Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                         Den
16. februar 2006
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Transport- og Energiministeriets bidrag til samlenotat om handlingsplan for biomasse til rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
NOTAT
Samlenotat vedr. dagsordenspunkt 2 b.
Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 20. februar 2006
|
Meddelelse fra Kommissionen – Handlingsplan for biomasse
- Landbrugsaspekter
KOM(2005) 628
Revideret notat
Resumé
Kommissionens forslag til handlingsplan for biomasse tager sit udgangspunkt i behovet for en forstærket indsats, i lyset af at det ikke ser ud til, at EU vil opfylde mÃ¥lsætningen fra 1997om en fordobling af vedvarende energi fra 6 % til 12 % pr. 2010. Fordelene ved at gøre en ekstra indsats for biomasseanvendelsen er øget energiforsyningssikkerhed, reduktion af drivhusgasemissionerne og øget beskæftigelse især i landdistrikterne. Kommissionen foreslÃ¥r en fordobling fra 2002 til 2010 af biomasseanvendelsen. Denne mÃ¥lsætning er underopdelt i delmÃ¥l for anvendelsen af biomasse til henholdsvis elfremstilling, varme og biobrændstof til transport. Det vurderes, at biomasse i form af biobrændstoffer til transport er dyrest, fulgt af biomasse til elproduktion, mens biomasse til varmeproduktion, som er billigst, karakteriseres som â€konkurrencedygtigâ€.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsendte 13. december 2005 sit forslag til handlingsplan for øget brug af biomasse i EU til Ministerrådet. Den formelle behandling i rådsregi af forslaget vil finde sted i energidelen af rådsformationen Transport, Telekommunikation og Energi, som holder sit næste ordinære møde den 8. – 9. juni 2006. På grund af forslagets tværgående karakter vil der også finde en behandling sted i landbrug- og fiskerirådet (23. januar og 20. februar 2006).
Kommissionen henviser til målsætningen i hvidbogen om vedvarende energi fra 1997 om at fordoble EU’s anvendelse af vedvarende energi fra 6 % til 12 % pr. 2010, som Rådet i sine konklusioner af 8. juni 1998 fandt nyttig som rettesnor for en forøget indsats på såvel Fællesskabs- som på medlemslandsniveau, idet der tages højde for de forskellige nationale forudsætninger. Samtidig konstaterer Kommissionen, at det frem til 2002 ikke er lykkedes at øge andelen af vedvarende energi, som stadig ligger omkring 6 %. Det konkluderes, at en fordobling af biomasseanvendelsen er nødvendig, hvis målet skal nås, og det noteres, at dette vil indebære flere fordele for unionen:
· Øget forsyningssikkerhed blandt andet m.h.t. olie.
· Reduceret udledning af drivhusgasser, jf. Kyoto-aftalen.
· Øget beskæftigelse især i landdistrikterne.
I handlingsplanen anføres endvidere overvejelserne om at gennemgå EU-lovgivningen for at se på mulighederne for at fjerne eventuelle barrierer for øget udnyttelse af biomasse, ligesom behovet for at fastlægge nogle miljøstandarder for biomasse indgår i overvejelserne, således at produktion og anvendelse af biomasse lever op til bæredygtighedskrav.
Kommissionen konstaterer, at det globale energiforbrug er vokset 15 % i løbet af 1990’erne, og at det forventes at vokse endnu hurtigere frem til 2020. Øget efterspørgsel i blandt andet Kina og Indien lægger pres på forsyning og priser på olie og naturgas. Olieprisen steg til over 60 US$/tønde i 2005. Dette betegnes som en trussel mod den Europæiske Unions økonomi. Det nævnes, at reduceret olieforbrug blandt andet via øget brug af biomasse vil påvirke prisdannelsen i retning af lavere oliepriser.
Vedrørende biobrændstoffer til transport vurderer Kommissionen, at det ikke er lykkedes at leve op til referenceværdien i biobrændstofdirektivet om 2 % biobrændstoffer i den mængde benzin og diesel, der sælges til transport i EU i 2005. Hvis alle medlemsstater har levet op til deres nationale vejledende mål, vil biobrændstofandelen være 1,4 % i 2005, hvilket vil være en markant vækst fra 0,8 % i 2004, - en vækst som altså næppe er sket i fuldt omfang.
Kommissionen mener, at kun halvdelen af medlemslandene har indført de nødvendige foranstaltninger til fremme af energi fra biomasse, og at dette er den vigtigste barriere. Tyskland, Sverige, Storbritannien, Frankrig og Holland fremhæves som positive eksempler.
