Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 13. oktober 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat vedr. Råd smøde (landbrug og fiskeri) den 24.-25. oktober 2005. Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer 12.oktober   2005 FVM 303 SUPPLERENDE SAMLENOTAT Rådsm øde (landbrug og fiskeri) den  24. –  25. oktober 2005 19. (Evt.) WTO-forhandlingerne – KOM-dokument foreligger ikke Status side 2
2 SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI) den 24. –  25. oktober 2005 19.    (Evt.) WTO-forhandlingerne - landbrug. KOM dokument foreligger ikke Revideret genoptryk af supplerende aktuelt notat af 5. oktober 2004. Ændringer er markeret i ma   r- ginen Resumé Kommissionen forventes at give en redegørelse for status for forhandlingerne under Doha Udvi k- lingsrunden i forhold til landbrugsområdet. Der føres meget intense forhandli  nger i formelt og især uformelt regi blandt nøglelande på grun  dlag af konkrete udspil. En række EU  -lande har i en fælles henvendelse til Kommissionen advaret imod omfattende koncessioner og mindet om det af Rådet afgivne forhandlingsmandat Baggrund Det forventes, at Kommissionen på det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24.   -25. 2005 vil give en statusredegørelse for handelsforhandlinger under Doha Udviklingsrunden i forhold til landbrugsområdet. Nærhedsprincippet Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en statu  sredegørelse. Formål og indhold WTO-forhandlingerne om landbrug blev i henhold til artikel 20 i landbrugsaftalen fra Uruguay- Runden indledt i 2000. På WTO -ministerkonferencen i Do ha i november 2001 blev re tningslinjer for de fortsatte forhandlinger fastlagt. Doha-beslutningens køreplan for landbrug   forhandlingerne kunne imidlertid ikke overholdes, og  på WTO -ministerkonferencen i Cancún i september 2003 vurderede formanden for konferencen, at kløften mellem de udmeldte positioner var meget stor. Forhandlinger på landbrugsområdet blev derfor ikke indledt, inden de samlede forhan  dlinger blev afbrudt. Den 1. august 2004 lykkedes det for repræsentanter fra de 147 medlemslande i WTO’s g   enerelle råd at enes om et kompromis om rammerne for de videre forhandlinger. Kompromisset har form af en rammeaftale, som skal udfyldes med detaljerede bestemmelser inden næste m  inisterkonference i Hong Kong i december 2005. Landbrugsafsnittet i rammeaftalen (annex A) er præget af overordnede målsætninger for nye fo r- pligtelser inden for landbrugsforhandlingernes tre hovedområder (intern støtte, eksportstø   tte og
3 markedsadgang), men er ikke konkret med hensyn til den nærmere udmøntning. Såvel overordnet som i forhold til hver af hovedområderne peger rammeaftalen også på de særlige hensyn (Special and Differential Treatment, SDT), der skal tages til udviklingslande - herunder især de mindst u  d- viklede og fødevareimport -afhængige udviklingslande. Under emner a  f interesse hvorom, der ikke er opnået enighed nævner rammeaftalen også geografiske indikat ioner (GI). Med henblik på forhandlingsmøder i Zürich og Geneve 10   -12. oktober 2005 blandt varierende kred- se af nøglemedlemmer fremsatte såvel EU som USA forhandlin  gsudspil, der dækkede centrale e  m- ner på de tre hovedområder   - intern støtte, eksportstøtte og markedsadgang.   Udspillet fra EU kan resumeres som følger  - idet dog skal bemærkes, at just  eringer i udspillet må forudses: - Markedsadgang Med afsæt i G20 landeg  ruppens model foreslår EU fire bånd til inddeling af toldsatser og et toldloft på 100%. Progre ssivitet i toldreduktionen opnås ved, at toldlinier, der falder i lavere bånd reduceres med en lavere sats og toldlinier i højere bånd med en højere sats. Øverste bånd foreslås at omfatte told >90% og en dertil hørende toldreduktion på 50%. Vedrørende følsomme produkter foreslår Kommissionen, at 8% af et lands toldlinier kan betegnes som følsomme. R eduktionen heri følger toldbåndene og udgør 20% i båndet over 90%.    