Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                           Den 8. februar 2006

og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

7. februar 2006

FVM 334

 

____________________________________________________________________

SUPPLERENDE SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2005

____________________________________________________________________

 

 

 

4.

(evt.) Sukkersektoren

- Udkast til RÃ¥dets forordning:

a)      om den fælles markedsordning for sukker

b)      om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere

c)      om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Det Europæiske Fællesskab og om ændring af forordning (EF) nr. 1258/1999 om finansiering af den fælles landbrugspolitik

KOM (2005) 263

Vedtagelse (formodentlig som a-punkt)

 

Side 2

 

 


 SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 20. februar 2005

 

 


4.     (evt.) Sukkersektoren:

- Udkast til RÃ¥dets forordning

a)              om den fælles markedsordning for sukker

b)              om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere

c)              om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Det Europæiske Fællesskab og om ændring af forordning (EF) nr. 1258/1999 om finansiering af den fælles landbrugspolitik

 

KOM (2005) 263

 


Revideret genoptryk af orienterende notat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 1. december 2005. Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

I forbindelse med behandlingen af de endelige juridiske tekster til en sukkerreform forud for den formelle vedtagelse på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 er der konstateret et udestående om udmøntningen af formuleringen af art. 44 i forslaget til Rådets forordning om den fælles markedsordning for sukker. Artiklen giver Kommissionen hjemmel til ved hjælp af en forvaltningskomitéprocedure at foretage en forhåndsreduktion af produktion af sukker inden for kvote i det kommende markedsår 2006/07.

 

Baggrund

 

Rådet (landbrug og fiskeri) nåede den 24. november 2005 frem til en generel indstilling om en reform af EU's markedsordning for sukker.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet. Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 med henblik på formel vedtagelse, formentlig som a-punkt.

 

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Reformen kan opdeles i fire delelementer, som omhandler

 

Elementerne beskrives nedenfor, idet der først er en angivelse af hovedsporet i reformen (som ligger tæt op ad det oprindelige forslag) og dernæst en række særindrømmelser, som var nødvendige for at skabe et kvalificeret flertal.

 

Hovedsporet

 

Særindrømmelser til lande, der rammes særlig hårdt af lukninger

 

Markedsordningen

Reformen af markedsordningen skal træde i kraft den 1. juli 2006. Bestemmelserne om priser, kvoter og intern markedsstyring vil være gældende til og med markedsåret 2014/2015. Der er ikke inkluderet en generel revision af ordningen. Kun for så vidt angår kvoterne foreslås en revision i 2010 med mulighed for en lineær reduktion.

 

Priser

Den nuværende interventionspris for sukker erstattes af en institutionel referencepris. Referenceprisen reduceres fra de nuværende 631,9 €/ton i 2006/2007 til 404,4 €/ton fra 2009/2010 og fremefter.

Det samlede prisfald på 36 pct. fordeles med 20 pct. i år 1, 27,5 pct. i år 2, 32,4 pct. i år 3 og endelig 36 pct. i år 4.

 

For sukkerfabrikanterne bliver den effektive referencepris reduceret fra år 1 som følge af, at der indføres en afgift med henblik på finansiering af omstruktureringsordningen. Se tabel 1.1.

 

Tabel 1.1

 

 

Interventionspris

06-07

07-08

08-09

09/10

 

Referencepris, hvidt sukker €/Ton

(Forbruger)

631,9

631,9

631,9

540,7

404,4

 

Omstruktureringsafgift

 

126,4

173,8

113,3

0

 

Netto referencepris, €/ton

 

505,5

458,1

427,4

404,4

 

Roepriser

Minimumsprisen bevares for sukkerroer, men reduceres med ca. 40 pct. over fire år fra det nuværende vejede niveau på 43,63 €/ton til ca. 26 €/ton fra 2009/2010 og fremefter.

 

Kvoter

Kvoterne opretholdes uændret, men de nuværende A- og B-kvoter slås sammen. Under hensyn til markedssituationen i EU kan der blive tale om midlertidige kvotereduktioner, men først i 2010 kan der eventuelt blive tale om en permanent kvotereduktion, hvis EU-produktionen ikke er faldet tilstrækkeligt til at overholde de internationale forpligtigelser (WTO-eksportlofter mm.).

