Beskrivelse af, hvad talen vil omhandle
Generelt om kontrol med dyrevelfærden
Ingen dokumentation for en sammenhæng mellem besætningsstørrelse
og velfærdsniveau generelt.
Regler om tilstrækkeligt personale
Regler om pasning af syge og tilskadekomne dyr
Opfølgning på overtrædelser om behandling af syge
dyr, 2004
Konklusion, generel lovgivning: stiller krav til det
enkelte dyrs velfærd.
Kommentarer til Sundhedsrådets eksempler
1. Skuldersår hos søer
2. Trædepudesvidninger hos
slagtekyllinger
3. Taberkøer
Afslutning, sammenfatning
|
|
men
kontrollen med bestemmelserne udføres af Fødevareregionerne og hører under
mit område. Derfor er det kontrollen med dyrevelfærden jeg vil koncentrere
mig om her.
Â
Udvalget
har spurgt hvilke initiativer jeg har taget for at rette op på de problemer
som Sundhedsrådet peger på. I mit svar vil jeg kort beskrive, hvordan problemområderne
indgår i kontrollen af dyrevelfærden, og kommentere nogle af de konkrete eksempler,
som RÃ¥det har givet.
Fødevareregionerne
udfører hvert år kontrol med 5 % af alle besætninger med mere end 10
landbrugsdyr og heste. Kontrollen omfatter alle de velfærdsregler, der gælder
for den pågældende dyreart.
Velfærdskontrol
af besætninger var tidligere baseret på en tilfældig udpegning af besætninger
til kontrol. 2004 var det første år, hvor der blev brugt risikoparametre til
at udpege de besætninger, der skulle kontrolleres, og en af parametrene var besætningsstørrelse.
Store sobesætninger og store kalvebesætninger blev blandt andet brugt som
grundlag for udpegning. I de store sobesætninger var der lidt flere politianmeldelser
end gennemsnittet af de andre kategorier af svinebesætninger. I de store
kalvebesætninger var der lidt færre end gennemsnittet. Det er Fødevarestyrelsens
vurdering, at der ikke på baggrund af de enkeltstående kontrolresultater kan
konkluderes noget om velfærdsniveauet generelt i forhold til
besætningsstørrelsen. Fødevarestyrelsen er heller ikke i besiddelse af anden
dokumentation, som viser en generel sammenhæng mellem velfærdsniveauet og
besætningsstørrelsen.
Sundhedsrådet
peger på, at store besætinger kan betyde, at der ikke er personale nok til at
tage vare på de enkelte dyr.I Justitsministeriets bestemmelser om mindstekrav
til beskyttelse af landbrugsdyr, fremgår det blandt andet, at dyrene skal
passes af (citat) â€et tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante
faglige færdigheder og kvalifikationer og den relevante faglige viden,
sÃ¥ledes at dyrene kan passes velfærdsmæssigt forsvarligtâ€. Den bestemmelse
indgår i fødevareregionernes velfærdskontrol.
I den
samme bekendtgørelse er der et krav om, at alle dyr der er syge eller tilskadekomne
omgående skal have en passende behandling, og hvis dyret ikke kommer sig
skal det aflives eller en dyrlæge skal tilkaldes. Det fremgår også, at syge
dyr skal isoleres i et passende rum når det er hensigtsmæssigt. For svin
blev kravene til sygestier yderligere strammet op i 2004, sådan at der i
Justitsministeriets bestemmelser om beskyttelse af svin er særlige krav om,
at der altid skal være en sygesti til rådighed, og der er også krav til
sygestiens størrelse.
Der er
også lovmæssige krav om 1 dagligt tilsyn, når man holder dyr på stald, og for
kalve og slagtekyllinger kræves faktisk mindst 2 daglige tilsyn.
Hvis
reglerne ikke overholdes giver fødevareregionen enten en indskærpelse, eller
forholdet bliver meldt til politiet hvis det ikke bliver rettet eller hvis
det er groft. Der blev i 2004 kontrolleret 824 svinebesætninger, og der blev
givet 171 indskærpelser og 41 politianmeldelser af forhold vedrørende syge og
tilskadekomne dyr, der ikke blev passet forsvarligt. En stor del af
forholdene angik skuldersår hos søer, som jeg vil komme tilbage til senere.