For udviklingslande foreslås fordelagtig behan dling ved afgrænsning af båndene (øget med 1/3) og toldreduktionerne (reduc eret med 2/3). - Eksportstøtte EU anfører i sit udspil, at slutdatoen for udfasning er et led i en samlet aftale baseret på paralleli  s- me, dvs. samtidig udfasning af tilsvarende ordninger hos andre lande, som for eksempel USA’s eksportkreditter. Endvidere lægges op til ”front   -loading”, dvs. en mærkbar grad af udfasning umi   d- delbart fra en ny aftales ikrafttræden. - Intern støtte I rammeaftalen lægges op til progressivitet, således at medlemmer med et højt niveau af handel s- forvridende intern støtte reducerer mest. EU foreslår etablering af tre bånd med EU i det højeste, hvilket skal indebære 70% reduktion i de gældende lofter for Gul Boks/A MS støtte (den mest ha n- delsforvridende interne støtte). Den såkaldte   de minimis støtte (handelsforvridende støtte, som u  n- der den nuværende WTO  -aftale er begrænset til 5% af produktionsværd ien) foreslås nedbragt til ca. 1,7%. For Blå Boks (handelsforvridend e intern støtte men med produktionsbegrænsende sigte) kan EU eventuelt acceptere reduktion i det loft på 5%, der lægges op til i rammeaftalen. Ligeledes i Blå Boks foreslås indførelse af produktspecifikke lofter. - Andre emner EU lægger endelig op til et  ablering af et system for registrering af Geografiske Indikationer (GI) og understreger betydningen af parallelle fremskridt i forhandlinger om markedsadgang for øvrige produkter (NAMA – esteydelser. Udtalelser
4 Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Konsekvenser Kommissionens statusredegørelse har ingen konsekvenser. Høring Sagen har tidligere været forelagt §2  -udvalget (landbrug). Danmarks Naturfredningsforening anførte på mødet i §2   -udvalget (Landbrug) den 9. juni 2004 ved- rørende WTO, at man gerne så et udspil fra EU’s side med en fast dato for afviklingen af eksportr   e- stitutioner. Danmarks Naturfredningsforening henviste til udmeldingen fra britisk side om en afvik- ling af eksportrestitutioner inden 2010. Det ville endvidere være nø   dvendigt at indgå i forhandlinger om en væsentlig reduktion eller afskaffelse af støtten under blå boks. For så vidt angik støtte under grøn boks var det vigtigt at se på omfanget samt den nærmere definition af støtten. Markedsadgang var ligeledes et af de punkter, hvor EU ville være nødt til at bevæge sig. Det var generelt vigtigt, at EU sikrede fremdrift i forhandlingerne. Landbrugsraadet har i høringssvar af 7. oktober 2004 udtalt sin støtte til den nuværende forhan d- lingsproces med udgangspunkt i rammeaftalen. Det gælder især vedrørende intern støtte, medens Landbrugsraadet i forhold til eksportstøtte ønsker strammere vilkår for parallelitet, en forenkling af bindingerne på ekportrestitutioner og 2015 som tidligste f rist for fuld afvikling af eksportstøtte. Med hensyn til markedsadgang argumenterer rådet for en beskyttelse, der modsvarer omkostninger ved særkrav i EU. Med hensyn til markedsadgang anbefales vedrørende toldkvoter bedre forval   t- ning og reduceret told inden for kvoterne frem for udvidelse af disse. I forhold til udviklingslandene anbefaler Landbrugsraadet en målrettet differentiering, og Geografiske Indikationer ønskes holdt ude af forhandlingerne. FødevareIndustrien  har i høringssvar af 7. oktober 2004 og  19. november 2004 anerkendt rammeaf- talen som et godt grundlag for et balanceret og fremadrettet forhandlingsresultat. FødevareIndustr i- en peger på erhvervets offensive int eresser som begrundelse for, at man støtter en progressiv linie i forhold til landbrugsforhandlingerne. Det gælder vedr  ø gerne ser reformer/afkobling, der kan fremme snarlig og parallel afvikling af eksportstøtte, og især kan muliggøre mindre toldbeskyttelse. FødevareIndustrien peger i den forbin  delse på øget behov blandt medlemmerne for at kunne importere og forarbejde råvarer fra tredjelande, dvs. behov for bedre gensidig markedsadgang. I forhold til sæ  rlige vilkår for u -lande anbefaler FødevareIndustrien klarere kriterier for hvilke lande, der begunstiges og en sektorvurdering af markedsvirkninger af begunstigelser. FødevareIndustrien advarer endvidere imod, at Geografiske Indikationer (GI) gøres til et kardinalpunkt til eventuel skade for landbrugsforhandlingerne. Verdensnaturfonden (WWF) har i høringssvar af 19. november 2004 fremhævet betydningen af regelbunden international samhandel som redskab til opnåelse af bæredygtig udvikling.  