 

Der kan derudover tildeles tillægskvote indenfor et samlet EU-loft på godt 1 mio. tons, der er fordelt på medlemsstater. Tillægskvoterne, som tildeles mod betaling af et engangsbeløb på 730 €/ton, er hovedsageligt til fabrikker, der har produceret C-sukker i 2004/2005.

 

Danmark har en kvote på 420.746 tons, svarende til de tidligere A- plus B-kvoter og får desuden tildelt et loft for tillægskvoter på 31.720 tons.

 

Sverige, Italien og Litauen tildeles (yderligere) isoglucosekvoter mod betaling af et engangsbeløb på 730 €/ton og endelig fastholdes de garanterede mængder til raffinering (raffineringsmængder fordeles landevis) indtil 2009/10, hvor en samlet raffineringsmængde vil blive fastsat for hele EU.

 

Sukker udenfor kvote

Sukker, der produceres udenfor kvote, skal

·        anvendes til industriel forarbejdning fx til kemiske eller farmaceutiske produkter,

·        overføres til næste Ã¥rs kvote, eller

·        anvendes til den særlige forsyningsordning for ydre regioner, eller

·        eksporteres sÃ¥fremt WTO-loftet tillader det.

 

Anvendes sukkeret ikke indenfor disse muligheder, skal det underlægges en ekstraafgift, som skal fastsættes af Kommissionen til et niveau, der hindrer akkumulation af sukker uden for kvote.

 

Industrisukker

Industrien kan købe sukker, der er produceret udenfor kvote og derfor er billigere end kvotesukkeret. Med henblik på at sikre industrien forsyning med sukker til priser på verdensmarkedsniveau, kan endvidere ydes produktionsrestitutioner til både sukker udenfor kvote og kvotesukker. Produktionsrestitutionerne kan ydes uafhængigt af om slutprodukterne eksporteres eller ej. Som yderligere instrumenter kan Kommissionen åbne helt eller delvis toldfri importkontingenter til industrien, ligesom der er mulighed for aktiv forædling.

 

Markedsstyring

Kommissionen kan iværksætte mekanismer med henblik på stabilisering af markedet, enten i form af støtte til privat oplagring ved længerevarende prisfald eller ved tilbagetrækning af en vis andel sukker fra markedet i en given periode for at hindre strukturel ubalance. Som udgangspunkt overføres tilbagetrukket sukker, således at det bliver en del af det følgende års kvote. Efter behov kan det dog markedsføres i EU, eksporteres eller anvendes til industrielle formål. Som overgangsforanstaltning bevares en interventionsmekanisme frem til 2009/2010. Interventionsprisen fastsættes til 80 pct. af det følgende års referencepris, med en årlig mængde-begrænsning på 600.000 tons.

 

Afgifter

Med henblik på bidrag til finansiering af eventuelle udgifter ved markedsordningen indføres en fast produktionsafgift på 12 €/ton sukker fra 2007/2008, hvoraf fabrikanterne kan kræve, at roedyrkerne bærer halvdelen. Endvidere indføres en produktionsafgift på 6 €/ton for isoglucose. De nuværende variable afgifter, som fastsættes med henblik på selvfinansiering af visse dele af den nuværende ordning, fjernes.

 

Samhandel med tredjelande

Forslaget fastlægger regler omkring eksport/import. Der tages herunder højde for, at eksport og import kan styres via udstedelse af licenser. Importen af sukker vil være underlagt en told, som fastlagt i Den Fælles Toldtarif. Tolden kan dog suspenderes for visse mængder, i det omfang det er nødvendigt for at sikre Fællesskabets forsyninger, eller modsat kan der, i det omfang det er nødvendigt for at beskytte det indre marked, pålægges en tillægstold.

 

Forslaget fastlægger endvidere bestemmelser med hensyn til dels administration af de toldkvoter, Fællesskabet er bundet til via internationale forpligtelser, dels sikringen af et traditionelt forsyningsbehov for råsukker til Fællesskabets raffinaderier. Endelig kan der, indenfor rammerne af WTO-lofterne for eksport og i det omfang det er nødvendigt med henblik på at afsætte sukker eller produkter forarbejdet heraf på verdensmarkedet, tildeles eksportrestitutioner.

