Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri |
Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11
Den 10. januar 2006
                                |
./.          Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater til Folketingets Europaudvalg om ændring af Rådets Direktiv 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EEC for så vidt angår maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse – SANCO/10484/2005 rev 2
Lilian Noer
                    Â
5. januar 2006
om ændring af RÃ¥dets Direktiv 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EEC for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for visse pestcider i og pÃ¥ cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse.Â
SANCO/10484/2005 rev 2
Kommissionen har ved SANCO/10484/2005 rev 2 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for aktivstofferne chlorfenvinphos, penmedipharm og desmedipharm.
Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning I Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 6.-7. februar 2006.
De foreslåede grænseværdier fremsættes som følge af hhv. godkendelser af nye anvendelser af sprøjtemidler på visse afgrøder samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man
- arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og
- acceptere eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
5. januar 2006
om ændring af RÃ¥dets Direktiv 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EEC for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for visse pestcider i og pÃ¥ cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse.Â
SANCO/10484/2005 rev 2
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for 3 aktivstoffer. Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund    Â
Kommissionen har ved SANCO/10484/2005 rev. 2 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL, maximum residue level) for aktivstofferne desmedipham, phenmedipham og chlorfenvinphos.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
Forslaget behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget forventes behandlet med henblik på endelig vedtagelse på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 6.-7. februar 2006.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
                    Â
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug / anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der er meddelt nye og ændrede brug for de i forslaget nævnte pesticider, som danner grundlag for forslag til ændring af eksisterende grænseværdier og fastsættelse af nye grænseværdier.
Den aktuelle status vedr. stofferne i forslaget; For aktivstoffet phenmedipham er der allerede nationale MRLs på baggrund af godkendte anvendelser i Danmark i jordbær, rødbeder og bederoer. Disse harmoniseres ved forlaget. For aktivstoffet chlorfenvinphos er der fastsat EU MRLs. Der er hverken sat nationale eller EU MRLs for aktivstoffet desmedipham.
For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien pÃ¥ LOD. EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRLs) sat pÃ¥ LOD er mærket med â€*â€.
På baggrund af aktivstoffet chlorfenvinphos ikke-optagelse på bilag I til direktiv 91/414 (Rådets direktiv om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler), foreslås følgende MRLs sænket, idet ikke optagelse på bilag 1 har den konsekvens, at markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende det pågældende stof, efter en given periode ikke længere vil være tilladt. Forslaget indeholder følgende ændringer af MRLs for chlorfenvinphos i forhold til gældende maksimalgrænseværdier:
MRL i hovedgruppen citrusfrugter sænket fra 1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i hovedgruppen trænødder sat til 0,02* mg/kg.
MRL i hovedgruppen kernefrugter sænket fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i hovedgruppen stenfrugter sænket fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i hovedgruppen bær og småfrugter sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i hovedgruppen diverse frugter sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i gruppen rødder og knolde sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i gruppen løg sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL i gruppen solanacea sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for agurker sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for drueagurk sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for gruppen curcubitae-uspiselig skræl sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for majs sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for gruppen blomsterkål sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for gruppen hovedkål sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02 mg/kg.
MRL for gruppen bladkål sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for gruppen salat sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for gruppen spinat sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02 mg/kg.
MRL for karse sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for krydderurter sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for selleriblade sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for bælgfrugter sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for fennikel sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for artiskokker sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
MRL for vilde svampe sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg.
Når aktivstoffer ikke optages på bilag I, skal der inden for en given periode ske tilbagetrækning fra markedet. For chlorfenvinphos har visse medlemsstater dog lov til at anvende stoffet indtil 30. juni 2007, hvorfor følgende MRL værdier foreslås:
MRL i hvid-og rødkål hæves fra 0,1 mg/kg til 0,5 mg/kg.
MRL for kålrabi hæves fra 0,1 mg/kg til 0,3 mg/kg.
MRL for selleri hæves fra 0,1 mg/kg til 0,5 mg/kg.
For phenmedipham foreslås som hovedregel fastsættelse af MRL på LOD for alle afgrøder, dog foreslås, på baggrund af godkendte anvendelser, følgende:
MRL i jordbær på 0,1 mg/kg.
MRL i rødbeder på 0,1 mg/kg.
MRL i spinat på 0,5 mg/kg.
MRL i artiskokker på 0,2 mg/kg.
For desmedipham foreslås
MRL på LOD for alle afgrøder.
Kommissionen vurderer, at de foreslÃ¥ede grænseværdier for det maksimale restÂindhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
Fødevarestyrelsen vurderer, efter forespørgsel hos Danmarks Fødevare Forskning, at de i dokumentet foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Lovgivningen vedr. pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1116 af 23. november 2005 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.
Konsekvenser
Fødevarestyrelsen vurderer, at de i forslaget foreslÃ¥ede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sundÂhedsÂmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødevareudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Fødevareindustrien bemærker, at de er afhængige af, at råvarer er så sunde og sikre som muligt, og at de derfor støtter princippet i at revurdere maksimalgrænseværdier for pesticider i og på landbrugsprodukter, efterhånden som nyt videnskabeligt grundlag udvikles. De finder det vigtigt at grænseværdier for uønskede stoffer i fødevarer fastsættes på EU niveau for at sikre et ensartet niveau for forbrugerbeskyttelse, lige konkurrencevilkår og varernes frie bevægelighed. Fødevareindustrien har ikke bemærkninger til de konkrete forslag.
Coop Norden bemærker at de med tilfredshed ser, at chlorfenvinphos nu optages i bilaget med passende lave grænseværdier.
Forbrugerrådet har ingen kommentarer til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseÂværÂdier, nÃ¥r der opnÃ¥s ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvenÂdelser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og sÃ¥fremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslÃ¥ede grænseværdier. Det vurderes, at det foreliggende forslag samlet set øger sundhedsbeskyttelsesniveauet og regeringen forholder sig positivt til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.