Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater om - forslag til ændring af Kommission  ens forordning nr. 466/20011 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin og dioxinli g- nende PCB’er), - forslag til ændring af Kommissionens henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og di oxinlignen de PCB’er, og - forslag til ændring af Kommissionens direktiv om prøveudtagnings   - og analysemeto- der til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler. Dokumenter: SANCO/0305/2005 rev 3, SANCO/00314/2005 og SANCO/02698/2005 Med venlig hilsen Troels Vensild 1 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende sto f- fer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissi   o- nens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 21. oktober 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG - om forslag til ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20012 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin og dioxinli g- nende PCB’er) - forslag til ændring af Kommissionens henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er, og - forslag til ændring af Kommis  sionens direktiv om prøveudtagnings - og analysemetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler. SANCO/0305/2005 rev 3, SANCO/00314/2005 og SANCO/02698/2005 Kommissionen  har  ved  SANCO/0305/2005  fremsat  forslag  til  ændring  af  de  gældende  EU - maksimalgrænseværdier  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er  og  ved  SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er. Endvidere har Kommissionen  fremsat forslag om ændring af dele af analysedirekt  i- vet for dioxin og dioxinlignende PCB. Forslaget vedr. grænseværdierne forventes fremlagt til afstemning i SCoFCAH  d. 27. og 28. oktober 2005. Øvrige forslag forventes fremlagt senere på efteråret.   Vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sundhedsbesky t- telsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier vil bibeholde det nuværende beskyttelsesn i- veau, hvad angår dioxin,  og vil samtidig forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlæ gge græ  n- seværdier for dioxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af grænseværdien for det samlede indhold i ål på 12pg/g samlet set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskytte  l- sesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål med at nedbri   nge indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer. Forslag til forordning om ændring af grænseværdierne for dioxin i fødevarer har til hensigt   også at inkludere dioxinlignende PCB’er i grænseværdierne og permanentgøre Sveriges og Finlands undtagelsesordningen vedrørende grænseværdierne for dioxin. Forslag til henstilli n- gen om indgrebsværdier på området revideres i overensstemmelse med de nye grænseværdier og forslaget om ændring af prøveudtagningsdirektivet for offentlig kontrol af dioxin har til hensigt at harmonisere reglerne yderligere. Regeringen agter på denne baggrund at stemme imod forslagene om hhv.  fastsættelse af grænseværdierne og indgrebsværdierne, men stemmer for forslaget om prøveudtagning. 2 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende sto f- fer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissi   o- nens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 21. oktober 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Revideret grundnotat i forhold til notat af 26. april 2005. Ændringer er anført i kursiv - om forslag til ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20013 om fastsættelse af grænsevæ rdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler (dioxin og dioxinlig- nende PCB’er) - forslag til ændring af Kommissionens henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er, og - forslag til ændring af Kommissionens   direktiv om prøveudtagnings - og analysemetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler. SANCO/0305/2005 rev 3, SANCO/00314/2005 og SANCO/02698/2005 Resume Kommissionen har stillet forslag til forordning om ændring af grænseværdierne for dioxin i fødevarer til også at inkludere dioxinlignende PCB’er og mhp. en permanentgørelse af un    d- tagelsesordningen for Sverige og Finland vedrørende grænseværdierne for dioxin.  