 

Endelig vil Kommissionen i forbindelse med den endelige vedtagelse fremlægge en erklæring, hvorefter Kommissionen forpligter sig til at overveje indgriben, hvis importen fra et 3. land under EBA-aftalen (Everything But Arms) stiger med mere end 25 pct. fra et år til et andet (safeguard measures). Ligeledes vil Rådet fremlægge en erklæring, hvori Kommissionen opfordres til at ændre reglerne om oprindelse med det formål at sikre, at sukker importeret under EBA-aftalen også reelt stammer fra EBA-lande.

 

Omstruktureringsordningen

Der etableres en midlertidig omstruktureringsfond, hvorfra der ydes engangsstøtte til sukkerfabrikker, der ønsker at afgive kvote, idet de ikke længere vil være konkurrencedygtige til de nye lave EU-priser, samt til diversificeringsforanstaltninger i de regioner, der berøres af lukningerne. Afgives der ikke kvote, kan almindelige rationaliseringsbestræbelser udøves på almindelig vis uden for markedsordningens regi.

 

Omstruktureringsstøtten er degressiv. I ordningens første år 2006/2007 samt 2007/2008 ydes en støtte på 730 €/ton faldende til 520 €/ton i 2009/2010 (Se tabel 1.2 for satserne)  

 

Støtten tildeles på betingelse af navnlig nedlukning og fjernelse af produktionsfaciliteter, genetablering af gode miljø-forhold, hvor fabrikken ligger og gennemførelse af foranstaltninger med henblik på at lette genansættelse af arbejdsstyrken, herunder omskoling. Sukkerfabrikanterne skal inden afgivelse af kvoten foretage høringer indenfor rammerne af brancheaftalen mellem fabrikanter og roedyrkere, samt præsentere en omstruktureringsplan for medlemsstaten. Medlemsstaten skal godkende planen i forhold til fællesskabsregler samt nationalt fastsatte kriterier.

 

En fabrik kan nøjes med at afgive en del af kvoten og overflytte den resterende del til effektivisering af andre fabrikker.

 

I de tilfælde hvor produktionsfaciliteterne ikke fjernes, men anvendes til andre formål ydes en nedsat engangsstøtte, hvis størrelse afhænger af, hvorvidt fabrikken anvendes til sukkerrelateret produktion (35 pct. af støtten) eller til en helt anden type produktion (75 pct. af støtten).

 

Mindst 10 pct. af omstruktureringsstøtten skal tilfalde landmænd og maskinstationer, der har lidt tab som følge af omstruktureringen. Medlemsstaterne kan bestemme, at andelen skal forhøjes.

 

Udover engangsstøtten til fabrikker og landmænd ydes en engangsstøtte til medlemsstaten til brug for diversificeringsforanstaltninger i de berørte regioner. Støtten udgør 109,5 €/ton i de to første år faldende til 78 €/ton afgivet kvote i 2009/2010. Støtten forhøjes såfremt et land afgiver en stor andel af den samlede kvote. Således forhøjes den med 50 pct., hvis et land afgiver mere end 50 pct. af sin samlede kvote, med 75 pct., hvis der afgives mere end 75 pct. og med 100 pct., hvis hele landets kvote afgives. Der er endvidere afsat et engangsbeløb til særlige formål i Sverige, Østrig samt til raffineringsindustrien.

 

Tabel 1.2

Omstruktureringsordning

06/07

07/08

08/09

09/10

09/10

Støttesats €/ton afgivet kvote

730

730

625

520

0

Diversificering €/ton afgivet kvote

109,5

109,5

93,8

 

78

0

Afgift, €/ton kvote, der besiddes

126,4

173,8

113,3

 

0

0

 

Kompensation

Roedyrkerne ydes en kompensation beregnet som 64,2 pct. af den indkomstnedgang, de fastsatte reduktioner i minimumsprisen for sukkerroer vil medføre. Denne kompensation tildeles i form af en fuldt ud afkoblet støtte, der for den enkelte landmand beregnes på grundlag af en referenceperiode, der vælges af medlemsstaten indenfor perioden 2001 - 2006 og udbetales under enkeltbetalingsordningen.

 

De medlemsstater, der afgiver mere end 50 pct. af deres samlede kvote, kan i en overgangsperiode på 5 år, ud over kompensationen på 64,2 pct., yde en EU-finansieret koblet støtte, på halvdelen af kompensationen. De pågældende medlemsstater kan endvidere yde en national støtte i tillæg hertil.