WWF u   n- derstreger prioriteringen af udviklingslandenes interesser med henvisning til den betydning land- brugssektoren spiller for fødevaresikkerhed og økonomisk udvi  kling. Konkret vægter WWF en
5 snarlig og samtidig udfasning af forskellige former for eksportstøtte. Endv idere anbefaler WWF skrappere kriterier for Grøn Boks med særlig vægt på miljø, dyrevelfærd og la nddistriktsudvikling, og at den afkoblede støtte fra EU’s landbrugsreform ikke omfattes af Grøn Boks. Endelig foreslår WWF vedrørende markedsa dgang, at udpegning af følsomme produkter alene skal tage sigte på varetagelse af  miljø, natur og udvikling af ma rginaliserede landdistrikter i EU. På mødet i §2  -udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005 bekræftede   Landbrugsraadet sin holdning og tilfø landbrugskommissæren  . Endvidere fandt rådet det væsentligt at sikre, at Kommissionen kan gå til forhandlingerne i Hong Kong i december 2005 med et åbent fo rhandlingsmandat, idet der i sidste ende ville være tale om et ko  mpromisforslag. Danmarks Naturfredningsforening tilføjed e på mødet i §2-udvalget (landbrug) den 12. oktober 2005, for så vidt angik de følsomme produkter, at man var betænkelig ved, om man, i lighed med hvad der var sket på miljøområdet, ville ende med en meget lang liste over varer, som medlemsstaterne anså fo r følsomme. Regeringens foreløbige generelle holdning Fra dansk side henholder man sig til Folketingets vedtagelser af bl.a. 10. juni 2004 (V39 under F14) samt det forhandlingsoplæg om WTO, som Folketingets Europaudvalget tiltrådte den 7. oktober 1999. Endvidere vil man fra dansk side bekræfte, at grundlaget for EU's videre forhandlinger i WTO er det forhandlingsmandat, Rådet vedtog i oktober 1999 og bekræftede i senere konkl   usioner herunder forud for Doha, Ministererklæringen i november 2001. Generelle forventninger til andre landes holdninger Foranstaltet af Frankrig har 13 EU-lande i et fælles memorandum af 7. oktober 2005 overfor lan  d- brugskommissæren udtrykt b  ekymring ved EU’s forhandlingslinie. Der peges specielt på omfanget af de indrømmelser, som  EU tilbyder, og i den forbindelse behovet for en balanceret aftale, der kan rummes inden for 2003-reformen. Særligt fremhæves koncessioner på markedsadgang, risiko for utilstrækkelig parallelisme under eksportstøtte og manglende fre   mskridt vedrørende Geogr afiske Indikationer. Endvidere understreges betydningen af fyldig orientering til medlemslandene. Der er ikke rettet henvendelse til Danmark om medunderskrivelse af det nævnte mem  orandum. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. oktober 2004 og 18. juni 2004, jf. a  k- tuelt notat af 7. oktober 2004 og 10. juni 2004 forud for rådsmøderne (landbrug og fisk  eri) den 18. oktober 2004 og 21.-22. juni 2004. Harbinsons udspil til modaliteter på landbrugsområdet har været forelagt Folketingets Europau d- valg den 18. juli 2003, jf. aktuelt af 11. juli 2003, den 3. april 2003, 14. marts 2003 og 18. februar 2003, jf. aktuelt notat af 28. marts 2003, 7. marts 2003 og 18. februar 2003. EU´s forslag til modali- teter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet blev for  elagt Folketingets Europaudvalg den
6 24. januar 2003, jf. aktuelt notat af 17. januar 2003. Sagen har endelig været for  elagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 7. oktober 1999 i forbindelse med rådsmødet (generelle anliggender) den 11.-12. oktober 1999. Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugs og Fisk eri.