Samtidigt foreslår Kommissionen, at hen stillingen på området revideres i overensstemmelse med de nye grænseværdier. Endvidere har Kommissionen stillet forslag om ændring af prøveudtagning s- direktivet for offentlig kontrol af dioxin med henblik på at harmonisere reglerne yderligere. Vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sundhedsbesky t- telsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier vil opretholde det nuværende beskyttelsesn i- veau, hvad angår dioxin, og vil samtidigt forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge græ n- seværdier for dioxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af total TEQ for ål på 12pg/g og en permanentgørelse af undtagelsesordningen samlet set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål    med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer. Det gældende omsætningsforbud for visse laks fra Østersøen samt for sild fra den østlige Østersø forventes fortsat at være rel e- vant. En vedtagelse af forslaget kan endvidere have konsekvenser for andre fødevarekategor i- er som f.eks. æg fra fritgående besætninger og ål. 3 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende sto f- fer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissi   o- nens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
Baggrund Kommissionen har ved SANCO/0305/2005 fremsat forslag til ændring af de gældende EU - maksimalgrænseværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er 4 og ved SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er5.Endvidere har Kommissionen fremsat forslag om ændring af dele af analysedirekt i- vet6 for dioxin og dioxinlignende PCB. Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler. Forslagene behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen retsakterne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa -Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage retsakterne uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod retsakterne, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede retsakterne. Forslaget vedr. grænseværdierne forventes fremlagt til afstemning i SCoFCAH  d. 27. og 28. oktober 2005. Øvrige forslag forventes fremlagt senere på efteråret.   Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det e r derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærhed   s- princippet. Formål og indhold Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gældende græns e- værdier for dioxin i fødevarer, så ledes at disse inkluderer de dioxinlignende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebsværdier7 for dioxinlignende PCB’er i EU lovgivningen og tilrette analysedirektivet, så prøveudtagningen udøves mere harmoniseret.Der er tale om en fortløbende proces, som blev iværksat med vedtagelsen af Rådets forordning 2375/20018 med henblik på at øge  sundhedsbeskyttelsesniveauet i EU og forbedre fødevaresikkerheden. 4 Dioxinlignende polychlorerede biphenyler (PCB’er) er stoffer,  der har toksikologisk profil som ligner dioxin om end de oprindeligt stammer fra andre kilder. 5 Kommissionens henstilling 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer. 6 Kommissionens direktiv 2002/69/EF af 26. juli 2002 om prøveudtagnings - og analysemetoder til officiel kon- trol af dioxinindholdet og bestemmelse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler. 7Indgrebsværdi fast  sættes på 75% af grænseværdien for en given fødevare. Ved overskridelse skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB. Indgreb  s- værdier er således et værktøj til at identificere forurenin g over baggrundsniveau (men under grænseværdien). 8 Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november  2001 om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler.
Dioxin er et miljørelateret problem. Indholdet af dioxin i a nimalske produkter skyldes fore- komst af dioxin i miljøet eller forekomst i foderet. Dioxin påvirker immunforsvaret og repr  o- duktionsevnen. Dioxin påvirker endvidere fostres udvikling og adfærd og endelig kan dioxin i høje doser være kræftfremkaldende. På  baggrund af Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidlers (SCFs) risikovurdering af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer fra 22. november 2000 blev der fastsat en toler  a- bel ugentlig indtagelse (TWI)9 for dioxin og dioxinlignende PCB. Ifølge de videns kabelige vurderinger beror de kritiske effekter af dioxiner på den samlede kropsbelastning, som me n- nesker opnår gennem