Folketingets udvalg for
Fødevarer, Landbrug                                                           Den
23. februar 2006
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 for så vidt angår de punkter, der hører under fødevareministeriets, transport- og energiministeriets og justitsministeriets ressort.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 23. februar 2006
FVM 341
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 for så vidt angår de punkter, der hører under fødevareministeriets, transport- og energiministeriets og justitsministeriets ressort
1. Strategiske retningslinier for udvikling af landdistrikterne
Rådet vedtog formelt med enstemmighed de strategiske retningslinier for udvikling af landdistrikterne for perioden 2007 – 2013, som fastlagt i landdistriktsforordningen, der blev vedtaget i september 2005.
2. Bioenergi – EU strategi for biobrændstoffer og handlingsplan for biomasse
Kommissionen præsenterede EU´s strategi for biobrændsel, og Rådet havde en første drøftelse af landbrugsaspekterne, for så vidt angår handlingsplanen for biomasse. Generelt var medlemslandene positive overfor meddelelsen om biobrændsel. Danmark stod alene med sin meget eksplicitte modstand mod bindende målsætninger, men der var dog en række medlemsstater som bakkede op om det danske synspunkt om en fleksibilitet i målsætningerne, der tillader medlemsstaterne at vælge de mest omkostningseffektive løsninger. Der var endvidere bred opbakning til det danske synspunkt om at satse på forskning i 2.-generations biobrændstoffer. Formandskabet drog egne konklusioner om bioenergi.
3. Fællesskabshandlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd
Rådet havde en første drøftelse af Kommissionens handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006 - 2010). Der var bred opbakning til handlingsplanen, selv om en række medlemsstater var bekymrede for, hvordan øgede omkostninger ved produktionen i forbindelse med øget fokus på dyrevelfærd kunne forringe EU’s internationale konkurrenceevne.
Fra dansk side hilste man Kommissionens initiativ velkomment, men fremhævede, at handlingsplanen burde indeholde flere initiativer på området transport af dyr samt skærperede regler for import af katte- og hundeskind.
Kommissionen tilkendegav, at man så frem til dyrevelfærdskonferencen den 30. marts 2006. Kommissionen understregede, at handlingsplanen ikke forhindrer, at der kan fremsættes andre forslag end dem, der er anført i handlingsplanen. Vedrørende katte- og hundeskind bemærkede Kommissionen, at man var i færd med at forberede fremsættelsen af forslag herom, idet man bestræbte sig på en fremsættelse inden udløbet af det østrigske formandskab. Endelig bemærkede Kommissionen, at man ønskede at fremsætte et nyt forslag om transport af dyr inden udløbet af den nuværende kommissions mandatperiode.
4. Sukkerreform
Reformpakken blev vedtaget formelt af Rådet med kvalificeret flertal, idet Grækenland, Letland og Polen stemte imod forslagene. I forbindelse med vedtagelsen blev der afgivet en række erklæringer, herunder en erklæring fra Kommissionen angående artikel 44 om forhåndsreduktion af sukkerkvoteproduktionen. Danmark afgav sammen med Frankrig, Tyskland og Holland en erklæring om, at man ville have foretrukket, at Kommissionen havde lagt op til en ren lineær reduktion i overensstemmelse med reformen.
Kommissionen fremhævede, at Rådets beslutning således var truffet inden den kommende høstsæson, hvorved avlerne, virksomhederne og markedet vil kunne nå at inddrage reformen i overvejelserne. Kommissionen nævnte, at 2 - 3 mio. tons sukker vil skulle trækkes ud af markedet.
Under eventuelt drøftede RÃ¥det blandt andet markedssituationen og foranstaltninger til støtte for fjerkræsektoren som følge af aviær influenza. Punktet var pÃ¥ dagsordenen efter anmodning fra Italien og Grækenland, idet landene fandt, at der er behov for kompensation til producenterne, forbedrede muligheder for ydelse af eksportrestitution, behov for mÃ¥lrettede informationskampagner, samt behov for andre typer støtte til producenter. En række lande støttede op om anmodningen. Kommissionen erkendte den meget vanskelige situation pÃ¥ fjerkræmarkedet, og fastslog, at eksportrestitutionsinstrumentet fortsat vil blive brugt aktivt af Kommissionen. Kommissionen overvejer en informationskampagne, og man udtalte samtidig, at der efter Kommissionens opfattelse endnu ikke foreligger en situation, der berettiger til særlig støtte efter forordningen om særlige markedsforanstaltninger. Med henvisning til den nuværende markedsordning afviste Kommissionen samtidig anvendelsen af bÃ¥de privat oplagring og intervention. Kommissionen Ã¥bnede dog op for at se nærmere pÃ¥ konkrete anmodninger fra medlemslandene, og udelukkede ikke, at Kommissionen vil forelægge forslag for RÃ¥det om yderligere og evt. andre former for foranstaltninger.Â
Familie- og forbrugerministeriet vil afgive særskilt referat vedrørende eventuelpunktet om aviær influenza.
Efter dansk og svensk anmodning drøftede Rådet endvidere foranstaltninger til bekæmpelse af ulovlige landinger af torsk fra Barentshavet. Spanien, Letland og Polen støttede anmodningen. Kommissionen vurderede, at det drejede sig om et illegalt fiskeri på over 100.000 tons torsk om året. Kommissionen havde været på inspektionsbesøg i medlemsstaterne, og det havde vist sig, at der på en række områder kunne sikres en bedre kontrol med landinger af fisk fra tredjelande. Kommissionen har drøftet problemstillingen med den norske minister og havde ligeledes taget kontakt til Rusland. Det var endvidere vigtigt at sikre et bredt internationalt samarbejde.
Endvidere under eventuelt informerede Kommissionen om krydsoverensstemmelse på fødevare- og fodersikkerhedsområdet, idet Kommissionen anførte, at man vil udarbejde retningslinier, der præciserer forholdene og forpligtelserne vedrørende hygiejnepakken og krydsoverensstemmelse. Kommissionen forventede, at præsentere udkast til retningslinier i marts 2006.