C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ249903.DOC Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 22. februar 2006 Ministersekretariatet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering halvårsoversigt over væsentlige EU -sager inden for Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders område i 1. halvår af 2006. Med venlig hilsen Troels Vensild
KFF/SABI 8. februar 2006 Halvårsoversigt over væsentlige EU   -sager inden for Ministeriet for Fami- lie- og Forbrugeranliggenders område i 1. halvår af 2006 Det østrigske formandskabsprogram er udarbejdet i overensstemmelse med det flerårige strategiske program for 2004 -2006 (udarbejdet af Irland, Nederlande- ne, Luxembourg, Det Forenede Kongerige, Østrig og Finland) samt det oper  a- tionelle årlige program for 2006 (udarbejdet af Østrig og Finland). Familie- og Forbrugerministeriets sager behandles i det operationelle årlige program for 2006 i forbindelse med følgende temaer: - Udvikling af et ægte in  dre marked (fødevareområdet og forbrugero  m- rådet); - Beskæftigelse, arbejdsret, socialpolitik, sundhed og ligestilling mellem kønnene (dele af soc ialpolitik og sundhedsområdet); - Den fælles landbrugspolitik/fiskeri (fødevaresikkerhed, veterinæromr å- det samt visse dele af landbrugspolitikken). Ministeriets sager behandles i 1. halvår af 2006 på rådsmøderne (Landbrug og fiskeri), (Konkurrenceevne), (Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Fo  r- brugerbeskyttelse) samt (Retlige og Indre Anliggender). På  forbrugerområdet  fortsætter arbejdet med et   EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse for 2007-2013 samt en tilhørende strategi for sundhed og forbrugerbeskyttelse. Det fælles handlingspr  ogram skal erstatte de to eksisterende programmer: Folkesundhedsprogrammet (2003-2008) og den generelle ramme for forbrugerpolitikken (2004-2007). Baggrunden for sammenlægningen er ifølge Kommissionen, at de to politiko   m- råder har en række fælles mål for så vidt angår beskyttelse af borgerne mod d i- verse risici, forbedring af borgernes beslutningsgrundlag og integrering af sundheds- og forbrugerbeskyttelsesinteresser i alle fællesskabspolitikker. En  d- videre vil en sammenlægning kunne medføre en række synergieffekter, heru n- der administrativt. Specifikt på forbrugerområdet   er målsætningerne en bedre forståelse af forbr u- gerne og markederne, en bedre forbrugerbeskyttelseslovgivning, bedre hån d- hævelse, overvågning og klagemuligheder samt bedre informerede, uddannede og ansvarlige forbrugere.
Europa-Parlamentet har dog besluttet at dele forslaget op i to separate dele, så- ledes at sundhedsdelen og forbrugerdelen af forslaget vurderes hver for sig. Formandskabet vil endvidere have fokus på forbrugerbeskyttelse i forhold til andre politikområder samt arbejde for styrket forbruger sikkerhed, og der vil blive indledt en gennemgang af acquis´et inden for forbrugerbeskyttelse. På  fødevareområdet   vil formandskabet bestræbe sig på, at der opnås enighed mellem Rådet og Europa -Parlamentet i 2. læsning af forslagene om   ernæ  rings- og sundhedsanprisninger af fødevarer  og om tilsætning af vitaminer og miner  a- ler til fødevarer . Forslaget om anprisninger har til formål at fastsætte fælles regler for anvende l- se af ernærings  - og sundhedsanprisninger i mærkning og markedsføring af f   ø- devarer ved fastsættelse af generelle principper og spec  ifikke betingelser for anvendelse af denne kategori af supplerende frivillige oplysninger på fødev  a- rer. Forslaget om tilsætning af vitaminer og mineraler har til formål at indføre fæ l- les bestemmelser for tilsætn  ing af vitaminer og mineraler til fødevarer (berige l- se) og at fastlægge procedurer for regulering af ”visse andre stoffer” i fødev a- rer. Endvidere forventes ændringen af diversedirektivet   (bl.a. indeholdende regler om tilsætning af nitrit og nitrat til fø   devarer) vedtaget. Mængdebegrænsningen for anvendelse af nitrit og nitrat i kødpr odukter foreslås nu generelt reguleret ud fra tilsat mængde og ikke som i det nuværende direktiv ud fra res tmængde. Nitrit og nitrat foreslås dog tilladt i mængder, der overst   iger niveauet efter den nuvæ rende danske lovgivning. Dog foreslås anvendelsen i visse traditionelt fremstillede produkter stadig reguleret ud fra restmæn  gder. Det forventes, at Kommissionen vil fremsætte en ny pakke af forslag vedr.   til- sætningsstoffer til   fødevarer, aromastoffer og e nzymer.