Endelig er det fastlagt, at for Finland, Irland, Portugal, Spanien og UK skal kompensationen i en fireårig overgangsperiode beregnes på baggrund af de afledte priser.

 

Som yderligere elementer gives Finland mulighed for at yde statsstøtte til roedyrkere, mens Frankrigs nuværende mulighed for at yde statsstøtte til de franske oversøiske departementer forhøjes.

 

Budgetmæssige aspekter af forslaget

Udgifter og indtægter i henhold til den foreslåede markedsordning for sukker, omstruktureringsfonden, samt kompensationen under enkeltbetalingsordningen vil være en del af den europæiske garantifond for landbruget, garantisektionen (EUGFL). Med reformen opretholdes status quo.

 

Omstruktureringsfonden finansieres via afgifter, som pålægges sukkerfabrikanterne. Der kan kun udbetales midler fra fonden indenfor rammerne af de midler, der er til rådighed. Fonden påvirker således ikke budgetloftet i EUGFL, bortset fra et eventuelt uudnyttet beløb i fonden, der efter udløbet af omstruktureringsordningen overgår til garantifonden.

 

Midlertidig kvotereduktion for markedsåret 2006/07

I det forslag til en markedsordning for sukker, som der blev opnået enighed om i november 2005, var der i art. 44 en hjemmel for Kommissionen til at vedtage overgangsforanstaltninger med henblik på at lette overgangen fra den nuværende markedsordning til den nye. I det forslag til endelige juridiske tekster, som Kommissionen har udarbejdet efter kompromiset, er art. 44 blevet præciseret. Kommissionen har i den seneste udgave af forslagets art. 44 indføjet en udtrykkelig hjemmel til ved hjælp af en forvaltningskomitéprocedure at foretage en midlertidig forhåndsreduktion af kvoteproduktionen i det kommende markedsår 2006/07.

Nødvendigheden af denne overgangsforanstaltning følger af, at markedsperspektiverne tyder på et væsentligt overskud af sukker ved udgangen af indeværende markedsår og næste markedsår. Kommissionen ønsker derfor at foretage en forhåndsreduktion af næste års kvoteproduktion. Denne reduktion vil i givet fald skulle besluttes kort efter vedtagelsen af sukkerreformen, og dermed inden såning af roer i størstedelen af EU. Der forventes at være behov for en forhåndsreduktion på ca. 10 - 15 %.

Kommissionen har den 2. februar 2006 offentliggjort en meddelelse, hvoraf fremgår, at en forhåndsreduktion kan forventes. Kommissionen har den 6. februar 2006 fremlagt et udkast til en erklæring, som skal ledsage art. 44 ved vedtagelsen af sukkerreformen. Heri redegør Kommissionen for sine intentioner i relation til en midlertidig forhåndsreduktion. Det fremgår, at Kommissionen med hjemmel i art. 44 agter at fremsætte forslag om en kvotereduktion for 2006/07, under hensyntagen til en kombination af de kriterier, der henvises til i art. 19 i forslaget til en markedsordning for sukker (dvs. en lineær reduktion) og de kriterier, der fremgår af art. 10 i den gældende markedsordning (dvs. en reduktion på baggrund af koefficienter fastsat på baggrund af landenes A- og B-kvoter), samt under hensyntagen til de lande, der afgiver kvote i forbindelse med omstruktureringsordningen.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet har den 19. januar 2006 offentliggjort sin udtalelse vedr. sukkerreformen. De vigtigste elementer i Europa-Parlamentets udtalelse er ændringsforslag vedrørende omstruktureringsfonden, og ønsket om et sikkerhedsnet under priserne. Dette er imødekommet, idet interventionsmekanismen fastholdes i en overgangsperiode. Også Parlamentets ønske om en mindre drastisk prisreduktion er blevet delvist imødekommet, ligesom indfasningen af prisreduktionen også sker over en længere periode end oprindelig foreslået. Endelig er ønsket om en styrkelse af styringen af forsyningerne, om at der skal gøres en særlig indsats for de lande, der berøres mest af reformen, samt om at medlemslandene kan øge kompensationen til roedyrkerne imødekommet. Alle disse elementer anses for imødekommet eller delvis imødekommet med kompromiset fra den 24. november 2005.