lang tids indtagelse. En permanent overskridelse af TWI anses for at være sundhedsmæssigt uacceptabel. En overskridelse af TWI i kortere perioder vurderes der- imod ikke at have signifikant sundhedsmæssig betydning i det lange forløb under den foru   d- sætning, at denne højere belastning i en periode efterfølges af lang periode med lavere b e- lastning. SCF har endvidere vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlignende PCB’er i EU-landene til ca. at ligge på det tolerable ugentlige indtag. Dette niveau indebærer ingen sikkerhedsmargin, hvorfor SCF anbefaler en reduktion af indtaget. På denne baggrund blev der i Rådets forordning   om fastsættelse af grænseværdier for beste te forurenende stoffer i levnedsmidler fastsat grænseværdier fødevarer, mens der i Kommissionens henstilling10 om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fø devarer blev fastsat indgrebsværdier   for de samme fødev rer. På grund af begrænset viden omkring dioxinlignende PCB’er blev der i første omgang kun fastsat grænseværdier for de egentlige dioxiner. I henhold til forordningen skal der inden 31. december 2004 indsamles data for dioxinlignende PCB’er og samtidig skal grænseværdierne revideres første gang med henblik på inkludering af dioxinlignende PCB’er. Dette sker ved nærværende forslag. Kommissionens intention er at reducere grænseværdierne yderligere i n- denfor en kortere årrække på baggrund af en forventet reduktion af forureningen af miljøet. Indgrebsværdiernes niveau kan ses som det foreløbige mål for reduktionsgraden. I Kommissionens forslag vedr. grænseværdier bibeholdes de nu gældende grænseværdier for dioxin, mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxinlignende PCB ’er (herefter total TEQ11). Grænseværdien for total TEQ baseres på de nu gældende dioxin græ n- seværdier   og data for forekomst af dioxinlignende PCB’er. Bibeholdelsen af grænseværdien for dioxin vil blive genovervejet senest d. 31. december 2007 samtidigt med en revision med henblik på nedsættelse af grænseværdierne for summen af dioxin og dioxinlignende PCB og inkludering af flere fødevarekategorier herunder børnemad.   Der er således tale om en fle r- trins proces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier for dioxin, nu (i 2005) sætter supplerende grænseværdier for total TEQ og senest d. 31. december 2007 vil sænke grænseværdierne for total TEQ og samtidig fje rne dioxin grænseværdierne. 9 TWI blev fastsat på 14 pg WHO -TEQ/kg legemsvægt/uge. 10 Kommissionens henstilling nr. 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer. 11 TEQ = toksicitetsækvivalent. De forskellige dioxin og dioxinl  ignende PCB’ers giftighed vægtet i relation til hinanden.
Forslaget indeholder grænseværdier for de samme animalske produkter, som der tidligere er sat dioxin grænseværdier for, men der foretages mindre justeringer i kategoriseringer. Grænseværdien for fiskeolie vil blive ændret ti l at hedde ”marinolie”. Dette betyder, at værd i- en også omfatter produkter som sæl   - og hvalolie. Grænseværdien for æg vil blive reguleret ved én grænseværdi for alle typer æg. Indtil 1. jan u- ar 2005 var æg fra fritgående besætninger fritaget fra dioxin græn seværdien. Denne type æg vil med det nuværende forslag blive inkluderet i reglerne.   Endvidere indeholder forslaget en særskilt grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlign de PCB’er for ål på 12 pg/g, hvor den for fisk generelt foreslås at ligge på 8 pg/g, idet hol- landske data viser signifikante overskridelser af den generelle grænseværdi på 8 pg/g for summen af dioxin og dioxinlignende PCB’er i ål. Det følger af art. 1, stk. 1 i Kommissionens forordning 466/2001, at når de levnedsmidler, der er nævn  t i forordningens bilag I, bringes i omsætning, må de ikke have et større indhold af forurenende stoffer, end det i bilaget fastsatte. For dioxin er grænseværdierne udmøntet i Kommissionens forordning 2375/2001. I forbindelse med vedtagelsen af de nu gæld  ende grænseværdier for dioxin fik Finland og Sverige vedtaget en undtagelse, der angiver, at uanset art. 1, stk. 1 kan disse lande bringe fisk i omsætning til human konsum, der har et   højere dioxinindhold , end det i forordningen fastsatte, på  deres eget område . Dette forudsætter etablering af en ordning, der sikrer forbrugernes fulde orientering omkring kostanbefalinger i forbindelse med indtag af disse