Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 2. februar 2006 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Rådets forordning om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale me  llem Det Europæ- iske Fællesskab og Kongeriget Marokko  . Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko KOM(2005) 692 Resumé EU og Marokko har i juli 2005 forhandlet om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale, som giver EU’s fiskere visse fiskerimuligheder i marokkanske fiskerizoner, defineret som farvande henhørende under Marokkos højhedsområde eller jurisdiktion    , og som også visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Teksten til en aftale blev sammen med en tilhøre n- de  protokol og bilag paraferet den 28. juli 2005. Baggrund Kommissionen har ved KOM (2005) 692 af 23. december 2005 fremsendt forslag til Rådets forordning om indgåelse af en fiskeripa rtnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko. Forslaget er oversendt til Rådet den  9. januar 2006. Forslaget er modtaget fra Råd ssekretariatet i dansk sprogversion den 27. januar 2006. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet. Nærhedsprincippet Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik,    hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset. Formål og indhold EU og Marokko har i juli 2005 forhandlet om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale, som giver EU’s fiskere visse fiskerimuligheder i marokkanske fiskerizoner, defineret som farvande henhørend e under Marokkos højhedsområde eller jurisdiktion  , og som også  giver adgang til visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Teksten til en aftale blev sammen med en protokol og bilag paraferet den 28. juli 2005.   Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Internationalt Fiskerikontor/Kontoret for Europapolitik J.nr.: 4876 Den 2.februar   2006 BRRA/MLNI FVM 333
2 Aftalen gælder for en fireårig periode og    fornyes for fireårige perioder, medmindre der gives meddelelse om ophør fra en af parterne i henhold til specifikke regler. Den tilhøre  nde protokol dækker en fireårig periode. Hensigten er, at aftalen og protokollen skal træde i kraft den 1. marts 2006. Det anføres i forslaget, at hovedformålet med den nye fiskeripartnerskabsaftale er at styrke samarbejdet mellem EU og Marokko, hvorved der skabes en ramme for et partnerskab, hvor der kan udvikles en bæredygtig fiskeripolitik og fornuftig udnyttelse af fis  keriressourcerne i marokkanske fiskerizoner i begge parters interesse. De fiskerimuligheder, der er fastsat i protokollen fordeles mellem medlemsstaterne således: 1)   Fiskeri af mindre omfang: Tunfiskeri: Stangfiskerfartøjer: Spanien – Frankrig – Nord, pelagiske arter: Notfartøjer: Spanien – Nord, langlinefartøjer: Langlinefartøjer med bundline, <40 bruttotonannage: Spanien – Portugal – Langlinefartøjer med bundline, >40 bruttotonnage<150 bruttotonnage: Portugal – Syd: Spanien – 2)   Demersalt fiskeri: Langlinefartøjer med bundline: Spanien  – Portugal – Trawlere: Spanien – 3)   Pelagisk fiskeri1: Tyskland, Litauen, Letland og Holland: i alt 50.000 tons Irland, Polen og Storbritannien: i alt   6.000 tons Spanien, Portugal og Frankrig: i alt   4.000 tons 1 I forslaget benævnt som industrielt   pelagisk fiskeri, hvilket skal ses som modsætning til kystfiskeri og langlin  e- fiskeri.
3 Kommissionen kan dog tage licensansøgn inger fra andre medlemsstater i betragtning, hvis de fiskerimuligheder, som protokollen giver, ikke opbruges med licensansøgninger fra ove n- nævnte medlemsstater. Den finansielle modydelse for fiskerimulighederne vil blandt andet skulle anvendes til at defi- nere og implementere en sektorfiskeripolitik i Marokko med henblik på at sikre et ansvarligt og bære  dygtigt fiskeri, herunder til modernisering og opgradering af kystfiskeriet og udvikling af et program for eliminering af drivgarn. En resterende del skal anvendes til andre elementer i den marokkanske fiskeripolitik, herunder videnskabelig forskning, omstrukturering af fiskeri af mindre omfang, opgradering af distributionsnet og fremme af konsumanvendelse af fisk i Marokko, mekanisering af losning og håndter ing, uddannelse og støtte til erhvervsorganisat i- oner. Der etableres et videnskabeligt samarbejde med henblik på overvågning af fiskeriressource  r- nes tilstand i den marokkanske fiskerizone, og der vil blive afholdt et årligt videnskabeligt samarbejde. Fiskerimulighederne kan justeres på grundlag af konklusioner på det årlige vide   n- skabelige møde. Tilsvarende kan den finansielle modydelse også justeres som følge af æ n- dringer i fiskerimulighederne. Redernes bidrag er fastsat hver for sig for hver kategori af fiskerimuligheder og vil kunne bi- drage til en supplerende årlig indkomst på ca. 3,4 mio. EUR (ca. 25,77 mio. DKK.) for M  a- rokko. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige  , statsfinansielle eller administrative ko n- sekvenser udover indvirkningen på EU -budgettet. Forslaget læ  gger op til, at aftalen forventes at medføre en udgift på EU’s bud   get på  144,4 mio. EUR over 4 år i finansiel modydelse. Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 2,888 mio. EUR (21,9 mio. DKK) over 4 år. Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimuligh   e- derne. Høring §5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt o g har ikke haft bemærkninger  . Regeringens foreløbige generelle holdning Danmark og andre lande har efterlyst en bekræftelse på, at EU og Marokko    fiskeripartner- skabsaftalen er forenelig med folkeretten,henset til Vestsaharas uafklarede status  . Kommissi- onen forventes at bekræfte   dette. Under forudsætning heraf og idet indgåelsen af aftalen på i n-
4 gen måde foregriber Vestsaharas fremtidige tilhørsforhold, vil Danmark kunne tilslutte sig forslaget eller et kompromisforslag, der kan opnå kvalificeret fle rtal. Generelle forventninger til andre landes holdninger Forslaget forventes at kunne opnå kvalif iceret flertal. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud  valg. Fødevareministere n var i samråd den 16. september 2005 i Folketingets Europaudvalg vedr ø- rende indgåelsen af fiskeriaftalen mellem EU og Marokko. Udkast til forhandlingsdirektiver til en fiskeriaftale mellem EU og Marokko blev forelagt Fol- ketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (lan d- brug og fiskeri) den 18. juli 2005, jf. samlenotat af  7. juli 2005. Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri .