Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                            Den 15. februar 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

. /.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommissionens forordning (EF) om gennemførelsesbestemmelser til artikel 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik.

 

 

Med venlig hilsen

 

Hanne Lauger


 

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.4./2.1.

J.nr.: 2331

Den 13. februar 2006

BDE/MLNI

FVM 337

 

                     

                     

 

 

 

                                              

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning (EF) om gennemførelsesbestemmelser til artikel 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik

 

KOM dok. foreligger ikke

 

Kommissionen præsenterede i maj 2005 i forvaltningskomitéen for fiskeri og akvakultur et udkast til forslag til gennemførelsesbestemmelser for art. 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik (grundforordningen).

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig artikel 28, stk. 6.

 

Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur den 22. – 23. februar 2006.

 

Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget. Forslaget har endvidere ikke administrative konsekvenser for erhvervet.

 

 

Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 4. Vedrørende medlemsstaternes kontrol fastsættes der procedurer for autorisation af hhv. kontrol af egne fartøjer og kontrol af andre EU-fartøjer eller tredjelandes fartøjer i en anden medlemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Vedrørende fællesskabsinspektørerne skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en særlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne. Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsinspektørernes operationsområde, beføjelser og forpligtigelser. Det fremgår, at de skal kunne operere i EU-farvande og om bord på EU-fiskerfartøjer. Fortolkningen af artikel 28 i grundforordningen i relation til fællesskabsinspektørernes beføjelser blev aktuel i forbindelse med forordningen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur.

 

Danmark er positiv overfor at skabe ensartet kontrol i EU på fiskeriområdet

 

Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesbestemmelserne til art. 28, stk. 3 og 4 – idet fællesskabsinspektørernes operationsområde ikke omfatter operationer på land, samt at en offentlig liste, et identifikationsdokument samt en rapporteringsforpligtelse til Kommissionen sikrer, at fællesskabsinspektørerne agerer på Fællesskabets vegne.

 

 

 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.4./2.1.

J.nr.: 2331

Den 13. februar 2006

BDE/MLNI

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om forslag til Kommissionens forordning (EF) om gennemførelsesbestemmelser til artikel 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik

 

KOM dok. foreligger ikke

 

Resumé

Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 4. Vedrørende medlemsstaternes kontrol fastsættes der procedurer for autorisation af hhv. kontrol af egne fartøjer og kontrol af andre EU-fartøjer eller tredjelandes fartøjer i en anden medlemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Vedrørende fællesskabsinspektørerne skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en særlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne. Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsinspektørernes operationsområde, beføjelser og forpligtigelser. Det fremgår, at de skal kunne operere i EU-farvande og om bord på EU-fiskerfartøjer. Fortolkningen af artikel 28 i grundforordningen i relation til fællesskabsinspektørernes beføjelser blev aktuel i forbindelse med forordningen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur.

 

Baggrund

Kommissionen præsenterede i maj 2005 i forvaltningskomitéen for fiskeri og akvakultur et udkast til forslag til gennemførelsesbestemmelser for art. 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik (grundforordningen).

 

Efterfølgende blev medlemsstaternes praktiske erfaringer med koordinering af fiskerikontrol over landegrænser drøftet i forvaltningskomitéen i juli 2005, og i december 2005 fremlagde Kommissionen et endeligt forslag til gennemførelsesbestemmelser. Kommissionen har den 6. februar 2006 fremsendt et nyt revideret forslag.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig artikel 28, stk. 6.

 

Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur den 22. – 23. februar 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt.

 

Formål og indhold

Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 4.

 

Artikel 28 i grundforordningen omhandler samarbejde og samordning i forbindelse med EU’s fiskerikontrol.

 

Art. 28, stk. 3 vedrører medlemsstaternes inspektion af egne og andre landes fiskefartøjer uden for farvande, der henhører under en anden medlemsstats territorialfarvand  (territorialfarvand er inden for 12 sømil), samt i internationale farvande.

 

Art. 28, stk. 4 vedrører fællesskabsinspektører, der er bemyndiget til at foretage inspektion i alle EU-farvande, herunder i en anden medlemsstats territorialfarvand, og om bord på EU-fiskefartøjer. 

 

Fortolkningen af artikel 28 i grundforordningen i relation til fællesskabsinspektørernes beføjelser blev aktuel i forbindelse med forordningen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur.

 

Vedrørende medlemsstaternes kontrol fastsættes der procedurer for autorisation af hhv. kontrol af egne fartøjer og kontrol af andre EU-fartøjer eller tredjelandes fartøjer i en anden medlemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Medlemsstaterne skal til dette formål etablere et forbindelsesled (”Contact points”) og den medlemsstat, der har udført kontrollen, forpligtes til at rapportere til den/de medlemsstater, der er berørt af den udførte kontrol.

 

Vedrørende fællesskabsinspektørerne skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en særlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne, idet de skal være fiskeriinspektører i medlemsstaten, have et stort erfaringsgrundlag med fiskerikontrol, have et dybtgående kendskab til Fællesskabets fiskerilovgivning, have tilstrækkelige sprogkundskaber, være i fysisk form til jobbet og have modtaget undervisning i sikkerhed til søs.  

 

Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsinspektørernes operationsområde, beføjelser og forpligtigelser. Det fremgår, at de skal kunne operere i EU-farvande og om bord på EU-fiskerfartøjer, idet fællesskabsinspektører skal arbejde på grundlag af fælles kontrolplaner, der forudsætter konkrete overvågningsprogrammer. Disse overvågningsprogrammer er tidsbegrænsede og relaterede til konkrete kontrolopgaver, eksempelvis i forbindelse med en genopretningsplan for en fiskebestand.

 

Fællesskabsinspektørerne skal ikke have beføjelser, der rækker ud over de nationale inspektørers beføjelser, og de har ingen politimyndighed uden for deres hjemlands territorium eller territorialfarvand.

 

For så vidt angår fællesskabsinspektørernes repræsentativitet fremgår det af forslaget, at listen over de udnævnte fællesskabsinspektører offentliggøres af Kommissionen. Det fremgår ligeledes, at de skal have et identifikationsdokument udstedt af Kommissionen. Det fremgår derudover, at inspektionsrapporter på anmodning skal fremsendes til Kommissionen eller til de af Kommissionen udpegede institutioner (rapporter skal derudover altid sendes til den medlemsstat i hvis farvande inspektion fandt sted og til flagstaten for det inspicerede fartøj).

 

Det fremgår endvidere af forslaget, at den medlemsstat, hvor fællesskabsinspektøren stammer fra, skal samarbejde med den medlemsstat, hvori kontrol har fundet sted. 

 

Endelig fremgår det, at fællesskabsinspektører skal have samme adgang til oplysninger, dokumenter og overvågningsdata som medlemsstatens inspektører.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

 

Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget. Forslaget har endvidere ikke administrative konsekvenser for erhvervet.

 

Høring

§5-udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesbestemmelserne til art. 28, stk. 3 og 4.

 

Generelle forventninger til andre landes holdning

Det forventes, at et kvalificeret flertal i forvaltningskomitéen vil tilslutte sig forslaget.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Forslaget om etablering af et EU fiskerikontrolagentur  blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 4. marts 2005 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14. marts 2005, jf. samlenotat af 28. februar 2005.

 

Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.