./.     Vedlagt fremsendes til udvalget orientering grundnotat om Kommissionens beretning til Europa-Parlamentet og Rådet om hør og hamp samt om Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1673/2000, for så vidt angår forarbejdningsstøtten for hør og hamp bestemt til fiberproduktion, og af forordning (EF) nr. 1782/2003, for så vidt angår hamp, der er omfattet af enkeltbetalingsordningen.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
EU-repræsentationen/Departementet 2.3/2.1.                                                                Â
Den 7. april 2006
BOESNI/PEBJ/THFI
FVM 349
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
KOM (2006) 125
Resumé
Kommissionen har fremlagt beretning med ledsagende forslag om ændring af forordningen om forarbejdningsstøtten for hør og hamp bestemt til fiberproduktion og af forordningen om enkeltbetalingsordningen for så vidt angår hamp. Forslaget følger op på anbefalinger fra beretningen og indebærer, at ordningen om forarbejdningsstøtten videreføres i yderligere to år, og at forordningen om enkeltbetalingsordningen også skal omfatte dyrkning af hamp til andre formål end fiberproduktion.
Â
Baggrund
Kommissionen har den 17. marts 2006 fremlagt en beretning til Rådet og Europa-Parlamentet om hør og hamp samt fremsat forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1673/2000 for så vidt angår forarbejdningsstøtten for hør og hamp bestemt til fiberproduktion, og af forordning (EF) nr. 1782/2003, for så vidt angår hamp, der er omfattet af enkeltbetalingsordningen. Beretningen og forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 20. marts 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF, særlig artikel 37, stk. 2, tredje afsnit, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
I juli 2000 vedtog Rådet en reform af sektoren for hør og hamp, hvor produkterne blev integreret i den generelle hektarstøtteordning, som senere blev erstattet af enkeltbetalingsordningen, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003. Samtidig blev det bestemt, at der efter Rådets forordning (EF) nr. 1673/2000 om den fælles markedsordning for hør og hamp bestemt til fiberproduktion, skulle ydes forarbejdningsstøtte til de første forarbejdningsvirksomheder, der fremstiller fibre af hør- og hampestrå. Reformen trådte i kraft den 1. juli 2001.
Â
Ved Rådets forordning (EF) nr. 393/2004 blev forordning (EF) nr. 1673/2000 forlænget med to år indtil 2005/2006.
Efter artikel 15, stk. 2, i forordning (EF) nr. 1673/2000 skulle Kommissionen i 2005 forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om forarbejdningsstøtten, i givet fald ledsaget af forslag.
I sin beretning af 17. marts 2006 vurderer Kommissionen generelt, at der kun kan drages begrænsede konklusioner om forarbejdningsstøtteordningens effektivitet. Dette begrundes dels med tidsdimensionen i forarbejdningen af strÃ¥ til fibre (22 mÃ¥neder) og de deraf følgende begrænsede datamængder (høsten i 2001/2002 pÃ¥virkedes af dÃ¥rligt vejr) samt dels med det faktum, at nogle nye medlemslande endnu ikke har modtaget forarbejdningsstøtte. Kommissionen drager dog nogle konklusioner pÃ¥ basis af foreliggende data og oplysninger fra erhvervsdrivende. Â
Ifølge Kommissionens beretning har forarbejdningsstøtten for lange fibre sammen med den fordelagtige markedssituation, som efterspørgslen fra Kina har medført, bidraget til en bemærkelsesværdig stigning i hørproduktionen. Kommissionen vurderer, at det for sÃ¥ vidt angÃ¥r lange hørfibre i den nuværende gunstige markedssituation er vanskeligt at vurdere betydningen af selve støtten, idet markedet er meget profitabelt. For sÃ¥ vidt angÃ¥r korte hørfibre vurderer Kommissionen, at støttens virkninger ikke kan præciseres nærmere, da næsten alle fremstillede mængder er biprodukter fra skætningen af lange fibre, og fordi de hørarealer, der specifikt er bestemt til fremstilling af korte fibre, fortsat er marginale. Â
Om hamp fremgÃ¥r det af beretningen, at forarbejdningsstøttens positive virkninger pÃ¥ virksomhedernes regnskaber har medført en stigning i købsprisen for hampestrÃ¥ og investeringer i forskning og udvikling og nye afsætningsomrÃ¥der. Hvad hamp angÃ¥r er specialpapir et vigtigt afsætningsomrÃ¥de, hvor nye tekniske anvendelser endnu ikke har nÃ¥et â€storskala-udviklingsfasenâ€. Kommissionen vurderer, at afskaffelsen af støtten pÃ¥ nuværende tidspunkt vil kunne bringe enhver videre udvikling af dette afsætningsomrÃ¥de i fare.   Â
Sammenfattende konkluderer Kommissionen, at det bør foreslås, at den eksisterende støtteordning videreføres i en vis periode. Dette vil give tid til at indvinde flere erfaringer, som skønnes særligt nødvendige for de nye medlemsstater.
