Mørkhøj Bygade 19 T 33 95 60 00 www.fvst.dk 2860 Søborg F 33 95 60 01 [email protected] Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 17. februar 2006 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesb e- tegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler   Dok.  5099/3/06 (KOM(2005) 698) Forslaget oversendes parallelt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Resumé Kommissionen foreslår en videreførelse af ordningen om beskyttelse af geograf  i- ske betegnelser og oprindelsesbetegnelser efter medtagelse af ændringer, som primært skal sikre overholdelse af WTO  -forpligtelser; en klarere ansvarsfordeling mellem Kommission og medlemslande samt en forøgelse af ordningens trovæ   r- dighed gennem opstramning af medlemslandenes kontrolforpligtelser samt gen- nem obligatorisk anvendelse af såvel det fælles logo som en reference til ordni   n- gen i mærkningen af produkter, som markedsføres under ordningen. Herudover tydeliggøres detaljer vedrørende ansøgningerne og disses offentliggørelse, og det foreslås, at ale ne forholdene i fællesskabet skal tages i betragtning ved afgørelse af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse. Forslaget vurderes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU. Baggrund Kommissionen har ved KOM( 2005) 698 endelig/4 af 20. januar 2006 fremsendt forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og opri n- delsesbeteg nelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet  med kvalificeret flertal efter høring af Europa -Parlamentet.
Side 2/5 Nærhedsprincippet Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om en revision af en eksisterende retsakt. Det er regeringens vurdering, at forslaget som fø lge heraf er i overensstemmelse med nærhed  sprincippet. Formål og indhold Der foreslås en videreførelse af forordning (EØF) nr. 2081/92 om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser i en ny forordning efter indfø- jelse af en række ændringer. Forordningen fastslår under hvilke betingelser, man kan forbeholde anvendelsen af  betegnelser, som knytter sig til afgrænsede geografiske områder, for lan   d- brugsprodukter og levnedsmidler. Forordningen sondrer mellem beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) og be- skyttede geografiske betegnelser (BGB). Det er en forudsætning, at kvalitet eller karakteristika for BOB er knyttet til det geografiske område og dets geografiske miljø, medens kvalitet, omdømme eller andre k  arakteristika skal tilskrives den geografiske oprindelse for så vidt angår BGB. Artsbetegnelser kan ikke beskyttes under ordningen. Det foreslås nu, at der ved afgørelse af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse, alene skal ses på fo  r- holdene i fællesskabet. Kommissionen ønsker med forslaget at tydeliggør  e hvilke informationer, der skal offentliggøres forud for påbegyndelsen af fristen for afgivelse af indvendinger mod en ansøgt beskyttelse. Derudover ønsker Kommissionen at præcisere en ansvarsfordeling mellem me   d- lemslandenes myndigheder og Kommissionens tjenestegrene med henblik på at henlægge en større del af den administrative byrde uden for tjenestegrenene. Me   d- lemslandenes myndigheder forudses således at forestå den egentlige sagsbehan  d- ling, herunder at sørge for offentliggørelse af ansøgninger samt beh   andling af ind- sigelser fra påtaleberettigede med hjemsted i medlemslandet forud for fremse n- delse af ansøgningen til Kommissionen. Kommissionen kan så nøjes med at fo   r- holde sig til et resumé af ansøgningen samt til at påse, at sagsbehandlingen sker på lige  vilkår i alle medlemslande. Efter offentliggørelse af resuméet i EF -tidende gives påtaleberettigede med hjemsted uden for det medlemsland, hvori ansøgni  n- gen er indgivet, herunder fra tredjelande, mulighed for at fremsætte indsigelser mod beskyttelsen. Såfr emt indsigelser i efterfølgende drøftelser ikke medfører
Side 3/5 enighed om den foreslåede beskyttelse af en betegnelse, træffes beslutning i en   forvaltningskomite. Også heri ligger en ændring, idet alle beslutninger under den nuværende ordning træffes i forskrif tkomitéprocedure. Forslaget indeholder justeringer af rettigheder for ansøgere og for påtaleberettig  e- de fra tredjelande, således at disse ligestilles med fællesskabets borgere, og sål e- des at kritikken fra WTO i en panelsag om emnet afgjort i april 2005 imø degås. Med henblik på at øge ordningernes troværdighed ønsker Kommissionen at styrke kontrolbestemmelserne, primært ved at lade ordningerne omfatte af de nationale, flerårige kontrolprogrammer, som medlemslandene skal udarbejde i henhold til forordning (EF) nr. 882/2004 ( kontrolforordningen), ligesom medlemslandene skal udpege et kompetent organ, som er ansvarligt for at implementering af