Kommissionen foreslÃ¥r en fordobling af anvendelsen af biomasse fra 2002 til 2010. Forøgelsen pÃ¥ i alt 80 mio. ton olieekvivalent (mtoe) (lig med 3350 petajoule (PJ), som svarer til 4 gange Danmarks bruttoenergiforbrug) er underopdelt i delmÃ¥l med 35 mtoe til elektricitet, 27 mtoe til varme og 18 mtoe til transportbrændstof. De direkte meromkostninger hertil er – uden indregning af fordelene mht. forsyningssikkerhed, CO2-udledning og beskæftigelse – vurderet til mellem 2,1 og 16,6 milliarder euro pr. Ã¥r (afhængigt af prisudviklingen pÃ¥ fossil energi). Det vurderes, at biobrændstoffer til transport er dyrest, fulgt af biomasse til elproduktion, mens biomasse til varmeproduktion, som er billigst, karakteriseres som â€konkurrencedygtigâ€.
Handlingsplanen peger endvidere på de aktivitetsskabende, herunder også beskæftigelsesmæssige, effekter, der vil være i landdistrikterne af en øget anvendelse af biomasse til energi. Der peges i den forbindelse både på en øget og mere effektiv anvendelse af bi- og restprodukter fra skov- og landbrug samt potentialerne i en egentlig produktion af biomasse til energiformål.
Â
Kommissionen peger i handlingsplanen på en række tværgående instrumenter, der kan medvirke til at fremme forsyningen af biomasse. Der peges eksplicit på den mulighed for støtte til dyrkningen af energiafgrøder, som blev indført med reformen af den fælles landbrugspolitik i 2003. Reformen banede vej for de producenter, der ønskede at dyrke flere energiafgrøder. Kommissionen lægger i handlingsplanen op til at finansiere en informationskampagne om egenskaberne og mulighederne ved energiafgrøder.
Kommissionen peger i handlingsplanen tillige på, at denne vil se på den lovgivningsramme, der omgiver tilladelser til genbrug af animalske biprodukter i relation til energiudvinding i form af især biogas og biodiesel. Kommissionen lægger i denne henseende vægt på, at der fastholdes et højt beskyttelsesniveau for så vidt angår dyrevelfærd.
Kommissionen nævner i planen endvidere EU’s landdistriktspolitik som et instrument, der kan medvirke til at fremme produktionen af biomasse, herunder gennem støtte til investeringer i eller nær landbrugsbedrifter.
Den kan bemærkes, at det nye østrigske formandskab har valgt at opprioritere behandlingen af biomassehandlingsplanen i lyset af de høje oliepriser og begivenhederne for nylig vedrørende leverance af naturgas fra Rusland.
Formandskabet sigter på vedtagelsen af rådskonklusioner på rådsmødet for energiministre den 8. – 9. juni 2006.
Gældende dansk ret og konsekvenser herfor
Da der ikke foreligger forslag til konkrete retsakter er det ikke muligt at opstille konsekvenser for dansk lovgivning.
Høring
Forslaget er sendt i høring med en generel frist til den 10. februar 2006. Henset til forberedelsen af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar er tillige sat en frist for foreløbige bemærkninger til den 18. januar 2006. Høringssvar eftersendes.
Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser
Biomassehandlingsplanen er ikke så konkret, at det er muligt at lave andet end meget generelle konsekvensvurderinger. Mere detaljerede vurderinger kan først gennemføres, når der som opfølgning på handlingsplanen ligger konkrete forslag til retsakter på bordet.
Helt overordnet og i forhold til mÃ¥let om en fordobling af biomasseanvendelsen er det vurderingen, at der ikke vil være statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet Danmark allerede har gjort en meget betydelig indsats pÃ¥ omrÃ¥det, sÃ¥ledes at fordoblingen af biomasseÂanvenÂdelsen primært vil være et resultat af andre medlemslandes indsats. Det er i denne forbindelse en forudsætning, at Danmarks allerede gennemførte indsats bliver taget i betragtning fuldt ud.
Såfremt det i handlingsplanen fastholdes, at alle lande skal opfylde de enkelte delmål, kan en ekstra indsats for at nå et delmål vedrørende transportbrændstof få negative samfundsøkonomiske konsekvenser afhængigt af, hvilke forpligtelser de enkelte lande som opfølgning på handlingsplanen måtte blive pålagt for at nå det fælles mål. Hertil kommer eventuelle negative statsfinansielle konsekvenser, afhængigt af hvilke instrumenter, der tages i anvendelse.