fisk. Sveriges og Finlands undtagelse omfatter kun fisk fra Østersøen, der overskrider grænsevæ r- dierne og gælder kun afsætningen til eget marked. Fisk, der i øvrigt overholder de fastsatte grænseværdier fra de to lande, må i henhold til art.1, stk. 1 i forordning 466/2001 gerne o m- sættes til andre lande. Undtagelsen gælder indtil 31/12 -06. Det oplyses, at Dan mark ikke har anmodet om en sådan ordning. I følge forslaget er Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra Østersøen (Øste r- søsild, Østersølaks, flodlampret, ørred, fjeldørred, heltling) permanentgjort. Endvidere er Es t- land, som har fået samm e mulighed for undtagelse i forbindelse med deres optagelsesforhand- linger, Letland og Litauen, nævnt med mulighed for at kunne opnå samme undtagelse. Dette skal vedtages i Komiteprocedure iht. artikel 8 i Rådets forordning 315/93. Endvidere knytter der sig visse betingelser til undtagelsen i form af kostvejledning til befolkningen. Reduktionsstrategi Målsætningen er, at emissionen af dioxin og forureningen med dioxinlignende PCB’er skal reduceres ved kilden. For at kunne opspore kilderne til forureningen af fødevarer blev der de r- for, udover de allerede vedtagne grænseværdier, i 2002 vedtaget en henstilling, der opstillede såkaldte  indgrebsværdier  . Indgrebsværdier fastsættes på et niveau svarende til ca. 75% af maksimalgrænseværdierne. Ifølge henstillingen skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte
en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB’er, når nationale overvågnings - eller kontrolundersøgelser påviser et indhold, der overskrider indgrebsværdie r- ne fastsat for dioxin. Myndighederne skal også analysere disse prøver for dioxinlignende PCB’er. På denne måde forventes det, at der kan udpeges specielt belastede fødevarer fra sp    e- cielt belastede områder. Henstillingen lægger op til, at medlemslandene ved udpegning af s   å- danne ”hotspo ts” skal følge op med henblik på, at fjerne eller begrænse dioxinindholdet i de pågældende fødevarer gennem en indsats ved forureningskilden. Endvidere skal indgrebsvæ r- dierne tilvejebringe et bedre datagrundlag til revurdering af maksimalgrænseværdierne. Ek- sempler på hotspots kan være forureningskilder som fx forbrændingsanlæg eller mere lokale punktkilder som ulovlige afbrændinger af affald. På baggrund af det nye grænseværdiforslag har Kommissionen derfor udarbejdet SA N- CO/00314/2005 om indgrebsværdier i   fødevarer. I dette forslag bibeholdes indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er. Ændringsforslaget for analysedirektivet betyder at prøveudtagningen bliver mere harmonis    e- ret. Der har vist sig behov for en yderligere specificering for udtagning af repræsentative prøver af fisk af forskellige størrelser i en batch, for derved at ensarte prøveudtagningen fra land til land. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om hverken forslaget eller henstillingen. Gældende dansk ret Grænseværdi forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal derfor ikke impl e- menteres. Forordningen vil supplere den i forvejen eksisterende regulering ved Kommissio- nens forordning nr. 466/2001 af 8. marts 2001 om fastsæ  ttelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler, som ændret ved Rådets forordning nr. 2375/2001 af    29. november 2001 og Kommissionens forordning 684/2004 af 13. april 2004. Disse grænsevæ r- dier er gengivet i bekendtgørelse nr. 194 a f 21. marts 2005 om visse forureninger i fødevarer. Analysedirektivet vil skulle implementeres i dansk lovgivning. Konsekvenser Vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sundhedsbesky  t- telsesniveauet, da de foreslåede grænsev   ærdier vil bibeholde det nuværende beskyttelsesn i- veau, hvad angår dioxin,  og vil samtidig forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge græ n- seværdier for dioxinlignende PCB’er.    Dog vurderes en fastsættelse af total TEQ for ål på 12pg/g samlet set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer . En vedtagelse kan få samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget kan forventes at i  n- debære begrænsninger i omsætningen af visse fiskearter fra Østersøen . For æg fra fritgående og økologiske høns  formodes indhold omkring grænseværdien at være realistisk at finde, hvilket kan indebære begrænsninger i omsætningen af æg fra de nævnte besætnin ger.