kon- trolsystemet. Den generelle kontrol af, at rettighedshavere under ordningen ikke krænkes, er myndighedernes ansvar,   medens kontrollen af, at rettighedshavere under ordningen opfylder betingelserne i specifikationen, kan overlades til private kontrolorganer. Sidstnævnte sker som hidtil på rettighedshavers foranledning og regning. Det specificeres nu, at private kontrolorganer skal være akkrediter  ede. I forslaget medtages også et krav om, at private kontrolorganer skal kunne sankti o- nere overtrædelser. Derudover søges ordningens troværdighed understøttet ved, at det gøres obligat o- risk at anføre såvel ”beskyttet oprindelsesb   etegnelse/BOB” eller ”beskyttet ge  o- grafisk betegnelse/ BGB” som det dertil hørende logo på produkter, hvis bete   g- nelse er beskyttet under ordningen. Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal kunne opkræve betaling for b   e- handling af ansøgninger og indsi gelser. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Gældende dansk ret Der er til den eksisterende ordning fastsat bestemmelser om kompetent organ samt om sanktioner for overtrædelse i bekendtgørelse nr. 951 af 10. december 1993. Der skal foretages ændringer af bekendtgørelsen, såfremt forslaget vedt ages i den foreliggende form. Konsekvenser
Side 4/5 En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative ko nsekvenser for erhvervslivet . De økonomiske og finansielle konsekve nser for myndigheder vil afhænge af, hvor mange ansøgninger der indkommer i Danmark; hvor mange indsigelser, der kommer mod disse samt af, hvorledes man under forhandlingerne får definere t begrebet passende offentliggørelse. Kontroludgifterne afhænger af, om myndi   g- hedskontrollen skal rettes mod den nationale produktion, eller om denne kontrol skal omfatte samtlige beskyttede betegnelser i såvel detail - som forarbejdningsled. Hertil kommer, at det er uafklaret om virksomhederne skal afkræves betaling for myndighedernes administration. Forslaget har ingen væsentl  ige konsekvenser for EU’s budget. Udgifterne vil skulle afholdes inden for Fød  evarestyrelsens rammer. Høring Forslaget har været i   høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder i henhold til fødevarelovens § 3, jfr. artikel 9 i Fødevareforordni  n- gen 178/2002/EF. Forslaget vil desuden blive sendt til høring i Det Rådgive  nde Fød evareudvalg. Mejeriforeningen er principielt imod en sådan ordning i EU -regi. Foreningen fin- der, at der ikke blot skal ses på forholdene i Fællesskabet, når det vurderes, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse, og at kravet om opstilling af en liste over artsbetegnelser bør opretholdes. Mejeriforeningen finder endvidere, at bestemmelserne vedrørende medlemsla n- denes behandling af ansøgninger kan medføre en lemfældig og uensartet sagsb e- handling i medlemslandene. Indførelse af en fast 5 års overgangsperiode ses at være højst uheldig ud fra en be- tragtning om, at Kommissionen kan være indstillet på at ”rulle tiden tilbage” og inddrage etablerede rettigheder. Mejeriforeningen finder kravet om obligatorisk mærkning overflødigt. Endvidere ses muligheden for at anvende fællesskabets symboler på pr   odukter fra tredjelan- de i praksis at ville medføre vildledning. FødevareIndustrien  er modstander af ordningen ud fra betragtninger om, en så dan beskyttelse virker hæmmende for den fri konkurrence og svækker incitame ntet til innovation og produktudvikling. FødevareIndustrien ser med bekymring på den markante stigning i antallet af beskyttede betegnelser og advarer mod øget prote k- tionisme.
Side 5/5 FødevareIndustrien finder rollefordelingen mellem Kommission og medlemslande under sagsbehandlingen uheldig og forudser en øget risiko for usaglig varetagelse af nationale interesser. Regeringens foreløbige generelle holdning Det er regeringens holdning, at en videreførelse af fællesskabets ordning om b   e- skyttelse af geografiske betegnelser ikke bør medføre   forøgelse af medl emslande- nes omkostninger ved administration samt kontrol af ordningen. Ved etablering af den eksisterende ordning i 1992 stemte Danmark imod ud fra en betragtning om, at det ikke var en fællesskabsopgave at beskæftige sig med markedsføring af u d- valgte produkter. Regeringen finder, at Kommissionen bør iværksætte overveje l- ser om andre metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, for at opnå besky   t- telse af betegnelser. Generelle forventninger til andre landes holdninger Systemer med kvalitetsmærkning og med fr  emhævelse af geografisk oprindelse er udbredt og velset i den sydlige del af fællesskabet. Også de nye me   dlemslande er positivt stemt og venter sig meget af ordningen. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 jfr. samlenotat ove  rsendt til udvalget den 13. januar 2006.