Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug               Den 7. oktober 2005 og Fiskeri . ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rå dets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1493/1999 om den fæl les markedsordning for vin. Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (E   F) nr. 1493/1999 om den fælles ma  rkedsordning for vin KOM (2005) 395 Resumé Kommissionen har med KOM(2005)395 fremlagt forslag om ændring af markedsordningen for vin. Formålet med forslaget er at  foretage en række tekniske   ændringer   af markedsord- ningen i afventen af den mere gennemgribende reform af markedsordningen som forventes fremlagt i løbet af 2006. Baggrund Kommissionen har ved KOM(2005)395 af 26. august 2005 fremsat forslag om ændring   i for- ordning (EF) nr. 1493/1999 om den fælles markedsordning for vin. Forslaget er ove  rsendt til Rådet den 1.  september 2005. Den danske sprogversion forelå d en 14. september 2005. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter hø -Parlamentet. Nærhedsprincippet Forslaget er led i gennemførelsen af  den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincipp et anses for opfyldt. Formål og indhold Kommissionens forslag har som formål at rette op på en række mangler , som har vist sig i løbet af anvendelsesperioden, herunder tilpasninger, som ikke blev gennemført i tiltrædels e- sakten, for de nye lande. Disse forhold vedrører  følgende  ændringer  : Slovenien og Slovakiet fritages for forpligtelsen til at destillere biprodukter fra vi n- produktionen mod, at de til gengæld forpligtes til at trække disse biprodukter tilbage. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Direktoratet for FødevareErhverv, EUK Departementet, 2.1. Den 12 . oktober 2005 Sags. nr. 2404-8-03 - 74 HAU/RAER/ACR FVM 301
2 Æ   ndring af bilag III til forordningen, sålede s at vindyrkningsarealerne i Polen indpla- ceres i vindyrkningszone A. Denne indplacering i zone A skulle have været foretaget i forbindelse med tiltrædelsen, men de polske myndigheder har først senere meddelt Kommissionen oplysninger om de polske vindyrkningsarealer og deres geografiske beliggenhed. Optagelse på listen over generelt tilladte metoder , af visse ønologiske metoder, som har været tilladt på    forsøgsb asis i visse af medlemslandene, da det har vist sig, at disse kan forbedre vinproduktionen. Der er tale om metoder, som er anerkendt af den ene- ste internationale vinorganisation OIV. Forlænge  lse af undtagelsen for visse mousserende vine produceret i bestemte regioner fra 31. august 2005 til 31. december 2007 i afventen af den kommende reform af markedsordningen. Denne undtagelse vedrører visse vine fremstillet i Italien,  der er undtaget fra de generelle regler om, at der ikke må  anvendes vinavlsprodukter, som ikke stammer fra det dyrkningsområde , hvis navn vinen bærer. Denne praksis er u  n- derlagt nationale regler for fremstillingen. De undtagelser i bilag VII vedrørende etikettering af vin , som gør det muligt at a n- vende et eller flere af fællesskabets sprog i angivelserne på etiketterne   , skal også finde anvendelse på C ypern. Danske vinproducenter får  med forslaget ret til at anvende betegnelsen ”Regional vin” , idet der i bilag VII til forordningen indføjes  ”Regional vin”,   som er den danske betegnelse for ” bordvin med geografisk betegnelse”.  Den tilsvarende ændring foret  a- ges i forhold til Sverige. Udtalelser Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Konsekvenser Forslaget får som konsekvens  for dansk vinproduktion, at de danske vinproducenter, kan an- føre ”Regional vin”,    årstallet for høståret og druesorter på etiketterne , når der er foreta get de nødvendige æn   dringer af Kommissionens gennemførelsesbestemmelser (her  artikel 28 i Kommissionens forordning (EF) nr. 753/2002). Der skal i en bekendtgørelse fastsættes danske regler for gennemførelse af bestemmelserne i nævnte artikel 28   om anvendelse af geografisk betegnelse for dansk vin. Eventuelt kan der blive tale om en mindre ændring af   bekendtgørelse nr. 708 af 18. j uli 2000 om dansk vinpro- duktion.
3 Der vil på EU -budgettet være en mindre besparelse på 0,68    mio. euro, som skyldes fritagelsen i Slovenien og Slovakiet fra kravet om obligatorisk destillation. Der er herudover ingen statsfinansielle konsekvenser forbundet med forslaget, og det medfø- rer ikke æ  ndring af beskyttelsesniveauet. Høring Sagen har været i   høring i § 2 -udvalget (landbrug). Landbrugsraadet konstaterer, at formå let med forslaget er at rette op på en række mangler, som har vist sig i løbet af anvendelsesperi o- den, herunder tilpasninger, som ikke blev gennemført i tiltrædels   esakten, for de nye lande. Landbrugsraadet har i øvri gt ikke bemærkninger til forslag  et. Regeringens foreløbige generelle holdning Fra dansk side hilser man Kommissionens forslag velkommen, og forventer at kunne tilslutte sig de foreslåede ændringer   . Danmark blev i 2000 anerkendt af EU som et vinproducerende land, og fik tilladelse til at producere bordvin uden geografisk betegnelse. Vinproduktionsmetoderne, der anvendes i Danmark i dag, er imidlertid fuldt på højde med de krav  , der stilles til produktion af bordvin med geografisk betegnelse. Forslaget om at kunne anvende betegnelsen ”Regional vin” i Danmark er en imødekommelse af en dansk anmodning herom. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det forventes, at de berørte lande (mindre vinproducerende lande) som vil nyde godt af disse tekniske ændringer   vil støtte forslaget . Det forventes, at Kommissionen vil henvise eventuelle større problemer til det mere gennemgribende forslag til en reform af ma rkedsordningen for vin, som forventes fremlagt i 2006. Tidligere forelæggelse for Folketingets E  uropaudvalg Der er oversendt nærheds  notat til Folketingets Europaudvalg i sagen den 22. september 2005. Nærhedsn  otatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.