Der foreligger ikke beregninger for konsekvenserne af et forsat omsætningsforbud for visse fiskearter fra Østersøen. I en samlet opgørelse af konsekvenser skal der dels tages højde for konsekvenserne for de bornholmske laksefiskere samt de berørte f orarbejdningsvirksomheder. I den forbindelse oplyses, at landingen af dansk fisk fra Østersøen udgør 2 -3% af den samlede danske landing af fisk, at antallet af bornholmske laksekuttere er ca.12 samt at de berørte fo r- arbejdningsvirksomheder ikke alene baserer deres produktion på Østersølaks og derfor impo r- terer laks med henblik på forarbejdning og videre salg. Dels skal der i en samlet vurdering medtages konsekvenser for den øvrige danske fiskeindustri, der i både hjemlig omsætning og eksport langt overstiger det bornholmske. En eventuel opdeling af sikkerhedsniveauet for Østersøen og øvrige farvande vil kunne medføre en uklarhed om fødevaresikkerheden ved danske fisk.     Fødevarer på markedet kan i almindelighed overholde de foreslåede grænseværdier. D ata vi- ser, at laks fra Østersøen på over ca. 2 kg overskrider den foreslåede grænseværdi for total TEQ. De nye grænseværdier nødvendiggør justeringer i gældende ret bl.a. mhp. genindføre l- se af forbud mod omsætning af laks over 2 kg til humant konsum, idet hel  t nye undersøgelser har vist, at det er næppe sandsynligt, at man kan trimme sig ud af problemet for laks over den vægt  .Ved trimning forstås at man bortskærer de fedtrige, og dermed dioxinrige, dele af f i- sken. Det forventes, at fiske- og omsætningsforbud   for sild fra den østlige Østersø stadig er relevant, hvorimod sild fra den vestlige Østersø må forventes at kunne holde både græns e- værdierne for dioxin og total TEQ, og fangst og forarbejdning af sild på Bornholm vil således kunne fortsætte. Det kan ej heller udelukkes, at der kan forekomme mulige overskridelser af grænseværdien eller indgrebsværdien for enkelte prøver    af andre fede fiskearter . Som konsekvens af den foreslåede grænseværdi for ål på12 pg/g i stedet for 8 pg/g, som for de øvrige fiskearte r, vurdere Danmarks Fødevareforskning, at det vil kunne medføre at visse grupper i befolkningen, der i forvejen har et højt indtag af dioxin, risikerer en forhøjelse i det daglige indtag af dioxin og dioxinliggende PCB med op til 11%. Dette anses problematisk i lyset af, at vi med vores eksisterende indtag ca. ligger på det ugentlige tolerable indtag.   Der kan således forudses overskridelser i æg fra økologiske og fritgående besætninger samt i visse fiskearter fra Østersøen, herunder ål, samt ål fra Øresu nd og Bælthavet. Miljøministeriets, Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie  - og Forbrugeranliggenders forpligtelse til opfølgning i henhold til indgrebsværdier vil kunne øges som følge af de nye indgrebsværdier. På det foreliggende grundlag forv   entes, at opfølgningen vil kunne afholdes indenfor de nuværende økonomiske rammer. Indgrebsværdier har samtidig erhvervsmæssige konsekvenser, da det henstilles, at erhvervslivet er med til at opspore kilderne til den forhøj e- de forurening, der detekteres.   Høring Forslagene har af flere gange været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa  -Parlamentets og Rådets Fo r-
ordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgi v- ningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende f ø- devaresikkerhed (fødevareforordningen). Der er indkommet følgende bemærkninger (samlede bemærkninger fra alle høringer):    Biodynamisk Forbrugersammenslutning finder, at så yderst giftige stoffer som dioxin og di o- xinlignende PCB’er ikke blot bør reduceres, men slet ikke bør eksistere i vores fødekæde. Landbrugsraadet opfordrer til nærmere at definere hvad fastsættelse af indgrebsværdier for indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er indebærer, da det er