eksporteret uden eksportstøtte). Det blev endvidere konkluderet, at EU’s eksport af den mængde sukker, som svarer til mængden af sukker, som EU importerer i henhold til præferenceaftalen med AVS-landene samt Indien, også skal defineres som EU’s eksport af sukker med eksportstøtte. Konsekvensen af afgørelsen er, at både eksport af c-sukker, samt reeksport af AVS-sukker skal tælles med under det i WTO aftalte loft for subsidieret sukker, hvor EU hidtil alene har medtaget eksport af kvotesukker. Det er efterfølgende fastlagt, at EU har en periode frem til 22. maj 2006 til at implementere afgørelsen.

 

Kommissionen forventes på mødet i Forvaltningskomiteen for Sukker den 4. maj 2006 at fremsætte forslag til forordningen med henblik på implementering i Fællesskabslovgivning af afgørelsen i panelsagen ved WTO. Forslaget forventes sat til afstemning ved mødet den 4. maj 2006.

 

Forslaget forventes fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker, navnlig artikel 44, litra b, der omhandler vedtagelse af foranstaltninger, der sikrer EU’s overholdelse af internationale forpligtelser med hensyn til c-sukker.

 

Forslaget vil blive behandlet i forvaltningskomitéprocedure. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

EU har et mængdemæssigt loft aftalt i WTO for eksport af subsidieret sukker på ca. 1,3 mio. tons årligt. Det mængdemæssige loft for sukker gælder fra 1. oktober til 30. september. Den nuværende markedsordning for sukker fastlægger, at overholdelsen af det mængdemæssige loft for støttet eksport sikres gennem udstedelse af eksportlicenser i de fastlagte årlige perioder. Dvs. at det er tidspunktet for udstedelsen af licensen, der er afgørende for, om en given eksport medregnes under den ene eller den anden referenceperiode.

 

Det forventes, at Kommissionens forslag vil suspendere muligheden for udstedelsen af licenser til eksport af c-sukker fra og med den 23. maj 2006. Dette indebærer, at den mængde for subsidieret eksport, der er til rådighed for perioden fra 23. maj til 30. september 2006, er forbeholdt eksport at kvotesukker. Licenser til eksport af c-sukker, der er udstedt indtil 22. maj 2006, kan fortsat anvendes til eksport af sukker inden for gyldighedsperioden, hvilket er måneden for udstedelsen og de 3 efterfølgende måneder.

 

Som fleksibilitet for eksportørerne forventes forslaget endvidere at fastlægge, at licenser til eksport af c-sukker, der er udstedt indtil 22. maj 2006, og som ikke udnyttes, kan returneres til udstedelsesmyndigheden indenfor gyldighedsperioden uden at eksportørernes garanti for eksport inddrages.

 

Endelig forventes forslaget at fastlægge, at den nugældende forpligtelse til at eksportere c-sukker fra den 23. maj 2006 erstattes af de bestemmelser, der gælder for sukker uden for kvote i kampagnen 2006/2007. C-sukkeret betragtes herefter som sukker uden for kvote og skal afsættes i overensstemmelse reglerne herom, f.eks. som industrisukker eller overføres til det følgende produktionsår, som produceret uden for dette års kvote.

 

Med forslaget muliggøres det ifølge Kommissionen, at de internationale forpligtelser omkring eksport af sukker, respekteres.

 

Udtalelse

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes hverken at have statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for Fællesskabsbudgettet.

 

Høring

§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt. Landbrugsraadet betragter forslaget som en logisk konsekvens af WTO-afgørelsen vedr. EU’s eksportordning for sukker, og finder at det ikke i øvrigt giver anledning til bemærkninger. Herudover har § 2-udvalget ikke haft bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter Kommissionens forslag med henblik på implementering af afgørelsen i panelsagen ved WTO om eksport af c-sukker, idet det fra dansk side er væsentligt, at Kommissionen med forslaget sikrer, at implementeringen er i overensstemmelse med internationale forpligtelser og baseret på en korrekt fortolkning heraf.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Medlemsstaterne forventes at støtte forslaget.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.