Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                               Den 14. februar 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Hanne Lauger


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Internationalt Fiskerikontor/2.1

Sagnr.: 6301 

Den 13. februar 2006

FVM 336

                              

 

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGET

 

om forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen

 

KOM(2005) 714

 

Resumé

Forslaget indebærer en forvaltningsplan for at sikre et langsigtet, bæredygtigt fiskeri efter tunge og rødspætte i Nordsøen. Dette skal ske ved en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct., gennem reduktion af fiskeriindsatsen for de fiskerier, der fisker på de to bestande og eventuelt en regulering af fangstmulighederne. Bestemmelserne suppleres med en række kontrolbestemmelser. Forvaltningsplanen skal løbende evalueres.

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2005) 714 endelig af 10. januar 2006 fremsat et forslag til Rådets forordning om en forvaltningsplan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nordsøen. Forslaget er fremsendt til Rådet den 11. januar 2006. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den 17. januar 2006.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Nærhedsprincippet

Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles landbrugs- og fiskeripolitik.

 

Formål og indhold

Formålet med forslaget er at sikre et bæredygtigt fiskeri efter rødspætte og tunge i Nordsøen inden for sikre biologiske grænser.

 

Baggrunden er, at fiskeriet efter tunge og særligt rødspætte i Nordsøen igennem flere årtier har resulteret i en så høj fiskeridødelighed, at de to bestande er gået tilbage. Landingerne er i de senere år faldet til samme niveau som i slutningen af 1960’erne.

Det Internationale Havforskningsråd (ICES) har i efteråret 2005 vurderet, at den aktuelle fiskeridødelighed (den andel af bestanden, som fiskeriet årligt fjerner fra bestanden = F) for rødspætte er F=0,58 og for tunge F=0,35. Både ICES og Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF) vurderer, at begge bestande overfiskes i forhold til det maksimum-udbytte, der vil kunne opnås på lang sigt. Særligt for rødspætte, der bl.a. fanges som følge af tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, er discardniveauet meget højt og der er risiko for, at gydebestandens reproduktionskapacitet reduceres.

 

Forvaltningsplanens mål

Målet for forvaltningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af rødspætte- og tungebestanden i Nordsøen. Kommissionen foreslår, at det for rødspætte indebærer et mål for fiskeridødeligheden på F=0,3 og for tunge et mål for fiskeridødeligheden på F=0,2. Det vil reducere risikoen for forringet reproduktionskapacitet betydeligt og på langt sigt give et højt udbytte.

 

Metode til fastsættelse af årlige fiskerimuligheder

Der fastsættes som nu TAC’er (TAC= Total Allowable Catch : årlige tilladte fangstmængde) for tunge og rødspætte i Nordsøen, idet der tilsigtes en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10 pct. fra år til år. Når målet for fiskeridødeligheden er nået, fastsættes TAC’en, så fiskeridødeligheden fastholdes.

 

Som det kendes fra andre forvaltnings- og genopretningsplaner, foreslås det, at udsvinget i TAC’en højst må være 15 pct. i forhold til året før.

 

Reduktion af fiskeriindsatsen

Metoden til fastsættelse af TAC for de to bestande suppleres med en begrænsning af fiskerindsatsen for bomtrawlfiskeriet på grundlag af havdageordningen i bilag IIa til TAC/kvoteforordningen. Antallet af havdage skal justeres i overensstemmelse med den årlige justering af fiskeridødeligheden. Såfremt det af hensyn til forvaltning og genopretning af andre akvatiske ressourcer end rødspætte og tunge, fx torskebestandene, kan Rådet fastsætte et lavere antal havdage, end hvad der følger af denne forvaltningsplan.

 

Særlige omstændigheder

Såfremt reproduktionskapaciteten er faldende for den ene eller begge bestande, kan Rådet træffe afgørelse om en større reduktion i TAC’en og antallet af havdage end hvad der følger af den foreslåede metode til fastsættelse af TAC og havdage.

 

Kontrolregler

Kommissionen stiller forslag om en række kontrolbestemmelser som tolerancemargin på 8 pct. af tallet for skøn af vægt i logbøger, pligt til autoriseret vejning af landinger af mere end 500 kg rødspætte og 300 kg tunge, forudanmeldelse til de nationale kontrolmyndigheder af landinger af mere end 500 kg rødspætte og 300 kg tunge, separat opbevaring af rødspætte og tunge ombord på fartøjet samt krav om fangst- og landingsoplysninger i transportdokumenter.

 

Evaluering

Forvaltningsplanen skal løbende evalueres.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal udtale sig om forslaget.

 

Konsekvenser

Forslaget forventes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Idet det ikke er muligt at vurdere de statsfinansielle konsekvenser på det foreliggende grundlag, vil disse blive vurderet på et senere tidspunkt.

 

Danske fiskere i Nordsøen har en betydelig del af deres indtægter fra navnlig rødspætte-fiskeriet i den nordlige del af Nordsøen. Fiskeriet påvirkes i dag negativt af den store discard af rødspætte, som finder sted i Nordsøen. Forslaget kan på kort sigt have erhvervsøkonomiske konsekvenser ved yderligere restriktioner i antallet af havdage og eventuelle reduktioner i TAC’en. På langt sigt forventes forslaget at sikre et større udbytte i tunge- og rødspætte-fiskeriet og derved sikre større lønsomhed i erhvervet.

 

Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.

 

Høring

§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt om forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark hilser forslaget om en forvaltningsplan til at sikre et bæredygtigt fiskeri efter fladfisk i Nordsøen velkommen.

 

Fra dansk side finder man dog, at en forvaltningsplan også bør indeholde en revision af de tekniske bestemmelser, der forbedrer fiskerimønstret i fiskerierne i den sydlige del af Nordsøen og dermed reducerer fangsterne af små rødspætter, så discard af særligt rødspætte kan reduceres.

 

Der savnes endvidere konkrete retningslinier for, hvordan fiskeriindsatsen skal reguleres under hensyntagen til de enkelte fiskeriers bidrag til fiskeridødeligheden for rødspætte og tunge. Regulering af fiskeriindsatsen bør ikke ske gennem den eksisterende havdageordning i dens nuværende udformning.

Danmark har desuden den grundlæggende holdning, at der ikke er behov for at begrænse en mulig årlig TAC-forøgelse til højst 15 pct. i forhold til året før, når målet for genopretningsplanen er opnået.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at medlemsstaterne vil være positivt indstillede over for at sikre et bæredygtigt fiskeri på rødspætte og tunge i Nordsøen. Det må dog forventes, at Kommissionens forslag til et langsigtet mål for fiskeridødeligheden vil blive genstand for diskussion, idet Rådet endnu ikke har haft en principiel diskussion om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY = Maximum Sustainable Yield), til opfølgning på Johannesburg-topmødet i 2002 om bæredygtig udvikling.

 

De lande, der har store økonomiske interesser i bomtrawlfiskeriet, har en række forbehold overfor forslaget som det foreligger.

 

For en række lande må det betragtes som skuffende, at forslaget ikke indeholder forslag til ændring af de tekniske bestemmelser, såsom maskestørrelser, med henblik på at reducere fangsten af små rødspætter og dermed det høje discard-niveau i bomtrawlfiskerierne.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Der er oversendt notat om nærhedsprincippet den 26. januar 2006.

 

Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.