Der kan forventes positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i lyset af de eksportmuligÂheder, der kan opstÃ¥ for danske virksomheder, som har - eller i kraft af de igangværende tiltag for fremme af udvikling og anvendelse af miljøeffektive teknologier kan opnÃ¥ - en stærk markedsposition mht. biomasseÂteknologi i energisektoren.
Herudover kan der forvente positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for landbrugserhvervet af en øget satsning pÃ¥ at fremme udviklingen af biomasseforsyningen i kraft af de forbedrede indtjeningsmuligheder for landmændene og de afledte muligheder for merbeskæftigelse i landdistrikterne.  Â
Først når der foreligger konkrete forslag til retsakter kan de administrative konsekvenser opgøres, men det er forventningen, at de etablerede administrative procedurer mv. i henhold til den eksisterende danske lovgivning i vidt omfang vil kunne dække behovet.
Miljømæssige konsekvenser
Det forventes, at udmøntningen af handlingsplanen vil kunne få en positiv virkning i forhold til miljøbeskyttelsesniveauet gennem et formindsket CO2-udslip i Danmark og EU i forhold til en situation uden brug af biomasse. I det omfang braklagt jord inddrages i produktionen, kan der dog ske øget udvaskning af nitrater og pesticider samt en forringelse af biodiversitet og andre naturværdier. Med hensyn til udslippet til luften af andre skadelige stoffer end CO2 er anvendelsen af biomasse i stedet for fossile brændsler samlet set neutral. Handlingsplanens forslag om standarder og normer vil dog føre til, at den biomasse der anvendes, bliver anvendt på en miljømæssigt bedre måde.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt, at Europa overvinder sin afhængighed af fossile brændstoffer. Biomasse er et af de vigtigste alternativer, og det er nødvendigt, at man på europæisk niveau udarbejder omkostningseffektive foranstaltninger til fordel for biomasse for:
· at drage mest mulig nytte af nationale og lokale innovationer,
· at give et klart perspektiv for de vigtigste erhvervsgrene på europæisk niveau, og
· at dele byrderne rimeligt.
Regeringen er enig heri og finder på den baggrund, at handlingsplanen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Forhandlingssituationen
Der er endnu ikke indledt forhandlinger om handlingsplanen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side værdsætter man Kommissionens aktive indsats for at fremme anvendelsen af biomasse generelt. Det er i god overensstemmelse med den hidtidige ambitiøse danske politik pÃ¥ omrÃ¥det. Handlingsplanen for biomasse kan understøttes af de eksisterende instrumenter og igangværende overvejelser pÃ¥ landbrugsomrÃ¥det i Danmark.  Â
Set fra dansk side er handlingsplanen imidlertid præget af en overdreven fokusering på udbygningen med biobrændstoffer til transportsektoren. Vægtningen er ude af proportion i lyset af, at mere end ¾ af den forudsatte udbygning skal ske indenfor el- og varmeproduktion, og at denne form for biomasseanvendelse er både billigere og mere effektiv mht. CO2-fortrængning pr. forbrugt enhed biomasse end anvendelse af biobrændstoffer i transportsektoren. EU kunne nå længere for færre penge og med mindre biomasseressourceforbrug, hvis indsatsen indenfor el- og varmeproduktion blev vægtet højere.
Da regeringen arbejder for at afvikle den fælles landbrugsstøtte, er det afgørende, at eventuelle initiativer ikke i realiteten primært får karakter af indirekte landbrugsstøtte finansieret af skatteyderne eller energiforbrugerne uden håndgribelige, omkostningseffektive fordele for miljø og energiforsyningssikkerhed.
Mens en mindre omfattende indsats i flere andre EU-lande fremhæves, er Kommissionen tilsyneladende ikke opmærksom på, at Danmark har mere end 3-doblet biomassens andel af energiforsyningen siden 1980, således at vi i 2005 dækker over 14 % af den samlede forsyning med vedvarende energi (VE), heraf ca. 11 % med biomasse. Hermed er Danmark et af de EU-lande, der har gjort mest for at fremme brugen af biomasse i energiforsyningen.
Kommissionens udgangspunkt er, at målsætningen fra 1997 om en fordobling i anvendelsen af vedvarende energi i EU fra 6 % til 12 % ikke er lykkedes (VE-andelen er pr. 2002 stagneret omkring 6 %), og at det derfor er nødvendigt med en ekstra indsats for at nå de 12 % i 2010.
I Danmark er denne indsats imidlertid gjort. VE udgjorde i 1997 70 PJ eller 8 % af det samlede forbrug på 851 PJ. I 2005 er VE-forsyningen i Danmark foreløbigt opgjort til 123 PJ og i 2010 vil den – primært i kraft af allerede trufne beslutninger – have rundet 140 PJ, eller 16 % af bruttoenergiforbruget på omkring 850 PJ. Danmark gennemfører således i perioden 1997 til 2010 den fordobling af anvendelsen af VE, som EU har sat som mål.
Danmark er hermed et af de EU-lande, der har gjort mest for at fremme brug af biomasse i energiforsyningen. Dette indebærer samtidig, at Danmark har betydelige erfaringer, som kan nyttiggøres ved den omstilling, EU nu søger at opnå. Det er derfor i Danmarks interesse, at omstillingen gennemføres med fokus på effektivitet, hvor danske virksomheder har en særlig kompetence, hvilket i særlig grad vil kunne tilgodese disse virksomheder.
Dansk erhvervslivs særlige kompetencer pÃ¥ dette omrÃ¥de vedrører især anvendelse af biomasse til varme- og kraftvarmeproduktion med høj effektivitet bÃ¥de energimæssigt og økonomisk. AnvenÂdelse af halm er et dansk speciale, som mÃ¥ forventes i stigende grad bliver interessant blandt andet i resten af EU. Denne interesse vil yderligere forstærkes, hvis den samlede indsats pÃ¥ EU-plan øges. OgsÃ¥ inden for biogas og produktion af biobrændstoffer har danske virksomheder betydelige kompetencer og erhvervsmæssige aktiviteter.
Desuden har Danmark interesse i, at Fællesskabet støtter forskning og udvikling vedrørende omkostningseffektive og miljøvenlige biobrændsler, herunder at afdække og fjerne barrierer i såvel de fælles EU-regler som i den nationale lovgivning for udnyttelse af energipotentialet i alle former for biomasse og organisk affald. Prioritering af 2. generations biobrændstofteknologier i det 7. rammeprogram er helt i tråd med prioriteringen af udvalgte sådanne teknologier i Energistyrelsens Strategi for forskning og udvikling vedr. fremstilling af flydende biobrændstoffer, juni 2005.
Det er derfor i Danmarks interesse at støtte, at indsatsen for øget brug af biomasse forstærkes i EU, herunder den dannelse af et transparent marked for anvendelse af biobrændsler, som handlingsplanen foreslår. Det er ligeledes i dansk interesse at afdække og fjerne tekniske og administrative barrierer i såvel de fælles EU-regler som i den nationale lovgivning for udnyttelse af energipotentialet i alle former for biomasse og organisk affald. Samtidig er det vigtigt, at den indsats, landene allerede har gennemført, godskrives de enkelte landes målsætninger. Det indebærer, at Danmark ikke vil kunne acceptere som led i opfølgningen af handlingsplanen, at blive pålagt nationale målsætninger om den samlede anvendelse af biomasse til energiformål, som Danmark ikke allerede opfylder.
I forhold til det konkrete forslag til biomassehandlingsplan finder man det fra dansk side meget vigtigt, at principperne om medlemsstaternes metodefrihed og prioritering af mest-miljø-for-pengene indarbejdes og tydeliggøres. Således vil bindende kvantitative mål for anvendelsen af biobrændsler eller andre reguleringer, der i realiteten påtvinger de enkelte medlemsstater at anvende en bestemt mængde biobrændsler på en nærmere foreskrevet måde, være meget problematiske i forhold til kravet om omkostningseffektivitet i energi- og klimapolitikken.
Dette burde også være i EU’s overordnede interesse, da det vil fremme den mest effektive brug af biomasse. Dette indebærer:
Afslutningsvist bemærkes, at flere af de foreslåede fremgangsmåder til fremme af biomasse rejser en række spørgsmål af samfundsøkonomisk, fiskal og handelspolitisk karakter, som umiddelbart giver anledning til skepsis og som må undersøges nærmere. Det gælder fx forslag om nedsat momstakst for levering af fjernvarme, skattemæssige incitamenter for køretøjer indrettet til anvendelse af biobrændstof, samt særlige vilkår for import af bioethanol.