C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ249903.DOC Endelig vil formandskabet fortsætte drøftelsen af spørgsmålet om ernæring og fedme   på baggrund af Kommissionens grønbog herom. Det forventes, at Kom missionen desuden vil udsende en meddelelse om ernæring og fysisk akt  ivitet efter afslutning af høringen over grønbogen. I tilknytning til den fælles landbrugspolitik vil formandskabet behandle en pakke af forslag vedr. fød   e- varekvalitet. Det drejer sig for det første om et forslag til en ny  økologiforordning , der indarbejder an- befalingerne fra den europæiske aktionsplan for økologiområdet i fællesskabslovgivningen, særligt for så vidt angår principperne for den økologiske produktion, forenkling af reglerne samt forbedret o   m- sætning af økologiske produkter. Desuden omfatter p   akken to forslag om henholdsvis geografiske be- tegnelser og garanterede traditionelle specialiteter. Forslagene indeholder primært administrative æ n- dringer samt nødvendige tilpasninger i godkendelsesprocedurerne for at bringe reglerne i overen s- stemmelse med en afgørelse fra WTO i april 2005. Af hensyn til overholdelse af tidsfristerne i forhold til WTO vil formandskabet søge en hu rtig vedtagelse af disse to forslag. Endvidere vil formandskabet påbegynde behandlingen af et forslag til en ny  spiritusforordning. For- slaget indebærer en revision og sammenskrivning af gældende spiritusforordninger med tilhørende gennemførelsesbeste mmelser med det formål at øge læsbarheden af forordningens tekst og tilpasse den til nye tekniske udviklinger. Af andre områder på Råd   ets dagsorden kan fremhæves   Den Europæiske Fød   evaresikkerhedsautoritet (EFSA), hvor der skal tages stilling til finansiering, der skal udpeges nye medlemmer af bestyrelsen, og Rådet skal drøfte den eksterne rapport om evaluering af autoriteten. Endvidere v  ægter formandsk  a- bet det internationale samarbejde i Codex Alimentarius højt. Og endelig vil arbejdet med en  veterinæ  r- aftale mellem EU og Rusland blive videreført. På  veterinærområdet     lægger formandskabet stor vægt på forebyggelse af d yresygdomme. Således  vil situationen vedr. fugleinfluenza (H5N1) blive fulgt nøje på hvert eneste rådsmøde (landbrug og fiskeri) i 1. halvår 2006. Kommissionen forventes at fremsætte et forslag til revision af   TSE-forordningen (transmissible spon- giforme encephalopatier). Revisionen vedrører bestem melser om landekategorisering af BSE, om fo- rebyggelse af, kontrol med og udryddelse af TSE samt bestemmelser om markedsføring og offentlig kontrol. Endvidere vil formandskabet fortsætte behandlingen af forslaget om   sygdomme hos akvakulturdyr. Forslaget ajourfører og samler gældende fællesskabsb estemmelser om handel med akvakulturdyr og produkter deraf, herunder de gældende sundhedsbestemmelser og reglerne om forebyggelse og b  e- kæmpelse af visse sygdomme hos akvakulturdyr. Ændringe rne skal sikre, at sundheden for akvakul- turdyr ikke bliver tilsidesat i forbindelse med omsætning af levende dyr og produkter deraf, samt at der bliver gennemført en mere effektiv for ebyggelse og bekæmpelse af udbrud af sygdomme hos sådanne dyr. Sundhedsrisikoen samt de udgifter/tab og de skadesvirkninger for samfundet, der er forbundet med disse sygdomme, skal æn  dres. På  familieområdet  forventes det østrigske formandskab at behandle et forslag til forordning om  kom- petence, gældende ret, anerkendelse og f  uldbyrdelse af retsafgørelser og om samarbejde vedrørende underholdspligt. Formålet med forslaget er at effektivisere inddrivelsen af underholdsbidrag i EU.  Ef- ter artikel 1 i Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, deltager Dan- mark ikke i Rådets vedtagelse af denne forordning, og den vil derfor ikke være bindende for eller fi   nde anvendelse i Danmark.
5. Endelig vil der som led i udviklingen af EU's socialpolitik og i forbindelse med Kommissionens grøn- bog og kommende meddelelse om den demografiske udfordring og solidaritet mellem generationerne fra formandskabets side blive lagt særlig vægt på familier, familiepolitik og sammenhængen mellem arbejds- og familieliv. Udmøntningen heraf vil også finde sted på konferencer under det ø strigske for- mandskab samt i forbindelse med Lissabon-processen, hvor Kommissionen i sin meddelelse til Det Europæiske Råds forårstopmøde har anbefalet konkret handling bl.a. i forhold til et øget udbud af kv a- litetsbørnepasning, fremme af familievenlige po litikker og en dialog med de sociale partnere om bedre veje til at forene familie- og arbejdsliv.