vigtigt for fødevareprod    u- centen at vide, hvilke konsekvenser en given overskridelse af indgrebsværdi  en indebærer. Der opfordres i den forbindelse til en harmoniseret tilgang til problemstillingen, ligesom der skal være proportionalitet i forholdet mellem evt. overtrædelse af indgrebsværdi og konsekvensen deraf. Danmarks Fiskeriforening anmoder om, at Danmark tilstræber at få den samme undtagelse som de øvrige Østersølande. Endvidere fremhæver foreningen, at Fødevarestyrelsen på møde i Det Rådgivende Fødevareudvalg d. 12. september 2005 i et notat har givet udtryk for, at st  y- relsen i samarbejde med DFVF har undersøgt, hvor galt det står til med de uønskede stoffer i fisk og fundet at fordelene opvejer ulemperne. Foreningen mener derfor, at det må være m   u- ligt at finde mere nuancerede løsninger end det aktuelle omsætningsforbud. Bornholms og Christiansøs Fi skeriforening anfører, at Danmark bør være omfattet af samme regelsæt som de øvrige Østersølande. Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger (som repræsentant for bl.a. Bornholms og Christiansøs Fiskeriforening) finder, at laks bør behandles på lige fod     med ål og grænsevæ r- dien for laks bør derfor ikke ligge under 12 pg WHO -PCCD/TEQ/g vådvægt. Endvidere anf   ø- rer foreningen at Danmark bør optage forhandlinger med henblik på at få en undtagelsesor    d- ning for laks fra Østersøen i lighed med andre Østersølande. Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening anfører, at der bør være fælles regler for alle Østersølande og, at Danmark om nødvendigt bør omfattes af undtagelsen med tilhørende fo r- pligtigelser i form af bl.a. kostråd. Den Kgl. Veterinær  - og Landbohøjskol e anfører at  analysemetoder og prøveudtagning er tidskrævende og kompliceret at udføre, samt at metoderne er mindre egnede som et overvå g- ningsredskab og tjener bedre til en overordnet kortlægning og som bekræftelsesmetode og v i- dere at der er behov for udvikling af screeningsmetoder. Forbrugerrådet  støtter som udgangspunkt forslaget, idet de dioxinlignende PCB’er er kommet med. De kan dog ikke støtte den foreslåede værdi for summen af dioxin og dioxinlignende PCB for ål og de ønskede undtagelser for visse   baltiske lande. Det skaber ulige handelsbetin-
gelser i EU, og det frygtes at Danmark vil presses til at få indført en lignede undtagelse. Dette vil ikke beskytte forbrugerne. Coop Norden  vil gerne opfordre til, at grænseværdierne ved fremtidig revision kommer til at omfatte børnemad som særskilt kategori. Fagligt Fælles Forbund    støtter ikke forslaget og finder det uacceptabelt at Finland og Sver i- ge m.fl. skal have særregler på dioxinområdet og at ål skal have en særlig høj grænseværdi. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen vurderer, at vedtagelse af forslaget om grænseværdier som udgangspunkt skø n- nes at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier vil opretholde det nuværende beskyttelsesniveau, hvad angår dioxin, og    vil samtidigt forøge beskyttelsesnivea u- et ved at fastlægge grænseværdier for dioxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af total TEQ for ål på 12pg/g og en permanentgørelse af undtagelsesordningen samlet set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer   , hvormed Regeringen ikke finder at kunne støtte forslagene til hhv. forordningen og grænseværdier og henstillingen om indgrebsværdier  . Regeringen finder derimod godt at kunne støtte forslaget til prøveudtagningsdirektivet. Forhandlingssituationen Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Der forventes at være k  valificeret flertal for forslagene. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget om grænseværdier og forslaget om indgrebsværdier har tidligere været forelagt Fo l- ketingets Europaudvalg den 26. april 2005 ( alm. del bilag 115).