Med henvisning til konklusionerne i Kommissionens beretning af 17. marts 2006 foreslås, at den i produktionsår 2005/06 anvendte ordning videreføres i yderligere to år. Indtil produktionsåret 2007/08 vil støtten for lange hørfibre således forblive på det nuværende niveau på 160 EUR pr. ton, og støtten for korte hørfibre og hampefibre vil uændret ligge på 90 EUR pr. ton. De nuværende niveauer for de nationale garantimængder vil heller ikke blive ændret.
For så vidt angår det maksimale indhold af urenheder og skæver foreslår Kommissionen, at den nuværende ordning bevares, idet de fleste medlemsstater gør brug af fravigelsen af grænsen på 7,5 %, og idet visse slutanvendelser forudsætter et stort indhold af urenheder. Således kan medlemsstaterne yde støtte for korte hørfibre, der indeholder højst 15 % urenheder og skæver, og hampefibre, der indeholder højst 25 % urenheder og skæver.
Den supplerende støtte til de første forarbejdningsvirksomheder af lange hørfibre i de særlige  produktionsområder i Holland, Belgien og Frankrig foreslås uændrede, hvorved den supplerende støtte forbliver på 120 EUR pr. ha i zone I og 50 EUR pr. ha i zone II, som fastsat i forordning (EF) nr. 1673/2000.
Kommissionen fastslår i forslaget, at videreførelse af den nuværende ordning vil muliggøre en grundig analyse af de erfaringer, der i mellemtiden opnås, og vil også give tid til at gennemføre en samlet konsekvensanalyse af mulighederne for at forenkle denne støtteordning ved at integrere den i de generelle bestemmelser i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsordningen).
Kommissionen foreslår, at forordning (EF) nr. 1782/2003 ændres i forbindelse med revisionen af ordningen for hør og hamp bestemt til fiberproduktion, så forordningen også omfatter dyrkning af hamp til andre formål end fiberproduktion. Dette skal ses på baggrund af, at hampedyrkningsarealer efter forordningens artikel 52 er omfattet af enkeltbetalingsordningen, hvis hampesorten har et indhold af THC (tetrahydrcannabionol) på højst 0,2 % og råvarerne anvendes til fremstilling af spindfibre. Den anden betingelse, der stammer fra det tidligere forhold mellem ordningen for markafgrøder og støtten til fiberindustrien, er ikke mere nødvendig under enkeltbetalingsordningen, og denne betingelse forhindrer desuden i praksis enhver anvendelse af hamp til andre industrielle formål (f.eks. energiformål).
Arealerne med hør og hamp i Danmark androg i 2005 ca. 126 ha.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 812 af 17. september 2001 om støtte til hør og hamp til fremstilling af fibre. Forslaget vil betyde, at bekendtgørelsen eventuelt skal ændres.
Â
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har ingen konsekvenser for EU-budgettet (uændret niveau).
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget, og har ikke haft bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende kritisk overfor, at der ydes forarbejdningsstøtte til hør og hamp set i lyset af udviklingen af den fælles landbrugspolitik i retning af en afkobling af landbrugsstøtten. Danmark mener, at forarbejdningsstøtten alene er at betragte som en overgangsstøtte, og kan på den baggrund tilslutte sig, at støtteordningen videreføres i en 2-årig periode, idet Danmark dog finder, at ordningen på sigt bør afskaffes.
Danmark kan støtte ændringerne i forordningen om enkeltbetalingsordningen, idet der samlet set er tale om en forenkling af de eksisterende regler på området.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.