I de 1182
kvægbesætninger, der blev kontrolleret i 2004, blev der givet 30 indskærpelser
og 7 politianmeldelser for utilstrækkelig pasning af syge og tilskadekomne
dyr.
Det
fremgår altså af lovgivningen, at der skal tages vare på det enkelte dyrs velfærd
og sundhed, og der bliver fulgt op hvis det i kontrollen konstateres, at reglerne
ikke overholdes.
Det
Veterinære Sundhedsråd nævner i sin årsberetning nogle konkrete eksempler på
velfærdsproblemer, som jeg gerne vil kommentere.
Det første
eksempel er skuldersår hos søer, som også tidligere har været meget omtalt.
På baggrund af en udtalelse fra Sundhedsrådet i november 2003 gav Fødevarestyrelsen
i en meddelelse til dyrlægerne klare retningslinjer for hvordan alvorsgraden
af skuldersår skulle vurderes. Meddelelsen gjorde det blandt andet klart, at
alvorlige skuldersår betragtes som groft uforsvarlig behandling af dyr og
skal politianmeldes. Det betød, at der blev stor opmærksomhed på problemet,
og det gav grundlaget for en skærpet opfølgning overfor tilfælde af skuldersår,
både i forbindelse med kontrol i besætninger og ved ankomst til slagteriet.
Â
Sundhedsrådet
nævner også de særlige problemer med velfærd hos slagtekyllinger, især
trædepudesvidninger og benproblemer. Justitsministeriet har i 2001 udstedt
både en lov og en bekendtgørelse om hold af slagtekyllinger. Bestemmelserne
betyder blandt andet, at der bliver lavet stikprøvekontrol for trædepudesvidninger
– det vil sige sår eller ætsninger på kyllingernes fødder - på hvert eneste
hold kyllinger, der leveres til slagteri. Hvis der er alvorlig forekomst af
svidninger følger Fødevareregionerne op overfor den enkelte besætning.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at forekomsten af svidninger generelt er faldet
siden bestemmelserne blev indført, og der er tale om en velfærdsmæssig forbedring.
Rådet gør
også opmærksom på, at såkaldte taberkøer – det vil sige køer, der er nederst
på rangstigen, og som har svært ved at klare sig - er et velfærdsproblem.
Køerne trives ikke og bliver afmagrede.
Det er
klart, at kravene i dyreværnslovens § 1 om, at dyr skal behandles forsvarligt,
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén eller
væsentlig ulempe, skal overholdes. I forbindelse med Fødevareregionernes
kontrol på slagterier og samlesteder er der i 2004 i 4 tilfælde indgivet anmeldelse
til politiet fordi afmagret kvæg var blevet transporteret til slagteri eller
samlested, selvom det ikke var egnet til transport.
Jeg er
bekendt med, at Det Dyreetiske Råd er ved at færdiggøre en udtalelse om kvæg.
Jeg kender ikke udtalelsens indhold, men den kunne tænkes også at behandle
problemstillingen med taberkøer. Jeg mener, det vil være mest hensigtsmæssigt
at afvente udtalelsen og se om Det Dyreetiske RÃ¥d giver en vurdering af
sagen.
Jeg har
beskrevet, hvordan den velfærdskontrol, som fødevareregionerne udfører, tager
sigte på det enkelte dyr, og jeg har kommenteret nogle af de væsentlige velfærdsproblemer,
som Sundhedsrådet har peget på i årsberetningen.
Lad mig
til slut slå fast, at det ligger mig meget på sinde, at vi med kontrollen er
med til at sikre, at hensynet til det enkelte dyrs velfærd fortsat er i
fokus, uanset hvor stor og intensiv en produktion, der er tale om.
Endelig
vil jeg godt gøre opmærksom på den lange række af initiativer, der inden for
den seneste tid er taget på dyrevelfærdsområdet. Det drejer sig om,
-
etablering af dyrevelfærdsrejsehold
-
indførelse af egenkontrol for dyrevelfærd i
besætningerne
-
opfølgende kontrolbesøg i besætninger med
alvorlige overtrædelser
-
indføje dyrevelfærd i sundhedsrådgivningsaftaler
i besætningerne
-
pilotprojekt om dataindsamling vedr. dyrevelfærd
i destruktionsanstalterne
-
undersøgelse af mulighederne for administrative
bøder ved overtrædelser inden for dyrevelfærdsomrÃ¥det. Â
|