 

Konsekvenser

Forslaget til art. 44 har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Ved en efterfølgende forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 med hjemmel i art. 44 kan følgende konsekvenser påpeges:

 

Der er ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom en forhåndsreduktion heller ikke forventes at få konsekvenser for EU-budgettet.

 

For sukkerindustrien vil konsekvenserne af en forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 rent faktuelt være en reduceret indtjening bevirket af den reducerede kvoteproduktion.

 

Set i forhold til et scenarie, hvor der ikke gennemføres en forhåndsreduktion af kvoten, er konsekvenserne af en forhåndsreduktion overordnet positive for industrien, idet alternativet er, at industrien efter at have produceret sukkeret vil blive pålagt for egen regning at oplagre en given andel kvotesukker frem for at markedsføre sukkeret. Med direkte hjemmel i rådsforordningen vil denne tilbagetrækning af sukker fra markedet i 2006/2007 med stor sandsynlighed bevirke at kvoten for 2007/2008 reduceres med en tilsvarende mængde.

 

En forhåndsreduktion af kvoten for 2006/2007 vil således spare sukkerindustrien for udgifter til et års oplagring af sukker, der er trukket tilbage fra markedet.

 

Høring

§ 2-udvalget for landbrug vil blive hørt.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter det kompromis om sukkerreformen, som blev indgået på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22.-24. november 2005.

 

Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der sker en forhåndsreduktion af sukkerkvoten for 2006/07, således at der ikke produceres sukker, som det på forhånd vides skal oplagres, idet markedet ikke kan aftage det. En sådan forhåndsreduktion skal fastsættes i overensstemmelse med kompromiset om reformen af sukkersektoren i en markedsorienteret retning. På den baggrund agter regeringen at arbejde for, at det gøres muligt at forhåndsnedskrive kvoten for markedsåret 2006/07, samt at dette sker ved en lineær reduktion, hvor der eventuelt ikke betales omstruktureringsafgift af den midlertidigt reducerede kvote. Med henblik på at opnå en forhåndsreduktion af kvoterne kan regeringen dog acceptere en kombination af en lineær reduktion med en reduktion på basis af koefficienter. Regeringen agter således at støtte formuleringen af artikel 44, såfremt den ledsages af en Kommissionserklæring på linje med udkastet til erklæring af 6. februar 2006.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forhåndsreduktion af kvoterne har været drøftet i rådsregi. Mange lande støtter, at der bør ske en forhåndsreduktion, og der er peget på forskellige modeller for, hvordan reduktionen bør foretages. Nogle lande, herunder Danmark, har talt for en lineær reduktion. Herudover er der peget på en model, hvor der tages udgangspunkt i den eksisterende rådsforordning 1260/2001 art. 10, hvorefter der foretages en reduktion efter bestemte koefficienter og på en model, der tager udgangspunkt i reduktion i B-kvoterne. En stor og potentielt blokerende gruppe lande ønsker ikke en ren lineær reduktion.

 

Flere lande har givet udtryk for den holdning, at afgiften ikke skal betales af den del af kvoten, der midlertidigt nedskrives, idet disse lande argumenterer for, at det nok er en kvote man besidder, men som man ikke kan udnytte næste år. Kommissionen har under drøftelserne holdt fast i, at afgiften skal betales af hele basiskvoten og henviser til de tekster, man opnåede enighed om i november.

 

Der tegner sig et kvalificeret flertal for den foreslåede formulering af artikel 44 om kvotereduktion i overgangsåret 2006/07 ledsaget af den af Kommissionen fremsatte erklæring af 6. februar 2006. Det forventes, at Polen, Grækenland og Litauen vil stemme i mod sukkerreformen, uanset udformningen af art. 44. Det forventes, at forslaget kan vedtages som a-punkt.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Der er oversendt orienterende notat om sukkerreformen til Folketingets Europaudvalg den 1. december 2005.

 

Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. – 24. november 2005, jf. samlenotat af 10. november 2005. Forslaget blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 4. november 2005 , jf. revideret samlenotat af 2. november 2005 og samlenotat af 1. november 2005.

 

Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005, jf. samlenotat af 7. juli 2005.

 

Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2005.

 

Der er oversendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2005.

 

Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.



[1] Del af EU's landbrugsbudget