Folketingets udvalg
for Fødevarer, Landbrug                                                              Den
28. april 2006
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering. referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006.
.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 28. april 2006
FVM 356
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006
1. Forslag om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræsektoren
Rådet vedtog med enstemmighed forslaget om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræsektoren. Til indledning havde Kommissionen afgivet en erklæring om anvendelsestidspunktet og sammenhængen mellem forbrugerreaktioner og veterinære udbrud. Fra dansk side blev det understreget, at man ikke kan acceptere destruktion af fjerkrækød. Endvidere fremhævede man, at anvendelsen af støtteinstrumentet alene bør ske, hvor der kan påvises en direkte sammenhæng mellem forbrugerreaktioner og sygdomsudbruddet således, at støtteinstrumentet kun anvendes, når der er tale om reelle krisesituationer samt at støtten skal være midlertidig og målrettet i en begrænset periode.
Kommissionen kunne ikke udtale sig om, hvilke foranstaltninger der ville kunne komme på tale, men vil vurdere de konkrete ansøgninger.
2. Forslag om importordningen for ris
Punktet var ikke på dagsordenen.
3. Bemyndigelse til Kommissionen til at forhandle garanterede priser for rørsukker fra AVS-landene
Punktet blev vedtaget som a-punkt.
4. Meddelelse om fiskerierhvervets økonomiske situation
Rådet havde en drøftelse af meddelelsen om den økonomiske situation i fiskerisektoren, hvor der særligt var fokus på spørgsmålet om muligheden for støtte til motorudskiftning, hvilket dog først skulle drøftes i forbindelse med vedtagelsen af forslaget om Fiskerifonden på rådsmødet i maj 2006.
I sin præsentation af meddelelsen understregede Kommissionen, at det var nødvendigt at se på både de kort- og langsigtede foranstaltninger, såsom ophugning og tilpasning af fiskerikapaciteten til fiskeriressourcerne samt at det var vigtigt at sikre et grundlag for en bæredygtig udvikling.
Fra dansk side støttede man en målrettet indsats mod mere brændstofbesparende fiskerier og udvikling af selektive fisketeknikker. Danmark understregede, at en fortsat reduktion af fartøjskapaciteten i hele EU var nødvendig for at komme overkapaciteten i sektoren til livs og fremhævede i den forbindelse, at man i Danmark havde planlagt en ophugningsrunde i konsumfiskeriet på op til 10 % af kapaciteten for at gøre flåden mere rentabel.
5. Meddelelse om forenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitik
Kommissionen præsenterede kort handlingsplanen og understregede, at det generelt var vigtigt at sikre RAC’ernes deltagelse i lovgivningsprocessen. Kommissionen ville forsøge at fremme handlingsplanen mest muligt.
Kommissionens handlingsplan blev generelt bakket op af alle medlemsstater, idet man fandt, at forenkling var et vigtigt led i at forbedre den fælles fiskeripolitik. En del medlemsstater, herunder Danmark, understregede, at der var behov for at se konkrete fremskridt på området så hurtigt som overhovedet muligt. Flere medlemsstater lagde stor vægt på at sikre front loading af TAC/kvoteforhandlingerne, og nævnte derudover bl.a. reduktion af de administrative byrder, inddragelse af RAC’erne i lovgivningsprocessen og hensyntagen til regionale forskelle.
6. Forslag om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen
Rådet havde en drøftelse af forslaget om en forvaltningsplan for rødspætte og tunge i Nordsøen. I sin præsentation af forslaget forklarede Kommissionen, at det særligt i forhold til den vanskelige situation for tunge var vigtigt, at der blev vedtaget en forvaltningsplan og at det derfor var nødvendigt at udfase overfiskeriet af tunge. Det var også helt afgørende at notere sig, at der var en discard på 80 % af rødspætter i fiskeriet efter tunge med bomtrawl i den sydlige del af Nordsøen, hvilket man ikke fandt acceptabelt.
Flere lande mente, at forslaget var for ambitiøst, idet man fandt målene for fiskeridødelighed for høje. Også vedrørende kontrolbestemmelserne mente alle de medlemsstater, der udtalte sig derom, at disse var for omfattende. For så vidt angik bomtrawl, mente flere medlemsstater, at det var også nødvendigt at se på effekten af andre redskaber.
Fra dansk side anførte man, at det var nødvendigt at se nærmere pÃ¥ de tekniske bevaringsforanstaltninger – herunder maskestørrelser for at reducere discard af smÃ¥ rødspætter i den sydlige del af Nordsøen. I relation til fiskeridødeligheden, var Danmark principielt enig med Kommissionen i, at det var bomtrawlsfiskeri, som man skulle fokusere pÃ¥ i første omÂgang. For sÃ¥ vidt angik kontroldelen, manglede der proportionalitet mellem kontrolindsatsen og formÃ¥let med planen. Det var forkert, at forvaltningsplanen pÃ¥ visse punkter skulle være mere restriktiv end genopretningsplanen for torsk.
Formandskabet konkluderede, at forslaget skulle videre drøftes i rådsarbejdsgruppen, og at man skulle afvente udtalelsen fra Europa-Parlamentet.
7. Forslag om finansieringsforanstaltninger uden for den Europæiske Fiskerifond (EFF)
Punktet var ikke på dagsordenen.
8. Forslag til indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Marokko
Punktet var ikke på dagsordenen.
9. Forslag om ændring af TAC/kvoteforordningen for så vidt angår blåhvilling og sild
Punktet var ikke på dagsordenen.
10. Ændringsforslag nr. 2 til EU´s budget for 2006
Punktet blev vedtaget som a-punkt.
Under eventuelt orienterede Kommissionen om status i WTO-forhandlingerne, hvor man ikke ville være i stand til at nå den i Hong Kong besluttede deadline 30. april for AMA og NAMA, men at dette ikke skyldes et manglende ambitionsniveau fra EU´s side. Kommissæren understregede, at der alene er tale om et midlertidigt tilbageskridt, og at der nu skulle ses fremad. Man arbejdede nu på at blive enige om egentlige tekster medio juni 2006.